For tynd?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Jge tror bestemt at der er andre der har samme problem. Prøv evt at spørger på andre terminssider, måske der der en eller flere der kan henvise til litteratur. Ellers må din læge eller jordemoder være stødt på problemet før.

Held og lykke

axworthyaxworthy
    Medlem

Jeg kan undre mig lidt over, at der ikke kan findes noget læsestof/debat, for de som er for tynde (bmi >19) og eller de som har tabt sig for meget under graviditeten. Jeg kan da vel ikke være den eneste her i lille Danmerk der har den slags problemer.
    Jeg er da godt klar over, at de fleste med vægtproblemer vejer for meget, men det er vel ikke alle?!
    Og spørger man folk, så griner de og siger “hvor er du heldig” eller “drik ½ l. fløde” (som om det skulle hjælpe, specielt når man har kvalme).

Mvh. Lone, 16+1 og mor til Amanda på 19 mdr.

tinaapriltinaapril
    Medlem

Det er nok bare mest oppe i tiden med fokus på fedme, og derfor kan jeg godt følge dig i, at det er irriterende med det modsatte problem, da folk betragter det som luksus, og måske derfor ikke tager det så alvorligt.
    Hvad siger læge/jordemoder? Er det ikke bare sådan, at hvis du får næring nok ind til både dig og barnet, så har din vægt ikke så stor betydning eller hvad? Hvis du decideret har meget kvalme og kaster op reagerer de vel, men det er vel uanset “startvægt”?
    Har veninde der er tynd (kender ikke lige BMI) og begge hendes børn har været sunde og raske.
    Og det med piskefløden er godt nok klamt…..

Hilsener

Tina

Anonym
    Gæst

Hej med dig

Ja det er ikke meget der findes om dem der er for tynde men for sådan nogen som mig er der næsten for meget at læse( dem der vejer for meget)
    Bare rolig jeg tror nu nok du finder en balance der passer til dig, du er nok bare en af de mere heldige der har en kanon høj forbrænding i kroppen modsat feks mig der tager 2 kg på bare jeg tænker på en is.

Ang. kvalme så prøv at holde dig fra mælkeprodukter da det kun er med til at gøre det hele dobbelt så slemt og det er aldrig rart at have kvalme og opkast.
    du kan prøve ingefær i pilleform fra matas ( gravifrisk) eller lidt frisk ingefærrod hvis du kan li det , det skulle hjælpe på kvalmen.

Hilsen Susanna 15+1

Jeg ved at man kan blive indlagt, hvis der er fare for at barnet ikke får nok næring, så jeg tror ikke du skal være bekymret. Hvis der er fare for barnet, eller dig selv for den sags skyld, skal der nok blive taget hånd om det.
    Selvfølgelig er det irriterende, hvis det sker og jeg kan godt følge dig i at det er irriterende at folk ser det som en luksus og at man ‘bare er heldig’. Det kan være lige så problematisk at veje for lidt som for meget. Da jeg var teenager vejede jeg selv omkring 13-15 kg for lidt hele tiden og det skabte en del problemer. Men det er fordi folk ikke aner hvad det vil sige at veje for lidt og ser det som et skønhedsideal.
    Lynne 14+6 (der nu ligger på grænsen til overvægtig – sjovt som tingene kan forandre sig)

axworthyaxworthy
    Medlem

Tak for jeres svar 🙂
    Faktisk har jeg gået til akupunktur hos jordemoderen og indlæggelse har været på tale flere gange og dertil har jeg haft et par sygemeldinger. Kvalmen er bestemt også blevet bedre, og vægten er steget (til der hvor jeg var, før jeg blev gravid, altså stadig det man kalder for tynd).
    Jeg er såment ikke så urolig for barnet, den sidste kom ud og vejede 4100g , på trods af 5 måneders seriøs kvalme…
    Tænkte bare, at der vel er andre som også “skrænter” lidt, pga. det samme, og det kunne vel være rart at vide, at man ikke er alene og at det faktisk ikke er spor sjovt. Og ligesom for stor vægt giver nogle fysiske problemer, så gør for lav vægt også! Det er der vist mange der ikke skænker en tanke.
    Mvh. Lone.

lykke78lykke78
    Medlem

Jeg kender til det at være (for) tynd. Jeg har været det hele livet, og det er ikke, fordi jeg lider af nogle former for spiseforstyrrelser. Jeg har oplevet, at det heller ikke altid er nemt at være tynd. Det mest ubehagelig er, når folk mistænker en for at have spiseforstyrrelser. Selvfølgelig har jeg også fået at vide, at jeg skal være glad for, at jeg er så “tynd”. ( “tynd” er vel kke et så positivt ladet ord som slank.)

Under min sidste graviditet tog jeg 8-9 kg på i alt og der gik i det hele taget lang tid, inden det kunne ses, at jeg var gravid. Det skabte en hel del bekymringer, når folk hele tiden sagde: “Du er da ikke særlig stor”. Men sådan er jeg åbenbart indrettet, så jeg var forberedt på det tilsvarende ved denne graviditet. Forskellen er bare, at jeg denne gang har lidt meget af kvalme og opkast. Da det var værst, kunne jeg ikke holde noget som helst i mig. Jeg kastede op døgnet rundt – sevl om natten. Jeg tabte mig så til en vægt, jeg ikke har haft siden engang i folkeskolen for mange år siden. Jeg var fuldstændig afkraftet og kunne ikke foretage mig noget som helst, andet end at ligge, mens jeg havde det dårligt over, at min datter reagerede på en pludselig fraværende mor. Heldigvis var min mand og familie til at hjælpe, men alligevel… Til sidst fik jeg bare nok og lægen sendte mig til svangreklinikken, som har reddet mig. Jeg er startet på akupunktur og ingefærtabeletter, da jeg helst ville prøve en behandling uden medicin i første omgang. Desuden blev jeg sendt på fedt og sukkeri kost. På min kostplan stod der sågar chips og flødeis som mellemmåltider. Nu er det ikke fordi jeg ligefrem guffer is og chips i mig, for det føles altså helt forkert, når jeg har et barn i maven, men jeg sparer ikke på sovs, olie, dressing osv… Behandlingen virker, jeg har fået det meget bedre og har fået mere appetit. Jeg kaster kun op om morgenen og jeg har taget 1, 5 kg på, men mangler dog lidt, inden jeg er oppe på den vægt, jeg havde, inden jeg blev gravid. Jeg har fået at vide, at det er vigtig, at jeg tager på, fordi det har betydning for mit helbred under amningen, og at jeg har opbygget nogle fedtdepoter, som der kan tæres på. Da jeg ammede min datter blev jeg også meget tynd og utilpas, så jeg er forberedt.

Kvalmen og opkast blev altså behandlet, som en forudsætning for lysten til at kunne spise og tage på igen.

Nu har jeg meldt mig på banen som “tynd”, måske der kommer flere til, så vi kan få en lille debat igang her. Jeg håber også, at min historie vedrørende behandling med akupunktur og ingefærtabeletter, kan hjælpe andre i samme situation. Vil lige tilføje, at jeg først fik akupunktur hos min læge, hvilket ikke virkede – først da jeg kom på svangeklinikken, hvor jeg lå i længere tid med nålene og under afslappende forhold med varmetæppe og mulighed for væske og musik imens. Pakken med ingefærtabeletter er nu tom og jeg prøver at fortsætte uden, for jeg tror, at det er nålene, der hjælper mest. Grunden er, at kvalmen vender tilbage 1-2 dage, før jeg skal have næste behandling, og jeg ved så, at det er ved at være tid igen.

Puha, det blev en lang beskrivelse… Held og lykke med jeres graviditet – “tykke” som “tynde” – og selvfølgelig til de normalvægtige også 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.