Frisør og farvning

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Frisør og farvning

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    katia78katia78
    Medlem

Er der nogle der ved besked om hvor farligt det er at få lavet et par lyse striber i håret? Og er der evt. nogle der kender en god ØKO frsør i KBH?

MVH
    Katia

Anonym
    Gæst

Hej Katia,

Miljøstyrelsen fraråder at man farver hår under graviditet. Læs eventuelt miljøstyrelsens kampagne på http://www.babykemi.dk

/Trinitybabe

Du kan sagtens få lavet striber, for der kommer kemikalierne ikke ind i hovedbunden. Helfarvning frarådes, dog kan naturfarver bruges, ex. henna.

Du kan få lavet striber alle steder, det behøver ikke at være øko

KH Lotte

Anonym
    Gæst

Som miljøstyrelsen siger i deres kampagne på babykemi.dk:

“Hårfarve indeholder kemikalier, der kan give alvorlige allergiske reaktioner. Stoffet resorcinol, som findes i nogle hårfarver, er desuden på EU?s liste over hormonforstyrrende stoffer, som du kan finde her på sitet.

Permanent hårfarve mistænkes også for at kunne give blære-kræft. Kemikalierne i hårfarven kan optages i kroppen og kan derved overføres til dit barn, hvis du er gravid eller ammer.

Også ?natur-hårfarver? som for eksempel Hennafarve kan indeholde stoffer med skadelige virkninger. Der findes på nuværende tidspunkt ingen hårfarver, som ikke indeholder problematiske kemikalier.

Derfor er det bedste helt at holde sig fra hårfarve, mens du er gravid og ammer.”

– Altså hennafarve er også et ‘no-go’ hvis man vil sikre sit barn bedst muligt mod skadelige virkninger… Og det er både under graviditet og amning.

Miljøstyrelsen skelner ikke mellem fuld farvning og striber – de fraråder HELT at der bruges hårfarve… men det er jo selvfølgelig op til den enkelte om man vil tage risikoen eller ej. For mig at se, er valget ret lige til – specielt når al farvning bliver frarådet så direkte…

🙂
    /Trinitybabe

katia78katia78
    Medlem

Mange tak for jeres svar- jeg tror nu at jeg holder mig væk. Kom lige til at tænke på at jeg fik lavet striber da jeg endnu ikke vidste at jeg var gravid )-:

Jeg vidste ikke det med henna, det må være nyt.

Mht striber, så kan jeg slet ikke foredtille mig hvad det skulle skade, man kommer jo ikke i nærheden af blodbanen….

Nå, men anyways….

Lotte

Anonym
    Gæst

en gang striber skader nok heller ikke!
    Sidst jeg var gravid var der ikke de råd og jeg fik striber og har 7-9-13 verdens sundeste dreng (med sten i pungen:-).
    Sig til frisøren at du er gravid og så kan hun lægge striberne et på ekstra mm nede.

Jette

lynnegilberglynnegilberg
    Medlem

Man har vidst i mange år at henna kan give visse former for kræft, især den sorte henna er farlig.l

tanjawntanjawn
    Medlem

Er nødt til lige at blande mig…….jeg er frisør, og giver lotte helt ret, det farlige ligger i af farven kommer i kontakt med hårbunden. Altså kan du rolligt vælge og få lagt nogle striber med staniol, hårstå er dødt materiale og og dermed kan der ikke ske en stofudvekling da der ikke foregår nogen form for transport. Men jeg vil dog sige at selve indåndingen af stofferne heller ikke er helt ufarlige, så vælg en salon med god udluftning.

Husk at der jo ikke er nogle regler der hedder at når frisøre bliver gravide så skal de sygemeldes, og der ses jo ikke en tendens til at frisøre for misdannede børn…….. tyg lige lidt på den.
    Der findes dog saloner der bruger farver der ikke indeholder amoniak, så mit råd er suft lidt på nettet.

Håber ikke jeg har fornærmet nogle 🙂
    Tanja 14+0

tinaapriltinaapril
    Medlem

Næhh – mit bud vil også være, at hårfarven uanset type kun kan være farlig hvis den kommer i kontakt med hovedbunden (og evt for frisøren).
    Får normalt skyllefarve i håret, hvilket jeg holder mig fra under graviditeten, selvom jeg nu nok tror, at en enkelt gang eller to ville gå.
    Man bør nok bare gøre det, som man har det bedst med. Men det kan være lidt af en jungle at undgå farlige forbindelser, som måske kan skade fostre.
    Vil gerne tro at henna og andre naturprodukter ikke er garanti for, at det er sundt. Naturen er såmænd også udemærket til at fabrikere giftstoffer.

Hilsen

Tina

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.