1. Jordmoder besøg – hvornår skal i andre?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 1. Jordmoder besøg – hvornår skal i andre?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Lisbeth

Jeg skal til jordemoder i 14. uge. Jeg synes også at 19. uge er sent…

Sidste gang jeg var gravid gik jeg til enkeltkonsultationer hos jordemoderen, og det har jeg også tænkt mig denne gang.

Jeg kan godt li’ at jeg kan tage min mand eller min mor med, og det er der begrænsede muligheder for til gruppekonsultationen. Samtidig synes jeg, at et besøg hos jordemoderen er ret personligt, og sidste gang fik jeg jo nogle komplikationer, og jeg tror ikke det ville have været rart at snakke om i en gruppe – hverken for mig eller de andre. Det kan give unødig bekymring.

Men jeg mener også, at man kan have brug for nogle ligesindede at snakke med.. men personligt har jeg det fint med netdoktor-gruppen, og så en evt. mødregruppe efter fødslen. Men man har jo forskellige behov.

Hilsen Mirjam

Hej,

Så har jeg fået papirer fra Sygehuset (Herlev) hvor de ønsker tillykke og informerer om jordmoderbesøg og MD-scanning.

Jeg har fået tid til 1. jordmoderbesøg sidst i nov. hvor jeg vil være 18+4. Synes det er lidt sent for første besøg, kunne godt have tænkt mig uge 16 ca. Nå men sådan er det på Herlev.

Hvornår skal i andre til 1. jordmoder-besøg?

Jeg kan se i mine papirer, at den første gang er alene, og man bliver der spurgt om man fremover ønsker gruppekonsultation ( ca. 8 stykker) med varihed af 1 1/2 – 2 timer, eller enkeltkonsultationer a 20 min.

Jeg kan se fordelen ved gruppe, at man måske kan møde andre gravide og dele spørgsmål og svar. På den anden side…? Tja, jeg er i vilrede om hvad jeg vil.

Hvad har i andre planer om? Gruppekons. eller enkeltkons.??

Jeg er bare lidt nysgerrig? Måske er der enda nogle som har prøvet det og kan fortælle om de synes det ene eller andet.

God dag til jer alle.

KH. Lisbeth 11+5

Anonym
    Gæst

Hej Lisbeth

Jeg skal til jordemoder i 14. uge. Jeg synes også at 19. uge er sent…

Sidste gang jeg var gravid gik jeg til enkeltkonsultationer hos jordemoderen, og det har jeg også tænkt mig denne gang.

Jeg kan godt li’ at jeg kan tage min mand eller min mor med, og det er der begrænsede muligheder for til gruppekonsultationen. Samtidig synes jeg, at et besøg hos jordemoderen er ret personligt, og sidste gang fik jeg jo nogle komplikationer, og jeg tror ikke det ville have været rart at snakke om i en gruppe – hverken for mig eller de andre. Det kan give unødig bekymring.

Men jeg mener også, at man kan have brug for nogle ligesindede at snakke med.. men personligt har jeg det fint med netdoktor-gruppen, og så en evt. mødregruppe efter fødslen. Men man har jo forskellige behov.

Hilsen Mirjam

mettemus41mettemus41
    Medlem

Hej,

Jeg skal først til jordemoder i januar da man i Århus først skal til der i uge 28 hvis man har fået børn før så uge 19 lyder tidligt på mig. Da jeg fødte min søn(2005) var reglerne at man skulle til jordemoder første gang i uge 20.

Knus
    mettemus41

Jeg har overhovedet ikke hørt fra min jordmoder endnu, så jeg aner ikke hvornår jeg skal afsted. Er faktisk lidt mobset over det, de har haft snart en måneds tid, siden jeg var til 1. lægebesøg og har fået besked om at jeg er gravid. Det ville jo være rart hvis man viste i god tid hvornår man skal afsed, så man kan koordinere det med arbejdet.

Jeg regner med at tage gruppekons. da jeg ikke kender nogen hvor vi er flyttet ud endnu og det ville være rart at møde nogen. Men jeg kan godt se fordelen ved at det kun tager 20 min, når man er alene. Ved slet ikke om jeg får valget i Slagelse kommune.

En rimelig mobset Lynne

Anonym
    Gæst

Hej Lisbeth

Jeg skal til 1. jm besøg i uge 16 vistnok… 🙂

Jeg er gravid med mit 3. barn – men første gang jeg var gravid meldte jeg mig til gruppekons. – det var super godt for jeg fik svar på alle mine spørgsmål og vidste jeg ikke var alene med mine mange underlige af slagsen 🙂
    Anden gang var det enkeltkons. og heller ikke tilmeldt mødregruppe efterfølgende.
    Jeg tror også jeg vælger enkeltkons. her 3. gang – føler jeg kender svarerne selvom der alligvel dukker nye op..men dem kan jeg få svar på her på siden 🙂

Kh rikke 12+2

mariaolsenmariaolsen
    Medlem

Hej lisbeth.

Jeg har tid til første jordmoderbesøg når jeg er ca. 18+0 og det er et ganske bevidst valg fra min side (her i Esbjerg skal man selv kontakte jordmoder og bestille tid, så man kan jo gøre det når man selv synes).
    Grunden til jeg først vil så sent er, at da jeg ventede min søn var jeg til 1. besøg da jeg var 14+1 og hun ville hverken mærke på maven eller lytte til den da hun mente det var for tidligt. Altså var det bare en samtale, men jeg fik intet at vide som lægen ikke allerede havde fortalt mig, så jeg var bare så skuffet og følte det var spild af min tid.
    Regner med at når jeg nu er 4 uger længere henne vil hun nok undersøge.
    Jeg valgte dengang gruppekons. og var glad for det, vi havde nogle gode snakke og dem der havde født før fortalte om deres erfaringer. En af dem fra gruppen begyndte jeg også at mødes med privat efterfølgende.
    Denne gang har jeg besluttet mig for enkeltkons. Synes ikke jeg har tid til gruppe denne gang. Jeg kan umuligt gøre det i arbejdstiden, arbejder på en café og der kan man jo ikke bare lige smutte lidt og så ligger arbejdet og venter når man kommer tilbage. Så jeg skal enten bruge mine fridage eller prøve at få tid om formiddagen inden jeg skal på arbejde (møder kl 10). Håber jeg kan få det sidste til at passe de fleste gange så jeg kan bruge mine fridage på min søn :-).

Puha, det blev en lidt lang smøre om mine erfaringer, håber du kan bruge det til noget.

Knus Maria 15+0

SoflineSofline
    Medlem

Jeg skulle været til jordemoder første gang når jeg er 16+0. Den dag kunne jeg ikke komme, så nu bliver det når jeg er 18+4 i stedet. Jeg skulle ønske jeg kunne kommet lidt før.

Jeg ønsker mig gruppekonsultation, mest for at have nogle andre gravide at tale med, men det kan man ikke vælge her.

Hej

Jeg skal til første jordmoderbesøg d. 12 november.. Der vil jeg være 18+1 henne.. Jeg syns også det lyder ret sent, men de må vel vide hvad de gør 😉

Knus Christina Aalborg

seline81seline81
    Medlem

Hej

Jeg skal til 1. jordemoder besøg 1. nov hvor jeg er 16+4 jeg fik indkaldelsen lige omkring min første scanning så synes da det er mærkeligt jer der ikke er kaldt ind endnu. synes egentligt også det er længe at gå at vente fra NF til 1. jordemoder besøg.
    jeg har ikke helt besluttet om jeg vil gå alene eller i gruppe kan også godt se fordele og ulemper ved begge dele så må vente og se hvad jordemoderen siger og hvad hun råder en til.

mvh Nina 13+5

Jeg skal til første besøg d. 24. oktober og vil være 16+5 til den tid. Min læge fortalte, at man som 4. gangsfødende får lidt ekstra service, jeg ved dog ikke helt hvad den består i? I min sidste graviditet nåede jeg kun til jordemoder 2 gange, men da fødte jeg også 16 dage før termin og gik glip af en planlagt konsultation + det løse

Jeg glæder mig mest til at finde ud af Rigets holdning til søskende ved fødsler. Og om jeg kan “kræve” smertelindring tidligt i forløbet

God weekend

Lotte

Berit83Berit83
    Medlem

Jeg var til mit første jordemoderbesøg i mandags. Jeg var da 15+0 uger henne. Jeg havde ikke de store forventninger til besøget, men jeg blev meget positivt overrasket. Hun var bare kanon og spurgte selv om ikke vi lige skulle høre hjertelyden…dejligt. Glæder mig helt til jeg skal afsted igen til januar.
    Berit 15+4

tinaapriltinaapril
    Medlem

Hej Lisbeth

Jeg skal også føde på Herlev, og jeg har fået tid 26/10, hvor jeg vil være lige godt 16 uger henne (16+1), så det varierer åbenbart. Hvis du er utryg og føler du har behov for jordemodertid, er der måske mulighed for at få den fremrykket.
    Jeg har også født på Herlev de andre to gange.
    Første gang var jeg med til gruppekonsultationer og syntes, det fungerede vildt godt og udbyttet var for mig rigtig stort. Tit var der nogen der spurgte om et eller anden, som så dukkede op hos en selv ugen efter, hvorved man var forberedt. Det var også rart at kunne snakke maver og babyer med ligesindede. Jeg vælger dog enkeltkonsultationer denne gang, men det er mest på grund af tidsforbruget med to børn, arbejde, hus og mand. Behovet tredje gang for at snakke er også lidt mindre, synes jeg.
    Jeg tror også, at det fungerer sådan, at hvis man finder ud af undervejs, at det ikke fungerer eller der dukker ting op, man ikke vil dele med andre, så kan man rykke retur til enkeltkonsultationer. Så jeg kan godt anbefale gruppekonsultationer.

God fornøjelse og måske ses vi på Herlev!

Tina

SoflineSofline
    Medlem

Jeg fik det da fordi det var den tidligste tid de havde.

Anonym
    Gæst

Jeg skal til jordemoder første gang den 30 okt og så er jeg 16+3 jeg har fået tilbud om extra samtaler pga min kedelige forhistorie om gentagnede S.Aer og fordi jeg er lidt nervøs for om det hele nu går som det skal osv.
    Nå ja vel også pga jeg står alene om det hele da kæresten jo skred da han fik at vide jeg var blevet gravid for det passede ikke ind i hans palnlægning at det skulle være nu så jeg er også lidt ked af det. Men jeg holder mit hoved højt alligevel.
    Skal nedkomme på Riget 15 April 08.

susanna 13+5

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.