Navne!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Nå, nu vil jeg lægge ud med den første af muligvis flere navne tråde :oD

Jeg er altid nysgerrig omkring hvilke navne andre overvejer. Jeg ved godt det er tidligt, men der må da være andre end mig der ved sådan noget, flere år før de overhovedet bliver gravide(??) ;o)

Sidste gang havde vi MANGE navne. Både dem jeg kalder bedsteforældrenavne som Fx: Alma, Laurits m.fl. men også andre. Der dukkede så pludselig et navn op af ingenting i min hjerne: Mattis. Og det havde jeg hele tiden en forkærlighed for. Det kom han jo så til at hedde :o)

Denne gang har vi snakket om at gå væk fra “bedsteforældre” navnene.
    Mine søskendes børn hedder alle “bedste”-navne og jeg vil gerne have at mit barns navn er specielt. Altså specielt i den forstand at det skal være noget som ikke står på top20, og noget som ikke så mange hedder, men som alle kan forholde sig til/ kender. Altså ikke nogle helt vildt mystiske navne, som man ikke ved hvordan man skal udtale når man ser det på skrift (dette er bare min holdning til mit barns navn, ikke nogen hentydning til andres valg).

Vi havde egentlig den aftale at jeg måtte få førsteret til at bestemme vores børns navne, fordi jeg afgav mit efternavn (det var deal’en før brylluppet, he he), men jeg må sige at jeg da ønsker et navn min mand kan lide!
    Han har aldrig tænkt over navne før. De første navne han kom med syntes jeg ikke ret meget om. Ikke fordi de var grimme. De var bare alt for almindelige.
    Men efter et besøg på jensens bøfhus, med en tjener der hed Siri, og et besøg i fakta med en kassemedarbejder der hed Lauge, så er det hans to nye yndlingsnavne. Først var jeg ikke helt vild med Lauge, men jeg må indrømme at nu er det kommet dertil at i mit hovede skal vores barn enten hedde:

Siri eller Lauge, alt efter køn, ellller måske Linus, som jeg godt kan lide. Siri er et pigenavn jeg længe har været vild med, så da Lars forslog det var den godtaget med det samme.

Lars mener dog at vi skal vente til vi ser barnet for at se om det er en Siri eller en Lauge. Ja, ja, så venter vi, men jeg ved bare fra sidst at det der ligger hjertet nærmest er det jeg synes der passer.. meen nu får vi se.. Hvad er jeres (foreløbige) navne? og begrundelser?

– Marie

Vi har fundet et til hvert køn. Drengenavnet blev vi enige om for flere år siden og det er Marius. Vi har også et mellemnavn; Sejr. Så det fulde drengenavn vil komme til at lyde Marius Sejr Gilberg.
    Et pigenavn har det taget os længere tid at komme til eninghed om, men jeg tror at vi har lagt os fast på Lily Aurelia Gilberg.. Ikke udtalt med et stærkt y, men mere som et i.
    Håber det passe på den lille 🙂

mariaolsenmariaolsen
    Medlem

Da vi ventede den første fandt vi meget hurtigt et pigenavn Sif, vi havde dengang også Siri oppe at vende, jeg er ret vild med det men det er manden ikke. Nu fik vi så en dreng, så Sif er også pigenavnet denne gang.

Drengenavn blev vi først enige om 14 dage efter Erik blev født, så indtil der hed han bare bassen eller lillemanden. Tror vi får lige så svært ved drengenavne denne gang, min mand er folkeskolelærer og lige meget hvilket drengenavn jeg foreslog kendte han en umulig elev der hed det og så kunne det jo ikke blive det. Tror snart jeg må have navnebøgerne igang så vi denne gang også har et drengenavn parat.

Mine kriterier for valg af navne er følgende :
    Navnet skal være af dansk eller nordisk oprindelse – så ved alle herhjemme hvordan det skal staves.
    Helst rigtig gammelt dvs. fra middelalderen eller gerne før – altså det må gerne være blevet brugt op gennem tiden men skal stamme så langt tilbage fra.
    Det skal ikke udspringe af et bibelsk navn.
    Det skal helst ikke være noget der er på top 20 – ment på den måde at f.eks. Erik der jo mange der hedder, men i 2005 var der kun 43 der blev døbt det så chancen for en klassekammerat med samme navn er ikke videre stor.

Maria

Da vi ventede emma, havde vi tre pige navne på hånden, emma, isabella og julie. Vi vidste det ville blive en pige. Vi ville ikke vælge ud af de tre før jeg havde født, og hun var bare en emma.
    Denne gang er vi ikke nået så langt, det er nok mest mig der går og tænker lidt.
    Jeg kan rigtig godt lide drengenavnet Milo. Generelt kan jeg faktisk rigtig godt lide mange drengenavne der starter M. Pigenavne går jeg lidt i tanker omkring Mia, Mille, Liva eller Lina. Det skal jo gerne passe lidt til emma, altså ikke være for langt, ikke være for “gammeldags” osv.

knus marianne 8+0

får vi en pige skal hun nok hedde aya og bliver det en dreng er vi ikke sikre muligvis victor

Anonym
    Gæst

Vi har ikke snakket om navne endnu.

Min mand er fra Nicaragua i Mellemamerika, så vi skal finde et navn vi begge kan udtale, og lide. Måske noget på spansk?

Vi ved det ikke endnu, men jeg går lidt med mine egne idéer. Bla. navne som Laura, Freja hvis det bliver en pige.

Og Noah kan jeg også godt lide til en dreng.

I sommers var vi på stranden, og der var der en mor og lille dreng ca. 1-2 år. Hun måtte kalde på ham hele tiden. Hans navn var Oskar/Oscar. Det var helt vildt sødt til ham, så det navn tænker jeg lidt på også, men det er jo meget gammeldags, så nu må vi se.

KH. Lisbeth 8+3

Berit83Berit83
    Medlem

Vi har ikke rigtig snakket navne endnu. Det gjorde vi heller ikke da vi ventede Emil og han fik da også først sit navn da han var 3 uger gammel. Han hedder så Emil Alexander, så et er sikkert, at vores næste barn også vil få 2 navne. Hvis vi får en dreng vil jeg gerne at han skal hedde Aksel til mellemnavn efter min oldefar og bliver det en pige vil min kæreste gerne at hun skal hedde Kirsten til mellemnavn efter hans afdøde mor. Men hvad for- og kaldenavnet bliver….tja, det finder vi nok først ud af en god gang efter fødslen. =)

Berit 11+6 og NF imorgen!!

SoflineSofline
    Medlem

Vi har ikke diskuteret navne endnu, og vi er enige om at vi ikke skal bestemme noget før efter fødselen, men jeg har da gjort mig nogle overvejelser, og det har jeg vel gjort siden jeg var 15-16 år…

Jeg vil have et navn der ikke er så almindeligt, ikke noget fra top 10-listen fra de sidste år, men det skal ikke være noget sært næsten ingen har hørt om. H*n skal desuden have to fornavne, hvis jeg får min vilje, men kun det ene skal brukes til daglig.

Jeg er lidt bekymret for vi vil komme til at diskutere meget når det gælder navnevalg, for min kæreste har før sagt han synes det er bedst å hedde noget “alle andre” hedder og var tilfreds med at fem andre i hans klasse havde samme navn som ham.

Jeg har hørt noget om hvis man ikke melder fra om noget navn, så får barnet navn efter øverste kongelige. Er det nogen der ved, om det stemmer? Jeg har nogle pigenavne jeg meget godt kan lide, og Margrethe er en af dem, så det ville jo eventuelt ikke gøre noget. 🙂

Ja, det er korrekt.
    En pige vil efter 1/2 år (tror jeg) komme til at hedde Margrethe og en dreng Frederik…

Anonym
    Gæst

Vi har også kriterier 🙂
    Må ikke starte og slutte på S og heller ikke et navn der starter med M.
    Vores 2 unger hedder Anne og Jacob. Dejligt nemt for os og dem selv at sige og stave. Det kan også udtales uden de store problemer internationalt.
    Vores 3. barn har vi talt om at hvis det bliver en dreng kan vi godt lide Frederik og hvis det bliver en pige kan vi godt lide Caroline – men, nu må vi se om det ikke bliver et helt andet navn 🙂
    kh Rikke 9+0 og med den ledeste kvalme og sygemelding fra arbejde 🙁

Anonym
    Gæst

Ps. Vores to børn hedder Asger og Johanne, så vi kan godt lide de lidt gammeldags navne. Og nr. tre får også et navn i den dur, men vi har slet ikke talt om det endnu. De to sidste gange har vi haft meget forskellig navne-smag, men når først barnet er kommet ud, er vi blevet enige efter et par dage, alt efter hvad vi syntes barnet mest lignede. Med Asger kom vi frem til, at han enten skulle hedde Sigurd eller Asger, og Johanne skulle enten hedde Signe eller Johanne. Ja, og så endte det jo altså med Asger og Johanne – og nu kan ikke slet ikke have heddet andet! 🙂

Anonym
    Gæst

Nej, det er ikke rigtigt, at barnet får de kongeliges navne, hvis man ikke selv finder et. Det er en gammel skrøne, så man bliver ‘desværre’ selv nødt til at vælge et 😉

mebus 8+4

MissAndersMissAnders
    Medlem

Ja, vi går også og diskutterer navne herhjemme, og det er godt nok svært at beslutte sig for.
    Synes det er nemmest at finde pigenavne. Vi er ret sikre på, at bliver det en pige så er det enten Liva eller Sofia og bliver det en dreng så er vi til navnene Villum eller Mads..

Kh Mia.
    11+4

SoflineSofline
    Medlem

Nej, det er altså ikke en skrøne man selv må vælge et navn. Efter et halvt år får barnet tildelt et navn af myndighederne. Efternavnet ved jeg man da får efter moderen. Jeg kender nogle der ikke kunne bestemme sig, og da barnet var 5 måneder fik de et brev i postkassen, om at nu skulle de til at bestemme sig indenfor den næste måned, ellers ville barnet få tildelt et navn.

Anonym
    Gæst

Synes alt for mange kommer til at hedde Vitus, Marius, Laurits og Silas i disse dage… så det blir ikke et af dem 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.