Gode råd mod kvalme søges!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Gode råd mod kvalme søges!

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Hej,

Jeg har nu haft stærk kvalme siden i søndags og synes det bare tager til. Kastede op i morges.

Er der nogle, som kan give deres råd omkring hvor der afhjælper kvalmen? Jeg har hørt om nogle ingefær-tabletter, som gravitamin/matas skulle forhandle.

Hjælp….fra en desperat

Lisbeth 6+4

Synes også jeg har læst mig til at mandler kan afhjælpe lidt, eller også er det mod halsbrand,,, kan ikke rigtig huske det og har heldigvis aldrig rigtig selv prøvet at lide af kvalme.
    Føler med dig.

marianne 6+1

Schroeder2Schroeder2
    Medlem

Kvalmen kan være ulidelig. Dette er min 2. graviditet og kvalmen var værre end 1. gang. Eneste trøst (og det er en trøst) er at hos de fleste stopper kvalmen efter 12. uge. Mit værste problem var at vi ikke ville sige noget til nogen før efter 12. uge – altså før man er sikker – så man går og ligner lort, bleg og lidt ugidelig og venner og familie forstår ikke hvad der sker !!!!

Jeg har forsøgt alt, men det eneste der virkelig hjælper, er aldrig at lade sig selv blive alt for sulten og aldrig spise sig alt for mæt. Lidt ligesom med køresyge – symptomerne er også meget ens, måske du kender det.

Så hav altid noget spiseligt inden for rækkevidde, accepter at kroppen ikke kan finde ud af om den skal kaste op eller lade være OG glæd dig til der er gået 12 uger. Selvom det kan føles som uendeligt. I know. Er nu i 15. uge og det er fuldstændig væk, og jeg forsøger at huske at glæde mig over det hver dag 🙂

Rigtig god fornøjelse med graviditeten.

Vera 15/5 – Julie 280406

litofamlitofam
    Medlem

Hej din stakkel. Jeg er lige på besøg fra februar-gruppen, og jeg begyndte også at få RIGTIGT meget kvalme, fra 6. uge.

Det hjælper at spise lidt hele tiden, men i starten var min kvalme så slem, at jeg ikke kunne spise. Men så hjalp det, at drikke iskold sodavand, eller spise sodavandsis, f.eks. Sunlolly frys-selv-is (de der trekantede). Og så hjalp det også lidt at spise poletter, du ved, sådan nogle friske og lidt stærke lakridser.

De der ingefærtabletter – gravifrisk – virkede ikke på mig overhovedet. Og der er nogen snak om, at det måske kan skade drengefostre.

Men jeg tror det er forskelligt fra gravid til gravid hvad der hjælper.

Håber du snart får det bedre.
    En anden Lisbeth
    15+6

Jeg drikker virkelig meget kold æblejuice, det hjælper mig.

Anonym
    Gæst

Tak for de gode råd.

Jeg bliver da noget nervøs over at høre at gravifrisk skulle kunne skade barnet. Så vil jeg da ikke købe dem alligevel.

Med jeg skal da ud og købe frys-selv is og poletter og nok også kiks.

Har lige haft et “anfald” hvor det var rigtig slemt, her på arb.
    jeg tænker hvordan klarer i at arbejde uden at tiltrække sig opmærksomhed. Jeg sidder på kontor, så jeg kan da gå lidt rundt og på toilettet uden alt for meget opmærksomhed. Men når der er nogle på mit kontor og man skal tale med nogle om noget arbejds-mæssigt er det altså hundesvært.

Jeg har nu tvunget mig til at spise en crossant, som jeg havde købt idag. Allerede efter en halv har jeg det bedre. Så der er nok noget om snakken om, at det hjælper at spise lidt. Også selv om crossanten jo er noget fed.

Jeg vil prøve at tænke på at det går væk, og det jo er naturligt, men har ikke haft det så slemt de 2 andre gange jeg var gravid. Begge gange endte jo i MA’er så jeg håber denne lede kvalme er gode tegn på at denne gang skal blive lykkens gang.

Flere gode råd modtaget gerne 🙂

PS. jeg skal vist til at have en noget større håndtaske, nu hvor jeg skal slæbe rundt på div. spiselige “varer” SMILER

KH. Lisbeth 6+4 med kvalme – selvfølgelig

ditte7ditte7
    Medlem

Jeg har også slem kvalme nogle dage, og for mig virker det også at spise mange mindre måltider. Og så spiser jeg meget efter lyst frem for pligt, eller idé om hvad man “skal” efter bogen, selvom det ofte stemmer overens. Fx har jeg slet ikke lyst til kaffe eller fed mad. I det hele taget holder jeg lidt igen med kød, og spiser stort set ikke røget kød som fx rullepølse (puha jeg får helt kvalme ved tanken!)

Men hvis du finder flere gode råd så skriv dem gerne 🙂 for det er virkelig ulideligt at gå og svælge hele dagen.

knus Ditte.

Syrlige ting hjælper mig. De fleste frugter er gode, men også forbudte ting som cola og salt lakrids er godt.
    KH Lotte

Anonym
    Gæst

Sidst havde jeg succes meed at have en banan ved sengen, som jeg spiste, før jeg stod op. Mit råd er også at spise mere eller mindre hele tiden. Hvis der bare ikke er noget, man har lyst til, er det godt med frugt, yoghurt eller anden hurtig energi. Så kan man altid spise noget mere længerevarende (rugbrød m.m.) bagefter, men det tager lige toppen.
    Knækbrød er rigtig godt at gnave i, fordi det ikke fylder voldsomt meget og ikke smager af noget, men alligevel giver lidt madfornemmelse.
    Sidst tog jeg gravi-frisk, og jeg har en helt normal dreng. Jeg havde nu også indtryk af, at de måske ikke virkede specielt godt, men skulle ikke nyde noget af at lade være.
    Denne gang spiser jeg meget hyppigere, hvilket vil sige ca. en gang i timen. Masser af frugt.

Held og lykke!
    Ulla 9+3

SiffusSiffus
    Medlem

Ja puha, jeg kender det alt for godt. Jeg syntes også mit bliver værre og værre. 7 9 13, så stadig ingen opkast. Det havde jeg heller ikke i min første graviditet så jeg satser på det samme gælder denne gang. OGSÅ at det forsvinder efter uge 12, som sidst. Det er trods alt en trøst.

Men føj ja, det kan være hårdt, specielt på arbejde. Jeg sidder også på kontor og har endnu ikke fortalt noget der heller. Jeg må ligne noget der er løgn ind i mellem.
    Min kvalme kommer og går i løbet af dagen. Nogle dage syntes den bare at være der mere eller mindre hele tiden. Den bliver altid værst når jeg bliver sulten eller træt. Det sidste er ikke så godt, eftersom jeg er meget træt for tiden. Jeg får absolut intet gjort når jeg kommer hjem fra arbejde :-(.
    For mig hjælper det også rigtig meget at spise, og jeg skal virkelig sørge for ikke at trække den for så bliver kvalmen rigtig slem og man har bare slet ikke lyst til mad. Ond cirkel da det er det eneste der hjælper.
    Så jeg drikker en del, som jeg nu altid gør. Det plejede bare at være meget vand, og det har jeg fået lidt lede af nu. Der skal helst være noget mere “i det”. Så fx i dag har jeg drukket en hel del æblejuice på arbejdet. Det har været godt. Frugt og kiks er godt og nemt at tage i mellem måltiderne. Derudover har jeg haft en svaghed for det saltede denne gang, især saltstænger. Ikke mange men bare lige et par stykker her og der har været godt. Meeeen det har jeg dog ikke med arbejde ;-).
    En ulempe ved alt det her spisning, ja det er nu nok ikke bare det, men hold op hvor er min mave bare oppustet og uspilet det meste af tiden. Jeg fik lige konstateret i dag at jeg har haft mine yndlings cowboybukser på for sidste gang i dag i denne omgang deprimerende og øv :(. Jeg er jo virkelig ikke langt henne. Men det er selvfølgelig også anden gang jeg er gravid og de siger alle at anden gang bliver man meget hurtigere “tyk”. Syntes det gik hurtig nok sidste gang. Ja på den måde kan jeg sagtens se noget gravid ud, eller bare lidt tyk. Det er jo bare monster fup at tænke på at den lille jo er mikro og desuden er det længere oppe på maven det er galt ;-).
    Jeg glæææder mig til de 12 uger er gået…

Siffus 6+2

kirsten81kirsten81
    Medlem

Jeg er ved at have vænnet mig til kvalmen. Har valgt at acceptere at sådan er det og det er jo egentlig et godt tegn..
    Selv om det er svært tvinger jeg mig til at sætte mig foran toilettet om morgenen og så kaster jeg ret hurtigt op. Kvalmen er absolut ikke væk af den grund, men væsentlig reduceret. Har prøvet at tage det med ro hver gang det blev ekstremt fordi jeg ikke havde lyst til at kaste op, og det blev det nærmest bare værre af.
    Nu har jeg en fast rutine hver morgen: Skal “kaste op” (fordelen ved at overstå det med det samme er at maven er rimelig tom) to gange inden jeg tager hjemmefra så kan jeg klare resten af dagen med digestive kiks eller knækbrød jævnligt. Sørger også for ikke at spise noget alt for tæt på sengetid for at kunne “kaste op” på tom mave om morgenen.
    På fridage og i weekenden er jeg også nødt til at stå meget tidligt op for at køre den rutine. Så kan jeg altid gå i seng igen. Ellers kommer jeg til at ligge på sofaen med kvalme hele dagen.
    Glæder mig godt nok til det er overstået! Er også en af dem som ikke vil fortælle det endnu, og nogle gange er det godt nok svært at skjule. Er grundigt træt af små hvide løgne..

Kirsten, starten af uge 10!

Anonym
    Gæst

Kære Lisbeth

Åh hvor jeg hader den kvalme 🙁 !!! Den er ganske forfærdelig og tager AL glæden væk fra graviditeten som man jo skulle være så lykkelig over!! I min første graviditet var jeg sygemeldt i 4 uger fra arbejde – kravlede fra sengen (efter at fået serveret appelsinyougurt i sengen) ud og brækkede mig – tilbage i seng igen og sådan stod det på fra jeg var i 8. uge til det begyndte at vende i 10. uge – og der var jeg klar til at afbryde graviditeten!! (vi var ellers blevet kunstig befrugtet) Det var et rent helvede!!
    – men mit råd er også, spis noget inden du overhovedet står ud af sengen, bare et stykke ristet toast eller noget youghurt og spis så ca. hver anden time lidt brød og drik noget koldt og frisk. Jeg drikker også varm the nu og det er faktisk dejligt..

Anden gang jeg var gravid var det ikke så slemt med kvalmen og uden opkast faktisk. Her tredie gang går det også fornuftig, men den kvalme vænner man sig ALDRIG til 🙂

Rigtig meget god bedring – og trøst dig med at der kommer noget godt ud af det og kvalmen faktisk er en god ting og er tegn på en god graviditet 🙂
    Kh Rikke 7+1

litofamlitofam
    Medlem

Nåh ja, glemte helt at sige, at jeg også brugte nogle akkupressur armbånd, der hedder “Seaband”, som man kan købe på nettet.
    Jeg synes faktisk de hjalp mig ret meget, men det kan selvfølgelig godt se lidt mærkeligt ud, at komme på arbejde med lysegrå svedbånd om håndledende med en stor hvid knap på. Men så må man bare sørge for at have lange ærmer på, hvis man vil skjule dem (de skal sidde lidt oppe på håndledende).

Se linket:
    http://www.seaband.dk/

Jeg var ved en læge på et tidspunkt, som nævnte at akkupunktur også kunne hjælpe, og at mange fødeafdelinger afhjælper graviditetskvalme på den måde. Og hun kendte godt Seabands, og sagde at de havde stort set samme effekt som akkupunktur… Så jeg kan ihvertfald godt anbefale dem.

kkr1979kkr1979
    Medlem

Jeg kan kun i stemme mig de ander røster. Sørg for aldrig at blive rigtig sulten. Noget andet der kan være svære at overkommer, er at huske at hvile når man er træt… Holder ikke helt når man ved 14 tiden på arbejde liiiige kan bruge en lille morfar eller bare en power nap… 😉

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.