bedre homon tal

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 bedre homon tal

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    hm72hm72
    Medlem

Moderkagebiopsien foretages altid i ca 11 uge. i 8-9 uge er der ganske enkelt ikke dannet nok moderkagemasse til at kunne suge materiale ud.
    Jeg har selv lige fået foretaget én i sidste uge og det var ganske smertefrit. Lægen starter med at skanne dig og måle fostrets størrelse. Du bliver sprittet af på maven. Ultralydhovedet viser nøjagtigt hvor lægen skal indstikke den tynde nål. Det gør ikke ondt – føles mere som et indvendigt stød – synes jeg. Jeg er selv snart færdig uddannet jordemoder og har set mange moderkagebiopsier udført i min praktikperiode – og det er meget få som synes det er smertefuldt.
    Lægen sikrer sig at der er nok opsuget materiale at analysere på, hvorefter han/hun skanner dig lidt igen for at sikre at fostret har det ok. I et døgns tid bør du slappe af – dvs ikke anstrenge dig.
    Jeg fik midlertidigt svar dagen efter. Det endelige svar foreligger efter ca 2-3 uger.
    Abort risikoen er på 1/2 – 1 %, men nærmere en halv procent end en hel. Lægerne er dygtige til at udføre dem. HVor skal du have den foretaget?
    Held og lykke
    Hm 11+4 – fra marts terminen

Anonym
    Gæst

Sikket flot tal, tillykke med det:o)

jeg fik nyheden sidste uge at mit homon tal kun var 180 så lægen var bekymret for det skulle være noget galt igen, har mistet en og fået fjernet en på grund af kromosom fejl. men nu har jeg lige fået afvide idag at mit tal er steget til 2353 så det er jo super dejligt nu håber vi bare på kromosomerne er på plads, jeg skal ha lavet moderkage biopsi i uge 8 eller 9 er der nogen der kender nået til dette?

hilsen karina 5+0 idag

Anonym
    Gæst
    Anonym
    Gæst

Hej hm72 🙂

Tillykke med din egen graviditet og du skal være velkommen på besøg her på aprilterminen 🙂

Hvad er forskellen på en moderkagebiopsi og en fostervandsprøve?
    – hvem får hvad og hvad fortæller de?
    Jeg spørger fordi jeg venter mit 3. barn og er lige fyldt 35 – jeg ville jo for alt i verden ikke tilgive mig selv hvis jeg skulle føde et barn med kromosonfejl el. andet som kunne være valgt fra på baggrund af div. undersøgelser….
    Hilsen Rikke 5+5

hm72hm72
    Medlem

Forskellen på moderkagebiopsi og foservandsprøve er, at moderkagebiopsien tages tidligt – dvs i ca 11 uge og fostervandsprøven tages i 15-17 uge. Hvis moderkagebiopsien viser kromosomfejl, kan man i mange tilfælde få foretaget en abort, men viser fostervandsprøven kromosomfejl, sættes fødslen i gang.
    Moderkagebiopsien vinder større og større indpas, idet den kan tages så tidligt. Abortrisikoen er dog en anelse (og kun en anelse) forøget ved moderkagebiopsien, end ved fostervandprøven.
    Fostervandsprøven tages typisk hvis der påvises misdannelser eller andre abnorme fund ved gennemskanningen i uge 18-20 eller senere. Eller hvis moderkagebiopsien af en eller anden årsag mislykkes (sker sjældent). Moderkagen har samme genmateriale som fostret – ved celledelingen blev nogen celler til moderkage og andre til embryon (som det tidlige foster kaldes til og med 8 uge).
    Ved fostervandsprøven opsamles fostervand, hvori fostret konstant udskiller celler i.
    Jeg bad selv om en moderkagebiopsi denne gang, idet jeg venter mit 4 barn (har ikke prøvet det før) og er 35 år. Jeg ville ikke have et barn for enhver pris, og ønskede derfor en kromosomundersøgelse. Jeg synes det var ukompliceret og næsten smertefrit (hjalp måske også at jeg kender lægen der foretog prøven og havde fuld tiltro til hende, idet hun er afdelingens dygtigste læge :-))
    Men gør det hvis du føler det er det rigtige for dig. Det var en KÆMPE lettelse at få besked om jeg jeg venter en dreng med normale kromosomer.
    Tal med din læge og få ham/hende til at skrive det i dine svangrepappier (journaloptagelse ag de pappier de indsender til dit ønskede fødested).
    Held og lykke
    Hm 11+4

ZzzZzzZzzZzzZzzZzz
    Medlem

Fostervandsprove og moderkagebiopsi bliver fortaget paa forskellige tidspunkter i graviditeten. Jeg mener at fostervandsproven er naar man er lidt langere henn end moderkagebiopsien. Men i en fostervands prove faar man ogsaa nongen af barnets celler, hvilket jeg ikke mener man gor i moderkagebiopsien. Du skriver i dit indlaeg at du for alt i verden ikke tilgive mig selv hvis jeg skulle føde et barn med kromosonfejl el. andet som kunne være valgt fra på baggrund af div. undersøgelser, og jeg maa indromme at det lyder meget haardt i mine ore — en kromosonfejl kan have meget stor betydning, men den kan ogsaa naesten ingen betydning have. Jeg synes bare det er vaer at huske paa, selvom der jo heldigvis ikke er nongen der med lethed traeffer saadan en beslutning.

jeg vil gerne føde på roskilde da jeg normalt høre til næstved og ved de laver mange fejl med fødsler, men jeg har så bare lige bekymringen om jeg kan nå derop fra veer starter til fødslen… men vi må håbe ellers må vi ringe efter en ambulance… hehe så jeg skal ha den foretaget på roskilde…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.