Graviditet og prøvetid

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 Graviditet og prøvetid

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    katia78katia78
    Medlem

Jeg er ansat som fuldmægtig i det offentlige. Jeg er startet i nyt job d. 1. august og er nu blvet i tvivl om hvorvidt jeg skal vente til efter min prøvetid udløber (dvs. når jeg er 3 en halv måned henne) eller om jeg godt kan fortælle min chef det inden prøvetiden udløber…Jeg er bange for at blive opdsagt, men tænker omvendt, at det jo er det offentlige og at de (og alle andre arbejdsgivere) jo i realiteten ikke har ret til det, med mindre de kan bevise at opsigelsen intet har med graviditetene at gøre. Man hører bar så mange skrækhistorier! Gode råd modtages gerne
    Mange hilsener
    7+4

lynnegilberglynnegilberg
    Medlem

Jeg ville vente, med mindre det bliver for tydeligt, så må du jo sige det.
    Jeg er også lige startet i nyt job 1 august og har tænkt mig at vente så længe jeg kan. Mest for at mine kollegaer kan nå at få et godt indtryk af mig, inden jeg fortæller at jeg ikke kan blive skoleåret ud. (jeg er lærer)
    Lynne 7+5

Den er svær. jeg tror simpelthen at jeg har “for meget samvittighed” til at ville vente til efter prøvetid. Jeg har også en tendens til at tro på det bedste imennesker, så jeg ville nok tro på at hvis de er glade for dig, så beholder de dig alligevel.
    Men sådan er jeg, gør hvad du føler er bedst for dig, bare tænkt på at du skal tilbage til arbejdspladsen efter et år på barsel, og gerne være velkommen også ;o)

knus marianne 4+5

WishchildWishchild
    Medlem

så har du faktisk først pligt til at underrette arbejdsgiver 3 måneder FØR forventet fødsel ….
    meen jeg ville også have lidt skrupler med at gå og gemme det så længe … jeg er også ansat i det offentlige, og de MÅ faktisk ikke fyre én fordi man er gravid :o)
    held og lykke
    mange hilsner
    Jeanette
    6+5

frkthorupfrkthorup
    Medlem

Det er rigtigt at du først har pligt til at underrette arbejdsgiveren senest 3 måneder før din barsel, men mener der er speciele regler når du har opdaget det i din prøve tid, forhør dig hos din fagforening.
    Herud over ville jeg da anbefale dig at sige det, da din chef, til den tid hvor du fortæller det, godt kan regne ud at du har vidst det under din prøvetid og det vil nok ikke se særlig godt ud i en arbejdsgivers øjne.

musenbbmusenbb
    Medlem

Jeg vidste, jeg var gravid i slutningen af min prøvetid og sagde ikke noget. Der er ingen love, der siger du skal, så slå du koldt vand i blodet og husk på det er en ret at få børn, og det skal passe i dit kram først og fremmest! Min chef var da ikke begejstret, da jeg sagde det, men var glad for mig og det jeg lavede og længere var den bare ikke – men jo folk snakkede bag min ryg, sådan er der så mange små mennesker!
    Knus Tine

katia78katia78
    Medlem

Hej Tine

Ja, det er nemlig også det jeg er bange for- at folk taler bag ens ryg og at chefer og andre mister tilliden til en? Men jeg ringede til DJØF i går og konsulenten derinde syntes at jeg skulle vente med at sige deet til når prøvetiden udløber, idet det er næsten umuligta at fyre en efter prøvtid. I prøvetiden er det en smule nemmere. Men når min prøvetid udløber er jeg i fjerde måned!! Det bliver nok lidt svært at skjule?
    Ja, og du har ret- og jeg siger det også til mig selv flere gange om dagen, det er en ret at få børn og i sidste ende gør man det jo også for samfundets skyld!
    Katia 7+6

musenbbmusenbb
    Medlem

Hej Katia
    Store løse bluser kan gøre mange ting 🙂 Og sådan er moden jo for tiden 🙂 Håber det bedste, og hvis din fagforening råder dig til at vente, ja så har du jo dem i ryggen. Og F*** dem der snakker, der vil altid være små mennesker, der er sådan. Trælst men hvis bare dine nærmeste kolleger er ok, så er det det vigtigste.
    Knus Tine

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.