scanner tidligt?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 scanner tidligt?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg undrer mig over,at rigtigt mange af jer bliver scannet allerede. Er det ny praksis, at alle gravide bliver tilbudt det så tidligt eller er det særlige omstændigheder, som tidlige aborter, der er årsagen?

For bare 4 år siden var jeg først til scanning i uge… ja, hvornår var det nu.. uge 12-15 eller deromkring.

Bare lidt nysgerrig,

Mh. Sidsel

Anonym
    Gæst

Hejsa.

Ja du er skam ikke den eneste som er forvirret, for da jeg var gravid sidst med min datter som er født i feb. 05, var der næsen ingen der blev til budt scanninger.
    Vi har selv betalt for scanning i uge 12 og 20, og det er da godt nok halvdyrt når jeg selv skal sige det.
    Jeg vil jo meget gerne have samme scanninger igen denne gang.

Så jeg håber også der er nogen som kan svarer dig.,..

Knus Angelgirl78

Bubbibaby1Bubbibaby1
    Medlem

Hejsa..

For mit vedkommende, er jeg blevet scannet tidligt fordi jeg, her i foråret, kunne fornemme at noget var galt, og derfor blev jeg scannet fordi de så fandt ud af at fosteret faktisk ikke havde noget hjerteaktivitet som det skulle og endte i en MA. Denne gang er jeg blevet scannet for at de kunne være sikre på at det ikke gentog sig. Men det gør det (forhåbentligt) ikke for denne gang har mit barn hjerteaktivitet. Det ved jeg fordi jeg fik en tid hos min gynækolog da hans scanner er ret god i forhold til hospitalets.

Vh. Bubbi…. 8+1

Jeg blev scannet tidligt i denne graviditet pga. forsvindende symptomer o0g skal igen for at fastslå termin. I mine andre graviditeter er jeg ikke blevet scannet før NF

Anonym
    Gæst

Jeg har haft 2 MA.

efter første abort, da jeg blev gravid igen, tilbød min læge mig en scanning hos en gyn. for at se om forstet voksede som det skulle. Man kalder det vist en tryghedsscanning. Det var detsværre ikke så stort, og jeg blev sat 2 uger tilbage, selv om han kunne se hjerteslag. Så kom jeg igen til scanning 2 uger efter for at se om den så var blevet det større. Denne gang var der slet ikke noget foster at se, og det var gået i sig selv. Så jeg skulle have en abort for 2. gang.

Denne graviditet er jeg kun 4+4 nu. Jeg har ikke ringet til min læge endnu for 1. lægeundersøgelse, regner med det bliver i uge 7. Der vil jeg også høre min læge om det er muligt at få en scanning og se om alt er ok. Jeg er flyttet og har fået ny læge, så nu må vi se om hun synes det sammen.

Hvis du ikke har aborteret før, bliver man ikke tilbudt noget før NF scanningen i 12-13 uge. på hospitalet. Men mindre man selvfølig har problemer med blødninger.

KH. Lisbeth 4+4

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

Altså, sidste gang jeg var gravid, var jeg startet hos en gynækolog, med henblik på at jeg skulle igang med behandling for at få et barn. Hun sagde at jeg til at starte med sagde skulle tabe mig før de ville starte behandlingen, så efter ca 4 mdr., så vupti var jeg pludselig gravid! Fordi jeg så gik hos hende blev jeg scannet flere gange tidligt i graviditeten. Jeg synes iøvrigt det var utrolig rart at kunne følge lidt med..
    Ja, desværre mistede jeg jo så min dejlige lille dreng i slutningen af Maj i år, så denne gang er jeg blevet tilbudt tidligt scanning, og derudover så mange scanninger som jeg har behov for, for at være tryg i graviditeten. Så for mig har det været lidt særlige situationer begge gange. Jeg har også hørt om nogle der har aborteret og som selv måtte betale for tidlige scanninger, så jeg ved ikke helt hvad forskellen er. Måske hvor man bor har noget at sige??

– Marie

lynnegilberglynnegilberg
    Medlem

Det har helt sikkert noget at gøre med hvilken kommune man bor i at gøre. Det er meget forskelligt hvad der tilbydes og hvad man skal betale for i kommunerne. Jeg håber bare at jeg kan få gratis NF, ellers betaler jeg ihvertfald selv for en. Ikke så meget fordi jeg tror at der er noget galt, som at jeg er vildt nysgerrig for at se den lille derinde…

MarieMor26MarieMor26
    Medlem

-Ja.. jeg har været så glad for at kunne følge lidt med. Jeg følte mig heldig sidst at få lov at se den lille, også selv om vi første gang kun kunne se graviditetssækken, eller hvad det hedder. Bare det at man kunne se der skete NOGET! -og næste gang var der en grå plet, med noget der blinkede (hjertet), og næste gang kunne man se det lignede et barn. Jeg har hellerikke troet at der var noget galt ift misdannelser eller noget, jeg ville bare se mit barn!
    Denne gang vil jeg også have 3d scanning fordi jeg bare VIL se mit barn i live! om det så er den eneste gang :’o(
    Men altså.. ligenu synes jeg at det at få scanninger burde være alle gravides ret (eller at det var muligt for alle), så de kunne følge med og få lidt tryghed igennem graviditeten.

:o) Marie

Anonym
    Gæst

Hej Lynne,

De skal tilbyde alle gravide NF scanning, det har jeg læst mig til et eller andet sted, at det vist er en lov der siger man har denne ret.
    Det er vist lægen/Hospitalet som skal tilbyde dette.

Eller spørg selv omkring det. ved dit 1. lægebesøg.

KH. Lisbeth 4+5

sjoegreensjoegreen
    Medlem

Det er nemlig rigtig hvad Lisbeth skriver – for blot et par år siden, var der ingen regler for at man skulle tilbydes scanninger – ligesom det næsten var mere reglen end udntagelsen, at gravide over 35 blev tilbud moderkagebiopsi/fostervandsprøve.

Nu er det anderledes….

ALLE gravide i Danmark – uanset alder – tilbydes NF-scanning (som ligger fra uge 11 om frem til 13+6) og ALLE gravide i Danmark tilbydes en gennemscanning (herinde omtalte som MD= misdannelsesscanning) – den ligger omrking uge 20.

Til gengæld er der ingen som pr. automatik tilbydes invasive indgreb som biopsi osv. – det afgøres alene udfra den risikovurdering der bliver lavet ved NF – Er man over 35 kan det dog godt lade sig gøre at tale sig frem til en moderkagebiopsi – det er der i hvert fald flere her på ND der har fået gjort.

Så alt i alt, så er det noget “finere” forhold for alle, end for blot 4 år siden, da jeg fik min søn….

I øvrigt er jeg også hver gang blevet scannet tidligt, både pga. tidligere MA´er men også pga. blødninger.

Så…. glæde jer – det sker helt af sig selv, og de fleste bliver automatisk indkaldt efter første lægebesøg, hvor lægen sender alle papirerne afsted til fødestedet (enkelte steder, skal man selv bestille tid….)

Mange hilsner fra Christina 33+3

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.