forløb med store.søskende

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe April 2008 forløb med store.søskende

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

hvad gør i med store søskende når i har født, jeg tænker på forlæbet med at besøge på hospitalet, hvor skal de være mens i er indlagt, kommer de med når i skal hjem, eller skal i hente dem på vejen hjem. hvad er vigtigt og hvad er ikke, jeg vil meget gerne hører med erfaringer.

karina

CallieCallie
    Medlem

Hejsa,

Da vi fik nr to var var vores søn knapt 2 år, og han besøgte mig og lillesøster hver dag på hospitalet – og han elskede det:o)

Han kunne godt forstå at mor skulle blive der nogle dage (jeg fik kejsersnit og var derfor indlagt i 5 dage).

Det skal lige siges at jeg havde enestue, hvilket nok gør det lidt nemmere at have en størrelse på besøg. Han havde noget legetøj med og var der gerne et par timer ad gangen.

Denne gang skal jeg også have kejsersnit og regner også med at de store skal besøge os på hospitalet:-)

Callie 23+5 (på besøg fra maj terminen)

mino01mino01
    Medlem

Min datter er 2 år og ca. 4 mdr. når den lille ny kommer. Jeg regner ikke med at hun skal op på hospitalet, for hun vil ikke kunne forstå hvis jeg så ikke kommer med hjem. Evt. kan hun komme og hente mig sammen med mormor og morfar, hvor hun skal passes i de dage, hvor jeg er indlagt. Men egentlig havde jeg regnet med at de skulle køre hende hjem og så ville jeg komme hjem med den lille derefter. Jeg ved ikke hvad der er bedst, ville også gerne høre fra andre, der har prøvet det…..

Berit83Berit83
    Medlem

Emil skal være ved mormor og morfar når slaget skal stå her og da mormor skal med til fødslen regner jeg da stærkt med at morfar kommer ud på sygehuset med den nybagte storebror. Jeg har tænkt at jeg ville tale lidt med pædagogerne i vuggestuen om, hvad deres erfaringerne er med børn på Emil´s alder der får søskende. Jeg synes nemlig det er lidt svært at finde ud af om det er bedst at lade Emil være herhjemme sammen med os og lillesøster de første par dage eller hvad. Nogle erfaringer??

Berit 31+0 (9 uger til termin!! Det går bare stærkt nu.)

tinaapriltinaapril
    Medlem

Jeg skal føde ved kejsersnit og kommer dermed til at blive på hospitalet nogle dage. Dermed kommer de store også derop på besøg – andet vil de næppe acceptere. Da vi fik nummer to var nummer et lige knapt 3. Det var også kejsersnit, så han var med på hospitalet dagen efter. Jeg tror dog ikke, han syntes det var så spændende, men jeg tror ogå, det havde været for hårdt, hvis jeg bare havde været væk i 5 dage.
    Jeg vil nok sige, at det afhænger af, hvor længe man er på hospitalet. Hvis man kun er der nogle timer eller natten over, tror jeg ikke storesøster/bror har det store behov for at komme en tur omkring hospitalet. Det kan godt være lidt voldsom oplevelse. Men som sagt skal mine derop alligevel…

KH

Tina

missmothermissmother
    Medlem

Hej Berit

Jeg tror det afhænger meget af hvor gammel Emil er, om du skal lade ham blive hjemme de første par dage.

HVis jeg var dig ville jeg nok lade ham komme i VG i starten indtil du og baby har fundet jer en rytme. Det er jo ikke bare sådan lige at være alene med 2 små. Men holder din mand/kæreste barsel fra den dag du kommer hjem, så kan han jo tage sig af Emil.

Her regner jeg med Kasper på til den tid 20 mdr. skal i DP, indtil minimanden og jeg har fundet vores rytme – de store skal jo i skole og så står jeg alene med 2 små og med den fart Kasper har på – ja så skal jeg være alle vegne og det kan alser ikke lade sig gøre når man f.eks. ammer eller skifter ble mm.

Bare et lille råd fra en pædagog, som selv har gjort sig sine tanker.

MVH
    Rikke 27+2 og kommende mor til i alt 4 børn

missmothermissmother
    Medlem

Hej Karina

Jeg satser på at føde ambulant eller med max. 1 overnatning. Hvis vi tager hjem efter et par timer ja så tager vi de 3 andre med på vejen hjem – ved ikke endnu om de skal være hos mine svigerforældre eller mine forældre. Men skal vi overnatte skal de selvfølgelig ind på hospitalet for at se lillebror alle 3 (20 mdr., 6½ og 13½ år)

Kasper som på det tidspunkt jo er 20 mdr. kan alser allerede godt forstå når mor bare lige er hjemme at vende og køre igen, så tror ikke det bliver et problem.

Da Kasper blev født var Amalie og Alessandra (knap 5 og knap 12 år dengang) med mormor, morfar og farmor på sygehuset for at se lillebror og tog så med mormor og morfar hjem for at sove og så hentede vi dem på vejen hjem fra sygehuset dagen efter.

MVH
    Rikke 27+2

Anonym
    Gæst

Hejsa

Nu er jeg selv “gog”, er mor til snart 3 og har derfor talt en del med andre pædagoger og andre mødre, om netop dette.. Det betød meget for mig, at gøre det bedste for min datter, dengang lillebror kom til verden.

Alle de pædagoger jeg talte med, anbefalede os, at holde vores datter hjemme den første uge, så vi allesammen kunne finde en rytme, som en udvidet familie. For den ældste er det jo lige så stor en omvæltning, som det er for os voksne. Hun har jo lige så meget brug for, at være der og lære dette nye barn at kende. Men allermest, har hun brug for at vide, at hun stadig er jeres “uundværlige yngling”.

Så til det, vil jeg helt klart anbefale jer, at holde storesøster/bror hjemme, den første uges tid..

Jeg tror meget nemt, at de små kan få følelsen af, at blive smidt ud af reden. Særligt i den første tid, hvor alt er så nyt og spændende og jeres opmærksomhed i forvejen er meget rettet mod den lille ny. Jeg tror bestemt ikke, at jeg kan få mig selv til, at afleverer ungerne i børnehave og så selv blive hjemme, med den lille nye og manden.

Men jeg ville bede manden om, at tage sig særligt den store. Da min datter som 2 1/2 årig blev storesøster, gjorde jeg selv meget ud af, at tage på små ture med hende. Så blev far hjemme og jeg vendte hjem med bryster som var ved at sprænge af mælk. Men alt for, at forebygge jalouxien:)

Det var bare mine tanker, som du måske kan bruge nogle af..

Hejsa Sidsel (besøg fra Juni terminen)

mariaolsenmariaolsen
    Medlem

Jeg har kun en i forvejem så jeg har egentlig ingen erfaring. Men vi har snakket om at hvis alt går fint så vi kan tage hjem med det samme, så kører far først ud og henter Erik (3 år til den tid) der hvor han nu bliver passet og så kommer de sammen og henter mor og babyen. Og så vil vi have et par timers fred alene os 4 inden der kommer andre og ser den lille. Så har Erik en chance for at se den lille først og så kan det være ham der viser babyen frem når der kommer besøg.
    Bliver det sådan at vi skal blive på sygehuset skal han stadig være den første der kommer og ser den lille. Så han får en følelse af at det
    er os sammen som familie der har fået en baby.

Regner med at manden holder barsel med det samme og i de 14 dage vil Erik få valget om han vil i børnehave eller blive hjemme. Når far starter på arbejde igen så starter alm. hverdag også for Erik.

Berit83Berit83
    Medlem

Mange tak for dine råd og erfaringer.
    Jeg er så heldigt stillet at min kæreste har ferie ugen før min termin og de 2 efterfølgende uger og så 2 ugers barsel oveni, så han er hjemme hele april. Så dejligt!
    Så der er rig mulighed for at vi kan være herhjemme alle 4 og lære hinanden at kende. =)

Berit 31+1 og Emil 220406

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.