amning og sæbe

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 amning og sæbe

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Rumla5Rumla5
    Medlem

Altså selvfølgelig ikke på én gang…….
    Jeg vil bare spørge, om der er nogen, der har snakket med deres sundhedsplejerske om amning. Ronja (knap 7 1/2 måned) får nemlig stadig kun lidt grød om aftenen og det er meget lidt hun spiser for tiden og sidst sundhedsplejersken var her (knap 3 uger siden), var hun meget ivrig efter at få mere mad ind i billedet. Hun sover igennem om natten uden mad fra 19.00 – 7.00, så jeg har egentlig ikke noget besvær ved at amme hende – i virkeligheden synes jeg det er nemmere. Jeg går på arbejde 3 dage om ugen hvor jeg har hende med og der er det noget nemmere at amme hende end at skulle have grød osv med, men jeg kommer nu lidt i tvivl om der er noget næringsmæssigt problem i det. Der er i hvert fald ikke noget vægt problem…. bassen vejede for de tr euger siden 10,5 kg.

Nå til det andet spørgsmål. Jeg bruger stadig ikke sæbe, kun badeolie i vandet og det er ikke hver gang. Bruger I andre sæbe og hvornår begyndte i med det og hvorfor? – altså jeg mener, begyndte jeres baby at lugte mere “gammelt” eller hvordan?

Nå men det må vist være nok spørgsmål for i dag : )

Mvh Rumla

chocol8chocol8
    Medlem

nå ja glemte lige at tilføje..

Det jeg mente med at det ikke længere er så svært at have mad med ud, skrev jeg fordi ejg ikke synes, du skal fravælge mad, fordi amning er det nemmeste, men evt. KUN hvis hun ikke er interesseret i “rigtig” mad. Og så ville jeg fortsætte med at tilbyde hende mad. Så skal interessen nok komme på et eller andet tidspunkt.

chocol8chocol8
    Medlem

Hej Rumla

Det med amning og mad tror jeg der er mange delte meninger om. I bogen fra Sundhedsstyrelsen mener jeg der står, at man ikke skal vente meget længere end til 6 mdr med at indføre anden mad, for at få deres forskellige behov dækket. Men jeg har set på andre (ammesider) at mange anbefaler fuldtidsamning helt op til et år – evt. med lidt mad ved siden af…
    Jeg tror du skal prøve at surfe lidt rundt på nettet og læse lidt om det, og så vælge at tro på det, som du synes lyder mest rigtigt. (Og sføli vurdere om du synes de enkelte steder/meninger virker til at have troværdighed..!)

Jeg synes nu efterhånden ikke det er så besværligt at have lidt mad med i en bøtte eller et glas og så en ske, kop og hagesmæk ved siden af. Han sviner ikke så meget som han gjorde i starten, og det gør det lidt nemmere at have med at gøre, når man er ude et sted. Jeg kan sagtens sidde med ham på skødet og “fodre”.

Mht. sæben så bruger jeg også stadig kun lidt olie i badevandet og ellers ikke noget. Åbnede forleden nogle vådservietter (Natusan), som min bror havde købt, da jeg bad ham købe skumservietter. Var løbet tør for skumservietterne, og tænkte at jeg da lige kunne bruge dem en enkelt gang. Men hold da op hvor lod de bare til at være fyldt med sæbe og parfume og jeg ved ikke hvad.. Jeg kunne simpelthen ikke nænne at få dem i nærheden af hans hud. Tog i stedet en alm. stofvaskeklud, og tror også det bliver løsningen fremover (da jeg jo alligevel bruger stofbleer og vasker tit).
    Senere prøvede jeg at skylle en af vaskeservietterne op i vand, fordi ejg lige skulle tørre noget (tis!) af på gulvet, og vandet SKUMMEDE helt vildt.. jeg blev simpelthen så overrasket over at man kan finde på at putte så meget “stads” (jeg ved jo ikke hvad det er) i noget til babyer…

Nå, ved ikke om du blev klogere, men her var da lige et par tanker til dine spørgsmål.

:o) Anne Katrine

Anonym
    Gæst

Mht sæbe så vasker vi indimellem Mattis bagdel med neutral sæbe fordi hans bæ virkelig lugter nu. Ind imellem bliver hænder og fødder også vasket i sæbe når de livr for sure. Vi bruger derfor intet i vandet længere og når han bliver vasket med sæbe er det under bruseren med en skum vaskeklud 🙂

tribecatribeca
    Medlem

Kan af gode grunde ikke sige noget om amning – vi giver flaske 😉

Men jeg kender godt den med, at det virker nemmere at give en flaske end at lave mad…. 😉 Men vi giver kun 5 daglige måltider, så det er til at overkomme at skifte ud med mere og mere “rigtig” mad. Jeg ville heller ikke være spor bange for købemad på glas- hvis det er nemmere (bruger dem også selv i kombination med hjemmelavet grød) at have med – ernæringsmæssigt er købemaden fin (ifølge Sundhedsstyrelsen i hvert fald – men det er der sikkert alligevel delte meninger om ;-))

Sæbe: vi er begyndt at bruge Matas Alt-i-en-vask (baby) til badevandet. Det virker yderst harmløst 😉

Knus Trine

kkr1979kkr1979
    Medlem

Hej Rumla,

jeg vil udelade at svare på det med maden – det har vi vidst været omkring 😉

Karoline blive endnu kun vasket i vand. Bruger vi vådservietter er det neutral eller Føtex’ egne der heller ikke har parfume. William begyndte først at få sæbe i badet da han var gammel nok til at lege ude og svine sig. De kommer begge i bad 2-3 gange om ugen og jeg synes ikke de lugter “gammelt”.

Kristine (og Karoline 010508, William 230609)

linemor83linemor83
    Medlem

ved ikke med mad. men med sæbe og babyer, altså vi er bliver nød til at bruge sæbe med en mild duft, for bertram gylper rigtig meget og han har det over alt, og det lugter, så hvis vi ikke bruge sæbe er han ikke til at være ved siden a, selv om han lige har været i bad hvis der kun er olie i… vi bruge så børne sæbe til ham og han sys det er sjovt at lage med i badekaret når det skummer… line og skumtrolden bertram 7 måneder i dag

Anonym
    Gæst

Mht amning, så har jeg skrevet noget i et andet indlæg for nyelig. Min er også 7 md og bliver kun ammet.

Mht til sæbe/olie. Her bruger jeg ingen af delene. Til at starte med brugte vi olie men hun havde tit nogle små røde prikker/knopper, og så prøvede jeg at lade være med at putte noget som helst i, og det hjalp altså. Hun har ikke haft en knop siden.

Mht til olien har jeg hørt (fra en hudlæge) at olien jo lægger sig i et lag på huden, og jo mere olie jo flere “lag”, og dermed er der grobund for bakterier og barnet kan nemt få knopper og lign. Det giver jo også mening. (det samme med badekaret der bliver fyldt af bakterier fordi der kommer til at sidde olierester) Så en gang imellem olie. Sæbe bruger jeg slet ikke og jeg tror den store var helt op til 3 år før vi brugte det. Det er slet ikke nødvendigt med mindre han er meget beskidt.

Stinne

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.