Det er mig en gåde… (ikke baby)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 Det er mig en gåde… (ikke baby)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    kplesbergkplesberg
    Medlem

På de skoler, hvor jeg har arbejdet, har der været 10 min. til spisning og derefter 30 min. pause, så dine børn får da 5 min. mere. J
    eg ved, at mange forældre klager over det, men hvorfor der kun er så kort tid ved jeg ikke. Måske hænger det sammen med, at lærerne også skal have pauser af en vis længde (det er jo med i ens årsplan, hvor mange minutters pause man har). Mange steder tager ungerne maden med ud og spiser resten udenfor (f.eks. guleroden og æblet, hvor rugbrødet spises indenfor). Desuden ved jeg, at mange steder i de små klasser, der holder man altså 10-15 min. før timen er slut, og så spiser de der, så de har 20-25 min. til spisning, netop fordi små børn spiser langsommere end de store. Endelig kommer klasserne som regel ikke ud lige når det ringer, det tager jo 3-5 min. inden de sidste har spist op og pakket væk (vi smider dem jo ikke ud med maden i munden).

I de klasser jeg har haft er der som hovedregel mere snak end spisning, især i de større klasser. I de mindre klasser prioriterer børnene faktisk at spise og ikke snakke så meget. Nogle er også langsomme til at pakke deres sager sammen, førend de tager madpakken frem, og så går tiden jo med det.

I de større klasser er det heller ikke altid cool at spise madpakke, for rigtig mange har nemlig ikke madpakke med, så jeg tænkte på, om dine børn måske prøver at “følge” slænget, og så spiser på hjemturen, for der kan de andre ikke se det? Prøv at spørg dem.

Hilsen Katja, lærer.

Anonym
    Gæst

Skrevet: 22/10 2008 17:16:42 Besvar indlæg – Citer indlæg- Rediger
    Det er mig en gåde… (ikke baby)

Vi får så meget information omkring kost og ernæring. Det har længe været bevist at der er en klar sammenhæng mellem kost og indlæring. Der er vel ikke nogle institutioner/skoler der ikke har en kostpolitik osv. Jeg synes det er skønt og sætter en dyd i at lave sund og lækker mad til familien og give dem en masse nye smagsoplevelser. Jeg står længe hver aften og laver smækker lækker madpakker. Sørger for at alt er pakket ind individuelt, at der er en god variation af frugt, grønt og groft mm. Vores unger har så desværre tit en masse af det med hjem igen og de fortæller mig at de ikke kan nå at spise det. Jeg siger så at det kan simpelthen ikke passe da der jo er 45 min spisefrikvater og de derfor må have haft alt for travlt med at sidde og snakke istedet for at spise!

Det er tit hvor jeg så henter dem at de er drøn sultne og spørger om de ikke må spise resten af madpakken på vej hjem. Det må de som regel godt, men jeg undre mig over at de ikke spiser noget mere til frokost og efterhånden og ret irriteret over det. Jeg beslutter mig så for at undersøge sagen nærmere.

Sarahs SP holder til på den skole de store unger går på og derfor spørger jeg så hende ved besøget i forgårs om hvor lang tid de har til at spise. Hun svarer mig at de har 45 min. Jeg forklarer hende situationen og at vores den ældste siger at de ikke har mere end 15 min. Det mener hun ikke kan passe og det ville være meget upædagogisk. Jeg kan jo kun give hende ret. Jeg synes jo slet ikke det kan hænge sammen med en kostpolitik der opfordre til groft og grønt. Det tager immervæk længere tid at gnave sig igennem en rå gulerød end en krydderbolle! Og så er det ikke sundt at spise for hurtigt….

Jeg går så for sjovt skyld lige ind på skolen hjemmeside for at se om jeg kan blive klogere og sørme…

Det står sgu sort på hvidt på en pauseoversigt at de har 15 spisepause og derefter 30 min pause (der bliver de sendt udenfor)

Hvad fanden er meningen!!!

Jeg kan simpelhen blive rigtig gal over det og har absolut tænkt mig at snakke med skolens ledelse om det. Mine unger skal altså have tid til at spise deres SUNDE mad, så de kan få noget ordentlig energi til at klare sig igennem dagen og være modtagelig for undervisning.

Er det bare mig der har det sådan?

Hvad ville I andre gøre og Jer med skolebørn – er det også sådan på Jeres børns skole?

Knuz Michelle

Anonym
    Gæst

Jeg har en klar foenemmelse af at de er glade for deres madpakker og gerne vil spise dem. Selvfølgelig skal lærene have pauser, men der må da kunne findes en løsning, hvis det er det der gør at de har så kort tid at spise i. Vores de 2 største går i BH-klasse og 2 klasse og de er da nok heller ikke de hurtigste tilat få pakket sammen og få hentet madpakken, men det kunne jeg forestille mig var ret almindeligt for børn i den alder. Kan man så ikke pakke sammen lidt før det ringer, så de ikke skal bruge deres spisetid på det? Ja nu ved jeg ikke helt præcis hvordan det foregår og det skal jeg da også have fuldstændig styr på, men hvis det er som det står på deres hjemmeside, så er det i min bog bare ikke i orden!
    Jeg synes ikke man kan byde børnene at de skal rende rundt og spise deres mad i skolegården. Det ville jeg da heller ikke finde mig i!
    Jeg synes at det ville være rimeligt med ½ time til spisning.

Knuz Michelle

Anonym
    Gæst

Hm – der gav du mig godt nok lige noget at tænke over.

Vores store søn skal i skole næste sommer, og vi har netop været til indskrivning. Jeg var rundt til intromøde på flere af området skoler, for at kunne træffe et bevidst valg om hvor han skal gå. (Vi hører selvfølgelig til i et bestemt distrikt, men kan godt søge de andre skoler).

Den skole vi hører til, overraskede mig positivt, så der er han nu indskrevet. De har en profil der hedder “Sund mad og bevægelse” og har en hel masse spændende tiltag på disse områder.

Der i blandt også et langt spisefrikvater! Hvilket jeg blev glad for, da Marcus er en ret langsom spiser. Herhjemme prioriterer vi meget at hygge os ved måltiderne – de skal bestemt ikke bare overståes, heller ikke når der er rugbrødsmadder på menuen. Og i hans børnehave har de en madpakkecafe, hvor børnene også sidder og hygger sig med deres madpakker – som de også må spise ad flere omgange, hvis de gerne vil det.

Så jeg tænkte at et godt langt spisefrikvarter ville være ideelt for ham. Det faldt mig slet ikke ind at de måske kun ville få 10-15 minutter til at spise i. Er selvfølgelig klar over at de også skal ud i det lange tidsrum frikvarteret varer – og det er jeg helt enig i at de skal. Er sikker på at luft, leg og bevægelse er befordrende for bedre indlæring bagefter.

Men jeg synes da at fordelingen 10-15 min. til mad og 25-30 udenfor er helt skæv. Så det skal jeg da lige have hørt nærmere om på skolen, altså om det er sådan. Men jeg kan jo se på de andre svar, at det forholder sig sådan mange steder.

For så vil jeg da prøve at tage det op til debat! Og det kan jeg også forstå at du vil. Men al den info vi får om rigtig ernæring og at børnene skal have sund mad for at kunne lære – ja så skal skolerne da også give dem tiden til at spise den sunde mad!!!!

Og er det virkelig sådan at der sidder en lære i alle klasser når de spiser?? Kan forstå det i de små klasser – de skal lige lære rytmen. Men også i de store klasser?? Er det virkelig nødvendigt?

Vivian

kplesbergkplesberg
    Medlem

De steder hvor jeg har været, sidder der en lærer, når de spiser…for at sikre ro og orden, så de der spiser kan få fred til det! Også i de store klasser.
    Som sagt plejer jeg når jeg har små klasser (indskoling, dvs. 1.-3. kl.) at holde 10-15 min. før, så de ialt har 20-25 min. til at spise i, før de skal ud og lege. Men jeg er ikke sikker på at alle gør det. Det er vist op til den enkelte lærer, for der går jo undervisningstid fra hver eneste dag, på en uge mellem 50-75 min., dvs. knap 1½ lektion. Jeg synes nu, at det er vigtigt, at de får spist, men jeg må også indrømme, at den halve times pause midt på dagen kan være virkelig tiltrængt som lærer, hvis man har haft “en af de dage”, og desværre er det sådan, at nogle steder/i nogle klasser optræder “en af de dage” ret tit, så man er brugt allerede, når formiddagen er ovre. Men det er en anden diskussion.

Synes det er fint, at du tager det op. Da forældre jo sidder i skolebestyrelserne, må i få de valgte medlemmer til at lave bestemmelserne om/få startet en debat, for vi lærere har ingen indflydelse på det område.

Katja

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.