Hvordan ved man om barnet kan tygge og synke uden at få galt i halsen?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 Hvordan ved man om barnet kan tygge og synke uden at få galt i halsen?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    tribecatribeca
    Medlem

Jeg har 2 gange helt forskræmt pillet et stykke agurk/æble/rygbrød ud af munden på S-M, fordi hun havde bidt det af. For jeg aner ikke hvad der kan ske… Men frygter jo at hun får det galt i halsen, det sætter sig fast i luftrøret et lign., for hun kan jo ikke finde ud af at tygge det…

Og jeg er pt. meget i vildrede hvad angår det at tygge, for man skal vel kunne tygge før man kan få lov at gnave i rugbrød eller hvordan? (Lod bare S-M prøve at smage rugbrød fordi jeg havde hørt andre gjorde det ;-))

S-M er stadig ikke meget for tyk grød, skærer ansigter og laver mærkelige bevægelser med tungen og kan ikke rigtig få det ned. Det samme med kartoffelmosen, hvis den er for tyk.

Ved ikke helt hvordan jeg skal få hende trænet op til at få andet end helt findelt mad/grød? Ja, det er faktisk det, jeg spekulerer mest over for tiden – kan simpelthen ikke finde ud af en mellemvej ml. baby-babymad og noget man tygger på…..

Gode råd og viden er yderst velkomne 😉

Trine

Musse2004Musse2004
    Medlem

Jeg talte om det samme med min Sp igår, og hun syntes vi skulle vente lidt med rugbrød, og prøve ovenstående grødtyper først, som Liva heller ikke er hoppet helt på endnu.
    Giv en god skefuld frugtmos i havregrøden(uden tilsat sukker helst), for den smager jo ikke så godt helt rå(synes jeg selv).

Ellers gør grøntsagtmosen langsomt mere grov, og så skal det nok komme.
    Jeg har også selv et par gange været nervøs for om jeg skulle til at bruge Heimlich-metoden, fordi Liva har fået et stykke agurk eller pasta galt i halsen, og det har jeg ikke meget lyst til at skulle gøre.

Men det skal nok komme, og der er bestemt ingen grund til at forcere tempoet, fordi andre børn på samme alder kan.
    Jeg husker altid mig selv på at min store datter ikke var så hurtig, spiste først fst føde efter de 8 mdr, kravlede først ved 10 mdr og gik ved 16 mdr, men idag er hun altså rimelig fremme i skoene.

Mange hilsner fra Linda og Liva, 7 mdr om 4 dage

Anonym
    Gæst

Jeg har såmænd bare prøvet mig frem 😉

William får ikke rugbrød med kerner endnu, men bondebrød med skorpen skåret af. Det tygger han med gummerne – man behøver ikke have tænder for at kunne tygge.

Han får også ind i mellem hvedebrød med flødeost, det er jo også blødt og dermed godt at øve sig på.

Æblebåde har jeg ind til videre holdt mig fra – synes han skal have lidt bedre styr på tyggeriet først.

Inden jeg gik i gang med brød osv. havde jeg gradvist gjort mos og grød fastere/grovere.

Når S-M endnu ikke er så glad for tyk grød og mos, så ville jeg nok blive på det stadie indtil hun havde fået mere styr på at spise det, før jeg gik videre.

Hvis du gerne vil give hende frisk frugt, så er der jo andre muligheder end æble. Her er moset kiwi et hit.

Jeg synes ikke at du skal forcere tyggemad – så tror jeg bare at det bliver en dårlig oplevelse for S-M.

Vivian

Anonym
    Gæst

Tjaa…. Tyggebevægelser og skubbem maden rundt i munden med tungen imens plejer at være klare tegn på at baby kan tygge sin mad – men om den bliver tygget nok til ikke at komme galt i halsen, ved man jo aldrig!!

Jeg startede ud med at blende havregrynene groft, da Iben bestemt heller ikke brød sig om “klumpet” grød. Et par dage efter tog jeg halvt blendede og halvt alm havregryn og endnu et par dage efter bare alm havdregryn og det går fint. Jeg tilsætter i øvrigt hverken frugt eller sukker til havregrøden – det glider fint ned uden. Mht øllebrød har jeg købt øllebrødspulver uden tilsat sukker (der er så lidt salt i), så jeg laver øllebrød af. Det ligner ymerdrys, før der bliver tilsat vand, så der er ingen klumper i.

Jeg har helt droppet at give Iben frugtbåde og agurkestave for en stund, for selvom der stadig er skræl på, bider hun lystigt store bidder af, som hun så sidder der og kløjs i. Hun har uden problemer fået dem op hver gang, men enkelte gange har hun da lige fået et klap i ryggen til hjælp.

Jeg giver hende nogle små bidder rugbrød med margarine på ca 1½x1½ ml tern og små stykker frugt at gnave i en gang dagligt og det går helt fint. Du kan evt bløde brødet lidt op i mælk eller vand, så det er lidt opløst i forvejen…

Iben er ikke helt så hurtig til det her med “rigtig” mad som Anders var. Da han var knap 7 mdr spiste han en kvart (eller var det ½) skive bondebrød efter sin middagsgrød. Iben er nået til måske 5-6 små hapsere! ;o)

Tina

Freya tygger også rigtig fint på små bitte bider bondebrød med blødt pålæg fx. torskerogn, leverpostej, makrelguf, avokadomos osv. og vi har også mest af alt prøvet os forsigtigt frem.

Men hun kom også til et punkt, hvor hun sagde nej tak til al mos og grød. Hun ville have noget at arbejde med. Men vil dog stadig godt spise most kartoffel kødbolle m.m.

Du kan jo prøve at give S-M nogle små stykker blød avokado. Det er freya helt vild med og det er jo blødt og nemt at tygge med de små gummer, med den ene eller to tænder der nu er at arbejde med.. hehe.

Nina og Freya

Anonym
    Gæst

Jeg blev glad for at høre at der er andre der har oplevet at børnene ikke vil have fast føde før de vil. Min er jo 7 md og vil endnu ikke have grød, mos mm. HUn lukker munden og vil ikke have det ind. Vi har prøvet Alt. Nu venter vi og er tålmodige og hun får lov til at smage alt det vi andre spiser. HUn får sin egen tallerken og så får hun en pastaskrue, brød, et stykke æg mm. og det vil hun godt have…så længe hun selv får lov..

Stinne

Anonym
    Gæst

Hejsa Stinne

Nogle børn springer jo altså let og elegant over alt det der grød og mos og vil meget meget hellere ha små bidder kartoffel, grønt osv på en gaffel…

Gør som nu og tilbyd roligt mere alm mad og glem grød-halløjet for en stund. Nogle mennesker bryder sig jo simpelthen ikke om konsistensen af grød og mos…

Tina

Musse2004Musse2004
    Medlem

Ja, jeg tror min store datter brugte max en måned på det grødhalløj og gik så direkte over til bondebrød uden kerner, men da var hun jo så også 9 mdr.

Til gengæld var hun rigtig glad for øllebrød og havregrød om morgenen.
    Der skulle åbenbart bare være noget mere bid i det, før hun bed på 🙂

Og idag spiser hun altså meget varieret og er stort set ikke kræsen, og sådan har det været siden dengang.

Vh, Linda og Liva, 7 mdr idag

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.