mere av.. måske brystbetændelse…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 mere av.. måske brystbetændelse…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    chocol8chocol8
    Medlem

så er den gal igen .. elleer jeg skulle måske sige mere gal, for sårene på mine brystvorter er der skam endnu, og synes ikke det hjælper meget at bruge suttebrikken – desværre.

har efterhånden investeret i alt hvad jeg har fået anbefalet, e-vitaminsalve, brystskjolde, hvidkål, suttebrikker, u name it, jeg har det!

Men her henover weekenden har jeg også haft frygteligt ondt i højre bryst. det har dog virket blødt og uden knuder, så jeg har bare tænkt at det var spændt og at han havde svært ved at få det tømt. Men igår da jeg var i bad, fandt jeg kilden til ondskaben – langt inde i højre side næsten helt oppe ved armhulen. Jeg prøvede at massere mælkeknuden væk i det varme bad, men forgæves… prøvede også at lade hamsutte alt hvad han orkede, men uden held. Faktisk blev han slet ikke spor tilfredsstillet af det bryst, så jeg har været nødt til at give ham det andet som “eftermad” siden… synes faktisk slet ikke rigtig at der kommer mere end et par dråber ud af højre side mere… lagde ham ellers direkte til uden suttebrik 🙁

I nat har det bare gjort superondt og er blevet rødt, så nu har jeg fået en tid til lægen her kl 11… er spændt på hvor længe jeg holder til det her amning, når det volder så mange smerter og problemer. men jeg vil jo altså helst undgå flasker og erstatning… øvøvøv!

Anne Katrine – og sugemallen 20 dage

Anonym
    Gæst

Brystbetændelse er simpelthen noget F….. har skabt. Jeg fik en omgang da Marcus var små 14 dage gammel og det gjorde ondt som bare pokker. Det angrebne bryst producerede heller ikke ret meget mælk, og det der kom, var helt grønligt – ikke lækkert. Da først betændelsen var væk, kom produktionen dog tilbage til normalen igen af sig selv.

Jeg er heldigvis sluppet denne gang. Det gode er, at får du først penicillin, så hjælper det hurtigt og bliv ved med at massere området, selvom du ikke føler at det hjælper ret meget.

Jeg ved jo at du rigtig gerne vil amme, og tillader mig derfor at komme med endnu et lille råd:

Har du prøvet af skifte ammestilling?

William fik indtil for nylig ikke helt rigtig fat, så jeg prøvede først at lægge ham som til tvillingeamning, men det kunne han bare ikke finde ud af. Så prøvede jeg at lægge ham op af maven, sådan nærmest lodret, og det gik bedre – og meget bedre end hvis han ligger i almindelig stilling sådan på tværs af maven.

Nu har han så selv fundet ud af at ligge på skrå, altså som en /, hvor hans fødder ligger ved højre ben, når han ammes ved venstre bryst, og så ligger han næsten på maven. Nu får han rigtig godt fast og sutter godt og længe.

Jeg ved godt at det ikke heler dine brystvorter, men bare det at han sutter på anden måde, kan jo være med til at aflaste.

Min SP sagde at det godt kunne tage 6-8 uger for nogle børn at lære at amme, og det er selvfølgelig næsten uoverskueligt lang tid, hvis man har ondt. På den anden side, hvis man rigtig gerne vil amningen, så er det måske værd at kæmpe for. Men husk at du er den eneste, som kan tage den beslutning, der er rigtigst for jer, og husk også at det ikke er et nederlag at give flaske, selvom man helst ville noget andet.

Opmuntrende knus og tanker,
    Vivian

Anonym
    Gæst

Det lyder ikke godt… haaber laegen kan hjaelpe dig.

Jeg kan godt forstaa du gerne vil have amningen til at koere… og naar foerst den goer det er det skoent og dejligt nemt. Maatte ogsaa kaempe en maaneds tid med amningen af vores den foerste (af andre grunde) men til sidst var der styr paa det og det var en stor lettelse.

Naar det er sagt saa er der jo ogsaa fordele ved at vaelge flasken… hvis det goer det hele mere afslappet og mindre smertefyldt.

Held og lykke med dit laegebesoeg.

Anja & Anna 3 uger

chocol8chocol8
    Medlem

tak for de opmuntrende ord… mine forældre er heldigvis ved at være ovenpå igen efter 1,5 uge med lungebetændelse, så de begynder igen at kunne komme og aflaste mig lidt. På en eller anden måde er de altså bare bedre til det end alle mine søde og hjælpsomme venner og veninder (er jo alene om barnet).
    For det er altså også uoverskuelig når det gør så ondt at skulle have ham op at bøvse bagefter eller i dte hele taget bare at gå rundt med ham henover brysterne.

Har prøvet tvillinestilling og liggende på siden – de to bruger vi faktisk stort set kun i øjeblikket…

Nå, må hellere se at få ham pakket sammen og gå til lægen. selv om det er 50 min til, og det kun tager 5-7 min at gå derhen, tager alting lige nu bare MEGET længere tid..

Suk! Ja ved godt at jeg ikke har fået skrevet fødselsberetning endnu, men et var jo nemt og hurtigt overstået i forholld til det her!!!!

chocol8chocol8
    Medlem

jeg blev sat på ti dages penicilinkur… suk! Men skal blive ved med at amme, især på den side med mælkeknuden/betændelsen. Jeg fik dog heldigvis at vide at jeg kan forvente bedrring torsdag – ellers skulle jeg henvende mig igen..

:o) Anne Katrine – som lige har overstået dagens skrigetur (ja altså ikke min, men hans :o)

Anonym
    Gæst

Se på det positive – det bliver bedre i løbet af et par dage!

Kunne nu ellers godt forstå, hvis det var dig, som tog dig en skrigetur – det er jo noget af en kamp du kæmper lige nu, og så er det helt ok at tage en skrigetur 😉

Vivian

chocol8chocol8
    Medlem

hihi.. ja, det kan der være noget om! Heldigvis var mine forældre på besøg det meste af tiden skrigeturen varede… så de tog en stor del af slæbet – det var virkelig dejligt, synes simpelthen det er så hårdt at være alene, når han er helt utrøstelig. Man prøver alt muligt, men intet hjælper, og så er man jo også lige træt oveni!

Jeg har ellers været god til at gå tidligt i seng og ligge længe, så jeg får omkring 8 timers søvn i løbet af 10-12 timer. Men de seneste dage med brystbetændelsen har jeg ikke kunnet sove mere end 2 timer ad gangen før det gjorde for ondt og jeg måtte op og have varme klude på… håber virkelig det letter her i løbet af et par dage, for det gør godt nok ondt og jeg har super meget hovedpine oveni…

Anonym
    Gæst

Jeg støtter også Vivian i, at det ville have været fuldt forståeligt, om det var dig, der lige trængte til en skrigetur – brystbetændelse gør godt nok bare ondt. Jeg har lige været igennem en omgang med høj feber og smerter, der gik helt om i ryggen, op i hovedet og selvfølgelig allerværst i brysterne. Jeg så stjerner bare af de bevægelser, det gav til brystet, når jeg gik lige så stille og roligt.

Tonsvise af bade, masseren, varme, omslag, hvile og endelig også mælkehæmmende medicin fik mit væk, men jeg undgik ikke en lille uges tid at have det rigtigt skidt med feber og smerter. Jeg valgte så at slutte amningen samtidig med (men det var nu ikke pga. brystbetændelsen), og derfor tog jeg pillerne oveni.

Rigtig god bedring – hold øje med, om du begynder at få røde striber, der går smertende op over brysterne og ud til siderne. Så er det bare om at komme ud og massere igen – eller kontakte lægen, for det kan godt brede sig, hvis ikke man gør en hurtig indsats.

Her forblev min mælk “desværre” stadig med at komme i rigelige mængder trods mælkestoppende medicin, så jeg var nødt til at malke ud ofte, selvom jeg nærmest sad op under loftet af smerter, da det var værst.

Håber, din amning kan fortsætte :O)

Anne og Asta – der blev ammet knap 1 md., hvorefter min mand og jeg i fællesskab besluttede, at det skulle stoppe. Det var en meget svær beslutning for mig, som det har været ved de andre børn også, men jeg har voldsom tendens til overproduktion, og det gør mig syg med fx lungebetændelse m.m., fordi jeg gennemvæder alt flere gange i døgnet – også ungerne, mens de bliver ammer. Så jeg gik rundt og var kold, hård, våd med feber store dele af tiden, jeg har/havde mælk i brysterne, og det gjorde mig hurtigt hundesyg.

Min danske SP havde aldrig oplevet lignende, og der var bare ikke noget, der virkede mht. at bremse produktionen lidt. Selv nu her har jeg STADIG mælk stående ud i fede stråler, når jeg går i bad, selvom jeg ikke ammer mere og har taget medicin en uge nu…:O(

Nå, undskyld – det blev meget om mig *S* Håber, din amning kører bedre! :O)

chocol8chocol8
    Medlem

hehe.. har nu ikke ligefrem tænkt på mig selv som sej… men der har jo nærmest hele tiden været et nyt problem at bekymre sig om. Jeg bliver ved med at tænke, vi tager lige næste måltid, og hvis det ikke går/jeg ikke kan klare det, så bliver det flaske.. men indtil videre er det jo gået, så nu må vi se, hvor længe det gør det 🙂
    Mht det med hagen, så er det ret svært at vende ham, så han ligger med hagen peget op mod armhulen.. så skal han jo nærmest stå på hovedet!? Tænker at tvillingestillingen er den, der kommer nærmest, og også den hvor det er lettest at massere samtidig med amningen. Men jeg synes nu ikke knuden bliver hverken mindre eller mindre rød… nu må vi se. Lægen sagde, at jeg skulle forvente at se bedring senest torsdag, ellers skulle jeg henvende mig igen.

Nå ja, dagens nye problem (havde ellers lige lovet mig selv IKKE at skrive/tale om ømme bryster i dag): det ANDET bryst er der sørme også ved at komme knuder i.. har gået med sådan nogle brystskjolde et par dage, for at sårene kunne få luft og fred til at hele, men dem skal man åbenbart heller ikke gå med for længe ad gangen, for lige udenfor der hvor de sidder, er mælken begyndt at hobe sig op… det kører virkelig, det her!

Anne Katrine og lillemanden 3 uger

P.S. Havde en idé om at skulle i gang med at bruge stofbleer til ham, men har simpelthen ikke haft overskud til noget som helst ekstraarbejde fordi alt er gået op i bryst- og ammeproblemer. Men håber snart at komme i gang med dem 🙂

connyagnetheconnyagnethe
    Medlem

Hvis det var mig, ja så havde jeg godt nok siddet og vrælet/skreget! Synes du er sej! Det må jeg godt nok gi, jeg tror jeg havde valgt flasken, efter alt det du har været igennem!

Jeg havde store problemmer med at få amningen igang med min søn på, gulp snart 10 år! Jeg slap heldigvis for betændelse, men jeg kan stadig huske de ødelagte bryster og det psykisk “pres” (ja, hvad skal jeg kalde det) det var, før det gik ordenlig igang. Min mælk kom første ordenligt, da jeg faktisk sagde: “Nu det nok, jeg orker ikke mere! Nu kan han få ved mig første og så erstatning for resten. I morgen så køber jeg erstatning og SÅDAN BLIVER DET!” Ja, sådan blev det så ikke, for om natten, da var han ved at drukne det lille pus. Der kom mælken virkelig, ja i overflod. Jeg ammede ham til han var næsten 1 år. Så det kan lykkes.

Held og lykke med det!

Conny og David 12 dage

Hov glemte lige, hvis du ka få lagt ham til så hagen “peger mod stedet du har knuden” så kan han bedst “malke den ud”. Due tømmer jo bedst, der hvor hagen ligger.

connyagnetheconnyagnethe
    Medlem

Hej Anne Katrine!

Havde ikke lige læst helt rigtigt, altså hvor din knude sad ;-0

Kan godt se han ikke lige kan vende på hovedet. Men tror da også, at tvilling stillingen er det der kommer nærmest…

Ja, en amning af gange, så går det 😉

Knus Conny, som nu stadig synes du er sej :-)!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.