Plukkeveer og bekymring

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 Plukkeveer og bekymring

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg har netop læst noget om plukkeveer, som jeg ikke havde læst om før. Det nye og bekymrende er, at når man har de mange lange smertefulde plukkeveer, som jeg jo har haft i laaaaang tid hver dag nu, skal man være opmærksom på at det ikke må være en menstruation agtig smerte…så er et åbenbart ikke så godt.

Nu er det jo sådan at min læge sygemeldte mig prompte i sin tid (ja det er lang tid siden), men jeg blev ikke undersøgt indvendigt. JM tror jeg ikke lige har helt forstået hvor mange jeg har, og hvor smertefulde de er, for hun sagde at det var vigtigt at jeg alligevel kom ud og gå en times tur hver dag -hvilket er helt umuligt. Hun har heller ikke undersøgt mig indvendigt.

Jeg har sådan set bare tænkt at sådan var det så, og smerterne måtte jeg jo så bide i mig og slappe det af jeg kan. jeg har ligget med varmepuder, og grædt snot over hvor ondt det gør nogen gange. Men de går jo altid over igen før eller siden, så derfor tænker jeg jo ikke på at ringe til fødegangen eller jm. jeg tænker jo at sådan er det og det går over igen snart.

Men jeg må da indrømme at jeg en gang imellem, især når det har været slemt og især fordi plukkeveerne er blevet lidt anderledes i smerten -nu er de nemlig meget mere menu -agtig i smerten, ja så må jeg indrømme at jeg tænker meget på forkortet livmoderhals og mund og i sidste ende for tidlig fødsel.

Er der andre der er undersøgt indvendigt i forbindelse med mange plukkeveer? Hvad fik i af vide om risikoen ved for tidlig fødsel? Og hvad gør i af jeres smerter og bekymringer.

Stinne

Anonym
    Gæst

Hej Stinne

Ja, jeg blev undersøgt at min læge da jeg havde mange plukveer og jeg bad bare om det. Hellere ro i sindet end en sygemelding uden grund, som han sagde.

Mine plukkeveer var ikke særlig smertefulde, men der var mange.

Min livmoderhals var ca. 3 cm tyk og ingen umiddelbar risiko for for tidlig fødsel.

Så jeg har lagt bekymringerne væk, og tager den med ro nå plukveerne er værst.

Jeg synes du skulle be’ din læge om en indvendig undersøgelse, om ikke andet så for at få ro i sindet.

Knus
    Vivian

Anonym
    Gæst

Hej Stinne,
    Jeg har ingen erfaring med smertefulde plukveer, men med de smerter, du beskriver, synes jeg bestemt, du skal ringe til din læge og fortælle om din bekymring. Eller evt. din jordemor, det kan jo være, hun simpelthen bare ikke har forstået, HVOR ondt det gør – noget kunne tyde på det, når nu hun siger, du skal gå 1 time om dagen, på et tidspunkt hvor det er helt umuligt.
    Jeg har som sagt ikke prøvet det og tør heller ikke love, at de giver dig andre svar, end dem du allerede har fået, men jeg synes bestemt, du skal gøre opmærksom på, hvordan du har det. De siger jo allesammen, at man endelig skal henvende sig ved den mindste bekymring, og min egen erfaring (jeg har jævnligt smerter i symfysen) er, at man bliver taget alvorligt og vejledt, når man beder om det.
    Held og lykke med det!
    Kh Monica (30+2)

Anonym
    Gæst

Hej Stinne

Først et stort kram fra mig.

Og så en lang omgang! *S*:
    Jeg kan godt forstå, du er ked af det og bliver bekymret over dine plukkeveer. Og inden jeg breder mig ud om, hvad jeg synes, mener, tror og har oplevet, vil jeg gerne ud med, at jeg synes, at du skal slå i bordet over for enten din læge eller din jordmoder og kræve at få en undersøgelse af din livmoderhals-længde, så du kan få klar besked om, hvad lige præcis DINE plukkeveer måtte have af betydning for netop din graviditet.

Fordi det her med de /#%”&&!! mange, hårde plukkeveer kan betyde en hel masse – og samtidig ‘ingenting’ (udover at du sikkert også har fået at vide, at det betyder kroppen, der modnes og øver sig *S*).

Det er meget svært ikke at bekymre sig, når man ikke får vished. Jeg synes, det lyder som om, du er blevet spist af din JM med beroligende, uforstående snak om hvile og ellers daglig gåtur – i stedet for at få konkret besked om den faktiske tilstand netop hos dig.

Plukkeveer kan være harmløse, trælse og komme i månedsvis op til, at fødselen går i gang. Selvom de kan føles møghårde, kan de stadig bare være ‘livmoderens øvelser’ og ingen virkning have på livmoderhals eller andet vigtigt for graviditeten og barnets helse. Det fik jeg at vide fra min søde, dygtige gyn.

Det er stadig ikke helt logisk for mig, hvorfor flergangsfødendes livmødre skulle have behov for at ‘øve sig’ så massivt og over så lang tid, nu vi jo har prøvet at føde før *S*

Min gyn. svarede hertil, at flergangsfødende ganske rigtigt ofte har flere, langvarige og smertefulde plukkeveer end førstegangsfødende, og at det skyldes en populært sagt forskydning af problematikken under en graviditet.

Han forklarede, at ved en førstegangsgravid så var man som læge obs på, hvordan ‘maskineriet’ nu klarede det hele. Det hele skal jo afprøves for første gang, den kommende moder har typisk også mange tanker og spørgsmål, der trænger sig på.

Så går alt heldigvis de fleste gange godt, og næste gang kvinden venter sig, tror hun nu, at hun jo har været hele møllen igennem, så det skulle vel ikke være så svært – og man kan jo også læse sig til, at det hele bliver nemmere, nu kroppen har prøvet det hele før. Samtidig skulle der være bonus at hente ved en tidligere, kortere og nemmere fødsel.

Så langt så godt :O) – MEN så kommer hun til sin gyn. og fortæller om, at det typisk er hårdere at gå gravid denne gang, plukkeveerne hun dårligt mærkede første gang, er virkelig trælse nu. De er også kommet tidligere, og hun har måske også smerter i lænden og andre steder. Alt i alt noget hårdere at gå gravid denne gang.

Det er ikke lyv, at fødslen i sig selv ofte går nemmere 2.gang/ved flergangsfødende, men det var nyt for mig at høre, at selve graviditeten ofte bliver hårdere og hårdere for hver gang. Som jeg forstod det på min gyn., så er det fordi, det for hver gang er en hårdere omgang for kroppen.

Ikke alle oplever det sådan, men hvis der nu har været noget belastende for kroppen ved første gang, som så lige er gået ok fx et ømt bækken, der ikke udviklede sig til mere eller plukkeveer, som en stærk og ‘stram’ førstegangs-livmoder fint stadig kunne håndtere uden problemer, ja så slår det typisk mere ud ved næste graviditet. Hårdere og tidligere.

Der kan også være hormoner, der ikke spillede så meget ind ved første graviditet og aldrig nåede at blive problematisk, som nu giver mere og tydelig bøvl for nu at nævne en anden mulig forværret gene/komplikation.

Min gyn. oplevede ofte, at graviditeten i sig selv var hårdere for flergangsfødende, mens selve fødslen var lettere i forhold til førstegangsgravide. Så en typisk førstegangsgravid kan gå længere ubesværet i sin graviditet, men så være igennem et hårdere fødselsforløb, mens den flergangsgravide ofte er mere besværet undervejs, men typisk kan se frem til et afkortet og nemmere fødselsforløb.

Udover de ovennævnte ting, der kan spille ind på, hvorfor graviditeten ofte opleves hårdere af fleregangsgravide, så har det også meget stor betydning, at der jo nu er mindst et barn i forvejen at skulle tage sig til også. Lure bliver afbrudt. Nattesøvnen måske også. Dagen starter tidligt, der kan være tunge løft, forkerte ‘arbejdsstillinger’, og man er typisk hårdere spændt for alt i alt nu, der er min. eet barn allerede i huset.

Lang snak om lidt af det, min gyn. har fortalt mig *S* Det passer meget godt ind i min situation, der er ingen tvivl om, at det er for hårdt pt. for min krop at have vores piger hjemme på ferie samtidig med, at jeg bliver mere og mere gravid (pigerne er 1½ og 4 år). Så jeg får mange plukkeveer på den konto, når jeg hele tiden liiiiige skal det ene og det andet med dem, – selvom de er bare noget så søde at hygge med :O) Men på mandag starter børnehaven igen, og så ser min hverdag betydeligt lettere ud, jubiii *S*

Nu til DIG *S*:

Du skriver, at at dine plukkeveer har ændret karakter fra ‘bare at være lange og smertefulde til nu også at give dig menstruationsagtig smerte. Du spørger også til risiko for afkortet livmoderhals og for tidlig fødsel.

Jeg skriver, at jeg synes, du bestemt bør kontakte enten din læge eller din JM om forandringen af dine plukkeveer – særligt fordi du jo aldrig har fået det undersøgt, om de har effekt hos dig eller har kendskab til, hvor lang din livmoderhals nu er.

Måske er din krop ‘bare’ overanstrengt af plukkeveer jf. ovenfor at det ses hos rigtigt mange fleregangsfødende, mens selve ‘maskineriet’ altså livmoderhals m.m ikke er synderligt påvirket. Men måske HAR dine plukkeveer effekt, og måske er din menstruationsagtige smerte tegn på, at du fx har fået en infektion, eller at situationen er ved at blive alvorlig. Det skal du ikke gå og bære bekymret rundt på uden noget afklaring fra din læge/JM.

Vi skal jo ikke glemme, at vi faktisk er kommet så langt, at de for tidlige fødsler er begyndt at sætte ind. At lukke øjnene for, at det kan ske for os alle, er dumt.

Jeg blev undersøgt før jul (d. 13. december) og havde været til alm. lægebesøg hos min gyn. ugen før, hvor min livmoderhals meget heldigt også var blevet rutinemæssigt tjekket. Det blev jeg fordi, plukkeveerne var taget til og havde givet min mand og jeg bange anelser og mig en del sengeliggende dage.

I mit tilfælde har plukkeveerne effektiv virkning allerede og har desværre betydet afkortning. Men jeg er ikke nervøs for noget overhængende, fordi jeg har fået at vide og set, hvor flot, lang og lukket min livmoderhals stadig trods alt var d. 13. december (5,2 cm :O)).

Jeg fik at vide, at alt over 3 cm er helt fint, men i takt med, at vi nærmer os terminen kan mindre også være i orden. Fleregangsgravide kan endda gå en rum tid med helt udslettet livmoderhals uden, fødslen af den grund går i gang, men man skal i så fald være obs på infektionsrisikoen.

Jeg tænker, at jeg nu gør, hvad jeg kan i det daglige for at skåne mig og slappe mest muligt af, og så håber jeg, livmoderhalsen er lang og stærk nok til, at også jeg når inden for termin :O)

Men jeg havde IKKE været så rolig, om jeg ikke var blevet undersøgt taget de mange dage med seje, hårde plukkeveer i betragtning, der ind i mellem er blevet foruroligende regelmæssige med seje nedtræk, som jeg vil karakterisere som rigtige, men ‘blide’ veer – Altså ikke nær så smertefulde som de veer, jeg husker, har ført til fødsel, men så klart mere regelmæssige og hårde end, hvad plukkeveer typisk defineres som.

Så jeg synes, du skal være god ved dig selv nu og gøre noget aktivt ved din bekymring :O) Du skal undersøges og have din livmoderhals tjekket – gerne med fx 1-2 ugers mellemrum, så du og din læge/JM kan følge med i, hvor meget dine plukkeveer måtte have at sige for netop dig.

Det er der nemlig ingen af os andre uanset erfaring, der kan fortælle dig, og det er det, du trænger til at få på plads, tror jeg.

Mht. risikoen for for tidlig fødsel, tror jeg ikke, nogen kan hjælpe – andet end måske din læge/JM. Det er og bliver noget med risiko, procenter og fyldt med usikkerhed. Nogen gravide kan gå fint gravide uden de store komplikationer eller noget, og pludselig så går vandet uden advarsel, moderkagen løsnes eller andet fatalt indtræder, og før man ved af det, er man mor før tid! Det oplevede min veninde bl.a., og det var en meget voldsom og pludselig oplevelse (men barnet klarede det fint og er en dejlig dreng uden synlige men i dag *S*).

Andre gravide kan blive beordret sengeliggende måneder før og går og passer på, bekymres og ængstes – og så kan det ende næsten ironisk med, at de går over tid og endda må sættes i gang! :O)

Livet er uforudsigeligt og det nogen gange allerede inden, det er begyndt *S*

Glæd dig over hver uge, der går godt, barnet bliver mere færdigt, og du nærmer dig termin :O)
    Allerede nu er børnene levedygtige, og selvom vi vel alle ønsker at nå termin, er der også blevet fine børn ud af dem, der kom til verden tidligere end det. Der findes ingen garantier, men plukkeveer KAN føre til for tidlig fødsel, og derfor synes jeg med din baggrund, at det er så vigtigt, du bliver undersøgt.

Var og er dine plukkeveer ‘bare’ øvelser og uden synlig effekt allerede, så synes jeg, din bekymring i sig selv er grund nok til, at du skal insisteret på at blive tjekket. Det er så meget bedre at vide besked end at gå og prøve at dulme sin ængstelse samtidig med, at man får plukkeveer af ingenting.

Jeg får som dig plukkeveer af det mindste, men jeg bliver ikke urolig mere. Ikke efter jeg har fået set og forklaret, hvordan det står til hos lige præcis mig. Jeg tæller uger, håber at komme så langt som muligt og glæder mig over hver dag, der går godt :O)

Men slå nu i bordet, så du kan få at vide, hvordan det præcist står til hos DIG.

Tænk, om du var i risiko for for tidlig fødsel, men aldrig fik det undersøgt og handlet på det (fx indlæggelse og lungemodnende medicin), fordi du lod dig spise af med JMs uforståenhed og ellers prøvede at klare bekymringerne hjemmefra. Jeg håber, du nu vil støtte mere op omkring dig selv, dine smerter, bekymring – og dit ufødte barn :O)

Det er DIG, der kan føle dine smerter, og som min gyn. til slut sagde, så kunne han fortælle, forklare og mene en hel masse, men jeg er eksperten på netop MIN krop.

Allermest håber jeg selvfølgelig, at vi begge og andre herinde når flot langt og kan nøjes med at diskutere trælse ting i ‘bagatel’-afdelingen som fx møgtræls vand i kroppen…;O)

Kærlig hilsen

Anne 31 uger og iført flodhestekostume ;O)

Anonym
    Gæst

Hej Stinne

Jeg har jo, som du nok husker (det er mig, der også er lærer), også haft mine bekymringer omkring de plukveer. Dog har det slet ikke været så slemt, som det du beskriver, og nu hvor jeg er gået på barsel, har problemet helt løst sig selv.
    Jeg tog til læge en uges tid før juleferien, og hun undersøgte mig indvendigt. Hun kunne ikke rigtig mærke min livmoderhals og sendte mig derfor videre til svangregangen, hvor jeg fik at vide, at den var ca. 2 cm lang. Havde de været mere usikre, ville de have scannet mig indvendigt for at få helt sikker besked.
    Det korte og det lange er, at det her altså blev taget ret alvorligt, selvom det ikke var så slemt, som det du beskriver. Jeg fik at vide, at jeg endelig skulle komme igen, hvis jeg oplevede smertefulde plukveer igen, og der kom mange af dem. Hvis jeg var dig, ville jeg derfor ringe direkte til svangregangen og fortælle dem om din bekymring. Så tror jeg helt sikkert, at de vil undersøge dig. Jeg oplevede desuden, at selve det at blive beroliget, virker smertelindrende på plukveerne.

Held og lykke, og pas godt på dig selv.

Knus, Anne

hhkhhk
    Medlem

Hej Stine
    Da jeg i uge 22 fik mange kraftige og regelmæssige plukkeveer over en døgns tid kontaktede jeg ambulatoriet for gravide (på Roskilde Amts Sygehus, hvor jeg også denne 3. gang skal føde), og fik en akut tid samme formiddag. Jeg blev undersøgt udvendigt og indvendigt, samt fik scannet livmoderhlas og baby samt checket urin for infektioner, blev podet fra skeden og talte med jordemoderen om forløbet og tidligere graviditeter. Desuden kunne scanningsjordemoderen ud fra et computerprogram og de målte dimensioner af livmoderhalsen beregne en risiko for for tidlig fødsel (inden uge 33). Den var under en 1% og gav en vis ro.
    Jeg har siden været sygemeldt med forbedringer i situationen, når altså bare jeg kan finde ud af at holde mig i ro – til tider ret svært med 2 prinsesser på knap 2 og 4 år;-)
    Jeg synes, at du skal kontakte dit fødested og forklare dem situationen – det er alt for længe at gå rundt med forhåbentlig unødige bekymringer i endnu 2 mdr.
    Held og lykke
    Helle 31+0

Anonym
    Gæst

Ja 1000 tak for jeres svar. Det er altså dejligt at få så hurtig respons på noget som I kender til.

For det første undrer det mig godt nok meget, at jeg ikke er blevet undersøgt mere, når jeg hører jeres beretninger. Jeg har haft plukkeveerne siden uge 11 eller deromkring, og har nok bare vænnet mig til dem. Faktisk var jeg ved natlægen engang i uge 12 med plukkeveer -men jeg blev sendt hjem efter et urintjek og lægen sagde at det ikke var plukkeveer når jeg ikke var længere henne. Jeg har derefter ringet to gange til natlægen pga af p-veer, begge gange sagde de at når jeg ikke blødte skulle jeg bare vente og ringe til min egen læge. Inden den ene gang ringede jeg til fødeafd. men da jeg kun var ca. 18 uger henne sagde de at jeg skulle ringe til lægevagten. hmmm

Det er jo så gået over hver gang, og i gode perioder er de ikke med smerter i et par dage. Min egen læge har jo som den eneste hørt mig og kunne mærke meget tidligt at min livmoder var let påvirkelig, og har undersøgt urinen, det samme har JM, og ja hun fatter slet ikke hvor meget ondt jeg har. Det kan jeg da se nu, men jeg har som sagt vænnet mig til smerterne og tænkt det var normalt.

Jeg har en tid ved JM om 14 dage og det er helt umuligt at få andre tider. Har prøvet en dag hvor jeg var influenzaramt. Så hvis jeg skal snakke med en JM, bliver det vel fødegangen eller en akuttid vd en anden JM end min egen.

Men jeg tror nu alligevel jeg ringer i morgen tidlig, så er det bare typisk hvis p-veerne er væk. Nyt problem; I morgen skal jeg til en anden speciallæge (astmalæge), hvortil der er ventetider på op til 3 måneder. Og ham skal jeg simpelthen til, da jeg går til kontrol for nedtrapning af medicin…lad os nu se.

Stinne

Anonym
    Gæst

Hej Stinne

Jeg synes, du skal tage på svangregangen også selvom du har en god dag i morgen. Den dag jeg var afsted var mine plukkeveer typisk nok forsvundet som dug for solen oven på et par dage, hvor de kom konstant. Det gjorde, at jeg følte mig lidt fjollet. Jeg fik kørt en strimmel og havde ikke en eneste, mens jeg lå der. Alligevel blev jeg jo undersøgt indvendigt, og det var jo først og fremmest derfor, jeg var kommet (og så fik jeg at vide, at jeg overhovedet ikke var fjollet).

KH Anne

Anonym
    Gæst

til Jm og efter laaaang tids forklaren på hvordan jeg havde det og mine bekymringer, var der ligesom ikke nogen rigtig respons. Hun begyndte at forklare mig om at når man er gravid så bliver ens ledbånd strukket. WHAT ?? Men hvis jeg fik det værre kunne jeg da ringe til fødegangen og tale med en der. Hun var åbenbart sekretær……..

Så ringede jeg på fødegangen, og bad om at tale med en JM. Og jeg forklarede og fortalte, og hun lyttede og sagde så at det var jo altså et akut sted, så de kunne ikke gøre noget ved det, men jeg kunne da altid ringe hvis der var noget ellers….Men hun sagde jeg skulle ringe til egen læge, som selv skal pode urin -for det kunne jo være en infektion, og med hensyn til undersøgelse af livmoderhals, så var det egen læge der skulle gøre det, eller henvise til……..på deres ambulatorium.

Nu er det bare temmelig umuligt at få en akuttid hos egen læge og JM, med mindre det er meget akut akut, så nu regner jeg med at se tiden an. Jeg ved egentlig ikke lige hvad jeg skal gøre af mig selv lige nu, for det var da godt nok en mærkelig samtale.

Stinne

Anonym
    Gæst

Hej Stinne

Var det mon en ide at skifte JM? Jeg synes, hun virker til at bagatellisere din bekymring og din henvendelse, og det er ærligt talt noget frækt, at hun ikke engang vil undersøge, men bare afviser dig i telefonen (efter min mening*S*).

Jeg håber, din læge poder og tjekker din livmoderhals i morgen, og jeg håber, du vil dele resultatet med os. Godt, du har fået ringet og fået en tid :O)

Anne 31+1

Anonym
    Gæst

fået en tid hos lægen i morgen.

Stinne

Anonym
    Gæst

Hej Stinne,
    Jeg synes også, det lyder helt forkert, at hun bare henviser til løse ledbånd. Håber, du møder mere lydhørhed imorgen – og om nødvendigt har mod på at insistere!
    Held og lykke,
    Monica

liwedaliweda
    Medlem

hejsa..
    jeg har også prøvet at ringe til fødegangen først med samme problem, hvorefter jeg fik at vide jeg skulle kontakte min egen læge først som så måske ville henvise mig til dem hvis det blev actuelt. jeg spurgte min læge om det var noget nyt for sidst jeg var gravid kunne jeg bare komme op på fødead. hvis der var noget. han sagde at det var for at udelukke infektioner osv. først. og han mærkede da også på mig. Så var jeg rolig igen og kunne gå hjem. måske et er for at aflaste fødeafd. lidt. men selvfølgelig skal alle tjekket og ikke gå rundt med bekymringe. håber du får afklaret det hele i morgen.-)

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.