barsel…HJÆLP!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 barsel…HJÆLP!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej Louise,
    Jeg arbejder i en fagforening og har forhørt mig lidt om sagen – og jeg kan godt forstå, du er forvirret!
    Hvad du er berettiget til, afhænger af, om:
    1) du får SU under din uddannelse – i så fald får du ekstra SU-klip og er IKKE berettiget til barselsdagpenge (se fx http://www.djoef.dk/online/view_txttung?ID=124&preview=false);
    2) du er medlem af en A-kasse – så er det den, du skal henvende dig til for at få barselsdagpenge (se fx http://www.dsa-akasse.dk/dsa/tekstlink.asp?id=4088894&menu=201)
    3) du ikke er nogen af delene – så skal du ringe til kommunen og finde ud af, hvilken type kontanthjælp, du er berettiget til.
    Se også http://www.borger.dk/forside/familie-og-boern/boernefamilier/barselsorlov#generelt
    Håber, det kunne guide dig lidt på vej…
    Kh Monica (27+2)

Anonym
    Gæst

Jeg er i skolepraktik og fået af vide af arbejdsgiver at jeg ikke får løn under barsel og at jeg skal kontakte kommunen for at få af vide hvordan jeg kan holde min barsel…?? og jeg skal ha barsels dagpenge fra kommunen.
    Jeg kan ikke selv finde ud af hvordan min barsel kommer til at ligge..Jeg har termin den 5 marts og går på barsel 4 uger før fødsel. Hvilken dato bliver det så ? Derefter holder de 14 uger man skal og så yderligere 30 uger, altså ialt 48 uger kæresten tager så de 2 han skal og yderligere 2 uger. Hvornår slutter min barsel så? Skal jeg kun give mit arbejde det af vide eller også kommunen og hvordan fungerer det med dagpenge??
    louise 27+(4 tror jeg)

Anonym
    Gæst

hej. Jeg får ikke su da jeg er lønmodtager og a kasse er jeg heller ikke medlem af.

Anonym
    Gæst

okay tak skal du have, så må jeg prøve at ringe til dem

Anonym
    Gæst

Hov – ser lige på s. 5 i samme folder, at du er berettiget til barselsdagpenge, hvis du
    “er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov. F.eks. vil pædagogstuderende være omfattet af loven og dermed være fritaget for at opfylde det almindelige krav om 13 ugers tilknytning til arbejdsmarkedet for at kunne modtage
    barselsdagpenge.
    Du skal være opmærksom på, at når du modtager barselsdagpenge på grundlag af lønnet praktik, vil du fortsat være berettiget til dagpenge efter praktikperiodens ophør, såfremt du
    ikke deltager i undervisning eller genoptager arbejdet i barselsperioden.”
    Så er det altså kommunen, der skal give dig barselsdagpengen.

Anonym
    Gæst

Hej igen,
    så er det kommunen, du skal have fat i.
    Se s. 17 i denne pjece – http://www.studenterraadgivningen.dk/Default.aspx?ID=90 – det ser ud som om, du er berettiget til kontanthjælp, hvis du tager orlov fra din uddannelse.
    Men ring til kommunen, de kan helt sikkert hjælpe dig.
    Held og lykke,
    Monica

Anonym
    Gæst

Hej Louise

Det med kommunen har du jo fået hjælp til – de kan i øvrigt også tælle uger for dig, når de sætter det hele sammen.

Men ellers har jeg lige lavet regnestykket for dig:

Din termin er den 5. marts, dvs. at du kan gå fra den 6. februar. Hvis du så tæller 48 uger frem fra den dato du går fra, så ender du med en dato der hedder den 7. januar 2009, så det er den dag du skal starte på arbejde igen.

Hvis du har noget ferie tilgode, kan du vel holde det inden du starter, så du får lidt ekstra tid.

I øvrigt – når din termin er den 5. marts, som er en onsdag, så er din uge-skifte-dag også altid en onsdag, så i går, den 12. december, må du være 28 +0, og altså dermed 28 + 1 i dag, hvor det er blevet den 13. december.

Jeg har nemlig termin den 9. marts og var dermed 27+3 i går, og når vi har 4 dage mellem vores termin, kan der jo ikke kun være 1 dags forskel mellem hvor langt henne vi er…;-)

Knus
    Vivian

Anonym
    Gæst

hej og tak for svaret, ja jeg kan stadig ikke finde ud af at regne de der uger rigtig ud hehe, men vil da lige rette det til det du siger for det er nok mere rigtigt 🙂 Kommunen havde lukket igår, så skal prøve atringe til dem idag og høre hvem jeg skal snakke med om det.
    Jeg har 2 ugers ferie endnu som jeg holder lige inden jeg går på barsel, så jeg holder sidst i januar må det blive.
    Tak for hjælpen.
    louise

linemor83linemor83
    Medlem

du skal ringe til din sagbehandler, hun/han kan og skal fortælle dig om dine rettigheder. jeg skal selv ha min barsel fra kommunen og er ikke medlem a a kasse eller noget.. men da jeg er sygemeldt er det dem der skal betale den for mig… håber du kan bruge til noget.. line 17+1 roskilde

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.