Hvad man må og hvad man ikke må…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Marts 2008 Hvad man må og hvad man ikke må…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Jeg har efterhånden hørt så meget om hvad man må og ikke må når man er gravid.
    Efter hvad jeg har hørt har man strammet anbefalingerne en del siden min sidste graviditet.

Jeg har hørt at man bla ikke må:
    * bruge make up dagligt
    * farve hår (hvad med vipperne?)
    * Bruge hårspray
    * bruge sampoo og sæbe med parfume og visse andre kemikalier som jeg ikke har styr på
    * bruge parfume
    * bruge vaskemiddel med parfume

Der til kommer alt det man ikke må spise….

Jeg kan altså ikke overholde alt det, ok jeg kan måske klare mig uden at få lyse striber i, men det bliver hårdt, men resten…. nix, kan altså ikke leve uden min make-up og min hårspray.

Så jeg satte mig for at undersøge det nærmere, få nogen hårde facts på bordet. Har kigget inde på syndhedsstyrelsen.dk og der kunne jeg ikke finde andet end kostrådene og ikke et ord om alle de andre ting.

Er der nogen af jer der ved hvor man kan finde nogen officielle retningslinjer om det?

Hvor meget “synder” i andre?

Knus en lykkelig charliesmom, med en fin lille bebs i maven. 6+5

Musse2004Musse2004
    Medlem
    Musse2004Musse2004
    Medlem

..har lavet en god pjece om mad og motion under graviditeten.
    Den kan ses her:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005218/Rapport.pdf

Miljøstyrelsen har faktisk også lavet en kampagne, Babykemi, som jeg ikke havde hørt om før, selvom de påstår den har været en succes!!
    9 gode råd om kemikalier:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005218/Rapport.pdf

Jeg kan undvære meget, men min daglige ansigtscreme kan jeg altså ikke undvære. Må vist på udkig efter en anden..

Ja, det blev lidt læsestof til ferien.
    Kh, Linda(som er på første dag efter forventet mens – dog uden mens)

Anonym
    Gæst

Øhmn… Ja her er det ikke det store problem.
    Bruger aldrig parfume i hverken vaskepulver, deodoranter eller sæber – både pga de skadelige virkninger men også pga mit job i astma/allergi inst., hvor vi aldrig må dufte. Og bruger da slet ikke skyllemiddel!! Har en dagcreme som dufter, men som ifølge sælgeren ikke indeholder noget “farligt” og da det er den eneste min tåbelige ansigtshud vil tolerere, så bliver jeg ved med at bruge den (dog kun ca 3-4 gange ugentligt, da jeg glemmer den tit).
    Bruger meget meget sjældent makeup.
    Vasker altid alting, før det kommer i brug.
    Læser deklarationer på toiletsager til os (går rundt med en seddel med de 26 formentlig hormonforstyrrende stoffer i min tegnebog)
    Har kun vaskeservietter undtagelsesvis fx til ture til Vildtfarm Nord, hvor der er langt til et toilet…

Ja… Men jeg er jo også én af de “frelste” som så mange bare slet
    ikke kan klare at høre på. ;o)

Tina

Anonym
    Gæst

Øv, øv, øv kan jeg kun sige efter at have læst det fra miljøstyrelsen. Sikke noget møg!

Jeg må lægge mit liv totalt om for at kunne leve op til det.

Hvad siger i andre?

mini_mussimini_mussi
    Medlem

Hejsa

Må nok indrømme at jeg er en af dem der ikke tager de der retningslinjer så tungt. Synes et eller andet sted at man også kan gå for meget op i det. Nu har jeg faktisk ikke læst dem grundigt igennem, men har ihvertfald bestemt mig for at gøre som jeg plejer, dog holde mig fuldstændig væk fra cigaretter og alkohol. Jeg bruger dagligt make-up, vaskepulver med parfume, parfume, shampo med parfume osv. Det samme gjorde under min første graviditet. Vil nok ikke farve hår da jeg tænker at det er lidt skrapt, og vil da også begrænse mit forbrug af f.eks. parfume, men holde mig fra det, har jeg nu ikke tænkt mig. Tja, nu er der sikkert nogen der sidder og tænker, hold kæft en uansvarlig mor, men det vil jeg nu ikke betegne mig selv som:-)

Kh. Mette

Anonym
    Gæst

ps: Jeg glemte lige at sige, at der altså findes masser af ufarlig make-up, så det er der ingen grund til at holde op med at bruge!
    Kh Monica2

Anonym
    Gæst

ps: Jeg glemte lige at sige, at der altså findes masser af ufarlig make-up, så det er der ingen grund til at holde op med at bruge!

Anonym
    Gæst

Jeg har researchet lidt på området, og her kommer mine tips:
    Selv er jeg mest nervøs for parabener og andre hormonforstyrrende stoffer, som mistænkes for at fremprovokere misdannelser (og så vil jeg ikke gå mere i detaljer, for det er slet ikke til at holde ud) – se fx listen på denne side: http://www.pureshop.dk/?pid=7 – MEN DET ER ALTSÅ IKKE SÅ SVÆRT AT UNDGÅ!
    Jeg har fået anbefalet et creme-mærke, der hedder Derma, som ved gud ikke ser særlig smart ud, og man kan heller ikke beskylde det for at dufte spændende, men det er faktisk helt ok, og så indeholder det ikke skyggen af parabener eller andre skadelige midler. Og det gode er, at det kan købes i Føtex og den slags steder, og så koster det – i modsætning til de fleste andre “sunde” cremer – ikke en formue.
    Og nej, jeg arbejder ikke for dem 🙂 … men jeg synes bare, det er rart at vide, at jeg ikke udsætter junior for skadelige midler!
    Andre mærker, jeg har fået anbefalet (og til dels afprøvet):
    Jurlique (koster en formue!)
    The Organic Pharmacy (ditto)

Anonym
    Gæst

Jeg syntes ikke du er en uansvarlig mor!
    syntes godt nok også den er gået lidt langt med alt det man ikke må…
    Gad vide om man om nogle år ser lige så foragteligt på gravide der bruger make-up som man idag gør på gravide der ryger?

“ej, prøv lige at se hende derovre, hun er højgravid og har ihvertfald både mascara og foundation på. Hun bruger garenteret også parfume og rynkecreme”. hi, hi

Knus, en forbeholden men ikke helt upåvirket, charliesmom

Anonym
    Gæst

Jeg er lige på besøg fra februar gruppen, jeg vil lige give mit besyv med. Som en person der skal bruge creme hver dag pga meget tør hud, er det svært at undgå alle de stoffer. Jeg har prøvet Derma, men desværre slog jeg ud med eksem af den, så jeg gik tilbage til min creme med nogle af de grimme stoffer. Jeg ville rigtig gerne undgå dem, men skal jo også selv leve og se nogenlunde ordentlig ud. Jeg går til gengæld stort set aldrig med make up, og kan sagtens undvære det under min graviditet.

monique_monique_
    Medlem

Hej,

Jeg er rene synd flommen selv!!! Har drukket et glas øl, og nippet til et glas vin. Er med til fest, omringet af rygere, spiser slik hvis jeg har lyst til det, og ta’r mascara på – på gode dage. 🙂

Tænker ikke så meget over det. Vil ikke ligefrem farve håret nu, men ud over det, bruger jeg sund fornuft. Spiser som jeg plejer (sundt og alsidigt) og holder lidt igen på sukkerindtag. That’s it! For meget hysteri og bekymringer, er heller ikke godt!

Knus!

Musse2004Musse2004
    Medlem

Jeg tænker lidt, at jeg faktisk gerne vil skifte over til nogle produkter, både creme og make-up uden alle de skadelige stoffer i, og det ikke kun pga graviditeten.

Min datter lider af børneeksem, som kan være en forstadie til allergi, derfor bruger vi ikke vaskepulver med parfume eller skylle middel overhovedet.
    Og heller ingen produkter med parfume til hende overhovedet.

Jeg ville meget gerne undgå at min næste barn fik børneeksem, for man bruger godt nok meget tid på at rende til lægen og smøre med cremer og salver, udover at det selvfølgelig generer hende selv med kløe og svigen, hvis hun får kradset hul på det.

Kh, Linda 4+4 – og snart på vej til lægen

Anonym
    Gæst

Hej Linda,
    Nu var min research jo ikke så omfattende, men jeg fandt frem til følgende:
    The Organic Pharmacy
    Jane Iredales
    Logona
    Dr. Hauscka
    Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men du kan jo prøve at google de forskellige mærker og finde deres hjemmesider, dér kan man som regel også finde en liste over forhandlere.
    Måske er det også værd at tjekke nogle af de andre grupper – der er garanteret andre, der har haft emnet oppe!
    Bedste hilsner, Monica 2 (5+1)

Anonym
    Gæst

Men serien Derma bruger både jeg og Anders i badet. Den tørrer os ikke ud som fx minirisk og neutral som jeg (og et par læger på sygehuset faktisk) ikke forstår de anbefaler til eksemplagede mennesker, for jeg kender meget få som faktisk tåler det. Både min svigerinde og jeg kan slå decideret ud af at bruge det.

Nå men mht vaskepulver bruger jeg heller ikke neutral eller minirisk men Netop fra netto. Super vaskeevne, uden parfume og der skal bruges ganske. Kommer jeg ikke lige i netto “nøjes jeg med botex color, som der godt nok er en smule parfume i, men den kan jeg tåle.

Af kropscreme bruger både jeg og Anders (ved behov Anders har desværre en smule børneeksem) A-derma som er fantastisk, decubal – som kan svie og give meget rødmen, hvis huden er sprukken eller locobase, som bare er ret fed at smøre ud og er længe om at trænge ind. Marselisborgcreme er lige så lækker i konsistensen som A-derma, men den har jeg ikke prøvet på egen krop.

Håndsæbe er enten derma (bruger konsekvent babybad til alt det er sikert noget nær det samme det hele), men skal jeg rigtig gøre det lækkert køber jeg apotekets babymærke, som jeg synes er lækrere i både lugt og konsistens. (gælder egentlig også til bad).

Min ansigtscreme er fra guinot (ca.) og den dufter ikke af en masse, men dog lidt.

Tror man kan spørge til “godt” make up i de fleste matas’er

Tina – ups det blev langt…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.