Gode råd søges – det drejer sig om svamp…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Februar 2008 Gode råd søges – det drejer sig om svamp…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej alle,

Godt så, jeg har brug for et godt huskeråd og/eller mere medicinsk orienteret advis…

Jeg har siden graviditetens spæde start haft ualmindeligt meget udflåd, der relativt hurtigt gik over i svamp. Jeg har altid, til dette formål, gjort brug af cenesten, og også denne gang… Min udfordring er at der går små 14 dage fra kombinationsbehandlingen til den er gal igen… For så vidt er der jo ikke noget galt med at tage en ny kur, det bliver bare hurtigt halvdyrt!! Er der nogen af jer der har nogle gode alternativer? Jeg har hørt om youghurt og tykmælk, men vil gerne have virkningen bekræftet, og også anvendelsesmetode (hvis man kan kalde det det…).

Med håb om en bunke gode råd

Sanne

LotteForfsLotteForfs
    Medlem

Hej salowa!

Jeg lider selv rigtigt meget af underlivssvamp. Jeg får det hver eneste gang min kæreste og jeg har haft sex. Den slår ikke fejl. Hver gang. Og dét selvom jeg ikke er gravid, og sådan har jeg altid haft det.
    Dit lyder hormonelt, eftersom det er i forbindelse med graviditeten. Det kan jeg ikke sige om mit er eftersom jeg altid har haft det. Læger og gynækologer har heller ikke et fornuftigt svar på det.
    MEN, Canesten kombineret med Vivag stikpiller (det er mælkesyretabletter, og kan bruges i stedet for yoghurt) har kunnet tage det hver gang. Problemet er så, som i dit tilfælde, at det vender tilbage hurtigt igen. Og dér ved jeg simpelthen ikke hvad du skal gøre.
    Jeg har erfaret, at dét at gå i svømmehallen kan give mig det værste svampeudbrud på grund af kloren. Så nu går jeg bare ikke i svømmehallen mere.

De kloge mennesker siger også at man skal prøve at holde sig fra sukker og gær i en periode, og se om det virker – det ELSKER svampe nemlig.
    Ellers, gå med bomuldstrusser og skift flere gange om dagen hvis du har meget udflåd. Undgå for guds skyld trusseindlæg, de gør det hele meget værre, da der ikke kommer så meget luft til “de ædlere dele” når der er dækket til – også selvom det er åndbare trusseindlæg. Sov også UDEN trusser på, så der kan blive luftet ud dernede, og vask aldrig med sæbe.

Dét var vist dét. Besværligt? Yes baby, men sådan lever jeg, og det bliver en vane med tiden – desuden elsker kæresten at jeg altid sover nøgen :o)

Hej fra Lotte 14+6

litofamlitofam
    Medlem

Puha, jeg har også lidt rigtigt meget af svamp. Det er simpelthen så irriterende! Dog har jeg fundet ud af, at jeg kan holde det nogenlunde væk, ved at vaske mig indvendigt med vand, når jeg er i bad.

Ja, nu kommer der altså nogle intime detaljer, men jeg gør det på den måde, at jeg med min finger “graver” diverse udflåd ud, indtil der ikke er mere hvidt grums. Og skyller efter med rent vand – brug ALDRIG sæbe dernede. Og Vivag stikpiller har også holdt det lidt væk, nogen gange har jeg taget 2 på een gang. Men ofte får man meget tyndt udflåd af dem, så jeg bruger altså trusseindlæg når jeg bruger Vivag, skifter dem bare ofte.

Held og lykke med det :-s

Mvh.
    Lisbeth
    14+5

hauge2hauge2
    Medlem

Det er enormt generende at have svamp, og jeg får det også lettere når jeg er gravid. Havde et meget slemt udbrud i starten som jeg brugte canesten mod, og hjalp på det. Men det hjælper også at holde sig fra sukker og så drikke rigeligt med vand. Og så sørge for at partneren vasker sig inden i har sex.
    knus fra Esther

Anonym
    Gæst

Hej Sanne,

Nu ska du høre – jeg vil absolut anbefale, at du får et svampemiddel fra din læge, som du ved kan anvendes når du er gravid – når det er brugt kan du købe noget gele i Matas (der er bl.a. noget der hedder Femigel – der bl.a. indeholder teatree oil: præcis denne må dog ikke!!! benyttes under graviditet, men jeg ved, at der er et andet mærke, der må – husker blot ikke navnet her) Du kan købe en pakke med en 3-4 stykker geleampuller hos matas.

Jeg fik selv produktet anbefalet af en gyn efter at have døjet med samme problem gennem længere tid. Jeg har ikke haft probl her under graviditeten, men før tog jeg det om aftenen lige så snart jeg mærkede det mindste udflod …

Men som sagt, hør hos Matas… Håber det kan hjælpe
    Annette

Anonym
    Gæst

1000 tak for de gode råd – jeg sætter stor pris på ligefremheden og de detaljerede beskrivelser, det er altså nemmere at efterprøve når det beskrives indgående 🙂

Jeg gør mange ting der kan fremkalde svamp kan jeg se; sover med trusser (normalt sover jeg faktisk nøgen, men har bildt mig selv ind at der ville komme snask over det hele hvis ikke jeg beholdte trusserne på…), spiser en del sukker (hrghmm… Burde trappe ned af flere årsager!!) og bruger tonsvis almindelig sæbe i forsøg på at få skridtet vasket helt clean (syntes jeg meget hurtigt efter bad kan lugte mig selv i en syrlig youghurt-agtig udgave…)

Vil dog prøve at efterkomme de ovenstående råd, og vil så gå på jagt efter det præperat der må bruges af gravide og som IKKE er teatree oil…

Tak fordi i er derude 🙂

Sanne – termin 140208

vibivibi
    Medlem

Jeg har også lidt af det i perioder og ens partner kan også have svamp uden at de føler noget ubehag.

Så han skal også behandles hvis man har mistanke om det. Jeg mener bare at han kan smøre de ædlere dele også i canesten, men jeg ville lige spørge lægen til råds.

Men jeg har også haft held med at vaske mig med bruseren forneden med koldt vand hver morgen og at sove uden trusser.

Knus

Vibi

Anonym
    Gæst

Hej Sanne,

Her fandt jeg den så – geleen som jeg nævner i et tidigere indlæg.

http://www.naturoghelse.dk/shop/salufem-antiseptisk-femal-1393p.html

Bemærk dog, at den er god som forebyggende behandling eller lige når problemet starter – jeg har brugt denne i et par år nu og har 7-9-13 ikke længere de tilbagevendende problemer. Men læs dog lige indlægsseddlen omkring graviditet – det kan være, at jeg husker galt. Den kan også fås i Matas…

Stor hilsen
    Annette

LotteForfsLotteForfs
    Medlem

Hej igen!

Jeg vil bare nævne, at jeg også er blevet anbefalet Salufem gel tidligere. Dét var endda gynækologen der sagde det. Så det kan da være at det er et vidundermiddel. Vend gerne tilbage med erfaring :o)

/Lotte, idag 15+0 og vokser og vokser JUBIIIIIII!!

Anonym
    Gæst

Det var i hvertfald hvad lægen på ringsted sygehus sagde til mig. Havde været i behnadling for svamp i ca 2 uger og det virkede ikke helt optimalt og havde nu resulteret i urinvejsinfektion. så hver også lige opmærksom på det! Jeg fik noget antibiotika imod infektionen og så skulle jeg ellers blive ved med at smøre med cannesten. Jeg forklarede hende så at det jo var indvendigt og ikke udvendigt jeg havde et problem. Hun sagde at stikpiller ikke var godt for gravide men at hvis jeg skulle bruge en skulle den kun “lige indenfor” og ikke langt ind som den slags piller jo normalt skal.

Desuden sagde hun at svamp ikke kunne smitte da svamp skyldes ændringer i ph værdien!

kia 14+5

litofamlitofam
    Medlem

Det passer altså ikke, at svamp ikke kan smitte. Man kan smitte sin partner, så han kan få rødmen og kløe på toppen. Så skal han også smøres med canesten indtil det er væk, og en uge mere, for ellers kan man smitte hinanden frem og tilbage. Og i den tid man smører, skal man bruge kondom.

Men det er rigtigt, at svamp altid OPSTÅR hos kvinden, f.eks. grundet for høj PH-værdi (hvis man bruger sæbe).

Forøvrigt kan man også få svamp af at tage antibiotika! Personligt får jeg svamp hver gang jeg får penicilin, og det skyldes at mælkesyrebakterierne i skeden også bliver slået ihjel, og det er normalt dem som holder PH’en i balance.

Se link om svamp:
    http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=20&article=2294

LotteForfsLotteForfs
    Medlem

Nej, det er rigtigt, medicinske stikpiller er ikke godt for gravide, og Canestens stikpiller må ikke bruges de første tre måneder i graviditeten. Men Vivag stikpiller, som KUN er mælkesyrebakterier, må sagtens bruges. Det står på indlægssedlen, og både læge og apotek siger det. Det eneste er, at man ikke må bruge indføringshylster.

/Lotte

vibivibi
    Medlem

Nå jeg var ellers lige ved at tro jeg var helt forkert på den med hensyn til smitte. Jeg blev i hvertfald i tvivl fordi det er ret lang tid jeg selv har lidt af det.

Jeg kommer så her med endnu et par råd:

Skær ned på syreholdende mad såsom kaffe, slik, sukker.
    Brug ikke for stramt tøj. Jeg får det nogengange om vinteren fordi jeg går meget med strømpebukser. Jeg har så skiftet dem alle ud med bomuld eller uld og det hjælper. Man må dog ikke blive for varm og svedig, så kan det også give irritation.

Knus

Vibi

Anonym
    Gæst

Hej Lotte,

Jeg var lige forbi apoteket idag efter svampedræpende middel og fik der at vide at jeg IKKE må anvende Vivag! Det står også på pakken at den ikke anbefales til gravide – det var vel at mærke et apotek i stockholm, men jeg undrer mig da over at der er modsatte meninger vedr. anvendeligheden af Vivag. Gad vide hvad som er rigtigt…Jeg har valgt at rette mig efter apotekets og advarslen på Vivag og fik udleveret en Canesten kombinationspakning i stedet for og smed mine Vivager ud!

Victoria 17+6

LotteForfsLotteForfs
    Medlem

Det kan jeg ikke forstå……I den danske indlægsseddel som jeg har, står der der at det er ganske ufarligt for gravide, eftersom det er mælkesyrekultur…..?

Dét må vi have undersøgt – er der nogen, der lige kan fortælle hvordan det hænger sammen?

/Lotte 15+5

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.