Lav blodprocent

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej med jer

I forbindelse med min 1. graviditetsundersøgelse hos egen læge fik jeg målt min blodprocent, som viste sig at være for lav (6,7) i forhold til det anbefalede (7,5). Lægen anbefalede mig derfor at starte på Ferroduretter. Efter en måned skulle min blodprocent atter kontrolleres.

I en måned har jeg nu indtaget Ferroduretter dagligt, og som følge heraf lidt af hård mave… av, av!

I går var jeg så hos læge igen (eller rettere sygeplejesken, som er tilknyttet lægehuset). Jeg regnede med, at nu skulle blodprocenten lige kontrolleres, og at alt selvfølgelig ville være i den skønneste orden. Men… min blodprocent var faldet til 6,4! Jeg forstår det simpelthen ikke, og det gjorde sygeplejesken heller ikke. Desværre er min læge ikke på arbejde i denne uge, men først på mandag, så jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre, andet end at spise mine Ferroduretter.

Men… Nu er jeg begyndt at bekymre mig. En ting er, at jeg er forbandet træt konstant. Men hvad med den lille spire i min mave. Kan den tage skade af min lave blodprocent? Og i så fald, hvordan…?

Puha… Håber snart det løser sig…

Nichoel

Anonym
    Gæst

Hej Nichoel,

En blodprocent på 6,4 er i den lave ende, men så lav er den heller ikke. Der findes en naturlig forklaring på, hvorfor din blodprocent er faldet – gravides behov for jern stiger nemlig i takt med, at barnet vokser – så dit behov for jern er åbenbart større, end det du indtager. Fra ca. 20. graviditetsuge øges og fortyndes blodmængden i din krop. Det betyder, at der kan ske et fald af mængden af røde blodlegemer (blodprocenten). De røde blodlegemer transporterer ilt rundt i kroppen, og hvis blodprocenten er lav, bliver du blandt andet træt, får hovedpine og bliver svimmel.

Du kan selv gøre en masse for at få blodprocenten op – spis dig til det: Der findes et utal af fødevarer med et naturligt højt indhold af jern: Jern findes i øvrigt i kornprodukter, kød, frugt og grønt, bl.a. broccoli. Derudover fremmer C-vitamin optagelsen af jern, mens blandt andet te, kaffe og kalk (mælkeprodukter) hæmmer optagelsen. Det anbefales, at jern tages mellem måltiderne med at glas juice, da en del levnedsmidler nedsætter optagelsen af jern.

Der findes en del jernpiller, der ikke giver hård mave – deriblandt Hemojern – dem tager jeg selv.

Håber du kan bruge det til noget 😉

Annette 15+5

Anonym
    Gæst

Hej Nichoel

Jeg har også en meget lav blodprocent, og havde det også i min sidste graviditet. Der havde jeg ligesom dig også meget hård mave. Denne gang tager jeg jern fra gravitamin, som er en depotvitamin som over et par timer frigiver jernet i kroppen så man slipper for den hårde mave. Den kan varmt anbefales, da jeg ikke denne gang døjer med hård mave.

Hilsen Marianne 17+5

bn,k,k,k,k,k,kyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy231½gygggggg —————r½åååk74q2

Anonym
    Gæst

Hej Nichoel

Jeg har også en meget lav blodprocent, og havde det også i min sidste graviditet. Der havde jeg ligesom dig også meget hård mave. Denne gang tager jeg jern fra gravitamin, som er en depotvitamin som over et par timer frigiver jernet i kroppen så man slipper for den hårde mave. Den kan varmt anbefales, da jeg ikke denne gang døjer med hård mave.

Hilsen Marianne 17+5

bn,k,k,k,k,k,kyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy231½gygggggg —————r½åååk74q2

Anonym
    Gæst

Det sidste var en hilsen, fra min lille pilfinger af en søn. Mathias 2 år

Anonym
    Gæst

Min blodprocent har også fra starten været for lav. Det var den også under begge mine andre graviditeter, og selv om jeg tog jern flyttede den sig ikke.
    Min læge sagde at “nå – så skulle det bare være sådan”. Ikke at hun var ligeglad, men nogen har bare en lavere blodprocent end andre.
    Jeg tror på ingen måde at din bebse kan tage skade – det er mere dig der evt vil kunne mærke det.
    Hilsen Maria

hauge2hauge2
    Medlem

Hej. Jeg har også lav blodprocent, men det har jeg også normalt. Det er ikke skadeligt fo baby, men man bliver sev træt, svimmel og får hovedpine. Det hjælper dog for mig at tage Hemojern(giver ikke hård mave) og så husk endelig at tage det med et glas appelsinjuice. Det giver større udbytte
    knus fra Esther 17+4

Anonym
    Gæst

Det er lidt forskellingt hvad man anbefaler i forskellige lande. jeg talte med min læges praktikant. Han havde været læge i nordnorge. Der sankkede man ikke om jerntabletter emn anbefalede kvinder at spise mere kød under graviditeten. Måske skulle du spise nogle gode store bøffer til din broccoli og spinat 🙂

Pernille 17+0

Anonym
    Gæst

Tusind tak for jeres svar.

Det vigtigste er, at bebs ikke tager skade 😀

Jeg vil prøve det jerntilskud i foreslår i stedet for Ferrodurretterne. Med hensyn til kosten gør jeg, hvad jeg kan. Jeg spiser broccoli og spinat, så det står ud af ørerne ;-D

Nichoel 15+2

Anonym
    Gæst

Jeg har kæmpet med en lav blodprocent også før jeg blev gravid. Tager jern men synes ikke jeg bliver mindre træt. Det er meget svært at få jern genem kosten da man nærmest skal spise 1 kg brocolli om dagen for at få den rette mængde og nu er jeg ikke lige til hverken røde bøffer eller brocolli. meeen tørrede abrikoser, rosiner og nødder samt en god mørk chocolade er nemmere at få ned 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.