Spørgsmål om jobsamtale og sygdom

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Spørgsmål om jobsamtale og sygdom

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

altså jeg ville ikke sige noget, da sygemeldingen ikke ville have indflydelse på den nye arbejdsplads, (antager jeg)
    Med mindre at det betyder at din veninde ikke kan arbejde fuldtid fra starten af.
    Jeg synes jo det er en chance for at starte forfra, og synes ikke at det rager en ny arbejdsgiver. Det ville være noget andet noget hvis det var en dårlig ryg eller noget som ville have indflydelse på en ny stilling.
    Men det er jo bare min holdning. Jeg ville kun fortælle det hvis jeg blev spurgt, så har man jo ikke løjet.
    Cindy

Anonym
    Gæst

Har en bekendt der skal til jobsamtale idag, hun er PT sygemeldt pga meget dårligt arbejdsmiljø på sit nuværende arbejde.
    Er der nogen derude der ved om man skal oplyse at man er sygemeldt til en jobsamtale, det mener jeg nemlig ikke man skal, men er er tvivl.

sannemus72sannemus72
    Medlem

Jeg er selv deltidssygemeldt pga. fødselsdepression, men er næsten oppe på fuld tid. Jeg har fået nyt job og har ikke fortalt om min sygemelding. Jeg er jo fuld arbejdsdygtig når jeg starter på mit nye job til december.
    Samtidig kender jeg til en situation hvor personen også var sygemeldt pga. dårligt arbejdsmiljø og var til en jobsamtale og fik nyt job. Mener det var fagforeningen der anbefalede hende ikke at sige noget om sygemeldingen, når hun skulle til jobsamtalen på det nye job hun altså heldigvis fik.
    Så jeg synes bestemt ikke man skal sige noget. Der er jo 3 måneders prøvetid i starten af ansættelsen, som gensidigt bruges til at “prøve hinanden af”.
    Kh. Sanne

Anonym
    Gæst

Okay, tak for imputene. og de meget hurtige svar, dejligt at I er der.

Anonym
    Gæst

Uha det ved jeg ikke. Personligt ville jeg nok selv fortælle det, for så er der ikke så meget mystik og små hvide løgne, der kan være svære at huske.

Den nye arb.giver kan jo også godt fornemme at man måske ikke fortæller hele sandheden, hvilket måske kan være med til at man bliver valgt fra – og det var jo ikke lige det der var hensigten.

Men om man rent juridisk skal fortælle det ved jeg faktisk ikke, syntes at vedkommende skal ringe til sin fagforening og få en snak om det juridiske aspekt i det.

Christina

Anonym
    Gæst

Hej,

der er ikke regler om, hvad man skal oplyse. Men som andre nævner her i tråden, er det da en god ide at starte med rent bord – det er jo ikke hendes skyld, at der er dårligt arbejdsmiljø på den anden arbejdsplads – tværtimod fremstår hun jo som handlekraftig, når hun formår at søge videre, selvom hun er sygemeldt…

Personligt har jeg selv været nede med stress i en længere periode, og jeg holder det ALDRIG hemmeligt, for det har været en stor del af at komme videre i joblivet, at min arbejdsgiver kender den historie.

🙂 Mariann

sannemus72sannemus72
    Medlem

Det har du fuldstændig ret i. Men jeg må indrømme, at jeg som sagt ikke har fortalt det med min fødselsdepression, da jeg synes det er en meget personlig ting. Men jeg skal da ikke udelukke, at når jeg har været der lidt tid og kender mine kolleger bedre, at jeg så fortæller det. Men vil bedømmes ud på det jeg fagligt kan i stedet for det jeg reagerede på da jeg fødte.
    Er du kommet helt over din stress?
    Knus Sanne

Anonym
    Gæst

Hej Sanne,

ja jeg er ovre min stress på den måde, at jeg jo helt har skiftet jobrutiner og ikke vil arbejde mere end 35 timer om ugen nu (arbejdede mellem 50 og 60 i jobbet jeg gik ned på). Jeg har samtidig altid i baghovedet, hvor hurtigt det kan gå galt, selvom det er mere end 2 år siden nu… Men det er sgu dejligt med en lang barsel, for den giver virkelig overskud og sætter tingene i det rigtige perspektiv igen.

Men jeg kan sagtens følge dig i, at du ikke fortæller om din fødselsdepression – den har jo heller intet med jobrelationer at gøre og er som du skriver meget personlig.

🙂 Mariann

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.