Alder og aktivitetstæppe?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Alder og aktivitetstæppe?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    MallelotMallelot
    Medlem

Hvornår begyndte / begynder i at benytte aktivitetstæppe til jeres bebser? Vi fik et med bøjler og vedhæng til Malthe i barselsgave men har ikke brugt det endnu. Vil være sikker på at han kan klare alt den stimulering / i det hele taget få noget ud af det.

Han er en super opmærksom dreng som man kan holde øjenkontakten med rigtig længe, og han elsker sin uro over puslebordet. Han siger selv fra ved at flytte blikket/gabe når han har fået nok. Armene har han ikke den store kontrol over endnu 😉

Så er det ok at lægge ham på det kortvarigt på ryggen? Er også super til at holde hovedet rigtig længe så kunne da også få en tur på maven hvis det er 🙂

Nå men ville bare høre jeres erfaringer ang alder og brug. Vil nødigt overstimulere det lille hoved…

Kh Trine & Malthe ( 1 måned i dag 🙂

sille73sille73
    Medlem

Noah er fornyligt begyndt at synes, at det er sjovt at ligge på sådan et. Men han skal være i humør til det – og gider heller ikke så længe.

Men som jeg husker det, så varer det ikke længe før, at det er rigtig god underholdning, som man både kan se på, daske til og snakke meget højlydt med ;o)

Sille

sille73sille73
    Medlem
    mariestmariest
    Medlem

Markus (snart 6 uger) gider I HVERT FALD ikke det der aktivitetstæppe endnu 😉 Højlydt protest i samme øjeblik vi lægger ham… andre steder kan han godt ligge og kigge hvis han er i humør til det.
    Kh Marie

trinepigen76trinepigen76
    Medlem

Jeg tror vi lagde Freya paa sit omkring 5-6 ugers alderen. I starten blev hun overvaeldet og hun er ikke supervild med nye ting, saa vi skulle sidde hos hende og hun kunne ikke ligge der saerlig laenge ad gangen. Men som hun blev vant til det, blev de diverse haengende bamser hendes bedste venner som hun pludrer lystigt med – det er ogsaa en god oevelse for haand/arme-koordination.

Saa proev at laegge Malthe paa taeppet og tag ham vaek, hvis det er for meget for ham. Proev evt at tage nogle af tingene af taeppet, saa der ikke er alt for mange ting at kigge paa.

Trine og Freya, paa besoeg fra december-terminen

Anonym
    Gæst

Vi har haft Oskars tæppe fremme siden han blev født. I starten lå han der ikke så mget, og stadig ligger han der ikke så længe ad gangen og det er typisk kun en enkelt gang om dagen. De seneste par uger er han begyndt at kunne lege i op til 10 min. selv, og jeg kan se, at han er begyndt at få meget sjov ud af det og ligger og griner til bamserne.
    KH
    Rikke og Oskar 8 uger

Anonym
    Gæst

Vores på 8 uger er glad for at ligge og kigge, men har dog ikke kontrol over armene endnu 🙂 Tummen aktivitetstæppe kan anbefales.

Vores Victor er nu på 17 dag(knap 3 uger) blevet lagt på sådan et tæppe og han kigger og kigger, så er vi der indtil han kigger væk eller gaber.
    vi har en musik uro som han også godt kan lide at kigge på og følger godt med øjnene, det er bare med at prøve sig frem

Anonym
    Gæst

De tager ikke skade af at ligge der, de vil som regl gerne bare ligge og kigge på farverne, og det er helt ok.

Men forvent ikke at han er i stand til at “lege” med det før en gang mellem 8 og 12 ugers alderen, dvs daske til tingene, først omkring 12-16 (3-4 måneder) ugers alderen begynder de at få så meget kontold over deres hænder at man kan kalde det entlig leg.

Det er gennemsnits aldre, og dem kan børn naturlæigvis afvige fra… min har fx ikke læst at hun ikke kan vende sig før om et par måneder, og høre på mor, næ næ, de bliver skisme tidlig trossige… så ingen regl uden udtagelse 😉

Anonym
    Gæst

Jeg har sådan en kravlegård, hvor bunden kan hæves, og der lægger jeg Selma, og så har jeg sådan et “stativ” med div. hængelegetøj og dippedutter på siderne, der kan sige lyde og bevæge sig, som jeg sætter henover. Hun er meget optaget af at ligge der nu og kan ligge omkring 15-20 minutter og kigge på tingene. I dag hørte jeg hende pludselig slå til nogle af hængetingene (den ene rasler og drejer rundt), men jeg ved godt, at hendes bevægelser slet ikke er kontrollerede endnu, så det var nok mere held end noget andet.

Jeg har også et aktivitetstæppe fra Emils tid, men der er ikke nogen bøjler på, så det er mest spændende, når hun gider at ligge længere tid på maven, og det er altså ikke endnu.

Lia (og Selma, 11 uger)

AnjaA72AnjaA72
    Medlem

Sofia er begyndt at slå bevidst til tingene over hendes aktivitetstæppe, hun tager tager også fat i dem og fortæller en lille historie til div. bamser. Hun er lige begyndt på det i denne uge, tidligere har hun kun ligget der i kortere tid af gangen og kun når hun har været frisk og udhvilet. Idag får hun nemt 20 min. til at gå med denne lille leg.

Anja + Sofia 9 uger imorgen

Aktiv babyAktiv baby
    Medlem

Jeg kommer her med et lidt sent svar på dit spørgsmål, men måske det kan være til gavn for andre i en lignende situation. Vi har netop købt vores aktivitetstæppe og som sædvanlig kan det være lidt af en jungle at skulle købe ind til baby. Derfor har vi også selv benyttet os flittigt af diverse fora og blogs før de fleste af vores indkøb af babylegetøj.

Til de af jer der stadig er på udkig efter et aktivitetstæppe eller legetæppe, så kan jeg varmt anbefale at besøge en omfattende guide til køb af aktivitetstæpper og legetæpper på http://aktivitetstaeppe.dk.  Her finder du en masse god inspiration til leg med baby på gulvet, samt svar på de fleste spørgsmål vedrørende aktivitetstæpper.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.