Når vandet går vs. veer

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Når vandet går vs. veer

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    Bisling1Bisling1
    Medlem

Kære Sanne :o)

Vandet går spontant hos ca 10% – det kan enten sive eller gå i en skylle.
    Altså går vandet hos de fleste pga. veerne.

Jeg tror at du bekymre dig alt for meget om alting omkring denne fødsel… og kan godt forstår dig… Men tror du vil gøre dig selv en kæmpe tjeneste ved at prøve at få lidt ro på og stole på at du nok skal finde ud af det hele når tid er :o)

Omsorgsfulde hilsner Sara

Anonym
    Gæst

Nu har jeg jo ikke den store erfaring, men af hvad jeg har hørt, så er det meget forskelligt når/hvis vandet går.
    Det kan sive ganske langsomt, og så gælder den dér regel om at tage et bind på og tjekke efter en time, er det ikke vådt, er det ikke vandet.
    Så kan vandet gå i en skylle, og så vidt jeg har forstået, er det meget forskelligt om der er nogen forvarsel. Hos nogen er der veer, slimprop eller tegnblødning inden, hos andre er der ingen ting og vandet går bare pludseligt.

Så hvis dét passer, så er du IKKE garanteret nogen varsel, så hvis jeg var dig, ville jeg slappe så meget af som muligt indtil på fredag, og undgå aftaler, shopping osv. Så er du på den sikre side, for skulle der alligevel ske noget inden fredag, så er du hjemme og kan “bare” ligge dig ned.

kh monica 39+0

sannemus72sannemus72
    Medlem

Et måske dumt spørgsmål til jer erfarne piger:
    Skal jo have PKS d. 11.01. pga. barn i UK og har fået at vide at hvis vandet går skal jeg lægge mig med det samme og ringe efter en liggende transport pga. baby kan få navlesnoren rundt om halsen.
    Så er det jeg vil høre, om vandet bare går spontant eller om der er nogen forvarsel om dette eks. veer?
    Hvordan det føles mm.?
    For jeg er da lidt bange for det skal ske, der må jo ikke ske vores lille baby noget inde i maven. Håber sådan der ikke sker noget inden næste fredag.
    God weekend.
    knus Sanne 38+3

pkl12345pkl12345
    Medlem

Hej Sanne

Da jeg var til rundvisning på fødegangen fortalte jordemoderen, at man har fundet ud af at navlesnoren altid vil være oprejst (kan ikke helt huske hvorfor), hvorfor jeg ikke tror du skal være så nervøs – hun sagde derfor at det med at man skulle ligge sig ned ikke var så vigitgt mere.
    ALTSÅ du skal selvfølgelig ligge dig ned i tilfælde af vandafgang, da det er den besked du har fået. Jeg synes blot jeg ville give informationen videre, da det måske kan berolige dig lidt, hvis vandet går inden fredag.
    Jeg håber du får en rigtig god fødsel på fredag :0)

Tina 37+3

sannemus72sannemus72
    Medlem

Hej Piger,
    tusind tak for jeres hurtige svar. Det har beroliget mig, at jeg ikke behøver at være så nervøs for det. Har også besluttet mig for ikke rigtig at tage nogle steder i næste uge og blot passe på mig selv og slappe af herhjemme.
    I er guld værd at have i “baghånden” når det hele tager lidt overhånd.
    God weekend til jer alle.
    Knus Sanne

Hej Sanne!
    Da jeg født min søn for 6 år siden, startede det med at vandet gik. Ikke som hos nogen i en skylle men dog så meget at jeg ikke var i tvivl. Der var ikke nogen forvarsel. DA jeg viste at hoved stod fast var der ingen problemer Men hvís det ikke gør, kan navlestrengen vikle sig om halsen og det er derfor vigtigt at du ligger der ned.
    Held og lykke med på fredag ( der er altså kun en uge til uhh)
    Knus Henriette 20+1

Hej sanne
    Min søn lå I uk og der gik vandet, det går som regel som en skylle fordi hovedet ikke er der til at lukke til dernede 🙂 og det er helt rigtigt at hvis vandet går så skal du ligge dig ned og ringe til fødegangen som så bestiller falck til dig. Det er ikke farligt hvis bare du ligger dig ned og du bliver ikke kørt på hospitalet med høj fart.
    Håber det hjalp lidt.
    Louise 39+4

Mia1204Mia1204
    Medlem

Kan man være i tvivl om vandet er gået??
    Tænker sådan på om man tror man tisser men at det i virkeligheden er vandet?
    Sikkert et mærkeligt spørgsmål, men tankerne kører jo rundt i hovedet på én her sidst i forløbet:o)

Mia1204 37+3

Mia1204Mia1204
    Medlem

Hej Mariann

Ja jeg mente også jeg havde hørt noget om at hvis det siver så bliver det ved længe (længere end man kan tisse) så man skulle ikke være i tvivl.
    Meeennn.. Når man så står her sidst i graviditeten vil man jo gerne lige høre hvad I andre har at sige;o)

Tak for svaret
    Mia1204 37+3

Anonym
    Gæst

navlestrengen kommer. Grunden til at man skal lægge sig ned er fordi navlestrengen kan blive skyllet foran, og så vil barnet automatisk trykke på den med kroppen. Det der så sker er at der ikke er blodgennemstrømning fra navlestrenge til barnet og derfor ingen ilt. Og det er det der kan være farligt.

Stinne, besøg fra marts

Anonym
    Gæst

Hej Sanne/Mia,

vandet kan jo sive lidt ad gangen og være klart og det kan derfor skabe lidt tvivl i starten. De fleste får vist den fornemmelse af, at de tisser og det ikke rigtig holder op igen. Mit gik pludseligt og da det var grønt var jeg ikke i tvivl – det havde jeg heller ikke været, hvis det var klart, for fornemmelsen er special og man bliver jo våd! Men som flere andre har skrevet går det oftest i forbindelse med veer eller slet ikke før man er i fødsel, så det er altså ikke nødvendigt at sætte sig derhjemme og vente på, at det går. Jeg regner selv med vandafgang igen og min dreng ligger ikke fast endnu, men jeg har altid mobilen på mig og må så lægge mig, der hvor jeg er og ringe til Falck, hvis der sker noget.

Hilsen Mariann 36+2

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.