Øv altså – mulige økonomiske problemer lige op til fødslen!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Øv altså – mulige økonomiske problemer lige op til fødslen!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    pkl12345pkl12345
    Medlem

Øv, hvor jeg HADER at være afhængig af det offentlige og andres arbejdsindsats! Da jeg netop er blevet færdiguddannet skal jeg have barselspenge gennem kommunen, hvilket desvære har vist sig at være noget rod. jeg kontaktede dem allerede i september, da jeg er typen, der har brug for at have styr på mine ting – og ikke mindst min økonomi (har f.eks læst i 6½ år uden SU lån, da jeg hader at skylde penge!), og fik på daværende tidspunkt at vide, at jeg blot skulle sende en ansøgning efter min sidste eksamen, og så ville det hele bare køre automatisk. Jeg behøvede ikke melde mig ind i en A-kasse, da jeg opfyldte kravene til barsel uden, så derfor skulle jeg ikke udfylde side 1 (A-kassens oplysninger) på ansøgningsskemaet, men blot vedlægge en seddel, hvorpå jeg beskrev at jeg netop var belevet færdiguddannet, og derfor ikke var medlem af en A-kassse (hvilket jeg har meldt mig ind i, men det burde jo være underordnet jf. de opkysninger jeg havde fået). Efterfølgende har jeg kontaktet kommunen nogle gange for at sikre mig at tingene var ioden (man har jo ofte hørt om at man ikke skal læne sig tilbage efter en henvendelse!), hvilket jeg alle gange er blevet bekræftet i. Efter jeg havde sendt ansøgningen i december (var knap kommet ud af eksamenslokalet inden den lå i postkassen) blev jeg pludselig ringet op af en ny sagsbehandler (hende jeg før havde snakket med arbejdede der åbenbart ikke mere), og han mente pudselig at min sag ikke kunne behandles uden A-kasse oplysningerne _ tak siger jeg bare, det er jo ikke for sjov jeg har 5 dobbelttjekket kommunen om det virkelig kunne passe at netop disse oplysninger var underordnede! Heldigvis havde jeg meldt mig til en A-kasse over nettet d.18 december (min sidste eksamensdag), men har stadig ikke modtaget girokort og bekræftelse pr. mail. jeg har derfor haft kontakt til A-kassen, som godt kunne se at der var sket en fejl – de ville derfor undersøge sagen og vende tilbage – ØV altså! Nu ender det måske med at jeg først får penge til marts (skulle have haft pr.26 december!) med tilbagevirkende kraft, men det bliver bare dyrt i renter, da jeg jo ligesom stadig har et hus og andre ting der skal betales….
    ØV ALTSÅ!!!!!!!

En frustreret Tina 37+2

MallelotMallelot
    Medlem

Hej Tina

Øv hvor det bare er typisk det offentlige! Ved godt hvordan det er at være afhængig af kommune og a-kasse da jeg jo også er nyuddannet. Jeg kontaktede også allerede kommunen i oktober da jeg var færdiguddannet for at høre hvordan jeg skulle forholde mig til det når nu jeg skulle gå fra dagpenge gennema-kassen og over til barselsdagpenge fra kommunen. Jeg skulle bare sende det skema jeg fik fr a-kassen 4 uger før termin og så skulle det bare køre. Efterfølgende (altså stadig i oktober måned) snakker jeg med a-kassen og de siger at de nok skal sende blanketten til kommunen til tiden.
    Men som dig har jeg også behov for dobbelttjek og styr på de offentlige instanser, så jeg ringede lige til a-kassen for en sikkerheds skyld da fristen nærmede sig her før jul og de var vildt forvirrede. Viser sig så at skemaet skal omkring mig før det skal til kommunen og gæt hvornår jeg modtager det? Den 20 dec. Lige inden jul – og kommunen skal have det senest den 27 dec (som er 4 uger før termin) og det er første hverdag efter alle helligdagene. Tør man stole på at post dk får det frem i tide efter juleræset?? Nej så jeg måtte ud og kopiere vandrejournal den 20 om aftenen og selv køre ned i kommunens postkasse for at være sikker på at de fik det til tiden.
    Har så stadig ikke hørt fra dem så ved faktisk ikke om de bare er ved at behandle min sag eller om brevet er forsvundet i deres papirstakke….
    Meget ubehageligt ikke at vide om man er købt eller solgt. Og især når der er hus at betale.!
    Håber virkelig at de indser at det er deres fejl så du får de penge du har ret til For det er ikke sjovt at være økonomisk usikker når man venter sin første guldklump.

Mange opmuntrende tanker fra Trine 37+0 (der også slås med det offentlige)

Bisling1Bisling1
    Medlem

Så må BUPL lige rykke røv… når du har gjort som du skulle for at opnå dimittendsats, så er det dem der har lavet en stor fejl.
    Du har meldt dig ind som du skulle…
    Bliv ved med at ringe til dem, til du har noget nyt du kan bruge til noget!
    Øv hvor er det dog irriterende du skal bøvle med det lige her op til fødslen.
    Håber det hele snart går i orden :o)

Varme hilsner Sara 37+0

pkl12345pkl12345
    Medlem

Hej Trine

ja, det bliver godt nok dejligt at være i job næste gangvi er i denne situation! Skemaet fra A-kassen skal sikkert også omkring mig inden kommunen kan få det så – hmmm så tager det bare det længere – hvor er det altså bare irriterende. Kunne de da ikke bare oplyse en ordentligt, så man havde haft mulighed for at sikre sig på anden vis? De tror måske ikke færdiguddannede mennesker med små babyer i maven har udgifter der skal betales?! Håber det lykkedes for os begge uden for mange men – vi er jo begge lige blevet husejerer, og det koster!

Tina

Anonym
    Gæst

Hej Tina,

håber det hele går i orden, husker godt min sidste barsel, hvor jeg var på SU og skulle have barselsdagpenge fra det offentlige, men det gik nu i orden til tiden… Denne gang er jeg selv ansat på rådhuset og har alligevel dobbelttjekket alt i hoved og røv for at være sikker på, at det går i orden, men kender godt til den der nagende fornemmelse af, at noget ikke fungerer…

Bliv ved med at holde på dit og ring, ring, ring til både kommune og A-kassen, indtil de bliver så trætte af dig, at du kommer igennem og får pengene udbetalt rettidigt!

🙂 Mariann 36+0

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.