Skal man købe nyt?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Skal man købe nyt?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    kjerstikjersti
    Medlem

Hvordan er det med ting der er brugte?
    Jeg har en datter der er 2 1/2 år. Til hende købte vi stort set det hele nyt. Hvordan er det så med nr.2?
    Skal man købe ny madras til barnevognen?
    Hvad med dyner? Må man bruge dem en gang til, eller skal det også nyt?
    Skal man købe nye stofbleer osv.

Jeg håber I kan hjælpe, da jeg er lidt usikker selv.

Hilsen,
    Kjersti 27+0

Anonym
    Gæst

Alt hvad der kan vaskes, kan genbruges. Jeg er selv gravid for første gang, men har købt de fleste ting brugt fra en kollega, også dyner, for de kan jo vaskes. Stofbleer kan også vaskes, tøj, sokker osv. Det eneste man IKKE skal genbruge, er en madras, for den kan ikke vaskes. (og så selvfølgelig sko når børnene kan gå i dem, for så er de jo gået til)
    -monica 26+6-

morlukmorluk
    Medlem

Hej.
    Jeg tror det rigtig meget er et spørgsmål om temperament. Jeg har det som Monica. Jeg genbruger alt fra storebror, men overvejer at skifte madrassen i barnevognen.
    Knus Ditte

Anonym
    Gæst

Selvfølgelig kan man genbruge, det man har. Vask dyner og stofbleer (husk at putte en bold i tøretumbleren med dynen, så dunene fordeler sig) og evt. vask madrassen til barnevognen med sæbeskum, så skulle tingene være “fit for fight”.
    Jeg købte også en barnevogn brugt til min datter, da kombivognen blev for lille. den blev vasket grundigt og har fungeret super siden.

hunkattehunkatte
    Medlem

Helt med på den med brugt. Meget svært for bedsteforældre at forstå, når der nu står to hold og tilbyder en sprit ny barnevogn, at vi faktisk FORETRÆKKER at købe også den brugt :o)
    Mht madras, så drejer det sig også om, at den -ligesom sko – bliver formet af barnet, og da to børn ikke er ens, bør man købe ny madras til hvert barn. Men okey, når alt kommer til alt er det nok småtingsafdelingen :O)

Pernille77Pernille77
    Medlem

Vi gengruger også det meste, og som andre har skrevet køber jeg også nye madrasser til seng og barnevogn. Jeg købte, da vi fik den første, madrasser til barnevognen fra Babydan og der gik ikke lang tid før de var formet efter hans krop, så der skal der ihvert fald købes nye.

Stofbleer genbruger jeg også – de får en kogevast og så smider jeg dem ud der er mest grimme.

Pernille 28+2

sandlusandlu
    Medlem

Jeg har læst et eller andet sted (typisk lærer ting) at man skal købe ny madras og dyne pga allergi faren. Sådan en dyne – på trods af vask, samler mange “skønne” ting indeni i sig. Madrassen kan af naturlige årsager ikke vaskes, så den er fyldt med “lækre” støvmider o.lign. fra den første.
    Så vi køber ny madras og dyne, som det eneste, dynebetræk og al det andet genbruger vi, dvs ikke stofbleerne de ryger ud, de er blevet for klamme – så de skal ikke genbruges. Tænk min mor brugte dem som ble til mig 😉 Tænk hvor tiden går – ville godt nok mene det var klamt, hvis vi skulle vaske stofbleer efter pølle uheld og tis – bvadr.
    Så er der også lige det lille men..hvis vi får en dreng skal al tøj købes – alt det vi har er fra sidst er i pigefarver..
    Sandra

Bisling1Bisling1
    Medlem

Alt andet (der kan vaskes) kan du godt bruge igen :o)

Madrassen må faktisk også godt genbruges, hvis det kun er søskende der har brugt den, fordi familien har samme bakterieflora… men overvej det alligevel, da der jo er en hel del husstøvmider i sådan en…

Hilsen Sara

WirenfeldtWirenfeldt
    Medlem

Vi er også med på genbrugsvognen. Har en dreng på 4 år, og er ikke smid væk typen. Så vi har stort set også alt, hvad vi skal bruge. Køber godt nok ny barnevogn, men kun fordi den gamle har stået meget ude og er blevet temmelig falmet og rusten.

Personligt mener jeg ikke, at der er nogen risiko ved at bruge den gamle dyne, hvis bare den kan vaskes på 60 grader – så skulle alt vist være slået ihjel.
    Derimod læste jeg engang for flere år siden en artikel om, at der “kunne være” forhøjet chance for vuggedød, ved genbrug af madrasser. Ved ikke om det er videnskabeligt bevist, men tør ikke tage chancen. Så her bliver der købt nye madrasser til vugge og tremmeseng.

Janne

Bisling1Bisling1
    Medlem
    hauge2hauge2
    Medlem

Vask det hele ved 60 grader det der kan tåle det. så er bakterierne dræbt. Med hensyn til madras kan man lægge dem ud i frostvejr et par timer. Det dræber også alle bakterier. Også god idé at gøre det med de voksnes madresser. Og faktisk så er det jo “godt” med en smule skidt, så babyernes immunforsvar bliver styrket. Hvis alt er klinisk rent, får de nemmere allergi. Lyder mærkeligt, men det er sandt.
    knus fra esther (februar termin)

flissiflissi
    Medlem

Lisbeth 29+5

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.