Fødselsforberedelse – en jungle :(

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Januar 2008 Fødselsforberedelse – en jungle :(

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    mariestmariest
    Medlem

Hmm. Fik besked fra jordemoderen om at det nok var en god ide at gå til noget fødselsforberedelse.
    Med sikke en jungle. Hvad skal vi dog vælge? Noget er med fokus på kroppen og noget lyder mere teknisk omkrig føslen og altså… Noget tager bare 100 år over flere hverdagsaftener og noget er over en weekend.
    Og så syns jeg det er dyrt, især fordi min kæreste da selvfølgelig skal være med.
    Men hvor vigtigt er det overhovedet? Gentofte Hospital holder også forældreeftermiddage hvor man får fortalt om nogenlunde det samme, helt gratis. Men bare mere overfladisk end de rigtige kurser, fik jeg at vide.
    tja… er lidt fristet til bare at nøjes med det…
    Og vi skal jo nok snart beslutte noget, de de kurser kører jo nu her i efteråret.
    Råd søges?!

Anonym
    Gæst

Jeg tog til et enkelt foredrag om smertestilling og tegn på fødsel eller noget i den stil, inden jeg fik min datter og der synes jeg, jeg fik alt det at vide, jeg havde brug for. Jeg tror ikke, min fødsel havde været anderledes med flere kurser i fødselsforberedelse.
    Det er ikke nødvendigt med fødselsforberedelse, men hvis man er meget nervøs kan det sikkert være meget rart.
    kh. Malene

siflutsiflut
    Medlem

Jeg ved heller ikke hvor meget jeg synes jeg har kunnet bruge fødselsforberedelse til noget, og jeg har prøvet lidt af hvert.

Det eneste jeg VIRKELIG har draget nytte af, var yoga for gravide, og det var primært fordi der blev gjort meget ud af vejrtrækning, visualisering mv.

Alt det der med smertelindring, fødestillinger, mandens rolle mv har jeg ikke kunnet bruge til særlig meget. Der er jo heller ikke to gravide, to fødsler eller to mænd, der er ens, og for det første kan man jo til overflod læse sig til hvad mulighederne er for f.eks. smertelindring (og derfor vil jeg ikke bruge penge på det), og for det andet synes jeg at man finder ud af det, når tiden er inde.

Det jeg lærte til yoga var ikke noget jeg havde kunnet tænke – eller læse – mig til, og det var enormt befriende for mig at opleve at jeg kunne bruge de værktøjer til noget, så jeg ville ikke tøve med at ofre penge på det igen.

Hvis der findes sådan et kursus, så vil jeg også anbefale noget der handler om tiden efter fødslen, og IKKE kun amning. Jeg fik noget af en nedtur ovenpå Carolines fødsel (hun er mit 2. barn), og det var et chok for mig, da jeg troede at jeg var ude over “den slags”, når jeg nu havde prøvet det før. Det er noget af det, der vejer tungt hos mig denne gang, for jeg tilbragte faktisk Carolines første måned med ikke at kunne fordrage hende, og dét har jeg ikke lyst til at opleve igen…

Derfor – findes der noget om hvad man kan forvente sig EFTER fødslen, vil jeg klart anbefale det…

Det blev et lidt langt indlæg – håber du kunne bruge det til noget…

Knus, Sigrid 22+5

flissiflissi
    Medlem

Da jeg ventede den første, meldte min mand og jeg os til fødselsforberedelse hos vores jordemoder. Det var 3 eftermiddage à 2-3 timer. Min mand var meget interesseret i både min graviditet og fødsel og ville gerne være deltage og være informeret. Det var derfor naturligt for ham at være med.

Vi havde begge stor gavn af at høre om tegn på fødslens start, tidtagning på veer, ankomst til Fødegangen og smertelindring. Vi var glade for at se Fødegangen og høre om de forskellige procedurer.

Christian gjorde sig umage med at lære de ting, han kunne gøre for at hjælpe mig, fx støtte og vejtrækning. Han kedede sig bravt, da vi lærte om amning, men var glad for, at han havde været med, trods alt. Derhjemme snakkede vi en del om de forskellige ting og Christian var med til at komme med forslag til ønskesedlen.

For os var det helt perfekt med to teoretiske eftermiddage og en eftermiddag på fødegangen. Vi lærte nok til, at vi var trygge og velinformerede og det nåede ikke at blive kedeligt.

Kig lige kæresten i øjnene og spørg, hvad han er til, inden du beslutter dig. Han skal formentlig med til fødslen (?), og så er det altså rart, at han ved lidt om, hvad der skal ske. Fx forudsætter en epidural blokade, at man bliver stukket med en nål i ryggen og han skal ikke blive fornærmet, hvis han får skældud, når veerne virkelig bider.

Skal jeg anbefale noget, vil jeg sige: Start med en forældreeftermiddag og se, om I overhovedet føler behov for at lære mere derefter.

Lisbeth 25+1

Anonym
    Gæst

Hej Marie.
    Har også gået og spekuleret lidt over det samme… På Riget hvor jeg skal føde holder de 3 forskellige foredrag, vistnok om amning, selve fødslen og om smertelindring. Det lyder lidt som det der tilbydes på Gentofte. Jeg tror vi nøjes med det -i hvert fald i første omgang, så kan man jo se bagefter om man føler sig tilstrækkeligt informeret!
    Knus Signe

Anonym
    Gæst

Hej Marie

På Hvidovre har de også sådan nogen forældreeftermiddage, hvor der bliver talt om fødsesl, tegn på fødsel, smertelindring, amning, tiden efter fødslen og så bliver der vist nok vist en film med en fødsel. Det har min jordemoder i hvert fald foreslået mig at tage til og jeg regner ikke med at skulle til andet fødselsforberedelse, medmindre vi ikke føler os tilstrækkeligt rustet, som Signe også skriver.

Knus Marie 22+3

mariestmariest
    Medlem

Så er det afgjort. Vi starter med forældre eftermiddagene 🙂 Tak for input!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.