Solarium…?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej
    Jeg spurgte min læge om råd i forbindelse med solarie i min første gravidietet for 4 år siden. Jeg fik af vide at det ikke er mere skadeligt for barnet/fosteret end det er for dig selv. Så hvis man er bekymret for om det er skadeligt så nej – i hvert fald ikke på anden måde end som for en selv. Jeg stoppede bare ret tidligt med det da jeg blev meget svimmel efter det og det var ret ubehageligt. Men ja savner da bestemt også denne gang at kunne få lidt kulør…men det må komme bagefter.
    Hilsen Mona

ollemandenollemanden
    Medlem

Hejsa
    Hvordan har i det med solarium under graviditet?? Når jeg læser lidt forskellige steder er der bare vildt delte meninger…
    Vi skal snart til stor fest og det ville bare være dejligt med lidt kulør – især nu hvor jeg har fundet en fin kjole til min mave 🙂
    Men jeg ved ikke helt…
    Hvad siger i?
    Knus Olle

hunkattehunkatte
    Medlem

Jeg bruger ikke solarium normalt, så for mig er det ikke aktuelt.. Jeg ville dog ikke gøre det under graviditeten uanset hvad, selvom man da bestemt godt kan trænge til lidt farve ovenpå denne sommer -eller mangel på samme :o)

flissiflissi
    Medlem

Jeg ville ikke gøre det, men det er mest pga. min store rædsel for at få graviditetspletter. De kan godt aftage efter graviditeten, men som regel har man dem for livet.

Sol kan få pigmentet i huden til at træde frem, så man får masser af små “fregner” eller (gys!) brune plamager. Det ser rædsomt ud og lader sig ikke sådan lige skjule!!

Så foretrækker jeg at være blegfed nu og bevare evnen til en flot tan i fremtiden… 😉

Lisbeth 24+2

Anonym
    Gæst

Jeg ville undgå solarie… helt sikkert lige meget hvad. Kan du ikke bruge en god selvbruner. Brug en et par dage før, så du har får vasket/skrubbet evt. striber af inden festen. Det tror jeg at jeg ville gøre 🙂

pkl12345pkl12345
    Medlem

Jeg vil tilslutte mig Lisbeth, da jeg desværre har været så uheldig at få pigmenteringerne af solarie INDEN jeg blev gravid. Jeg har simpelthen været så ked af dem, specielt fordi jeg fik en meget grim plamage over overlæben (det lignede lidt et hitler skæg). Jeg har senere fået dem fjernet med noget homoncreme, men der er desværre stadig en lille antydning. Når man er gravid er man mere modtagelig for at få pigmenttering, så jeg synes helt bestemt du skal lade være med at tage solarium! Mit er så slemt at jeg helst ikke engang må få “rigtig” sol mere. mit råd til dig er derfor, at jeg synes du skal bruge en bruncreme istedet. Jeg har selv været meget glad for Clinique, som giver en flot “naturlig” brun kulør. Held og lykke med det og rigtig god fest.

Tina

TulleGRTulleGR
    Medlem

Hej Olle,

Jeg tror ikke umiddelbart, at de skadelige stråler fra solariet går igennem hud og mave indtil barnet. Så hvis du ikke er bange for de skadelige virkninger på din egen hud, så tror jeg sagtens du kan tage lidt sol op til festen.

Forleden så jeg et program om graviditet og ægdeling på National Geographic. Her fortalte de, at der går lys igennem maven, som barnet kan registrere, når øjnene er udviklede. Det var en overraskelse for mig, jeg troede det ufødte barn lå i mørke hele tiden. Så barnet kan registrere om man er i lys eller mørke – selvfølgelig afhænging af, hvor meget man er dækket til.

Mht. pigmentforandringer så vil jeg dog lige som nogle andre anbefale dig, at besytte ansigtet med en meget høj faktor f.eks. 30 eller 50, hvis du er i rigtig sol eller solarien. De fås på apoteket uden parafume. Jeg har flere veninder, som har fået nogle kedelige pigmenteringer i ansigtet under graviditet, som de ikke efterfølgende kan komme helt af med. Det er dog ikke alle der har tendens til dette.

Ellers kan jeg også anbefale engangsservietter med selvbruner i, de fås i diverse fancy mærker, men Matas har også nogle af mere ukendt mærke, som er ret gode og ikke så dyre. Du skal dog regne med, at der går ca. 3 stk. til hele kroppen. De er ret nemme at smøre på, og virkeningen er god. Selv smører jeg dem på inden jeg går i seng, og næste morgen er jeg så dejlig brun. Der er dog lidt parafume i dem. Jeg har heller ikke endnu hørt noget om, at man har påvist langtidsvirkningerne af selvbruner. Personligt tror jeg ikke det skader, da det kun er i det øverste “døde” hudlag – det kan jo skrubbes af!

Jeg kan udemærket forstå din trang til at se dejlig ud med stor mave på, og man ser bare lidt mere lækker ud, når man er solbrun!

Mvh TulleGR

sjoegreensjoegreen
    Medlem

Pigmentforandringer er også den absolut eneste grund til at jeg ikke har taget solarium under graviditeten (og lige nu, så langt henne – det faktum, at jeg ikke kan holde ud overhovedet at ligge på ryggen.

Jeg havde nemlig en kollega der tog sol under sin graviditet, og hun havde bare de der mørke pigmentpletter i hele ansigtet, de var ret store, nogle af dem over en femkrone i str. og de gik IKKE væk da hun havde født….. – så jeg har levet med at være blegfed hele sommeren……. (kan i øvrigt se, at jeg i panden har fået en svag antyding af pigmentforskel på et ret stort areal, så det har ganske givet været den rigtige beslutning for mig.)

Mange hilsner fra Christina 35+6

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.