Sukker…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter
    Gina29Gina29
    Medlem

Jah.. jeg skal altså lige høre jer engang.. Har jeres søde små fået sukker, dertil mener jeg kager, slik, is, sukker på havregrød/risengrød osv..

Vi har kun bevidst givet Victoria sodavandsis (som hun kun suttede på en gang og kastede op af) og sukker på havregrøden én gang, da hun havde været på hospitalet pga dehydrering, det fik hun for at få hendes balance igang..

Men ellers har vi holdt hendes langt fra det og alt sådan noget, nu står jeg jo lidt med nogle irriterende bemærkninger, så som skal hun da ikke have fødselsdags kage når hun bliver 1 år osv..
    Hun er startet i vuggestue, og der har vi meldt ud at hun ikke skal have sukker før hun er 1 års alderen og så kan vi lige tage snakken igen efter jul.
    Vi er absolute ikke hysteriske og vi er selv nogle slik hoveder, men jeg vil jo så samtidig sige man lære jo af at have sit første barn.
    PT kan jeg ikke se en grund til at hun skal have noget slik/sukker indholdigt.. Jeg vil samtidig ikke give hende et usundt forhold til slik (her taler vi om længere hen i alderen)

Min veninde påstår at hendes datter (4mdr ældre end Victoria) godt vidste hvad slik var inden hun overhovedet havde smagt det… I mine øre lyder det som et meget meget klogt lille barn for hvad de ikke har smagt før, ved de jo ikke hvad er..

Og så de tåbelige bemærkninger
    “nåh nu putter mor bare i hovedet og så sidder du der og kigger langt efter det, din stakkel”
    Igen, jeg kunne sidde og spise kalvetunge og ungen ville jo glo på hvad jeg spiste..

Nåh men nu står jeg her og mangler lidt inspiration til hvad jeg kan give Victoria med i vuggestuen som hun kan have liggende til julen/fødselsdage hvor nogle børn måske deler is ud eller hvad man nu finder på at hyggelige finurligheder… Såh kom med nogle gode bud, til lidt sundt ikke sukkerindholdigt “slik”

Vil lige til sidst understrege at jeg ikke har tænkt mig at holde hende fra det i al evighed.. men så længe hun ikke forstår hvad det er endnu så synes jeg at jeg vil holde det lidt væk… 🙂

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Æblerne smager rigtig godt hvis man drysser dem med kanel inden man tørrer dem :o)

Gina29Gina29
    Medlem

Okay, er det så ikke billiger at købe det færdigt, hi hi hi.. aej det vil jeg da prøve..

Manden fik ellers advide i dag det ikke var så godt at give de små kanel.. i vuggestuen.. jeg kender ikke noget til det… 🙂

Gina29Gina29
    Medlem

Nåh jah det var nu ikke så meget til selve “dagen” jeg tænker mere, at i løbet af julen, så kan der jo tit og også helt ok med mig snige sig nogle chokolade julemænd, pebernødder osv ind på stuerne.. Det var mere hvad kan jeg ligge til personalet som de kan give Victoria i stedet for.. Der er frugt nok ikk den bedste løsning, da jeg så hver uge skal skifte det ud og hvis de ikke bruger det osv… 😉

Men udover det gode ideer…

SmusensmorSmusensmor
    Medlem

Helt enig i dine tanker.

Frej har altså smagt både flødebolle og lakridsbolche for 2 mdr. siden, men det skyldes simpelthen et ubetænksomt og uovervåget øjeblik, hvor han kastede sig frådende over søsters fredagsslikskål. Han har ikke siden fået noget, og jeg mener heller ikke at han savner det.

Mht at fejre noget, er smukt udskåret frugt altid et giga hit. Til Almas 5 års fødselsdag lavede jeg frugtspyd til hele stuen i børnehaven + en bøttefuld små “armbånd” lavet af sytråd, hvor jeg havde trukket 5-6 hirsepops på hver og slået en knude. Vupti. Kæmpe populært.

Lad du bare din veninde påstå hvad hun vil. Hun har sin tro, du har din. I forhold til DIT barn er din tro den relevante.

Kh Anne

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Tænkte nu slet ikke i den retning, det var mere for at fortælle at jeg heller ikke er tilhænger af at proppe unger med søde sager ;o)

Jeg skærer frugtkødet ud i skiver af ca 2-3 ml tykkelse, lægger dem på et viskestykke på en bageplade og så ind i ovnen v. 100 gr. i 4-5 timer, så man skal altså ha god tid… lad evt. lågen stå på klem 10 min en gang imellem, for at lukke fugten ud.
    Når det er tørt og er kølet ned så kan du gemme dem rigtig længe i en kagedåse foret m. bagepapir

Gina29Gina29
    Medlem

Okay tørred frugt.. hvordan laver du det?? (er absolute ikke kok)

Jeg skal slet ikke dømme hvad andre gør i forhold til slik osv.. det er helt ok hvis du synes Gustav skal nyde lidt kage 🙂 Mere så vi har det på det rene… 😉

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Den har jeg også fået at vide, og det er fordi de små kan slå ud af det. Jeg vidste det heller ikke før Gustav slog kraftigt ud efter at have fået det. Men man kan jo selv spise dem med kanel ;o) Man anbefaler ikke kanel til børn under 1 år.
    Og jo det er muligt at det er billigere at købe dem hvis du tænker på strømmen, men det er ikke nær så hyggeligt ;o)
    Du kan også lave dem på den langsomme model, træk frugten på en snor og hæng snoren over en radiator, det synes jeg så er knap så hygiejnisk, men der er mange der gør det sådan… det tager ca en uge…

Knus Sarah

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Her har Gustav fået lov til at smage et lille hjørne kage el. en enkelt skefuld soft ice, han er vild med det, men han får ikke mere end det.
    I vuggestuen har de nul sukker politik, så der er det ikke noget problem, de beder endda forældrene om at lade være med at komme med kage og andre usunde ting når ungerne har fødselsdag, det er jeg rigtig glad for.
    Et sundt alternativ kunne være tørret frugt. Det er Gustav ret vild med at rygge i. Jeg laver det selv, men du kan også købe det mange steder… her hitter især æble og mango… og så kan det holde sig rigtig længe :o)

Knus Sarah

Gina29Gina29
    Medlem

Nåh er det “bare” det, altså at de kan slå ud.. trode det var noget helt andet, for det vidste jeg godt de kunne… 🙂 🙂 og havde slet ikke tænkt det kunne være til mig selv.. hi hi

Aej tror din metode er udfordrende nok.. hi hi.. tak for dine tips..

Zania6Zania6
    Medlem

Hej Gina

Ville bare give et anerkendende skulderklap til dig! Det eneste tilsatte sukker Ronja har indtaget på sine 10 måneder, er 5 ml økologisk kakaomælk med 8 dråber jern… Det eneste, der kunne skjule den væmmelige smag!

Jeg er ABSOLUT tilhænger af, at vente så længe som det overhovedet kan lade sig gøre med at give tilsat sukker (og salt/tilsætningsstoffer mv.).

Mht. kanel – Jeg har hørt for og imod… Ronja ELSKER kanel på sin havregrød… og hun ser ikke ud til at lide skade?!

Ang. julegodter: Hvad med risengrøds-klatkager? De smager godt, er billige og mums mums mums! – Kan fryses og opvarmes i microovn!

Eller hjemmebagte pebernødder/brunkager uden sukker?

Zania & Ronja

annoverannover
    Medlem

…men hvorfor er I så meget på vagt over for sukker? Jeg spørger reelt fordi jeg er uvidende.

Ikke fordi jeg hælder kilovis af sukker på Isac, og han har da heller ikke fået slik endnu. Men han smager da søde sager, dog uden mælk og æg pga. sin allergi, ligesom han smager salte, sure, krydrede og lignende ting. Jeg tænker lidt, at han skal opleve alle mulige for skellige smagsoplevelser, og han foretrækker faktisk ofte det lidt syrlige.

Der er ikke noget dømmende eller surt i mit indlæg – kun ren og skær undring og nygerrighed.

Knus AB

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Men sukker er jo ikke skide godt for kroppen. Jeg er dog ikke hysterisk og Gustav får lov at smage en gang imellem. Jeg er også på vagt med salt, men der kommer alligevel lidt salt med i maden.
    Udover det så er det jo bevist at sukker har en tendens til at gøre unger hyperaktive, og da jeg i forvejen har en søn som jeg har mistænkt for at være kronisk på speed synes jeg ikke der er nogen grund til at gøre det værre.

tror det må være det… det er mest det sundhedsmæssige i det.
    Knus Sarah

Gina29Gina29
    Medlem

Jeg kan jo kun tale for mig selv, jeg synes bare ikke der er en grund til at mine børn skal have så meget slik, jeg vil samtidig også sige at jeg har jo lært af den første, og der var vi ikke så obs, da vi mente hun skulle have et naturligt forhold til slik, det mener jeg også Victoria skal, men det kan komme senere, synes jeg.
    Min erfaring er at har vi åbnet op for vores børn må få søde sager, så vælter det ind fra alle andre, ved besøg og gaver. Derfor har vi valgt at strække den lidt længere.

Jeg er helt enig i at de skal have mange smagsoplevelser, men sukker, som disideret slik, det er jo ikk en nødvendighed, det er ikke en del af den kost vi indtager for at skulle vokse stærke 🙂

Så det er lige derfor fra min side.. mest den med at andre giver vores børn rigtig meget slik, og jeg vil helst gerne styre det nå de er så små.. 🙂

JuniMor02JuniMor02
    Medlem

Milo får sukker på sin havregrød, jeg syntes selv det smager afskyeligt uden, og har da heller ikke prøvet at give ham dét uden sukker, måske vil han spise det alligevel, men jeg har nok bare et meget afslappet forhold til sukker.

Det er ikke sådan at vi bevidst giver ham alverdens ting velvidende der er sukker i, han får ikke slik og sodavand, men har da fået lov at smage is ved flere lejligheder, han elsker det (selvfølgelig)…og når vi spiser det, vil han da osse ha lidt, ja ellers bliver han da tosset :0)
    Der er ingen grund til vi giver ham det, andet end vi selv bruger det…det er måske forkert, men der er ikke noget der alarmere mig i sådan en grad ved brugen, at jeg vil stoppe.

Vores store søn har altid fået slik fredag/lørdag. I starten ikke i en selvstændig skål, da han ikke gik amok i fadet, men tog lidt og legede videre. Nu får han så en skål, men mere fordi han har sit eget slik, han bedst kan lide. Vi har tit været hos vennepar, hvis børn sjældent fik slik, og vi var forbløffede så fokuserede børnene var på den slikskål, og hvordan de ikke helmede før den var tom, og nærmest kom oppe og skændes om det. Dét gjorde kun at vi stadig havde det godt med at vi har et afslappet forhold til sukker/slik, for vores søn er absolut ikke den der kammer over når der er slik i nærheden!

Milo får kage, kiks eller lignende hvis det er der, men det er ikke noget vi direkte servere for ham “uden grund”.
    Jeg er ikke nervøs for sukker, det har ikke haft en speedet effekt på vores unger. Den store kunne tømme slikskålen, drikke et glas sodavand og blive lagt i seng og sove kort efter.

Kh Linda (som sikkert er en sød mor alligevel)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.