spisesituationen… har vist brug for et råd tror jeg…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 spisesituationen… har vist brug for et råd tror jeg…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    frkRubinfrkRubin
    Medlem

Her hjemme er det faktisk kun aftensmaden der er hyggelig, til tider morgenmaden, men det hører til sjældenhederne.
    Gustav hyler og skaber sig simpelthen hele måltidet igennem, det er såååå træls.
    Morgenmaden kan til dels løses ved at give ham hans egen ske, så skiftes vi til at skovle mad i munden på ham, el. hvor det rammer.
    Frokosten er et helvede jo mindre jeg laver mos. Og synes efterhånden at han burde være over mos-stadiet. Gustav NÆGTER simpelthen at spise rugbrød, han spytter det ud (når han rent faktisk har åbnet munden når jeg giver ham det, det sker sjældent) og han skriger så man skulle tro at jeg var ved at slå ham ihjel når jeg tilbyder det SUK. Stod det til ham fik han kartofler og intet andet til frokost. Ihvertfald herhjemme. I vuggestuen er der vist ingen problemer så længe han bare ikke er den der får til sidst (grådige lille bæst hehe), men der får de jo også varm mad til frokost.

Hvad dælen skal jeg gøre for at få spisesituationerne til at blive rare og hyggelige? Er rigtig ked af situationen som den er nu.
    Og har i nogle gode alternativer til hvad jeg kan tilbyde ham at spise istedet for rugbrød, kartofler el. mos?

Knus Sarah som er træt af at blive irreteret under hvert måltid

annoverannover
    Medlem

Hej Sarah

Jeg kan ikke sige, at jeg genkender situationen, men alligevel er der noget i dit indlæg jeg kan forholde mig til.

Isac spiser en stor portion havregrød til morgenmad ved 7.30-8 tiden. Så ville det være oplagt at servere rugbrød eller lignende for ham til frokost, men han er simpelthen for sulten til det på det tidspunkt, som er ved 11-11.30 tiden. Og rugbrødshapsere går bare for langsomt for ham endnu, så jeg laver enten er portion øllebrød alene eller som supplement til ham til frokost. Han er bare ikke helt klar til hapsestadiet endnu, og det må jeg bare acceptere og tage det i hans tempo. Jeg har nu købt nogle forskellige færdiglavede lækre økologiske cremede supper, som jeg fandt i går i vores lokale supermarked, og det er min plan at lave dem til ham til frokost også med lidt ris eller pasta i. Bare for at undgå alt for megen grød på en dag. Jeg mader ham stadig ved de to første måltider på dagen. Dvs. til øllebrøden har han ofte en skive brød med smør og pålæg, som han selv sidder og fedter med ved siden af.

Jeg har med andre ord oplevet, at når han bliver sur og irriteret ved måltiderne, så er det fordi han er sulten og den mad han får er for langsom for ham.

Om eftermiddagen og aftenen kan vi så “eksperimentere” lidt mere, og der spiser han gerne tyggemad. Dog stadig med ske og mor eller far der fører. Når han så er ovre den værste sult, så får han selv lov at styre skeen lidt og det passer ham fint, for i starten skal det bare gå stærkt indenbords 🙂 De dage, hvor aftensmaden ikke passer ham (det er heldigvis sjældent) der supplerer jeg med en portion havregrød til dessert.

Så herhjemme er vi altså også stadig ret mosede og babyede i vores madindtag, men vi er til gengæld varierede i smag og indhold og det andet skal nok også komme.

Gustav er jo langt fremme på så mange områder, med at gå, stå og kravle osv. Hvorfor må han ikke spise mos lidt endnu? Jeg tænker sådan lidt med Isac, at han skal nå det hele, og så længe han er glad for mad, og han trives, så kommer det finmotoriske såmænd også med i madsituationen lige pludselig.

Det blev lidt langt, men det jeg ville frem til er netop det med sulten. Måske er han bare sulten og skal have det serveret på en nem spiselig måde – moset eller grødet? Og så kan han øve sig bagefter i det mere tyggekrævende mad?

Måske har jeg helt misforstået dit spørgsmål, men det var i hvert fald det bedste bud jeg lige kunne komme med 🙂
    Held og lykke med det
    Knus AB

frkRubinfrkRubin
    Medlem

For min skyld må Gustav såmænd gerne spise mos, har bare fået så mange kommentarer om at nu må det da også være på tide at han skal have rigtig mad så jeg nærmest er begyndt at tvivle på at jeg gør det rigtigt. Ved godt at jeg skal lukke mine ører for sådan noget og gøre hvad jeg selv synes der er bedst, men noglegange er det bare svært.
    Til frokost vil han egentlig gerne spise hapsemad, det er også mit indtryk at han gør det i vuggestuen. Det må bare IKKE være rugbrød i hans verden. Hvilket forøvrigt også undrer mig, for det har han før været ret vild med, og så vidt jeg kan forstå er det vist ikke noget problem i vuggestuen. Hmmm
    Men den med de cremede supper var da en god ide, den skal jeg huske.

Knus Sarah

nielsen37nielsen37
    Medlem

Hej Sarah

Åååååh hvor jeg kender det – alt for godt. Tror faktisk vi 2 skiftes til at skrive om mad og “problemerne” med det – på skift. Når det kører for Sofie så er der “bøvl” med Gustav, smiler.

Jeg har lavet ny stil…….. eller prøver

Morgen – havregrød en pæn stor portion

Så får hun ikke noget før til frokost – simpelthen ikke sulten

Frokost i dag – 1½ skive rugbrød med makrel i tomet og leverpostej og rødbede og en lille banan (jeg var rystet)…..

Eftermiddag fik hun noget advokado og frugtmos

Aftensmad – hmmmm nu har jeg problemer – der ville hun ikke ha noget – 4 mundfulde – maden smed hun på gulvet – fint sagde mor tak for mad !!! Så blev hun taget op af stolen

Jeg har fået den holding (efter råd) at vil hun ikke spise det der bliver serveret så skal der ikke tilbydes andet men vente til næste planlagte måltid. Så da hun blev putte fik hun sin vanlige flaske bare med lidt mere mælk i end ellers.

Sofie spytter også rugbrødet ud nogle gange men samler det så selv op igen for at spise det.

Spiser du på samme tid som Gustav ?? Har du prøvet at skifte rugbrød ?? Ja det var bare lige et par tanker men selvfølgelig har du og gør du det.

Jeg prøver at tage fokus væk fra Sofie når hun spiser – lade hende “passe sig selv” – men ud af øjenkrogen kan meget ses, he he hun skulle bare vide…….

Håber at i finder ud af det – for det er sindsyg hårdt at være dig når måltiderne er trælse……. Tænker på dig søde Sarah

Knus

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Gustavs madplan ser således ud:

Morgenmad kl 7.00: Havregrød, 3 kornsgrød el. müsligrød. m. frugtmos (ca 3 dl og alt bliver spist) Her hyler han sig igennem hele måltiden jo mindre han får lov til at spise med selv.

Formiddag kl 9.30: Frugt, dette er kun i vuggestuen da han egentlig ikke er gammelsulten, men det er en del af deres rutine dernede

Frokost 11.00: Mos herhjemme, Varm ret i vuggestuen, fredag er det rugbrød. Jeg kombinerer altid selv med noget tyggemad som kartofler, agurk el. lign. og evt. frugt til dessert

Eftermiddag kl 14.00: Frugtmos el. Tvebakker el. frugt i stykker el. lign. Inden han holdt op med at spise rugbrød fik han rugbrød her.

Eftermiddag kl 15.30: 1 tvebak el ½ banan når jeg henter ham

Aftensmad kl 17.30-18.00: Hvad vi får

Før natten kl 19.30: Lidt hirsegrød m. frugt el. 1 banan. Dette måltid er kun hvis han er meget frisk og derfor bliver lagt lidt sent.

Som i kan se er problemet jo ikke at få ham til at spise, han spiser for 4 hehe. Mit problem er at han simpelthen er hysterisk IMENS han spiser. Det er slet ikke rart og hyggeligt at spise med ham og det er jeg rigtig ked af. Vil så gerne at spisesituationen er rar og hyggelig og stille og rolig.

knus Sarah

soederbergsoederberg
    Medlem

Det der med at han ikke vil spise rugbrød hjemme men gerne i vuggestuen, er vist meget normalt. Har i hvert tilfælde hørt det flere gange. I vuggestuen ser han jo, at de andre børn spiser det.
    Hvad spiser han til morgenmad og hvad kommer du på/i?
    Mayas “madliste” ser således ud

Morgen: havregrød (1 dl gryn) med en lille teske sukker. Hun spiser vel ca. 3/4

Formiddag: grød (købe)

Middag: rugbrød med pålæg. Der spiser hun kun 1/4. Hun er heller ikke meget for det, så hun får efterfølgende en flaske mme inden sovetid.

Eftermiddag: grød med frugt

Aftensmad: Det vi får

Aften: en flaske vælling til natten.

Så Maya får altså også grød endnu og det tager jeg helt roligt. Når hun bliver mere klar til det, skal hun nok komme efter det med rugbrøden. Jeg håber også det ændrer sig, når hun starter i dp.

Heidi

Anonym
    Gæst

Kære Sarah

Vi har også kæmpet vores kampe med Liva. Hun har ikke rigtig ville spise noget overhovedet – udover morgenmaden. Vi har ikke kunne få andet end havregrød i hende – dvs kun morgenmaden har været optimal. Oven i det er hun jo en bitte ski – ligger to kurver under gennemsnittet. Hun skreg og kastede hovedet og kroppen tilbage, så snart vi fandt maden og skeen frem.

I sidste uge satte vi os så ned og lavede en mad-plan sammen – simpelthen for, at vi gjorde det samme. Vi besluttede os for:

1: at ignorere hende, når hun skreg – dvs vi lod være med at kigge på hende – og lod blot være med at tilbyde hende mere mad under skrigeriet.

2: at lave udelukkede “fingermad” til hende til samtlige måltider udover morgenmaden – så kunne hun spise i eget tempo.

Det har faktisk hjulpet – og vi er SÅ lettede! Nu spiser hun endda kartofler, som vi ALDRIG har kunne få i hende. Det sviner selvfølgelig en del, at alt er fingermad – men jeg synes faktisk, at hun er blevet temmelig dygtig til at få det meste ind i munden efterhånden;-) Det er super frustrerende, når de små ikke vil spise – så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan I har det i forhold til Gustav. Hvis han spiser rugbrød i vuggestuen, så er det jo ikke smagen eller konsistensen af det – men noget andet. De små labaner finder hurtigt ud af at “kringle den” i forhold til os forældre. Måske har han luret, at skriger han længe nok, så kommer kartoflerne på bordet?;-) Det er svært – for vi vil jo bare så gerne, at de er mætte, tilfredse og glade – og spiser lige efter det, der står i bogen. Jeg håber, I hurtigt finder løsningen – så I kan få nogle hyggelige spisestunder igen.

Held og lykke med det!
    Venligst Helle

RundemigRundemig
    Medlem

Hej Sarah …

Jeg er enig med Mette og Helle, hvilket jeg vist også tidligere har givet udtryk for …!!

Også lige til sidst søde Sarah, det er ganske normalt – og blot endnu en fase hmm …
    Du må endelig ikke tro, at det er dig der gør noget forkert – for det er det bestemt ikke … Og jeg håber heller ikke, at mad-problemet er noget du tænker over hele tiden, og frygter det næste måltid mad …!!

Knus Tina, som heldigvis er længe siden at Amilia ‘skabte’ sig ved bordet …

Anonym
    Gæst

Hej Sarah.
    Svarer lige med lidt latens tid….
    Lauritz gider bare heller ikke rugbrød for tiden, så det har jeg byttet ud med noget fiber franskbrød fra Netto, og det er et hit!!
    Hvis morgenmaden er et problem, kan det så skyldes han måske er for træt?? Kan han evt få lidt morgenmad nede i vuggestuen, Det er jo super ærgeligt, hvis jeres morgener skal ende med kamp og dårlig stemmning, hvis I kan hygge i stedet for, og han måske kan få en gulerodsstang at gnaske i, og så spise i vuggeren.

Ellers tror det er helt normalt i perioder, de viser os lige, hvem der styrer det hele derhjemme, og vi er ganske naive, hvis vi tror det er os.

Knus til dig
    Pernille

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.