Er det helt urimeligt? (ang. jul)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Er det helt urimeligt? (ang. jul)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    SnazzySnazzy
    Medlem

Hej tøser.

Nu er jeg vist kommet til at træde min søster over tæerne (igen)…

Det hele drejer sig om, at vi har besluttet at forsøge os med en jul uden gaveræs. Derfor har vi meddelt familie og venner, at vi ikke ønsker at give og modtage gaver iår. Altså forstået på den måde, at selvfølgelig må bedste forældrene, der er sammen med os d. 24. give Laura en lille ting, men vi voksne vil intet have. 😉 Nu er Laura det eneste barn på svigerforældrenes side. Men havde der været andre børn, ville vi helt sikkert anmode om, at børnene kunne give hinanden små gaver. 😉

Min søsters kommentar var, at det bliver svært at forklare ungerne at de ingen gaver får af os!
    Vi skal ikke holde jul sammen eller ses i juledagene, så jeg tror nu ikke de vil tænke over det. De plejer alligevel ikke at kunne gennemskue, hvem de har fået hvad af! De indkasserer jo godt sådan en aften!

Jeg ved godt, at det er lidt atypisk at vælge gaverne fra på den her måde. Men jeg er virkelig træt af den materielle jul. De sidste par år, har jeg følt det som en pligt at finde gaver til alle på den kilometer lange liste. Og at bruge 4 timer på at pakke gaver op, synes jeg faktisk heller ikke er hyggeligt i længden. 😉

For mig er julen noget elt andet. Jeg sætter pris på traditionerne, hyggen med familie, de mange levende lys i vintermørket og den kristne historie bag! Vi ønsker at gøre op med forventningen om gaver i sækkevis er indbegræbet af en god jul. Jeg tror på at Laura kan have en god jul, selvom hun ikke er den i DP, BH, SFO osv, der har fået flest gaver.

Hmm… Nu gik jeg vist helt i selvsving… ;-P

Egentlig ville jeg høre jeres mening om vores beslutning, hvad end i er enige eller dybt uenige…

Alle, ja pånær min søster, har taget positivt imod vores beslutning. Men jeg bliver da naturligvis alligevel ked af min søsters reaktion.
    Er vi urimelige?

Knus Rikke

RundemigRundemig
    Medlem

Tja smiler sødt …

Vi har også i familien i år besluttet, at vi ikke gider de voksne gaver – men dog får børnene … Min datter, min niece, min fætter og kusine (altså hvis de kommer i julen) …

Dog er vi stadig på gaveplan med min far og hans kone …
    Jeg kan ikke undvære gaver i julen, ej heller af give …
    Men jeg synes det bliver vanskeligere med årene af finde gaver ………!!

Jeg vil gerne give dig ret i, at julen handler om meget mere end gaver … Og hvis jeres beslutning fungere for jer, er den en god beslutning …

Nu skriver du, at du ikke skal være sammen med dine nevøer i julen – men jeg synes alt efter hvor gamle de er, at de skulle have haft hvis I skulle være sammen i julen …
    Skulle have haft hmm … Det lyder forkert, måske det er god beslutning I har taget …

Håber du kommer overens med din søster igen …

Knus Tina

JuniMor02JuniMor02
    Medlem

Hej Rikke

Jeg kan da sagtens forstå dig, og jeg tror dét med de manglene gaver er mere et problem for din søster, end hendes børn som jo med garanti får en masse den aften alligevel, og hvis de ikke er så gamle, tænker de eller ikke over “der mangler nogle” :0)

Vi holder altid jul sammen med M`s søster og familie og mine svigerforældre, derfor vælger vi ikke gaverne fra…men har da skåret kraftigt ned på beløbene samt valgt at de børn (skilsmissefamilie) som ikke er der juleaften, får en mindre/billigere gave dét år. Dem får de 2.juledag hvor vi ses til julefrokost, men som regel for de dem bare med hjem, for nu er det jo de hersens “fællesbørn” som er der hele tiden, så dem er der ingen gaver til juledag…..og det er små børn…åhh suk, det er så besværligt i skilsmisse familier ;0)

Vi snakker hver jul om, at NÆSTE ÅR så skal beløbet sættes yderligere ned, men det er vist kun os der tager det serøst, for sidste år fik svigerindens børn fladskærme i julegave, + pcspil, tøj mm. Vi har ikke så mange penge som dem, og det var lidt svært at se vores søn stå og kigge på de flotte gaver….men heldigvis virkede han jo super glad for sine egne billigere gaver, men han bliver jo også ældre og mere bevidst :0)

Vi vil også nødig have det bliver en “Jeg fik flest eller dyrest gaver” fest, og ikke en hygge aften med familien. Jeg ved gaverne betyder meget, og med alt vores børn får til hverdag, kan det være svært at “toppe” en juleaften, så derfor gør vi ikke så meget ud af dét. Koncentrere os mere om at lave en hyggelig jul, med “julemand” der kommer og banker på døren, traditioner osv. :0)

Nå en lang smøre, men jeg mente faktisk bare at du ikke bør have dårlig samvittighed over beslutningen, vi havde kunne finde på det samme hvis vi ikke skulle ses juleaften.

Kh Linda

Majse08Majse08
    Medlem

Nej du er bestemt ikke urimelig – jeg er også ved at brække mig i lårtykke stråler over det gaveræs …
    Man siger at julen er hjerternes tid – ikke mere i lille DK synes jeg …

J og jeg har aftalt at i år giver vi billeder af drengene sammen i en pæn ramme. Og det er til mine forældre, min mormor og morfar og mine 2 søstre..
    Jeg ved at min ene søster vil blive smækfornærmet og sige ” er det det hele i giver” – men jeg har det sådan – det er fannerme ungerne der BURDE være midtpunkt – ikke hende..
    For 2 år siden var hun 1½ time om at pakke hendes gaver op – hendes kæreste havde købt gaver til hende for over 10.000 kroner …!!!
    Jeg synes det var usmageligt…
    Det er tanken der tæller og ikke hvor mange penge man giver for…

Så jeg har også ind imellem lyst til at sige at vi melder os ud af gaveræset, men folk må gerne give vores børn en gave hvis de vil….
    Og selvfølgelig vil vi give børnene gaver ….

Majse

nielsen37nielsen37
    Medlem

Hej Rikke

Jul – puha – kun 2 måneder til !!!! Kan godt følge dig i din beslutning – jeg syntes selv at det er blevet for meget med alt det given gaver…… Og man kan blive så skuffet når man selv bruger en masse penge til bestemte personer men at det ikke bliver værdsat og deres gave til en ikke svare til andet end 1/3 af det man selv har givet – JEG bliver skuffet…. smiler

Jeg har længe kun været på gave med min mor og bonus far – min rigtige far har igen igen pisset på mig (definitivt slut – men det er en anden historie) – give selvfølgelig gave til Sofie – selv om hun får hvad hun mangler i hverdagen men en sandkasse eller andet skal hun have. Og så får farmand jo en gave fra “os”.

Det er til at overskue, smiler

Har det ligesom dig – tror ikke på at børnene registrerer at der mangler gaver fra jer – de vælter sig jo rundt.

Hvis du har trådt din søster over tærerne – hmm ja – husk at i trods alt holder af hinanden men husk at i har ret til hver sin holdning og mening bare respekten for hinandens forskelligheder er der !! (gav det mening ???) smiler

Held og lykke med det og god WEEKEND……

Knus

Jeg syntes det er jeres helt egen beslutning, hvis det er det i ønsker kan andre ikke blande sig idet. Tror nok at din søsters børn skal overleve, og opdager det måske ikke. Det med om de ville blive ked af at der ikke er en gave til dem fra jer, afhænger selvfølgelig også af hvor mange forskellige de får af. Men som du beskriver det ville de nok ikke opdage det. Syntes i skal holde en jul som i syntes er dejlig og hyggelig. Din søster kommer nok over det. 😀

Mine søskende og jeg giver for 100 kr til hver, men det er godt nok blevet svært at finde en ordenlig gave til det beløb. Men hvis beløbes skal hæves bliver det for dyrt, og jeg vil simplethen også have penge til lækkert mad, julepynt, konfekt, småkager osv, så gider ikke at alle mine penge skal gå til gaver, og sådan har resten af min familie det heldigvis også. Mads får godt nok for mere end 100 kr. han får for 500 i julegave og fødselsdagsgave og det er også nok.

Men holde den jul som i ønsker. 🙂

Knus Christine

Gina29Gina29
    Medlem

at det er, så jah jeg kan godt forstå din søster.. jeg synes at julen er en kæmpe ting for børnene. Jeg ville ikke “snyde” ungerne for en lille gave fra vores familie hvis det var os som stod i samme situation. Hvorfor kan man ikke aftale at det kun er børn som får og så aftale et fast beløb.

Hos os:

Vi har 4 børn i familien DVS 1 er blevet 18 år. Men tæller altså stadig som barn i vores øjne, da han ikke altid har det lige nemt. Nåh men alle børn får for ca. 300 kr hver. Og når vi er sammen med min svigerfamilie er vi mange. Der har vi et formøde om julen, hvem laver hvad. Og så trækker vi hvert et navn fra de voksne og giver en ting fra os alle til 300 kr. Så får alle voksne 1 julegave hvert år vi er samlet. Vi venter så med at giver børnene gaverne til den juledag vi er samlet!

Det er noget andet når vi er sammen med min familie. Mine forældre har kun os 4 og ikke andre. Så der bliver lidt flere gaver til os voksne, og JEG ELSKER DET!!! Er stadig et barn i den forbindelse 🙂 Men blev det pludselig et økonomisk problem så ville børnene være de sidste som skulle mangle, beløbet skulle måske ned. Men ikke selve gaven!!

Det handler jo ikke kun om hvor mange gaver, men at gaven vil betyde noget for personen/barnet som modtager gaven.
    Bare min mening…

SnazzySnazzy
    Medlem

Nu har jeg også fået vendt situationen med M. Vi er ret sikre på, at det er den helt rigtige beslutning for os. Generelt er der vist ret mange gnidninger mellem min søster og mig, da vi ser tingene ret forskelligt. Tror måske en stor del af grunden er vores store aldersforskel (14år). Hun har nok svært ved at vænne sig til, at jeg er blevet voksen, har fået mand, barn og egne meninger og holdninger. Pludselig har hun ikke en lille lillesøster, der udelukkende ser op til hende!?

Mht. om ungerne kommer til at føle sig snydt pga den manglende gave, er jeg ikke nervøs! De har et meget mærkeligt forhold til gaver og har aldrig lært at sætte pris på de ting, de for i sammenhænge som jul og fødselsdage.

I må endelig ikke tro, at vi ikke holder af at give gaver, for det gør vi! Vi kan bare bedre lide at komme med gaver, der er købt med hjertet fordi man så det og bare måtte købe det og forære det til NETOP dén person! En gave folk ikke havde forventet at få!

God weekend de damer!

Knus Rikke

LeneNiel1LeneNiel1
    Medlem

Vi er også godt trætte af gaveræset og har fabrikeret vores egen løsning.

Børnene får gaver fra dem som har lyst, men max 1 pakke med legetøj fra hver – om den så er stor eller lille.
    Ønsker de at give ungerne større gaver har vi aftalt at det sker på deres børneopsparing – det har vi alle mest glæde af i det lange løb.
    Ellers er tøjgaver mere end velkomne!!!

For vi voksnes vedkommende har vi trukket lod!
    Fremfor at vi hver især købte gaver for flere tusinde har vi hver trukket et navn op at hatten som vi så finder en gave til – den må så koste omkring 500 – så er det nemmere at finde virkelig kvalitetsgaver.

Så børnene ser stadig vi andre få gave(r) og de bliver ikke totalt overvældet selv 🙂

Knus Lene

soederbergsoederberg
    Medlem

Jeg må helt ærligt sige, at jeg ikke kunne finde på ikke at give mine niecer og nevøer gaver til jul. Jeg kunne heller ikke finde på at sige at folk ikke måtte give mine børn nogle.
    Hos os, blandt mig og mine søskende (Michael er enebarn), er det kun børnene der får. Vi har aftalt et beløb på 150 kr. pr barn. Dette er aftalt fordi der efterhånden er en del at købe til. Hvis barnet så ønsker sig noget dyrere, kan man jo bare gå sammen om at købe. Ellers køber jeg, udover gaver til mine egne børn og min mand, gaver til mine forældre, min lillebror og svigerinde (de har ingen børn endnu) samt min svigerfar. Hvert andet år køber jeg desuden mandelgaven (holder altid jul hos mine forældre).
    Til vores egne børn, ønsker vi os også tøj, så det hele ikke bliver legetøj.
    Det med om børnene vil undre sig over ingen gaver at få, kommer vel også an på hvor gamle de børn er. Hvis de i årevis har fået gaver til jul af jer, og så pludselig ikke får nogen, vil de måske undre sig. Men uanset hvad, er det jo jeres beslutning.

Heidi

NadjagryNadjagry
    Medlem

Jeg ELSKER at give gaver…. Kan meget bedre lide at give end at modtage…. Bliver altid lidt forlegen, når nogen giver mig en gave:) Og julen er også dejlig, dybt ateistisk og fuldstændig ligeglad med kristne traditioner, ting der glimter, god mad og masse af hygge det er lige mig… Ved ikke hvor jeg skal få pengene i år til at købe alle de gaver, til min mands store familie, men jeg finder sikkert på noget:/ Kan jo spare nogle penge ved ikke at give min far nogen, når man ingen gang gider at huske navnene på sine eneste børnebørn fortjener man ikke en gave!!! Men det er også en anden historie:)
    God jul
    Nadja Gry

Anonym
    Gæst

I bestemmer vel selv, hvordan I vil holde jul. Herhjemme har vi også indført begrænsninger på gavegiveriet. Børnene har simpelthen ikke noget ud af at blive dynget til i gaver, så længe de er så små i hvert fald.
    Så her er det kun bedsteforældre (har kun et hold), og moster, morbror og faster, der giver gaver – og kun én fra hver familie til hvert barn. Og så har naboen gjort det til en fast tradition at dukke op med en gave til ungerne juledag. Vi ville egentlig gerne være fri, men de er et sødt ældre ægtepar, som ikke selv har børnebørn eller udsigt til at få det, så de får lov, mod at manden til gengæld stiller op som julemand :-).
    Vi holder jul for os selv, ind imellem sammen med min søster, der er single. Så vi styrer selv gaveræset – sidste år gemte vi f.eks. et par gaver til dagen efter.
    Vi tænder i øvrigt juletræet om eftermiddagen for børnene, og så igen om aftenen for os selv. Vi (altså min mand og jeg) har frabedt os gaver fra familie og venner. Men drengene giver os gaver, som de selv har lavet i børnehaven/sammen med mor/far.

KH
    Vibeke, Niels (juli 04), Emil (nov 05) og Sigrid (dec 07)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.