Hvad siger de mon?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Hvad siger de mon?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    SmusensmorSmusensmor
    Medlem

Frej kan sige
    – “hej” (mens han vinker)
    – “Aj/ nej” (mens han ivrigt og storsmilende ryster på hovedet)
    – “døttelødl” (som vi ikke ved hvad betyder, men han siger det tit). Jeg tror, det er en slags konversationsfyldord.
    Nogle gange råber han også “mamamamama…”, når det er ved at være spisetid. Måske betyder det “mad”?

Hvad siger jeres?

Anonym
    Gæst

puha.. line kan sige mange ting nu.. det hele er kommet i løbet af den sidste månedes tid…
    hej, mest udtalt som ej ej
    a det

mamamam og andre gange mamam
    a hvis man kalder på hende, og man er heldig
    mor

Tror det er det

Sanne

frkRubinfrkRubin
    Medlem

Gustav kan sige eeeejeeeeej når han vinker og ade når han peger. Det er dog sjældent han gør det, men der er ingen tvivl om hvad han mener når han gør det.
    Han siger også MAMAMAMAMAMAM når det er ved at være spisetid, og står maden ikke på bordet i det tempo han mener den skal så kan han sige det MEGET højt.
    Derudover har han i mange måneder sagt noget der mistænkeligt lyder som moar, har fået flere kommentarer omkring det, meeeen er sgu ikke helt sikker på at det er bevidst.
    Til gengæld er det meget tydeligt at han udemærket godt forstår ordet nej og udemærket godt ved at man kan lave ballade ved at trodse det. Så det gør han flere gange dagligt og storgriner når jeg så fx må fjerne ham fra fjernsynet. Den lille bølle.
    Derudover siger han generelt bare et væld af lyde. Der er ingen tvivl om at han fortæller mange spændende historier, ak ja hvem der dog bare kunne babysprog.

Knus Sarah der synes det er hyggeligt at Gustav er begyndt at kommunikere :o)

Zania6Zania6
    Medlem

Ronja kan sige og forstå rigtig mange ting nu:
    “Se” ; “Hva’ det” ; “Bar” (Far) ; “Bar lig’ se” ; “Bold”
    “Mam-mam” (Mad) ; “Ah ah ah” (Dyr) ; “Taa” (Tak)
    “Hoou” (Hov/Åh åhh) ; “Mmm” (Ko) ; “Te” (Teletubbies)
    “Hmm” (Hund) ; “Ihh” (Hest)

Håndtegn, malkning (Mælk)
    Gynger frem og tilbage (Gyngehest)
    Vinke (Hej hej/Farvel) ; Klappe (Klappe-klappe-kage)
    Rækker hånden ud (Goddag) ; Fiskemund (Fisk)
    Rækker hånden op (High Five)

Ord hun ved, hvad er:

Lille-ble ; Mis (Fuzzy) ; Tandbørste ; Tromme ; Ud og kør’ tur ; Telefon ; Rugbrød ; Bamse ; Lampe ; Bog

Zania & Ronja 161207

nielsen37nielsen37
    Medlem

He he Lene – den hopper Sofie sku med på – sommetider komer der da lyder som mam mam mam mam – men det kommer ikke i forbindelse med spisetid, griner

Knus
    Mette som har grovædt specielt i dag !!!

LeneNiel1LeneNiel1
    Medlem

Asta fører sig frem ud i det sproglige!!!

Hun kan både sige GY GY og GA GA!!!
    Og så noget som måske kan tydes som et EEeeeeejjjjj nogen gange – så jo, hun er fremme i skoen 😀

Knus Lene

skrubzskrubz
    Medlem

Hmmm Samuel snakker vist ikke baby’sk tydligt nok til at vi andre kan fatte hvad han vil endnu! 😉

Øhhh det han siger er:

JA-og jeg tror faktisk han mener ja når han siger det..
    BAARR… til alt!
    BAAARB -bryster? (ej ok, det var vist et skud i tågen -hahahaha)
    drruuuuuuuulllb – denne er jeg slet ikke med på, men det lyder sjovt??
    mmmooooomm (så han kan lave spytbobler)
    mamamaam- ikke kun i forbindelse med måltider
    dadada
    dab ba ba

OOOOG det var så det… hvis nogen har en oversætter så sig lige til ik? 😀

Knus Sarah

ATA2004ATA2004
    Medlem

Felix siger ikke særligt meget, som ligner ord jeg kender. Men han snakker meget alligevel, og så skal det nok komme lige pludselig. Felix har haft en lang periode med væske på ørerne (inden en dygtig ørelæge kom ham til undsætning) – og det kan jo meget vel have en betydning. På nuværende tidspunkt sagde hans storebror flere genkendelige ord, så vi venter spændt på at det kommer for Felix også.

Vi er dog enige om, at lydene bliver stadig mere forfinede og minder mere og mere om vores.

Én ting er når han leder efter en af os: “Baaarh?” Men hvad betyder det?

Kh
    A-T

Anonym
    Gæst

Sigrid er ikke nået længere end til “mamamamama”, når hun er sulten og “babababababa”, når hun skal i bad, og så “eeeeee” (og vinke), når man siger hej til hende.

Kh
    VIbeke og SIgrid (10 mrd næsten)

SnazzySnazzy
    Medlem

Lauras sprog er under rivende udvikling i disse uger. Jeg synes næsten hun har nye lyde for hver dag. 😉 Det er så fantastisk en tid vi er i for tiden. Hvilken skøn alder! 😉

Mundtøjet står næsten ikke stille på den lille dame, der helst snakker med os andre, men ikke er bleg for at tage en lille sludder med skamlen eller skabet, hvis mor og far ikke lige har tid. 😉 Lang hen ad vejen er det noget (for mig) uforståeligt, der kommer ud af munden på hende. Dog har hun nogle ord(-lyde) for bestemte ting:
    A’ de? (hva’ det?)
    Bold
    babe (baby) -hun kalder både små og store børn babyer! 😉
    Naii naii naii (Nej nej nej)
    Babell (ballon) -hun ELSKER balloner
    Mam mam mam (mad vil jeg gætte på)
    Hov -når hun fx smider ting på gulvet

Hun har mange lyde, som hun bruger for bestemte ord. Disse kan jeg slet ikke stave til… Men jeg forstår hende i flere og flere sammenhænge.. Det er altså bare så skrægt, at det bliver lettere og lettere at kommunikere med dem!

Knus herfra…

Rikke

freyas yndlingsord er daba-deeeee. resten af tiden siger hun dadadada, a-beeee, dob, dabadab og mamamam. i dag sagde hun noget ala doaaaar, saa jeg gik ud fra at det var moaaar (hun kom loebende efter mig), men man kan ikke vaere sikker. hun kan ellers sige da-diii (daddy) og ellers er det eneste andet, der ellers minder om noget forstaaeligt mae (maelk). men vi har helt klart brug for en tolk her 😉

men ellers er hun blevet rigtig god til at kommunikere, smask smask kombineret med at hun peger paa noget, betyder at hun vil have det at spise og hun har nogle hjemmelavede tegn for nogle faa ting. saa mere end at det blev mig, der laerte hende tegnsprog, maa jeg saa laere hendes tegn 😉

trine

NadjagryNadjagry
    Medlem

Hmmm, lidt forskelligt. Asbjørn er meget god til najnajnajnaj hvis han ikke vil have skiftet bleen. mamamamamam, gælder for begge ved spisetid, mama og baba er også hjemme. Ellers er det stadig meget dadadada. Gustav har givet et dejligt HEJSA et par gange:)

Anonym
    Gæst

Skøn tråd 🙂

Lauritz siger far (desværre mere end han siger mor), mor, hej hej, op, sagde i morges the, mad, og er det er det (som hvad er det) siger han stort set hele tiden

Glæder mig til der kommer flere og flere ord på….
    Pernille

annoverannover
    Medlem

Det er stadig lidt usikkert herhjemme, om de enkelte lyde faktisk er ord. Men der begynder at komme lidt system i dem. Når Isac holder et telefonrør, enten en mobil eller hans legetelefon, så siger AÅ…som i hallo..Og han siger ei, for hej. Han siger også ejejejee, som nej nej nej, og IA, gerne højt, som JA 🙂 Vi er ikke helt sikre på, om han siger aar, for far, men det lyder sådan og det kommer altid, når far kommer hjem. Sjovt nok siger han ikke mamamama for mad eller noget lignende, som jo skulle være det første de skulle genkende. 🙂

Ellers er det mest tonen i vores tale han efterligner…altså melodien af det vi siger. Det lyder lidt skægt, hvis jeg foreksempel siger en sætning, så gentager han melodien men med dadadadapphhhrrrdididkekeke 🙂 Gør jeres også det?

Knus AB

soederbergsoederberg
    Medlem

Maya kan sige nogel få “ord”. I dag var jeg sikker på at hun sagde sut. Jeg holdt sutten op foran hende og sagde sut, meget tydeligt. Sssss sagde hun til at starte med, men så pludseligt kom det bare “sut” og endda to gange. Ellers siger hun mammammamman og jeg er usikker på om det er mor eller mad. I dag kom hun kravlende ud i køkkenet til mig, imens jeg lavede mad og prøvede at rejse sig op af mit ben imens hun sagde mammammammam. “hej” kan hun også sige. Ellers er det “jaijaijai” , “dadadadada” og “ded” (tror det betyder “hvad er det”).

Heidi

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.