Ammeproblemer – baby 3½ uger gammel

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Ammeproblemer – baby 3½ uger gammel

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    SmusensmorSmusensmor
    Medlem

Min lille søn på 5 uger er en stor og sulten krabat. Med storesøster på 4 var der aldrig ammeproblemer, så det er kommet helt bag på mig, at det hele ikke rigtigt er godt denne gang. Vi tog hurtigt hjem efter fødslen, da vi troede, amningen ville gå glat igen. Men nej.

Det jeg oplever er at
    – han vil have mad hver 1½ time, især om natten, hvor han helst vil have hele tiden. Ofte falder han først til ro ca. kl. 3-5.
    – han har meget luft i maven, og det lyder som om, han får slugt meget luft undervejs i måltiderne.
    – jeg har sindssygt ømme bryster, både direkte på og lige omkring dutten og resten af det brune. For 2 uger siden var der hul med masser af blod og rødt gylp.
    – de sidste dage er mælkemængden faldet meget.

Jeg har haft ham til kombineret kraniosakral-/zoneterapeut, som siger, at hans suttemuskulatur er alt for stram, og at han derfor bliver alt for træt og falder i søvn. Hun prøver at afspænde ham, men det har efter 3 gange ikke gjort nogen forskel.
    Jeg tænker lige nu, at det er som en ond cirkel, der ville kunne brydes, hvis hans sutteteknik bliver bedre…

Jeg har købt suttebrikker, som har virket ok i en tid. Så prøvede jeg uden nogle dage for at han stadig skulle kunne finde ud af at die uden, men efter godt et døgn var jeg så slidt, at jeg ikke kunne mærke, om han gør det rigtigt eller ej.
    Selv om jeg så bruger dem igen nu, er specielt vævet under den venstre brystvorte meget ømt, det føles næsten som en kæmpe øm åreknude under huden.

Jeg har lejet en malkemaskine, for at give brysterne en lille pause. Tænkte, at han så kunne die om natten og få min mælk i flaske om dagen. Men selv når han har slugt 150-170 ml. søger han mig med det samme bagefter om aftenen. Og om natten vil han bare ammes hele tiden.
    De sidste to dage har jeg kunnet se, at der kan malkes mindre og mindre ud, og han bliver tiltagende desperat og hiver i/ slår på mine bryster under amningen. Så nu handler krisen også om, hvorvidt mælken er ved at forsvinde.

Overvejer, om der kan være noget svamp – men ville der så ikke være hvide belægninger i babyens mund? Jeg har ikke skællede brystvorter, men de ser i det hele taget nogen slidte ud, når jeg har ammet. Nogle gange er det også som om, noget af vævet er suget helt “dødt” og hvidt, når han har fået lov til at ligge der nogen tid for at stimulere brystet.

Det er rigtig skidt at stå i denne situation midt i juleferien, hvor de professionelle alle har fri. Men alligevel – hver gang jeg spørger nogen (sundhedsplejerske, ammerådgiver, zoneterapeut), får jeg et modstridende svar. Så nu giver jeg mig selv chancen for at blive endnu mere forvirret:
    Hvad pokker skal jeg gøre nu?

Jeg vil meget nødigt opgive amningen, vil så utroligt gerne have det til at fungere.

Gina29Gina29
    Medlem

Altså nu får jeg jo nok mange gok i nøden, men jeg har hørt at man aldrig har for lidt mælk, med mindre man selv er stresset, ikke “tilstede” osv.. altså at ens egen psyke ikke er som den plejer…
    Og den kan jeg nu godt nikke genkendende til da min mælk dalede med min første pige, da jeg var enorm stresset da hun var 4 mdr. gammel og jeg måtte suplere med mme.
    Men i dit tilfælde lyder det jo ikke som om du kan overskue at skulle amme, men mere at det gør nas…
    Jeg ved ikke helt hvad du ellers kan gøre, jeg har brugt muslingeskaller de virkede til top ti.. Så måske du kunne prøve dem???
    Det lyder godt nok voldsomt at han sutter så hårdt på dig, min hun sutter godt nok også meget hos mig, det er så hver 2-3 time om natten, og har fået advide at de gerne må sutte så ofte de vil…

Jeg ville nok råde dig til at fortsætte med malkemaskinen så ofte du kan, for at bibeholde din produktion i stedet for at nedsætte den yderliger…

Ved ikke om du kan bruge min hjælp men her var da det jeg lige kunne byde ind med..

Gina

Hej

Du skriver at din søn er 5 uger gammel og vil ammes hele tiden..Jeg tænker på om det ikke er fordi at han er ved at sætte din produktion op ? det er meget normalr i netop 5 ugers alderen, så hvis du kan holde til det, så am endelig så meget han vil

Godt nytår!

Mia (på besøg fra augustterminen)

baby010206baby010206
    Medlem

Prøv evt. Brentan mod svamp på brysterne. Det kan fåes i håndkøb på Apoteket, og mon ikke de har åbent i morgen?? Har selv haft svamp på brysterne, hvor baby ikke havde hvide belægninger, så det kan lade sig gøre.. Og hold da op, hvor gør det svamp ondt. Hvis det er svamp du har, så kan det også have betydning, hvilke ammeindlæg du bruger. Pigeon suger bare godt, men de gør ofte brysterne fugtige og varme, og det er jo god grobund for svamp. For at hindre svampen er det godt med uldindlæg og luftning af brysterne…

Håber virkelig for dig, at det bliver bedre med amningen. Det er hårdt, når den ikke kører. Ved mit første barn tænkte jeg, at amning, det kunne da ikke være så svært.. Jeg havde vel brysterne med mælken og så kunne baby jo bare spise løs, men jeg blev klogere…Synes det var enormt hårdt at amme vores 2 største piger!

Kh. fra Anne og Sofie 2002, Isabella 2006 og Amalie 261107, hvor amningen kører ret fint indtil videre:-)

flissiflissi
    Medlem

Min mellemste datter havde et stramt tungebånd som gjorde, at hun ikke kunne svøbe brystvorten ordentligt. Det gav en skæv sutteteknik, så jeg fik sår på brystvorterne og de “døde” områder, som du også beskriver. Min SP anbefalede, at vi fik hendes tungebånd klippet, men vi nåede at få styr på amningen inden.

Når babyer er ca. 3 uger, får de deres første appetitspring. Kan det mon være derfor, han er så glubsk lige nu? Bruger han sut, for det lyder som om hans suttebehov er stort?

Når små babyer har ondt i maven eller luft i maven, tror de gerne, de er sultne. I deres verden er mave=mad og derfor kan de komme til at forspise sig ganske forfærdeligt og tro, de stadig skal have mere mad.

Hvis din søn har en dårlig sutteteknik, vil mælkeproduktionen ofte falde. Derfor er det en god idé, at du malker ud, for så bliver produktionen stimuleret og holdt oppe.

Nu skulle det altoverskyggende gode råd gerne komme, men det kan jeg desværre ikke give dig. Vil din SP hjælpe dig til at få det til at køre? I så fald synes jeg, du skal satse hele butikken på hende… Hun kan kigge på din søns sutteteknik og hjælpe med at få den rettet, hvis det er den, det er galt med.

Hvis du kan se eller mærke, at han sutter forkert – fx sutter kun på vorten, som var det en sut – så tag ham fra og læg ham til igen. Lad være med bare at trække i brystet. Stik en lillefinger ind i hans mundvig, så undertrykket letter først. Han bliver helt sikkert sur, men trøst dig med, at det går over, når han har forstået budskabet. Er brystet meget spændt, når du lægger ham til, så start med at malke lidt ud, så det bliver mere slapt og vorten nemmere at svøbe.

Jeg har selv prøvet at kæmpe den kamp, du beskriver. Der er ingen nemme løsninger. Vi fik det til at virke og jeg ammede min datter, til hun var 1 år. For mig var det vigtigt, at min SP var på banen. Hun var en sand guldgrube af gode råd og var virkelig engageret i at hjælpe os.

Pøj pøj med det hele. Jeg håber virkelig, I får det til at køre igen!

Knus Lisbeth, Ditte 101003, Heidi 261105 og Annika 131207

Anonym
    Gæst

Synes du skal tale med din sundhedsplejerske om det. De er som regel rigtigt gode til at analysere problemet og komme med mulige forslag. Du kan også ringe til “Forældre og Fødsel” ammerådgivning.

http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php?artikel=1

Jeg har hørt, at de skulle være ret fantastiske.

Vi herinde kan komme med en masse gode råd, men jeg synes, det lyder som om, du har brug for professionel hjælp. Især sundhedsplejersken kan hjælpe, da hun kan se, hvordan det faktisk foregår i praksis.

Held og lykke med det. Håber I finder ud af det.

Bingo

Sulejma1Sulejma1
    Medlem

Netop omkring 5-ugers alderen har de deres første appetitspring, og der er det ikke unormalt, at de vil ammes 1 gang i timen – det er jo netop deres måde at sætte mælkemængden op på. Jeg synes, det lyder til, at du sammen med din søn skal tage en eller to afslapningsdage i sengen, hvis du har mulighed for det. Få slappet af og sovet med ham og am ham ligeså ofte, som han har lyst til.

Håber du får hul på problemet.

/Mette

dizzilizzidizzilizzi
    Medlem

Jeg havde problemer med vores datter, og dengang begyndte jeg at malke ud. Dette betød, at min mælkeproduktion faldt og helt forsvandt, så jeg måtte begynde på mme.

Denne gang er det gået over al forventning og kører bare. Dog har jeg 5-6 gange suppleret min egen mælkebeholdning med mme for at han kunne blive mæt og falde til ro.

Lisbeth og Lukas 6 uger

soederbergsoederberg
    Medlem

Har du prøvet at lade din mand tage ham istedet for. Jeg kan huske fra mit første barn, at en sygeplejerske på barselsgangen sagde, at grunden til Jonas var urolig var fordi han kunne lugte mad. Hun tog ham derfor en nat og jeg fik sovet. Nu har vi så lige fået Maya som er 4 dage i dag. Hun er også en rigtig natteravn og vil spise hele tiden. I nat gav jeg hende til Michael efter 2½ times “kamp” og så faldt hun i søvn. Jeg fik for første gang i 5 døgn også sovet mere end en time af gangen.

Heidi (Jonas 3 år og Maya 4 dage)

Øv, vi har nogle af de samme problemer. Jeg havde heller ingen problemer med at amme min store pige og ammede hende fuldt ud i et halvt år og derefter et par gange om dagen til hun var næsten et år.

Jeg har født hjemme, og jeg synes da nok, at vi havde styr på amningen, men det gik helt skævt. Knap en uge efter fødslen fik jeg brystbetændelse og endte med indlæggelse på hospitalet lillejuleaften, hvor jeg måtte få pencillin direkte i blodet. Jeg har også store revner på begge vorter.

Jeg var så tæt på at opgive amningen og var dybt ulykkelig, da jeg blev indlagt. Heldigvis fik jeg en masse støtte fra personalet og hjælp til at lægge ham rigtigt til. For han suttede alt for yderlidt på vorten og det gav mig revner. Til sidst måtte jeg også ty til suttebrikke for at kunne holde ud at amme ham. Det var jo så meningen, at jeg skulle af med suttebrikkerne igen, men specielt det venstre bryst synes jeg bare ikke at revnerne bliver bedre.

Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg synes også, at jeg bliver meget øm i hele området omkring brystvorten, så jeg overvejer også om det kan være svamp.

Jeg kan desværre ikke give nogle gode råd, men vil følge med i tråden og håbe på at se mirakelsvaret, for jeg vil også så gerne fortsætte med amningen.

Held og lykke til os begge to for at få amningen til at køre – det er sgu så frustrerende.

Knus Tanja og Luka (13.12.2007)

SmusensmorSmusensmor
    Medlem

Mange tak til alle for de gode og støttende svar.

Jeg er stadig i vildrede med det hele, men prøver at forfølge tanken om, at det kan være svamp.
    Har fået et ret spændende link vedr. svamp: http://www.videncenterforamning.dk/pdfs/Svamp_MPL.pdf
    Noget af det interessante, de skriver, er netop, at der IKKE behøver være synlige tegn, men at eneste symptom kan være stikkende smerter. Jeg er gået i gang med noget Brentan creme 2% (håndkøb), som skal bruges 2 gange dagligt. I morgen vil jeg prøve at få noget Brentan Gel hos lægen. Vasker også med danskvand. Synes vist nok, det allerede virker lidt efter 1 døgn.

Jeg svinger hele tiden mellem den ene og den anden strategi alt efter hvor urolig jeg bliver over situationen.
    Der er ingen tvivl om, at hans sutteteknik er dum. Han har svært ved at åbne munden meget op, og han falder hurtigt i søvn, når han spiser hos mig. Især når jeg ikke bruger suttebrikker, bliver han hurtigt irriteret og slipper brystet.

Jeg har hørt vildt delte meninger om tungebåndet fra både læge og SP og alle mulige andre. Lægen mener slet ikke, det er et problem, men jeg kan høre, at min dreng smækker med tungen, når han drikker (og derved slipper vakuum). Og hvis alle siger, at det er en så lille bitte ting at få klippet tungebåndet, hvorfor vil lægen så ikke?

Mht. mælkemængden har jeg også læst, at den kan flade ved forkert teknik, for brystet bliver jo ikke stimuleret rigtigt, når der mest bliver arbejdet omkring dutten.

Suk. Jeg prøver at holde optimismen oppe, tage det roligt og sætte ind alle de steder jeg orker.

Skriv endelig gerne videre med jeres erfaringer. Det er en stor støtte for mig. Jeg skal selvfølgelig nok fortælle, om der er noget, der viser sig at virke til sidst.

Smusens mor

acinchinaacinchina
    Medlem

Jeg blander mig lige ogsaa selv om jeg slet ikke hoerer til her 🙂

Jeg syntes at det lyder meget som det samme som med min den store. Han suttede mig ogsaa i stykker og ville hele bare HELE tiden have mad. Til sidst gav jeg ham en sut og den var han bare saa glad saa glad for. Det gjorde at han spiste hver 3 time som almindelige babyer, jeg fik tid til at hele, og i loebet af 2 dage koerte amningen perfekt. Det viste sig at Oscar bare havde et meget stort sutte behov og derfor var sutten en perfekt loesning for begge. Han fik den ca d han var 2 eller 3 uger for der kunne jeg bare ikke mere med saar, smerte osv.

Held og lykke og jeg haaber at det lykkes for jer.

Hilsen AC

SmusensmorSmusensmor
    Medlem

Meget af det, I skriver, passer til det, jeg har fået anbefalet.

Nu er der gået noget tid, og vi har prøvet alt muligt i mellemtiden. Delvist har en kraniosakral-/zoneterapeut sagt, at hans suttemuskulatur er alt for stram + at han har spændingeri maven. Hun har arbejdet på ham 3-4 gange, efterhånden med lidt bedring.

Han har også endelig fået klippet tungebåndet, det tog 4 sekunder og han faldt straks til ro igen. Vi havde længe overvejet det, men havde ladet være, da den første læge, der tilså ham, straks mente at det ALDRIG kunne blive et problem. Det er dog en del af problemet, idet hans kæbespændinger trækker hele kæbepartiet bagud – og så gør tungebåndet altså en forskel.

I øvrigt har jeg fået en svampeinfektion. I lang tid var der intet at se på min søn, så div. læger sagde, at det IKKE var svamp. Nu har han i mellemtiden fået tydelig trøske, og selv om det går langsomt, føler jeg at behandlingen med Brentan 2% salve (til mig, fås i håndkøb) og Brentan mundgel (på recept) til min søn hjælper. Jeg har ikke længere de voldsomt stikkende jag gennem brystet under og efter amningen. Læs evt. mere på http://www.videncenterforamning.dk/pdfs/Svamp_MPL.pdf

En sidste ting, som jeg tror vil gøre en kæmpe forskel for os, er at jeg i går var hos en fysioterapeut med det sejeste styr på spædbørn. Hun kunne identifiere stort set hele sutteproblemet til en skævhed i nogle indre hovedknogler hos min søn – og hun kunne rette det op med det samme. Siden i går har han fået meget bedre fat. Selv om han godt kan falde lidt tilbage til at bide lidt, gør det slet ikke så ondt på mig nu, og jeg tror han får meget mere ud af måltiderne.

Mht. at trække tiden mellem måltiderne har vi fået anbefalet kogt lunkent vand, men gu’ vil han ikke ha’ det. De første 30 ml. ryger lige ned, hvorefter han søger HELT vildt og spytter flasken ud hele tiden under vilde skrig. Det er dog mest om aftenen nu, for eftersom han nok får mere mælk ad gangen ved måltiderne, kan han jo holde sig mæt i længere tid. Og så accepterer han i højere grad sutten til hygge.

Det lyder sikkert som fryd og gammen. Det er det bestemt ikke. Jeg slås stadig med at få det der svampeskidt væk + at jeg fægter for at komme af med en begyndende brystbetændelse (vil så nødigt skulle i gang med antibiotika, da det altid giver mig svamp div. steder, og jeg frygter at det kan genere min søns mave og derved ødelægge det, vi prøver at bygge op). I øvrigt sover jeg dårligt om natten, min hud er tør og sprækket alle steder og oven i købet er jeg drønforkølet.
    MEN: mht. amningen føler jeg, at vi er kommet et STORT skridt videre. Jeg begynder at tro, der er en realistisk chance for at vi kan klare den. Vi har allerede smidt suttebrikkerne, og snart slipper vi måske også for malkemaskinen og MME.

Igen – tak for jeres indlæg. Jeg håber, det kan hjælpe at læse lidt om vores erfaringer.

flissiflissi
    Medlem

Hej med dig

Dejligt, at du lige tog dig tid til at komme med en update! Jeg har tænkt meget på dig og ammekvalerne.

Skønt at høre, at det går fremad. Der findes ingen nemme løsninger, det ved jeg kun alt for godt, og så er de små fremskridt vigtige for at bevare modet.

Jeg håber, det fortsætter i den rigtige retning! 🙂

Knus Lisbeth og Annika 131207

BeagleBeagle
    Medlem

Tumbs up for dig ! Virkelig sejt at du kæmper for det og virkelig gør en masse for sagen. Jeg synes du virker som om du virkelig vil og har et kæmpe overskud til at kæmpe for det !

God bedring og fortsat held og lykke !!!

Stort knus,
    Beagle, som virkelig tager hatten af for dig. Jeg gav for hurtigt op med den første, havde også mange problemer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.