Tillykke og løst og fast…

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Tillykke og løst og fast…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    LeneNiel1LeneNiel1
    Medlem

Hej Tøser

Så har jeg endelig lidt tiltrængt computertid, Asta er gået omkuld i kravlegården og Emma puttet i seng – dyb indånding, AAAAaaahhhhh

Først et stort tillykke til de som har født – tror ikke jeg har nået at skrive personligt til alle de sidste.

Idag havde vi 1. besøg af SP og Asta tager fint på.
    Vejede ved fødslen 3460, idag 13 dage gammel vejer hun 3750 og alt ser fint ud.
    Hendes mavekneb må vi jo desværre leve med noget tid endnu, men syntes det har været lidt bedre de seneste dage efter jeg er begyndt at give lidt sukkervand.

Emma begyndte i BH i går, så det har været en turbolent periode for min store pige. Heldigvis går hun i integreret inst så hvis hun bliver lidt for ked af det og ikke kan overskue alle de store børn har hun muligheden for at søge tilbage til det hun kender.

Hun er en sød storesøster og nusser og kysser til lillesøster men har allerede et par gange sagt at nu har hun ikke lyst til at være storesøster mere – tror da pokker…
    Jeg forsøger at planlægge så jeg lige har ammet og hygget med Asta når Emma kommer hjem så jeg har hænderne frie en times tid mens daddy-dear så tager sig af Asta – men nemt er det sørme ikke.
    Frygter lidt for den dag hvor husbonden igen skal på vagt og ikke kommer hjem i 24 timer, men det er jo desværre bare en del af vores liv.

Syntes i andre også at det er hårdt at skal tackle de store børn og deres frustrationer i forbindelse med den lille ny??
    Håber måske i har lidt input til at få hverdagen til at glide nemmere – hvad gør i med lillebror/søster mens i giver den store tøj på og hygger lidt om morgenen, vil gerne at det hele ikke ender i stress og jag og hurtigst muligt ud af døren med den store..

Knus Lene, Emma 170105 og Asta 211207

zupsanzupsan
    Medlem

kan selv tydeligt huske det da vi fik nr to, der var den ældste 2 år og 9 mdr og pyhhh det var en halv hård tid syntes jeg. Men det gik over.

Jeg har ingen guldkorn i den retning, da jeg tror det er så individuelt, hvordan de store skal takles – og husker ikke helt, hvordan vi kom igennem, men kom det dog. Jo en ting vi gjorde en del ud af – var at hun ikke skulle “tvinges” til at være en del af babyen – hvi hun havde lyst var det fint og hvis ikke var det også ok. Samtidig hukser jeg at jeg syntes det var svært at den store træk sig fra mig af, for at gøre plads til lillesøster, selvom jeg sagde at nu var det hendes tur til at være ved mor osv. Det gjorde sgu ondt, men det gik heldigvis også over.

Tror bare du skal lytte til din datter, som du allerede gør og så forsøg dig frem, so kommer der en runtine med to og tingene bliver mere aflsappet for alle parter.

pøj pøj med det!

Kh Susan 41+0

flissiflissi
    Medlem

Dejligt, at det går godt med Asta, selvom maven driller. Forhåbentlig er det snart overstået!

Jeg husker tydeligt Ditte, da Heidi kom til. Hun var glad for sin søster, men reagerede mod os og var meget frustreret. Som Susan, tror jeg, det er individuelt, hvordan de små store skal tackles og man er nødt til at prøve sig frem.

Vores dejlige SP sagde, at “stor” er et stort ord for den ældste. Det tog vi til os, så hun var aldrig den store, når vi snakkede med hende. Hun var bare Ditte.

Jeg havde dårlig samvittighed og forsøgte at give Ditte så meget tid som muligt. Det var også med farmand til at overtage den lille, mens Ditte og jeg gik ned og så på snegle i viadukten, tegnede eller læste en bog.

Alligevel trak Ditte sig væk fra mig og farmand blev den bedste i verden. Jeg valgte at se det som en fordel, at hun fik sine behov dækket fra ham. Det gav mig ro til at tage mig af Heidi og sidenhen fik jeg hendes “gunst” tilbage.

Når jeg skulle dele min opmærksomhed i to, tog jeg mig oftest af Ditte først. Var jeg fx ved at børste hendes tænder, måtte Heidi pive, mens jeg blev færdig. Jeg gav mig tid til at afslutte mit samvær med Ditte, så hun ikke skulle opleve, at “piv” fra søsteren var lig med, at jeg sprang afsted. Heidi lærte lynhurtigt, at udvise tålmodighed og affandt sig med vente lidt efter at have kaldt.

Jeg sagde altid til dem begge, at de lige måtte vente, hvis jeg var ved at tage mig af den anden, men jeg brugte aldrig den anden som forklaring. Jeg sagde blot, at jeg nok skulle komme om lidt. Heidi forstod det naturligvis ikke, da hun kun var få uger, men hun lærte (vistnok) hurtigt tonefaldet og mit attitude.

Der var mange hårde, vanskelige stunder, hvor jeg var ved at tude i afmagt og utilstrækkelighed. Det blev nemmere, da jeg lærte at tackle Ditte, men stadigvæk… Min mand uddannede værnepligtige i Karup og havde tit lange dage, kurser og øvelser. Det var hårdt!!

Husk altid, at mødre kan overkomme ALT, hvad der omhandler deres yngel. Det er en naturlov og sådan er det bare!!! 🙂 🙂

Det er bare en fase…..

Knus Lisbeth og Annika 131207

Gina29Gina29
    Medlem

Dejlig at se du er tilbage på tasterne lidt igen.. Tror det var en godt beslutning du lige tog med dig selv der 😉 Pausen…

Selv synes jeg man skal ind i en hverdag, vi skal aflevere vorés datter senest kl 930 i børnehaven ellers skal man ringe, det når jeg altså ikke lige.. Men jeg må tage den med ro, selvom når man står og smør madpakke imens, man hælder havregryn op med den anden arm, og vugger Victoria i stolen med foden.. Stress nogle gange synes jeg… *gg*

Anonym
    Gæst

hej lene

nej hvor kan jeg genkende det du skriver, jeg har det lige på samme måde, har også en “stor” søn, det er man vist ikke når man ikke er fyldt to år endnu, og en lille nu. Har desværre ingen guldkorn idet jeg heller ikke ved hvad jeg skal gøre, andet end at gøre det så godt som muligt. Og min dreng har også valgt sin far og fravalgt mig, for et stykke tid, han reagerer mod mig, det er vildt hårdt men håber det er en fase. Nu har han været i vuggestue i denne uge og vi har gjort sådan at jeg ammer astrid inden jeg kører ned og henter mads det kan gøres fordi faderen er hjemme og astrid er på supplerende mme. Det er guld hver at hente Mads og være sammen med ham lidt alene. Det har også passet med at Astrid har sovet i de timer inden mads bliver lagt.

Held og lykke

kh lotte og astrid 15 dage gammel

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.