Ammeindlæg – nogle gode råd?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Ammeindlæg – nogle gode råd?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    syseniasysenia
    Medlem

Hej alle

Jeg skal have købt nogle ammeindlæg til min bh – altså til efter fødslen. Og så vil jeg lige høre nogle af jer erfarne kvinder, om I har gode råd?

Skal man købe uld-indlæg og vaske dem? Eller silikone? eller de der engangs-indlæg?

Skal jeg købe dem nu, eller hellere vente til jeg har født, så jeg kan se, hvor store mine bryster kan nå at blive? 🙂

KH
    Margit, 34+5

dizzilizzidizzilizzi
    Medlem

Jeg havde begge dele sidst, men tror jeg nøjes med engangs denne gang. Syntes at kunne huske, at uld ammeindlæg blev gennemblødte, men kan ikke huske det med 100% sikkerhed

ATA2004ATA2004
    Medlem

Sværger til Pigeons tynde engangs-ammeindlæg. Så dem bruger jeg også denne gang.
    Kh
    A-T

flissiflissi
    Medlem

Jeg har uldindlæg og er rigtig glad for dem. De er behagelige mod huden, klistrer ikke fast i vorten og holder brysterne lune i vinterkulden. De er ikke tætte, så især de første måneder kan det være nødvendigt at supplere med et éngangsindlæg, yderst eller inderst efter behag. De skylles op i lunkent vand og lægges til tørre et par gange om ugen, alt afhængig af, hvor meget man lækker.

Når skemad har erstattet nogle af amningerne, er jeg gået over til kun éngangsindlæg. Jeg har altid brugt de billigste og har været ganske godt tilfreds med dem. Pigeons virker til at være bedre kvalitet, men jeg synes ikke, de er så meget bedre, at jeg gider at betale, hvad de koster.

4 store hjertemuslinger kan være guld værd, hvis brystvorterne bliver ømme eller får sår. De skal vaskes og skoldes hver dag – derfor 4. De laver en lille “hule”, så brystvorterne ikke berøres og irriteres af BH og indlæg. Skøøønt!

Uldindlæg er et glimrende ønske i barselsgave, men du kan også købe dem nu. De skal være så store, at de dækker brystet. For mit vedkommende (D-skål) har jeg bare købt de største.

Lisbeth 32+0 – tidligere mælkedonor til Skejby og derfor meget brystfikseret. 🙂 🙂

Anonym
    Gæst

Jeg brugte begge dele sidst. Jeg var rigtig glad for mine uld. Havde som regel engangs inden under, men Uld varmede rigtig godt, specilt når brysterne var ømme. Så jeg kan bestemt ikke klare mig uden begge.

Mvh.
    Sara 31+0

Anonym
    Gæst

Hej Margit
    Jeg havde som de andre både uld-ammeindlæg og brugte engangsindlæg fra pigeon. Syntes klart at det var rarest med uld-indlæggende, men hvis jeg var i byen var det nu meget rart at have engangs-indlæggene med/ på , da man ikke rigtigt kan lække igennem dem.

Og jo – to par uld-indlæg er en god idé – så har du et par du kan have på, mens det andet par tørrer efter skylning :o)

KH
    Rikke 30+0

l8sbabyl8sbaby
    Medlem

ja jeg fik de muslinge skalder på sygehuset og de er nu guld værd.
    jeg brugte bare de engangs sidst fra kvickly synes de var gode kunne ikke så godt lide dem fra pigeon, de skulle klisters fast i bh brød jeg mig ikke om.
    hvor kan man købe de uld indlæg dem synes jeg ikke at have hørt om må jo værde guld værd her i kulden.
    mvh charlotte 32+6

syseniasysenia
    Medlem

Hvor er I en guldgrube af viden! 🙂

Hjertemuslinger??? som du bare har samlet ind på stranden selv??? Vildt! Men lyder som en god idé!

Så vil jeg ønske mig et par uldindlæg. Man skal vel have to par eller hvad?

Kh
    Margit

ksmoderksmoder
    Medlem

Jeg brugte uld med silke fra Matas i starten – Senere gik jeg over til engangsindlæg.

Muslingeskaller ville jeg nok også invistere i, de kan købes på Apoteket.

ksmoder 34+0

Gina29Gina29
    Medlem

Pigeons tynde engangs-ammeindlæg, dem er jeg bestemt også til, købte engang nogle hvor den satte sig fast på min brystvorte og rev hul da jeg ville pille den af, AV AV AV…

Har muslingeskaller fra sidste fødsel, tror I jeg kan bruge dem igen???!!!

Anonym
    Gæst

Sidst sværgede jeg til uldammeindlægne med silke fra MATAS selv om det var en varm sommer, om natten brugte jeg nogen gange engangs inden under da jeg ellers lækkede. Når jeg skulle i byen brugte jeg engangs, dem fra netto, uldindlæggene får ikke just ammebryster til at se særligt fikse ud :-).
    Jeg købte 2 par så jeg altid havde et par tørre. Ja de er lidt dyre ca. 100 kr. pr. par tror jeg, men jeg tror på sigt at det godt kan betale sig.
    KH
    Christina 33+4

Anonym
    Gæst

Sværger også klart til engangs fra Pigeon. Der findes to forskellige, jeg er mest til de tynde, da de ses mindst. Jeg prøvede i starten dem, som nærmest er vatrundeller. Men jeg lækkede simpelthen for meget, så løb igennem hele tiden. De andre bliver hvor man sætter dem og er lidt mere fikse. F.eks. er de nærmest hudfarvede, så man kan have lyst tøj på uden to runde hvide lys foran.

Jeg fik april barn sidst og har ikke erfaring med, om brysterne bliver kolde. Måske jeg vil overveje uld indlæg, hvis der bliver problemer, det lyder som om de bliver anbefalet.

Bingo 34+0

flissiflissi
    Medlem

Uldammeindlæg kan købes mange steder. Babysam, Matas, diverse websites… De kommer sågar i en økologisk udgave. Jeg havde to sæt, men det ene er blevet væk, så de er røget på ønskesedlen…

Mine muslingeskaller er selvfundne på stranden. De skal bare lige vaskes og skoldes, så er de klar. Det er genbrug fra sidste gang. På nogle sygehuse har de dem liggende til udlevering, hvis det skulle blive nødvendigt.

Lisbeth 32+0

LotbonLotbon
    Medlem

Hej.
    Er på besøg fra dec 05.
    Jeg hører til bland de heldige som ikke kan tåle uld, hverken meget eller lidt, så jeg måtte ty til noget alternativt som varme-ammeindlæg. Jeg købte en fleecetæppe til 18,- kr i JYSK, tog en frokosttallerken til at tegne cirkler efter. Jeg klippede derefter nogle fine ammeindlæg som var dejlig varme uden at fylde mega meget i Bh’en. inden under brugte jeg engangsammeindlæg, jeg tror de var fra Natusan. Det fungerede rigtig godt.
    Fik jeg ømme brystvorter eller sågar sår på den, skrællede jeg en rå kartoffel og skar den i tynde skiver. Jeg opbevarede skiverne i en lufttæt beholder i køleskabet og skiftede hver gang jeg ammede. De kølede dejligt og vorterne helede meget hurtig. Kartoffelskiverne er uden farlige stoffer som kan skade den lille og der er ingen grund til at vaske brysten før amning. Det var et råd fra en gl. sp., og inden jeg prøvede det var jeg meget skeptisk, men denne skepsis blev virkelig gjort til skamme.

Kh Lotte og Steffen 211205.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.