Hvad spiser børnehavebørn til børnefødselsdage???

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe December 2007 Hvad spiser børnehavebørn til børnefødselsdage???

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 2 år siden af flissiflissi.
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    zupsanzupsan
    Medlem

pølsehorn, pizzasnegle, franskhotdog, boller med pålæg, frugt skåret sjovt ud kunne være en mulighed, og så efterfulgt af kagemand eller andet. ‘

Men jeg læser meget gerne med, da vi har en 4 års fødselsdag til dec.

Susan 27+0

flissiflissi
    Medlem

Min ældste datter fylder 4 år den 10/10 og vi har inviteret børnehaven hjem. Det er første gang, vi skal holde “rigtig” børnefødselsdag. Som sædvanen er i børnehaven, har vi inviteret fra 9.30 til 12.

Og hvad så???

Min veninde sagde, at vi skulle lade være med at planlægge alt muligt med lege og skattejagt, for tiden flyver afsted med almindelig leg.

Hvad har I af erfaringer?

Hvad skal vi servere og hvornår? De skal have lidt kage og slik, men skal også sendes hjem med en god frokost i maven. Vi har snakket om frikadeller og pølsehorn, såååå gode råd modtages med kyshånd!

Lisbeth 27+4, Heidi 261105 og Ditte 101003

vibsepigevibsepige
    Medlem

Hej

Vi havde børnehaven hjemme i sommers, da Mathias blev 4 år.
    Det er rigtigt at tiden går hurtigt…. Det eneste vi havde arrangeret, var farmand, som kan lave ballondyr mm. Super billigt og ungerne var vilde med det.

Til frokost havde vi pølsehorn (kyllingepølser + alm pølser), horn m. kalkun og flødeost, samt pizzasnegle. Dejligt nemt, da det jo kan forberedes i forvejen og så hentes fra fryseren og varmes….

Vi havde fade med gulerods-, peberfrugt- og agurkestænger, samt cherrytomater og ærter. Synes frikadeller og pølsehorn lyder som en god idé 😉

Pædagogerne i vores børnehave ville hellere, at det er pølsehorn end hot dogs, da det er nemmere for dem.

Mathias fik lov at vælge mellem is og kage til dessert. “Slikposer”/slik kan være på kagen eller kan gives når børnene er på vej ud af døren… Der er sikkert mange flere muligheder 😉

Har jeres børnehave en bestemt kostpolitik, som skal følges? Fx om det er vand, saftevand el. lign. som skal serveres? Det er også en god idé at spørge om nogle af børnene er allergiske for noget og om alle spiser fx grisekød (hvis man altså vil tage hensyn til det). Har børnene fået formiddagsmad/frugt, når de kommer eller kan lidt frugtfade måske være en idé?

Håber I får en super god fødselsdag 😉 Har I snaskket med Ditte om hun vil følges med børnehaven hjem til jer eller om hun vil være hjemme og tage imod? Nogle børn vil jo gerne vise vejen hjem til dem…

Vh Vibeke

dizzilizzidizzilizzi
    Medlem

Hejza…vores datter fylder også 3, bare den 3/10. Jeg har tænkt mig, at jeg skal komme ned i børnehaven (har desværre ikke plads til 16 børn), og jeg kommer med nybagte pizzasnegle og pølsehorn. Skal dog lige finde ud af, hvordan de plejer at få det arrangeret. Hvad med tallerkner og noget at drikke osv. Vores datter har næsten ikke snakket om denne fødselsdag i ½år, så hun ser meget frem til denne begivenhed, og så vil man jo bare gøre det bedre for hende 🙂

Anonym
    Gæst

Vi skal også meget snart have børnehaven til Olines 4 års fødselsdag. Jeg laver pølsehorn, pizzasnegle og en masse stænger af gulerødder, agurker m.m. Jeg har tænkt mig at lave en stor kagemand/kone med slik ovenpå.
    Skattejagten bliver en tur rundt i huset med forskellige opgaver: spis en flødebolle med hænderne på ryggen. Vælte tomme dåser med en bold, hoppe ned i en madras og andre ting jeg ikke lige har klar endnu. Skatten bliver “slik”-poser. Men der kommer ikke mere slik i end de kan spise på stedet. Jeg syntes nemlig selv at det er dødirriterende når de små kommer hjem med store slikposer der holder hele aftenen og måske flere dage. Posen bliver fyldt op med en pixibog til hver, fra NETTO og et lille ark klistermærker. Istedet for en masse slik får vi popcorn, tørret frugt, figenstænger og den slags.

Håber i får en rigtig god dag.

Kh. Astrid fra januar

Anonym
    Gæst

Vi har også diskuteret slikposer i vores børnehave. Sidste år havde min søn en slikpose med hjem MINDST en gang om ugen. Det kan godt være lidt irriterende når man prøver at holde slik i weekenderne og der er søskende som så også gerne vil have slik.
    Derfor synes jeg også at det er en god ide at begrænse slikposen mest muligt og evt. putte noget andet i. Jeg er altså overhovedet ikke fanatisk, men jeg siger dig det tog VIRKELIG overhånd. Det var ligesom om poserne ikke kunne blive store nok. Og når de så slet ikke skulle spise dem til fødselsdagen og heller ikke måtte i børnehaven kunne jeg altså ikke se nogen ide i at børnene skulle have den. Så mit råd er ikke at servere mere end de kan nå at spise til selve fødselsdagen 🙂

Gina29Gina29
    Medlem

Arbejder selv i en børnehave og derfor ved jeg af erfaring at bare det at komme hjem til hinanden er en stor oplevelse, så jeg ville foreslå én aktivitet og så bare lege på værelset, det er jo også en stor aldersgruppe du har inviteret nogle som måske lige er blevet 3 og så er der de store som skal i skole til sommer.. jeg synes det lyder smader godt med en skattejagt, det er en sjælden leg efterhånden, og der er jo rig mulighed for at finde en lille slikpose. Og så kan jeg jo kun støtte op om alle de gode råd ang. mad som der er kommet.
    I forhold til Halal børn er der jo også noget som de ikke må få af fx alm. vingumier, ved så ikke hvad din egen personlige holdning er til det..
    Men Gør det så nemt for dig selv så muligt..
    Var ex afsted til en børnefødselsdag hvor vi fik pindemadder på rugbrød og gnavegrønt ved siden af, kæmpe kæmpe succes!!! Og det kan man kun sige er sundt..
    Er ikke den store fan af at ungerne får en slikpose i hånden på vejen ud af døren, synes desværre at man oplever at børnene kun ser det som en fordel ved at kommet til fødselsdag og har desværre oplevet flere børn spørge forældrene hvornår skal vi havde den slikpose, det bryder jeg mig ikke rigtig om, føler lidt de plager. Vi skal jo huske på at det er ikke er hvad man får når man kommer til fødselsdag men at man er med til at give fødselsdagsbarnet en rigtig god dag… Det er så min egen personlige holdning.. 🙂

flissiflissi
    Medlem

Hej alle

Tusind tak for jeres input og gode forslag. Det var virkelig inspirerende læsning!

Vi har læst alle jeres svar og tænker nu lige en dags tid, før vi stykker det endelige program sammen. Jeg har heldigvis aldrig oplevet, at Ditte havde slik med hjem fra børnehaven, så det niveau vil vi holde os til. Det er så nemt at glæde med alt muligt andet.

Vi havde i øvrigt slet ikke skænket det en tanke, at Ditte måske hellere ville vise vej end være hjemme og tage imod. Jeg tror, hun vil elske at tage sine børnehavevenner med hjem til sin fødselsdag, men det må vi lige have snak om.

Endnu en gang tak for jeres gode svar! 🙂

Lisbeth 27+5

Anonym
    Gæst

Hej Lisbeth.
    Jeg har som pædagog været til mange børnefødselsdage både med vuggestue og børnehavebørn. Jeg er en af dem, der også er meget imod slikposer, da det kan lægge et pres på mange forældre, når børnene kommer hjem med dem. På denne hjemmeside er der masser af ideer at hente til sundere børnemad og til f.eks. at holde festen omkring et bestemt tema: http://6omdagen.dk/frugtfest/index.shtml
    Men jeg tilslutter mig de andre indlæg med, at der ikke behøver være mere end et enkelt underholdende indslag, som f.eks. stopdans, ballondans, skattejagt eller andet, da børnene er vilde med at lege med noget nyt legetøj ude eller inde. Hvis du ikke har så meget bordplads eller vil gøre det nemt for dig selv, har jeg gode erfaringer med, at alle børn blev sat på gulvet rundt om en dug. Det er også en rigtig god idé at have et frugtfad klar til børnene ankommer, hvis de ikke har fået frugt i børnehaven. Et sted fik vi vand med isterninger og jordbær i, hvilket børnene synes var sjovt. Pitabrød skåret i halve er også et hit, da børnene selv kan mikse deres mad. Det gør det også nemmere, at tage hensyn til allergi børn eller muslimer. Pædagogerne ved jo godt, hvem der må få hvad. Skriv evt. navn på børnenes krus, så du ikke skal skifte ud hele tiden. God fornøjelse med festen.
    Hilsen Rikke.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.