Hun har svært ved at falde i søvn om aftenen

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2007 Hun har svært ved at falde i søvn om aftenen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    RegsenRegsen
    Medlem

Min datter Miriam på knap 6 uger har svært ved at falde i søvn om aftenen. I løbet af dagen er der ingen problemer omkring søvn.
    Jeg tager hende med ind i soveværelset omkring kl. 21. Vi dæmper belysningen og sætter lidt rolig musik på og jeg ammer hende liggende i sengen. Det falder hun fint til ro ved – og som regel falder hun også i søvn ved det. MEN problemet opstår, fordi hun mange gange ikke selv slipper brystet, når hun er færdig med at spise. På den måde ligger hun og sutter uden at drikke, og selvom hun ikke slider hul, kan jeg ikke holde den konstante berøring ud i flere timer.
    I går aftes ville hun ikke vige fra mit bryst fra ca. 21.30 til kl. 01.30. Hver gang hun faldt i søvn, forsøgte jeg at lirke mit stakkels bryst ud af munden på hende… Så gik der max. 2 min., så var hun dybt ulykkelig, indtil hun fik tilbudt brystet.
    Det underlige er, at det ikke er hver aften, det er sådan. Scenariet med dæmpet belysning, musik og liggende amning er den samme, men ikke den ulykkelige baby. Jeg bliver selv så frustreret over det, når det sker. For jeg kan ikke se nogen anden løsning end at lade hende få brystet – selvom jeg er ved at tude af den konstante berøring. Om dagen slipper hun automatisk og kan nemt ligges i liften.
    Ja, hvorfor ikke stikke hende en sut tænker du måske – men lillepigen har indtil videre set sig gal på alle sutter, vi har introduceret: flade, runde, formede sutter – alle spyttes ud igen på trods af ihærdige forsøg.
    Er der nogen af jer der har oplevet det samme med jeres børn? Og endnu vigtigere ? fandt I nogen god løsning?

Moni77Moni77
    Medlem

Jeg har samme problem med min datter på 9 uger. Der er ingen problemer med at putte i liften om dagen, men om aftenen vil hun kun sove på armen og hun falder først til ro når jeg lægger mig med hende (hvilket kan være lidt irreterende når vi er i byen).
    Hun nægter også at bruge sut og vi har prøvet ALT! Den har vi opgivet, da det bare gør hende mere ulykkelig og gal at forsøge.
    Når hun falder i søvn ved brystet er det meget forskelligt hvor længe der går før jeg kan fjerne brystet uden hun vågner og vil have det igen. Nogle gange kan jeg også synes det er mega-frustrerende og lige til at tude over og andre gange er det meget hyggeligt med den nære kontakt. Det hænger tit sammen med, hvor træt jeg selv er. Men når jeg har fjernet brystet ligger jeg stadig tæt ved hende i noget tid, før jeg rykker væk, for at hun stadig føler at jeg er der. Når jeg så er sikker på hun sover tungt og ikke har bedt om at få brystet igen, kan jeg rykke længere væk, så jeg kan få en ordentlig søvn (vi har heldigvis en stor seng).
    Vi har prøvet at putte Naya i liften om aftenen, men det bliver hun bare vildt ulykkelig over og da vi ikke tror det gavner trygheden og tilliden at lade et så lille barn græde, er det altid endt med, at jeg har lagt mig med hende. Tror bare de er mere trætte om aftenen og har brug for lidt mere tryghed og nærhed. Vores erfaring med vores ældre børn er (så vidt vi nu kan huske det – den yngste er 7 år), at det lige pludselig ændrer sig, så de er klar til at blive puttet i egen seng med andre putteritualer. Så det trøster jeg mig lidt ved.

Ved ikke om det er nogen trøst, da jeg ikke har nogen løsning på dit problem, men kan kun råde dig til at væbne dig med tålmodighed og så nyde den nærhed du har med din lille datter så længe det varer.

Monica og Naya (9 uger + 1 dag)

RegsenRegsen
    Medlem

Kære Monica
    Tusind tak for dit svar ? rart at høre at jeg ikke er alene. Jeg har talt med min sp i dag, som sagde, at det kunne skyldes, at jeg nærmede mig tidspunktet for en ?normal menstruation?, hvilket kunne have indflydelse på mængden og smagen af min mælk. Om dagen har jeg masser af mælk ? mere end hun behøver ? og det udfases hen af aftenen. Der var ikke rigtig noget at gøre udover at vente ? som du også skriver, og så glædes ved at hun både trives og er nem langt de fleste af døgnets timer. Desuden sagde hun at jeg skulle huske at drikke rigtig meget vand om dagen ? evt. noget ammete og huske at hvile ? især optil sovetidspunktet. Fx kunne min kæreste gå en tur med hende i barnevognen, mens jeg fik hvilet. Synes det lyder som det jeg allerede gør, så vi må jo bare se tiden an.
    Men endnu engang tak for dit input ang. dine erfaringer. Som udgangspunkt tænker jeg jo også at hun ikke kan få for meget nærvær ? og det er vel de færreste børn der bliver ved med at ville ligge ved deres mors bryst i flere år. Det lyder ikke til at jeres andre børn stadig ligger der også 😉

Anonym
    Gæst

Hej
    Mathias var/er på nøjagtig samme måde, men det går noget bedre nu. Han er 8½ uge.
    Men vi har fået at vide, at nogle børn bare ER meget kontaktsøgende om aftenen, og har brug for nærheden. Så der er ikke rigtig andet at gøre end at holde ud og huske på at det er en begrænset periode.

Det med sutten…det er nok ikke det sundeste råd, men vi dyppede en sut i sukkervand – så fik han en enorm interesse for den 😀 Der er selvfølgelig ikke sukkervand på hver gang han får sutten nu – han er glad for den som den er…

Tina

dizzilizzidizzilizzi
    Medlem

Hejza…Er lige på besøg fra december, men fødte midt i november. Vi har samme problem med Lukas. Han er det nemmeste barn i dagtimerne, men fra 18 og fremefter (afhænger af, hvornår han skal have søvn igen) bliver han også ligesom jeres barn. Er rigtig glad for at høre, at andre er i samme situation.

Her til aften har vi prøvet noget nyt, og det er at give ham noget erstatning, da jeg ikke selv har meget til ham. Han har nu spist 100 ml og spiste hos mig inden (er dog begyndt at afvise mit bryst, men kan være pga at jeg plejer at have mens nu). Nu må vi så se, hvilken virkning det har

Lisbeth og Lukas 6 uger

RegsenRegsen
    Medlem

Hej Alle
    Tusind tak for jeres kommentarer til denne tråd. Jeg blev ligesom jer rigtig glad for at læse at jeg ikke er den eneste, der har en baby der tilsyneladende har et ekstra behov for at være tæt på sin mor om aftenen. I forgårs prøvede jeg en ny taktik, hvor jeg lagde hende til i sengen og gik i gang med at læse i min bog samtidig med at hun lå ved brystet. På den måde blev jeg både adspredt og efterhånden så træt at jeg ikke tæntke så meget over den ekstra kontakt. Heldigvis gav hun også slip hurtigere end de foregående nætter, hvilket var dejligt.
    I aftes faldt hun i søvn omkring kl. 22 i mine arme og vågnede ikke engang, da hendes far bar hende ind i vores seng. Sov derefter til kl. 10 i dag med et par amninger undervejs.
    Mht. sut, så tror jeg, at vi indtil videre lader hende få fred for den. Vi havde nok bare en forestilling om at alle børn var vilde med deres sut.
    Tror bare vi skal nyde, at vores lille pige trods lidt uro om aftenen, ellers tager sine uerfarne forældres fumlerier med ophøjet ro og med en appetit og et sovehjerte som en teenager 🙂
    God weekend til jer alle.

Rikke & Miriam (6 uger i dag)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.