Sundhedsplejerske besøg

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2007 Sundhedsplejerske besøg

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    ShinikaShinika
    Medlem

Havde besøg af den kære sundhedsplejerske idag, og hun er bare fantastisk :o) (vil dog ikke ha kaffe, selvom vi tilbyder hehe)

Kaya havde en uge gammel taget 100gram på men er tilbage på fødselsvægten her 22 dage gammel. Derfor skal hun vejes igen mandag, da hun jo burde ha taget på.
    Men sp sætter det sammen med min tilstand, at jeg har haft brystbetændelse og iøvrigt kun har ammet fra et bryst de sidste 4 dage. Hun var meget imponeret over at jeg havde fortsat med at amme og ikke havde givet erstatning på trods af brystproblemer, så det var jo vildt dejligt lige at få noget ros for det! :o)

Kaya er vokset 2 cm i højden siden fødslen, den lange bandit. Så lidt sker der da!

Hun skulle ha så meget mad som muligt, og vi skulle holde lidt igen med narresutten (ja, hun elsker den skide sut, ville ellers ønske vi ikke behøvede den…!)
    Vi kunne forvente at hendes afføring ville være helt kulret sålænge jeg er på penicillin, så der skulle vi bare være tålmodige.

Ellers var der bare positivitet i luften, Kaya var fin og fik meget ros, også selvom hun skreg over at skulle vejes hehe 😛

Lige nu sidder hun i sin smarte bæresele, og selvfølgelig sover hun, for det er jo den bedste plads i verden at sidde på mor!

Shinika og Kaya 22 dage

Anonym
    Gæst

Hej Shinika
    Dejligt besøget gik så fint – så får man også selv lige lidt ekstra overskud 😀

Jeg skal til 5-ugers undersøgelse med Mathias imorgen, og jeg er ærlig talt lidt nervøs. I tirsdags – hvor han præcis var 5 uger – blev han vejet af sundhedsplejersken. Han vejer nu 4900 gram – fødselsvægt 3700. Så bassen tager godt på 😀 Men hun mente altså at han tager for meget på, og at vi absolut kun måtte amme hver 3 time – ingen “snack-måltider”. Det sjove er…at det får han heller ikke!!! Men hun fik det også sagt ret direkte, og forklarede ikke rigtig yderligere.
    Vi har selv været ved at måle ham – og så vidt vi lige kan se, så er han blevet 4 cm længere på de 5 uger. Så nu er jeg ret spændt på at se hvad lægen siger imorgen – man vil jo kun det bedste for sin lille guldklump.

Men ang. sundhedsplejerske, så ved jeg ikke om det bare er mig, men jeg synes hun er “god” til at sætte skræk i livet af en. Min SP siger tingene lige ud – hvilket selvfølgelig er godt, men jeg synes godt der kunne være lidt mere forklaring eller opbakning fra hendes side. Man sidder jo der som nybagt mor og aner ikke en disse…
    Hilsen Tina

ShinikaShinika
    Medlem

Hej Tina.

Jeg tror også at vi har været meget heldige med vores sundhedsplejerske. man kan faktisk godt bede om en anden, hvis man ikke synes at kemien stemmer. :o) Vi har fået sådan en “barnets bog om sundhed” som hun skriver i, og der står også noget om det, hvis man gerne vil skifte. Men det med at din sp siger tingene direkte, kan man ikke spørge ind til det hun siger så? få en forklaring ? … Mærkeligt jeres dreng tager mere på, kender en anden med samme problem, og hun fik besked på ikke at amme så meget om natten…? Men hun stod vist også op og ammede hver 3. time, vækkede drengen for at amme hehe.

Held og lykke hos lægen imorgen :o)

Anonym
    Gæst

Lilja bliver 4 uger på lørdag. Hun vejede 4580 gram ved fødslen og da vi havde SP på besøg i går vejede Lilja 4700 gram. SP sagde, at hun er en stor og fin pige og at vægten passede til hende, idet hun også er lang. Hun er nu 60 cm. Jeg ammer hende ca. hver 2 – 3. time målt fra amningens slut til påbegyndelse af ny amning og det mente SP var fint. Om natten vågner Lilja 2 – 3 gange for at spise. Det var der heller ikke noget galt ved.
    Også på dette område virker det til at der er meget forskellige meninger om hvad man skal og ikke skal.

Men jeg synes da ikke at en SP skal gøre mødre mere usikre. Deres fineste opgave er jo at understøtte moderen så hun kan gøre det så godt som overhovedet muligt…..

Vi har også en fantastisk dejlig sundhedsplejerske; sød, opmærksom og omsorgsfuld! Vi er næsten helt kede af, at hun først kommer næste gang, når han er 2mdr.. 😉
    Saxe har taget lidt over 1kg på og vokset 7cm, så det er rigtig flot. Hvis han fortsætter sådan, vokser han jo snart sin lille Mor over hovedet ;-P

Katrine og Saxe, 1 måned imorgen

kamwikamwi
    Medlem

Hej
    Lige på besøg fra oktober. Min SP er lidt vag synes jeg… Mathilde havde en fødselvægt på 3070 gram. Allerede 5 dage efter vejede hun 3100 – så hun har sikkert ikke tabt sig ret meget. Mathilde var langsom i starten til at tage på – min SP mente jeg skulle supplere med erstatning, for hun var bestemt ikke i trivsel mente hun. Men vi oplevede nemlig at hun trivedes. havde mange tunge bleer, sked og sov, som jeg synes babyer skal. Min intuition var at Mathilde tog langsomt på, men var og er stadig en tilfreds baby.
    Min SP fortalte at de skulle tage 150 – 200 gram på i ugen for at være i trivsel. Og da Mathilde en uge havde taget 150 gram på, så var det heller ikke godt nok følte jeg.

Jeg ammede og ammede og ammede, og gjorde alt for at amningen kom til at køre, men hun gjorde mig temmelig usikker, og det gjorde at jeg tyede til den erstatning, som hun foreslog. Men jeg skulle have fuldt min intuition, for en uge besluttede jeg mig for at skære kraftigt ned på erstatning, og ammede konstant. Med det resultat at hun på 10 dage havde taget 350 gram på og ugen efter havde hun taget 500 g på på 10 dage, ved at blive suppleret med 50 ml MME om eftermiddagen.

Hvis du føler dig sikker på at du gør det rigtige og DU kan mærke at DIT barn trives, så skal du stole på det. Det havde da været værre hvis dit barn tabte sig – nu tager han bare godt på – ? Man skal da ikke allerede sætte sit barn på slankekur nu ??? 🙂 Det skal de nok løbe af sig senere hen…

Kh Karina og Mathilde 21.10

Anonym
    Gæst

Hvad mon lægen sagde til vægten??

Min dreng på 7 uger har lavet sin helt egen vægtkurve, der ligger over alle de eksisterende… Han vejede 4550 g ved fødslen, og nu hvor han er 7 uger vejer han 6500 g!! Han bliver ammet og får en meget sjælden gang 20-40 ml MME, måske en gang om ugen.

Jeg spurgte SP flere gange i dag om det var for meget han vejede og om jeg skal ændre på noget, og det sagde hun meget bestemt nej til. Han får bare mad når han er sulten… og lige nu er det hele tiden…

Anonym
    Gæst

Hvor var det bare dejligt at høre, at alt er som det skal være … og sikke da en dum gås af en SP du har fået dig !! Det lyder som om hun skulle tage at tænke før hun taler….

KH

Carina og Lilja på 1 måned og 1 dag (og som 3½ uge gammel også vejede 5700 gram og er liiiige præcis som hun skal være *GGG* )

Anonym
    Gæst

Var til 5 ugers undersøgelse med Mathias i fredags, og lægen var ovenud tilfreds. Mathias har taget 1100 gram på, og er vokset 6,5 cm. Han ligger en lille smule over gns. på kurven – men det er både for længde, vægt og hovedmål, så alt er bare som det skal være. Så jeg kunne ærlig talt ikke lade være med, at blive lidt olm på SP over at hun havde sat skræk i livet på mig. Mathias er lige præcis som han skal være – sund, stærk og fin.

SP havde også kommenteret, at han tissede skævt. Hun siger så – som en henslængt bemærkning, at det kan lægen jo så vurdere om det er noget han skal opereres for??!!?? Jeg var grædefærdig!! Men så kom jeg til læge – og hun kiggede helt forstyrret på mig da jeg spurgte om Mathias´ tissemand var skæv – og lægen sagde, at det da var det værste vås hun længe havde hørt. Det er normalt at tissemanden er gemt i forhuden – og den forhud kan jo godt “forstyrre” strålen lidt.

Så jeg gik nok fra lægen med armene over hovedet, liiiige et par cm højere og i rigtig godt humør.

Men det er da irriterende at SP kan tage modet fra en så hurtigt. Det er da sikkert mig der skulle have spurgt ind til områderne med det samme, men jeg blev så overrasket og ked af det, at jeg slet ikke kunne overskue det. Men jeg vil ihvertfald prøve fremover, at få spurgt med det samme, hvis der er noget jeg synes lyder underligt.

Mange hilsner fra en glad mor 😉
    Tina

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg havde skrevet at Lilja vejede 4700 gram ved sidste SP besøg. Det var en fejl – hun vejede 5700 gram – og det var vel at mærke før hun var 4 uger og SP sagde at det bare var fint for det passede med, at hun også er lang – allerede over 60 cm.
    Når Lilja bliver 7 uger forventer jeg at hun vejer om ikke det samme som din søn så måske endda mere for der er da 3 uger til og som hun tager på tror jeg allerede hun er over de 6 kilo.
    Din søn var jo allerede stor ved fødslen og det vil han sikkert fortsætte med at være i forhold til de andre. Ser han sund og rask og rask ud og er kroppen velproprotioneret så skal du ikke være bekymret. Vær du bare glad for at have et barn, der ikke har problemer med appetiten :)) Det er sådan jeg ser på det med min egen lille skattepige, der også er væsentligt større end de fleste *S*

KH

Carina og Lilja (1 måned og 1 dag 🙂

11mari11mari
    Medlem

Nej jeg må lige kommentere din sp, det var dog det værste vås at lukke ud! Jeg hr aldrig hørt noget så dumt! Nu har jeg fået mit tredje barn og har prøvet flere sundhedsplejersker og aldrig har en af dem fået mig til at føle mig en mindste smule usikker, tværtimod har de alle været rigtig gode til at forsikre mig om, at alt var i den fineste orden. Jeg har prøvet at have en baby der tog afsindig meget på (de andre har tage meget på, men hun blev enorm!), men min sundhedsplejerske synes bare det var skønt.

Så du skal bare nyde, at du ikke skal bekymre dig om, hvorvidt han nu får mad nok.

Når ja og denne gang har lillebror også taget over et kg. på inden han var en måned og det sagde sundhedsplejersken intet til.

k. Maria

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.