Baby og kulde spørgsmål

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2007 Baby og kulde spørgsmål

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hej med jer derude

Jeg er kommet til at tænke lidt over det med de gode lange gåture med barnevognen, som jeg har planlagt at have med bebs, men er kommet i tanke om, at sådan nogle små nogen kan være sarte overfor kulden og hvad gør man så med et barn i november?

Hvad har i andre gjort?
    Kan man godt pakke bebsen godt ind og gå en tur på en times tid eller skal turene være kortere for ikke at risikere at betten bliver kold?
    Jeg vil selvfølgelig pakke bebs godt ind og har både hue og vanter m.m. som er strikket i moskusgarn, som skulle være det varmeste og den bedste kvalitet (og strikket af den kommende mormor og det er rigtig fint – sjovt at der skulle bruges 11 gram garn til huen … det er godt nok ikke meget 🙂

Fra nu af bliver det bliver jo bare koldere og koldere… så hvad har i af tanker og erfaringer?

Carina 35 + 6
    (der gyser ved tanken om kulden, men også ved tanken om måske at skulle gå hjemme uden at kunne gå lange ture med bebs og vogn….)

ShinikaShinika
    Medlem

Hey, det var da et meget godt spørgsmål.

Vi har to flyverdragter, en i str 52/56 og en i 62, og der er sådan nogle folder ved hænder og fødder, så barnet kan være pakket helt ind, de virker som luffer og sko (håber jeg, for vi har ikke nogen af delene)

Ellers har vi kun huer, men jeg vil da tro at en dyne og en tæt pakket baby hvor tøjet ikke skiller nogle steder vil være helt fint.

manneMmanneM
    Medlem

Har ønsket mig en slee bee pose fra Bilka, Den virker som en dobbelt dunsovepose, har fået at vide fra veninder at den kan holde kulden ude.
    Og så er den på tilbud i næste uge:-)

kh Marianne

ShinikaShinika
    Medlem

Jeg har faktisk tidligere idag svaret på et indlæg omkring lammeskind, som jeg har fået anbefalet at bruge som isolation netop mellem bund og madras i barnevognen!…. Smart ;o)

Men super gode råd.

Anonym
    Gæst

Hejsa!

Jeg søgte lige lidt på nettet, og fandt hurtigt disse råd på en hjemmeside.

—————————————————————————–
    “Vinter:
    —————————————————————————
    Børn skal ikke sove ude i -10°C eller derunder. I frostvejr skal barnet ikke stå ude i mere end ca. 1 time.
    —————————————————————————

Barnevogne er kun isolerede i siderne, det er derfor vigtigt at barnevognens bund er isoleret på kolde vinterdage. Det kan gøres med f.eks. aviser eller en flamingoplade. Står barnet ude i kulde, er det forudsat, at barnet er raskt. Desuden skal barnet være godt klædt på, barnevognen isoleret i bunden samt placeret i læ. Kig hyppigt til barnet.

I bunden af indsatsen eller vognen er der ofte en skumgummimadras. Skumgummiet opsamler nemt al det kondensvand, der dannes i vognen p.g.a. barnets ind- og udånding samt udskillelse af sved.

Det er vigtigt, at madrassen luftes dagligt f.eks. ved at stille den på højkant i indsatsen, når barnet ikke bruger den. Om vinteren skal den tørres i et varmt rum. Et fugtigt miljø i barnevognen kan være medvirkende til, at jeres barn bliver forkølet. Hvis du ikke selv er i nærheden af barnevognen, brug da et fintmasket net spændt ud over vognen som sikkerhed for, at der ikke kommer insekter og katte ind til barnet.

I regnvejr kan vognen beskyttes med et regnslag. Vær opmærksom på, at det skal være en kvalitet, der kan tåle kulde og frost uden at sprække.

Brug kun regnslaget under selve regnbygen. Der kan nemlig blive meget varmt og fugtigt i en barnevogn, der er “pakket ind” i plastic. Bedst er det at vælge en barnevogn, der tåler regn. “
    —————————————————————————–

Jeg håber dette evt. kunne bruges.

Hilsen Mixie – Mette (34+6)

flissiflissi
    Medlem

Mine to vordende storesøstre, har begge haft fremragende sovehjerter og har nogle gange sovet 4 timer i barnevognen – også om vinteren.

Sundhedsplejersken sagde, at hvis det var tåget eller mere end 10 graders frost, skulle vi tage dem ind efter en time. Ellers var der ingen begræsninger. Man kan mærke dem på halsen engang imellem og er de lune der, fryser de ikke. Efter ganske kort tid, har man helt styr på, hvad der skal til – de må jo heller ikke blive for varme. 😉

Min ældste sov i flyverdragt. De kolde dage puttede vi hende ned i en gammel kørepose og lagde dynen ovenpå. Barnevognsoverslaget kom naturligvis på.

Den yngste fik en voksi-agtig pose. I den kunne hun holde varmen bare i sit tøj, uden noget ekstra ovenpå, udover overslaget. De rigtig kolde dage fik hun en striktrøje og vanter på, men hun havde næste altid hænderne nede i posen.

Tjek lige, om moskusgarn er allergivenligt. Ubehandlet uldtøj à la oldemor er proppet med allergener og kan fremprovokere både allergi og børneeksem. Da min ældste fik børneeksem, fik jeg en vældig svada om bl.a. oldemortrøjer af hudlægen. Uld kan være en slem allergiskurk.

Der er altså ingen grund til at gyse i kulden… Se du bare at få indkøbt nogle gode støvler, som ikke bliver slidt op på en måned. Du kan med sindsro gå ture fra dag 1!

Lisbeth 29+6

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.