Hvor vil I føde henne?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2007 Hvor vil I føde henne?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    ShinikaShinika
    Medlem

Fødeklinik, fødegang, hjemme, …. hvad foretrækker I til fødslen? man kan jo ikke altid selv bestemme, men vi har vel alle præferencer?

Jeg satser på fødeklinikken på Hvidovre… :o) Fordi der er badekar, som jeg regner med at skulle bruge, og fordi min graviditet har været “uproblematisk”, som vi regner med at fødslen også bliver.

Hvad foretrækker I?

Anonym
    Gæst

Hej Shinika

Jeg skal føde på Skejby Sygehus. Dette er valgt, fordi det er første gang og nyt, men hvis det går fint kan jeg godt være åben overfor hjemmefødsel en anden gang 🙂 Der er også kar på de fleste fødestuer på Skejby og jeg håber, at det bliver en mulighed for mig, når jeg skal føde.

Vi nærmer os jo hastigt terminen alle sammen 🙂
    Jeg var meget angst for fødslen og ser da heller ikke ligefrem hen imod den med glæde endnu, men det føles som om man modner til “opgaven” som tiden går og temin nærmer sig så det er rart 🙂 Det ender jo nok med, at jeg er klar til det når det kommer til den tid …. 🙂 🙂

MVH

Carina 30 + 5

molly23molly23
    Medlem

jeg vil gerne føde hjemme… men det er ret svært at få hjælp til det her i sverige.. de mener der er for stor risiko og kun meget få jm hjælper til en hjemme fødsel..
    jeg har egentligt tilmeldt mig til malmø sygehus, men nu har jeg hørt en hel del godt om ystad, hvor det er mere hjemligt, og med badekar osv.. det lyder mere tiltalende end at føde i malmø hvor jeg fødte sidste gang..
    så er stadig i syv sind om hvad jeg skal arrangere og sætte i gang..

molly

ShinikaShinika
    Medlem

Hey Molly.

Jeg troede ikke at man kunne skifte hospital, når man først havde valgt? Men det håber jeg da at du kan off course :o) Du har måske lidt travlt?

Min veninde har forresten lige fundet ud af at hun er gravid, (i dk) og hendes læge havde været den store fortaler for hjemmefødsler, selvom de ikke havde ønsket det. Havde sagt noget i stil med at folk jo nærmest ikke tør føde hjemme idag osv…
    Utroligt så meget forskel der kan være på folk, ik?

molly23molly23
    Medlem

her i sverige vælger du som sådan ikke hospital.. dvs at du får ikke et stykke papir hvorpå du skriver hvilket hospital du vælger at føde på.. men der hvor jeg bor er der kortes til malmø, men jeg kan godt sige til min jm at jeg ønsker at føde på ystad, så kan hun arrangere at jeg kan komme derud og kigge..
    noget andet er hvis jeg vidste jeg skulle have kejsersnit, så er der andre regler..
    jeg syntes også det er mærkeligt at der ikke er mange der føder hjemme her i sverige.. jeg mener de er faktisk “forud” mht hospitaler og behandlinger af gravide og småbørn, og der er mange flere muligheder her ovre.. bare ikke lige den med hjemmefødslerne..
    hvis jeg kan få arrangeret det, så kommer det til at koste. det skal betales af egen lomme, og i det der ikke er mange jm der har den mulighed for at hjælpe til under sådanne fødsler, kan det blive ret svært at finde en når tid er..
    i dk er det jo helt “normalt” at føde hjemme.. så midsunder lidt jer i dk da det virkelig er min store drøm.. også fordi jeg følte mig meget mere sikker hjemme end på hospitalet, og nød at være iblandt mine egne ting og ikke skulle vente i evigheder på lidt “service”.. her ved man jo selv hvor tingende er og manden kan da lige rende… *gg*

men jeg prøver virkelig at trumfe det igennem.., og ellers må jeg jo “bare” føde på malmø…

molly

Clara02Clara02
    Medlem

Jeg skal også føde på Skejby sygehus. Fødte Clara der og var meget tilfreds med forløbet ( altså lige taget fra at hun kom alt for tidligt)

kh Sanne 30+1

Lunte78Lunte78
    Medlem

Jeg skal føde på Glostrup sygehus. Men det er kun fordi det er tættest på. OK, så er det også fordi jeg om min søster er født der og jeg kender en masse veninder der har født der. Men efter jeg har læst herinde, synes jeg faktisk Hvidovre lyder meget tiltagende. Det ligger faktisk også lidt lettere i.f.t os, da vi kan komme dertil via motorvej, hvorimod Glostruup vil blive af hovedveje og det går bare lidt langsommere. Men jeg laver det ikke om! Så det ender med at blive Glostrup.
    -Kristina 28+4

sanlousanlou
    Medlem

Jeg håber at føde i Slagelse, da det er der jeg er blevet tjekket hele tiden. Jeg har lige været indlagt i Holbæk, da det er der der er en neo.
    Ville gerne have haft en hjemmefødsel, men pga de foregående to komplicerede må jeg ikke….
    Mht at skifte hospital er det ganske tilladeligt herhjemme hvis du ønsker det!!!

Sanlou

ShinikaShinika
    Medlem

Har I ingen præferencer piger?

Anonym
    Gæst

Hej igen

Jeg har ingen præference – hvad er forskellen ? Jeg var på Skejby Sygehus til rundvisning på fødegangen i sidste uge, hvilket i øvrigt var en rigtig god rundvisning, hvor vi fik set det hele og kunne stille spørgsmål og jordemoderen, der viste rundt fortalte forskellige relevante ting og var meget kompetent og sød. Det gjorde mig lidt mere tryg, at have set stedet – også fordi jeg så, at der var badekar på de fleste stuer.

På Skejby Sygehus kommer man enten til Modtagelsen eller direkte på fødegangen, når man ankommer. Der skelnes mellem hvor langt fødslen er henne, hvis der fortsat er et stykke tid til kommer man til Modtagelsen og senere på fødegangen. Hvis fødslen er tættere på kommer man direkte på fødegangen.

Hvis det hele forløber uden vanskeligheder kommer man på Patienthotellet derefter, hvis der er vanskeligheder kommer man på barselsgangen.

Jeg er især glad for at skulle føde på Skejby Sygehus, fordi jeg har hørt godt om det og fordi det har Patienthotellet, hvor man som førstegangsfødende kan blive i 3 – 5 dage + der er plads til at far kan være der så meget kan har lyst til. På Patienthotellet får man en lille et værelseslejlighed nærmest, hvor der er entre, lille køkken, fint badeværelse og seng til far og mor m.v. + mad og drikke i perioden..så kan man koncentrere sig om at finde ud af hvad det er for en bette een man pludselig står med ansvaret for 🙂
    Sygeplejerske er ikke længere end en opringning væk og står klar med hjælp, hvis der er bekymringer eller andet.

Jeg håber på det bedste og kan mærke, at den angst for at skulle føde efterhånden bliver lidt mindre. Jeg var enormt bange for at skulle føde til at starte på:)

MVH Carina 30 + 6

flissiflissi
    Medlem

Jeg har altid ønsket mig at føde hjemme. Da vi ventede den første, var min mand dødnervøs for, at jeg ville gå så længe med mine veer, at jeg endte med at føde på køkkengulvet. 🙂

Sådan gik det ikke. Vi kørte – som planlagt – til Herning Sygehus efter flere dage med veer og endte med et akut KS, da min datter manglede ilt. Heldigvis slap hun uden mén. Hun var indlagt til observation på neonatal det første døgn (et barn på 4400 g. er altså STORT i en kuvøse!).

Da vi skulle have den næste, valgte vi igen Herning Sygehus, selvom vi var flyttet til Silkeborg, hvor der er en fødegang på sygehuset. Årsagen var kort og godt, at Silkeborg ikke har nogen børneafdeling og med den første fødsel i bagagen, ønskede vi at føde et sted, hvor der var eksperter tilstede. Det blev til endnu et akut KS og vores datter blev tilset af en børnelæge. Hun var dog i perfekt form.

Nu skal vi have nr. 3 og fødestedet bliver Herning igen. Vi foretrækker, at der er en børneafdeling. Denne gang bliver det planlagt kejsersnit og vi har allerede bestilt vores yndlingsjordemoder.

Skulle jeg føde, ville jeg også prioritere badekar og jeg ville vælge et sted, som ikke har tradition for at klippe. Herning lever op til begge dele.

Lisbeth 24+6

MilleklitMilleklit
    Medlem

Jeg skal føde på Hillerød sygehus (fødegang)…. Det er jeg lidt spændt på, for Niclas 2002 er født på Helsingør sygehus og det var jeg bare rigtig glad for, men den fødegang er lukket, så der er kun mulighed for Hillerød.
    Men jeg har hørt at det skulle være godt på Hillerød, så nu må vi se. Jeg har ikke set fødegangen endnu, så jeg ved ikke helt hvad de har af “udstyr” :o)

Mille 30+3

wexoebabywexoebaby
    Medlem

Vi er så heldige at kunne føde på Hvidovre Hospital
    Sidste gang fødte vi på klinikken, og det var rigtig fint…
    Vi kom lidt før vagtskifte og jeg fik lavement og blev sendt i bad, og da jeg kom ud var der skiftet personale uden vi egentlig lagde mærke til det…. Fik anvist fødestue med alle faciliteter, gjorde dog ikke brug af andet end fødelejet… Jo, sofaen og lænestolen til far og veninden der var med.
    de fik serveret morgenmad på stuen og stemningen var hyggelig og afslappet.

Efter fødslen kom vi over på et værelse, med seng til mor og sovesofa til far… Delte puslefaciliteter og toilet/bad med en anden stue, og det var fint.

På klinikken er man ret selvstændig, skal selv opsøge personalet – de kom lige forbi og sagde goddag ved vagtskifte, men ellers var det på eget initiativ… Dette passer fint til mit temperement, for vi holdt os mest for os selv og nød vores baby – havde ingen problemer mht amning osv, men som garvet Neo-spl. skulle jeg jo også gerne have styr på det! Har vejledet flere 100 andre nye forældre i det, så jeg har da lidt baggrund med mig…
    Så vi så kun personalet når jeg skulle bede om et par panodiler pga syningerne…

Vælger helt klart klinikken igen hvis det er muligt, men tror faktisk ikke at der lige netop på hvidovre er den store forskel på klinik og fødegang, for de tilbyder begge steder plads til far…

Kristina 28+3

Anonym
    Gæst

Hej Shinika!

Vil lige sende en lille hilsen til dig i forbindelse med at du skal føde på Hvidovre. GLÆD DIG! De er bare super gode! Jeg fødte på fødegangen og det var super. Jeg havde ikke de store præferancer andet end at jeg ville føde på hospitalet. Derudover var det vigtigt for mig med smertelindring etc. – og den fik jeg jo (også iht. mine ønsker) så…

Jeg håber at du får en god fødsel og at dine ønsker går i opfyldelse. Mange vil gerne føde i vand eller bruge badekarret, men jeg tror at det kommer bag på de fleste førstegangsfødende at det ikke giver så meget effekt iht. smertelindring. Vil bare nævne det – så du ikke bliver skuffet hvis det ikke opfylder dine forventninger.

På den anden side kan det jo være det bare virker for dig! 🙂

Kh. Melanie

Jeg skal føde på oberationsstuen….!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.