Ang. lavement (klamt)

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe November 2007 Ang. lavement (klamt)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    min1babymin1baby
    Medlem

Ja det er jo lidt klamt emne, men nu tager jeg det altså op.

Til min søns fødsel havde jeg egentlig besluttet mig for at jeg ikke ville have det, men da jeg så kom ind og var bumpet af smerter og JM spørger om jeg vil have det siger jeg bare ja.
    Jeg får det og synes det er enormt klamt, kommer på toilet lige efter. Føj siger jeg bare….
    Nå men jeg synes kun det gør mine veer meget være.
    Under hele forløbet synes jeg at det bliver ved med og løbe ud af mig og må MANGE gange på toilet efter.
    Da jeg endelig skal føde og jeg presser, ja så kommer der altså alligevel noget med ud. Og så er det bare jeg tænker, at hvad hjælper det så for…

Til min næste fødsel tror jeg altså ikke jeg vil have det.

Men til jer der har født flere gange, hvad er så jeres erfaringer med det, gjorde det jer helt fri for afføring under fødsel eller hvordan??
    Og til første gangs fødende, vil I have det eller ikke??

KNus VIcky 27+3

flissiflissi
    Medlem

Jeg overvejede det meget, inden min første fødsel, men tanken om at skide mit barn i hovedet var altså værre end lavementet… Jeg har fået det begge gange.

Min mor er jordemoder og hun anbefaler det på det kraftigste. Der kan komme anseelige mængder af afføring ud, hvis man ikke har fået det!! – Også selvom man selv synes, man har været flink til at klare det inden… Dertil kommer, at lidt afføring i tarmen kan hæmme fremgangen i fødslen, fordi der er brug for al den plads, der kan skaffes. Ofte bliver veerne bedre (og mere smertefulde) efter et lavement.

Det er helt normalt at rende på WC mange gange, simpelthen fordi der er så stort tryk på hele bagpartiet.

Du skal helt klart følge dit hjerte i forhold til lavement. Det er DIN fødselsoplevelse, og hvis lavementet er udpræget negativt for dig, er du i din gode ret til at sige nej.

Lisbeth 24+4

ShinikaShinika
    Medlem

Hey.

jeg er førstegangsfødende, og min jordemoder har forberedt mig på at det vil blive tilbudt, og endda anbefalet, fordi veerne bliver bedre, når man har fået et lavement.

Man skal nok ikke bare ikke tro at alle problemer forsvinder, efter man har fået det, men tage det som et supplement til at hjælpe fødslen på vej…?

Jeg regner selv med at tage imod tilbuddet, for jeg forestiller mig at det kan blive svært at presse igennem i fødesengen, hvis jeg ved at der kan komme afføring med ud. Så vil jeg ha det bedre med at det værste er ude ihvertfald :o)

Shinika 31+3

koprecakopreca
    Medlem

Hej!

Jeg venter mit 3. barn og har ikke ved nogle af de tidligere fødsler fået tilbudt lavement. Det har slet ikke været på tale, heller ikke fra jordemoders side.

Jeg har heller ikke nogen fornemmelse for, hvor meget afføring der er kommet med ud. På den anden side er det jo ikke noget at være flov over, jeg tror jordemorderen er vant til det.

Jeg ved ikke om det er blevet mere in nu end ved min sidste fødsel i 2002, men jeg tror, at jeg klarer mig uden denne gang også.

Konny (32+4)

baby010206baby010206
    Medlem

Jeg fik lavement ved vores 1. barn. Det var ubehageligt at få det (føltes som at få sprøjtet et vandfald op bagi…), men en helt fin følelse at få “tømt ud” inden presseperioden. Ved vores 2. barn var jeg 9 cm åben, da jeg kom ind på Fødeklinikken, og jordemoderen ønskede ikke at give lavement, idet fødslen var så fremskreden. Jeg tænkte overhovedet ikke på, om der kom afføring ud, da jeg fødte, for jeg var nødt til at have fuld fokus på veerne. Nu her 3. gang, tror jeg, at jeg tager det, som jordemoderen nu anbefaler, alt afhængig af, hvor langt i fødslen jeg er, når jeg kommer ind… Som supplement kan jeg da lige tilføje, at jeg før de 2 første fødsler havde dårlig mave i optakten til fødslen (de første veer). Det har jeg flere veninder, der også har haft, og jeg tror, at det er naturens og kroppens måde at tømme ud på, inden fødslen..

Vh. Anne 28+3

11mari11mari
    Medlem

He he sjovt at læse om, har selv tænkt en del på det. Sdste gang jeg fødte fik jeg nemlig ikke lavement, dels fordi jeg havde skidt hele natten (sammen med veerne), så jeg troede der var tømt ud – meen der var meget mere i mig (hvor kommer det fra???), når men dels var mit blodtryk også steget faretruende, så jordemoderen mente ikke det var så smart, fordi det åbenbart også får blodtrykket til at stige. Hmmm men endte selvfølgelig med skide på baby, heldigvis troede far, at det var babys egen lort (hvordan kan man som andengangsfar tro, at det er babylort???). Når men jeg vil altså have lavement denne gang, ligegyldigt hvor højt mit blodtryk er og hvor meget jeg har skidt forinden, for det er altså bare for klamt!!!

Men selvfølgelig hvis man stadig ikke er tømt ud, hvad så? Når men så tager vi jo det med – igen – ØV.

K. Maria

ShinikaShinika
    Medlem

Haha, sked du virkelig på babyen? Det håber jeg sgu ikke jeg kommer til, men sikke en historie at fortælle børnebørnene! :-p

Jeg gør det som jordemoderen anbefaler, men det er helt klart noget, som jeg har behov for at tale igennem med hende inden. Ved min første fødsel fik jeg nemlig min første presseve, da jeg sad på toilettet efter lavementet – og det lyder måske harmløst, men det virkede meget dramatisk og voldsomt på mig. At sidde der helt alene og bare skrige, fordi det føles helt forkert at begynde at presse baby ned i toilette, men ikke kunne lade vær. Det skal så lige siges, at der kom 4-5 sygeplejersker og jordemoder rendende forholdsvist hurtigt og hjalp mig ind på briksen – måske med l… og det hele. Det skal jeg være ærlig og sige, at det tænkte jeg ikke så meget over i situationen 🙂
    Så, ja, det bliver, hvad jordemoderen anbefaler, men ihvertfald helst tidligere i forløbet end sidste gang 😉

Tanja (28+2)

Lunte78Lunte78
    Medlem

Åhhh, jeg synes det er et herligt indlæg!
    Jeg er førstegangsfødende og har faktisk tænkt ret meget over det at presse…. For jeg vil jo nødigt presse en fin lille ekstra gave ud, når den lille skal ud, men når jeg nu læser jeres indlæg, ved jeg, at jeg ikke er ene om at tænke sådan, og det virker næsten som om det er normalt… hi hi.
    Jeg vil gøre som jordmoderen siger, når jeg når så langt. Og så håber jeg bare at jeg slipper for at skide, mens jeg føder.
    :o) Kristina

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.