mor og far hver for sig…nogen goe råd?????

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2007 mor og far hver for sig…nogen goe råd?????

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    mimme21mimme21
    Medlem

jeg har nu besluttet mig at det er rigtig at flytte fra faderen, jeg har tænkt godt og grundigt over det i mange mange måneder, og nu gør jeg det, vi kan simpelthen ikke holde hinanden ud, er efter hinanden og nedgør hinanden hele tiden, og det skal stoppe nu.
    men nu sidder vi begge og ved ikke hvad der er mest human for drengen. jeg ville gerne have at han var en uge af gangen ved os, så vi ser ham ligemeget og han har ligesåmeget sin far som mor.
    men er det for meget af gangen, skal vi starte med mindre dage her hvor han kun er et år, er bange for hvis han nu skulle mangle mig alt for meget og omvendt, at en uge er for lang tid. Havd ville i have gjort?????

Malene josias 041007

kaj1973kaj1973
    Medlem

Hej Malene

Uha det gør mig ondt for jer at i ikke kan få det til at fungere….men når det er sagt er det måske meget godt at Josias er så lille som han er. Han vil jo ikke kunne huske at i nogensinde har boet sammen, så når han bliver ældre er det helt naturligt for ham at mor bor her, og far der.

Jeg har jo to drenge fra et tidligere forhold, som bor her 14 dage, og så hos deres far i 14 dage. Men de er altså 9 og 12 år gamle, og havde de været under skolealderen havde vi helt klart valgt en anden ordning. Jeg synes personligt at så små børn som vores, er alt for små til en 50/50 deleordning, men det er jo bare min mening, og det kan jo godt være at det ville fungere for jer 🙂

Da vi flyttede fra hinanden var mine drenge 6 og 9 år, og der kørte det en uge ad gangen. De havde (og har) jo så også alderen til at forstå hvor lang tid en uge er, og de kan sige til hvis de savner den anden part, så man evt kan ringe og sige godnat el. lign.

Her kører det heller ikke sådan helt fast 50/50 (det er dog hovedreglen). Men hvis deres far fx rejser til udlandet (som han sommetider gør via hans job) eller der er andre ting der gør at det er mest praktisk at de er hos modparten, ja så snakker vi om det.

Dette er i det hele taget MEGET vigtigt. Tal sammen, og skæld ALDRIG hinanden ud mens barnet hører på det. Til trods for at jeg faktisk ikke bryder mig ret meget om min eks (og han har det sikkert ligesådan med mig ;-)) så tror vores børn at vi er perlevenner. Faktisk så meget at de var overbeviste om at han skulle med til Xenias navngivningsfest 😉 Det skulle han dog ikke, men det viser da at det er lykkedes os at holde den gode tone 🙂

Hvis jeg var jer ville jeg nok vælge at starte med en 10-4 ordning. Altså 10 dage hos dig og så 4 hos far (eller omvendt hvis det er far der er den primære person). Ammer du endnu?? For hvis du gør ville det nok være mere optimalt at starte med at han bor hos dig fast og så kan far få ham på besøg halvdags i staretn.

Men igen….det kommer jo meget an på hvordan jeres liv er skruet sammen i forvejen. Er far meget på banen??? Eller er han måske kun hjemme et par timer om dagen??

Puh den er svær…jeg håber i finder ud af den bedste løsning for Josias. Held og lykke

Kh Karin (med Xenia 121007 og to store deledrenge)

sommer06sommer06
    Medlem

Hej Malene

Det er altid en trist beslutning at måtte tage, men det lyder som om det er det rigtige for jer. Jeg tror det du beskriver her er alt for voldsomt for så lille en dreng.

Sådan som jeg læser det f.eks. her:

http://www.bornsvilkar.dk/upload/skilsmissefolder_foraeldre.pdf

Så anbefaler man ikke at så små børn bor to steder. Han har brug for at bo ét sted og er måske ikke engang klar til at overnatte hos den anden forælder for han er lidt ældre.

Kh
    Dorte

MillermusMillermus
    Medlem

En uge ad gangen hos hver tror jeg kun tilgodeser forældrenes behov når han er så lille. Selvfølgelig vil 2 uger hos en og en weekend hos en anden gøre at han knytter sig mest til den han er mest hos, men jeg tror at det er voldsomt for så lille et barn at blive revet frem og tilbage. En uge er meget lang tid for et lille barn, selv for min to et halvt årige tror jeg det ville være for meget, fordi de næsten “glemmer” den anden på en uge… Jeg taler overhovedet ikke ud fra erfaring eller nogen som helst anden baggrund end at jeg er mor til to drenge på hhv. 1 år og 2½ år og de gange de har været væk herfra i flere dage (den lille op til fem dage og den store op til syv dage) har det taget nogle dage at komme tilbage i en hverdag igen og have samme forhold til os, ligeledes har jeg oplevet at der sker så meget på bare fem dage, at det er som at få et helt nyt barn hjem.

Måske der er andre der har erfaring med sig, men dette er i hvert fald mine tanker.

Du ønskes al mulig held og lykke med det hele!

Knus Mia, Max (260406) og Martin (131007)

Kris79Kris79
    Medlem

Hej Malene

Jeg er da rigtig ked af at høre, at I må flytte hver for sig, men det er jo ingen hemmelighed at vi flere gange har kunnet læse, at det ikke kører helt optimalt hos jer.

Jeg mener også, I skal være opmærksomme på at tilgodese Josias’ behov og ikke jeres egne. Ammer du stadig, så må det give sig selv, at han kun kan være kortere perioder af gangen hos far, men han kan jo sagten tage en overnatning med udmalket mælk i flaske af og til. Uanset hvad, tror Josias vil være bedst tjent med at have “fast plads” hos den ene af jer, så han har ro i hverdagen. Men det er så vigtigt, at I mødes ofte, og at den anden part ofte kommer på besøg (hvis I kan holde hinanden ud), kommer og tager en tur med klapvognen osv.

Og som skilsmissbarn (2 gange endda – hvad er odds for det?) så må jeg tilslutte mig, at I skal holde en ordentlig tone mellem hinanden – I må såmænd godt være uenige, det skal Josias jo også lære, at man kan være, men derfor kan man jo stadig godt tale ordentligt hianden. Og så må i aldrig bagtale den anden part overfor Josias. Han er halvt mor og halvt far, så kritiserer du far, så vil Josias (når han begynder at forstå det) også føle sig ramt.

Jeg så en spørgsmål/svar-artikel på netsundhedsplejerske om emnet. Har lige ledt lidt, men kan ikke finde den. Men prøv evt- at skrive til hende om råd.

Held og lykke med det

Knus
    Kristine og Josefine 291007

kallamuskallamus
    Medlem

Vi har næsten en deleordning med vores to børn og de er 1½ og 4½ år og de fungere super, det kommer også an på hvordan det var da i boede sammen. Hos os deltes vi om det meste, derfor ville de være en kæmpe omvæltning og tab hvis de hun skulle se deres far hver anden weekend og så en hverdag og så ville han mere få en “onkel” rolle en far rolle fordi han ikke ville skulle tage stilling til de samme ting som mig. Så hvis man kan finde ud af det sammen kan det godt blive en god ordning, og vi hjælper hinanden og ser tit vores børn i den uge hvor den anden part har børnene kan vi godt komme på besøg og spise sammen med børnene. Jeg tror at de er hvad man lære børnene er hverdag som de traves med. Det er jo ikke meget anderledes end hvis den ene part arbejder om aftenen eller natten en uge der ser de jo heller ikke børnene som de plejer og det er det børnene har været vandt til og det der er hverdag for dem. Men det handler om at børnene skal føle sig trygge at der bliver sat ens grænser i hjemmene og at forældrene er gode til at samarbejde om det så kan en deleløsning være mættig god. Og man kan ikke sammenligne det med pasning en uge hos bedsteforældre da det jo så ikke er noget der sker hele tiden og tro mig ens barn kan sagtens kende en selv om der går 4 dage imellem nogen gange go vores børn jubler hver gang de ser bådfe mor eller far efter et par dage. Jeg mener også det er vigtigt at børn har en synlig far. Tænk på alle de drenge der er opvokset og kommet i problemer, hvor alle han ment det er fordi der ikke er ne fædrerolle, det er vigtigt at faderen får lov til at knytte sig lige så meget til sit barn for han kan sagten være lige så god som sin mor og man kan godt få et barn til at knytte sig til to personer men det kræver en god tone og et godt samarbejde.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.