Vægtscanning?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Gaia00Gaia00
    Medlem

Vil bare lige høre, om vægtscanninger er er noget man får tilbudt generelt eller om det kun er under særlige omstændigheder? For jeg synes da, at det kunne være meget interessant at få andet en jordemorens relativt usikre bud på barnets vægt, når hun mærker på maven. Men min jordemor har på intet tidspunkt nævnt noget om vægtscanning.

Eva (36+0)

sjoegreensjoegreen
    Medlem

Det er det ikke, men hvis man alligevel er inde pga. af andre ting, plejer de at tage mål og vægt af bebse.

Jeg fik det gjort i uge 31, fordi jeg var til samtale ang. planlagt KS.

Men altså, vægtscanningen er heller ikke sikker, den er måske en smule mere sikker en JM´s skøn (de praktiserende lægers skøn giver jeg ikke en hat for, tror de ser alt for få gravide) – en vægtscanning kan sagtens skyde 500g. og mere forkert….

Alligevel syntes jeg da det var vældig hyggeligt…… selvom man faktisk kun kan bruge den til noget, hvis man får flere af slagsen, fordi det så kan give en idé om, om baby følger sin kurve.

Mange hilsner fra Christina 35+6

Anonym
    Gæst

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg fik den tilbudt i forbindelse med en ekstraordinær undersøgelse på sygehuset pga. nyreproblemer.

mvh
    Birgitte

lene78lene78
    Medlem

Hej Eva

Jeg tror ikke, det er noget, desådan uden videre tilbyder. Jeg har været af sted 2 gange i denne graviditet og 2 gange i sidste. Det skyldes udelukkende, at jeg første gang fik en datter, som kun vejede 2550 gram. Så har de villet følge børnene lidt tættere efterfølgende for at være sikker på, jeg ikke gik over tid, hvis de skulle være lige så små.

Vores søn vejede dog 3530 gram ved fødslen, og denne gang siger vægtscanningen 3111 gram nu her 36+6 – så det er jo dejligt 🙂

Knus
    Lene

gladmorkbhgladmorkbh
    Medlem

Jeg skal scannes i 36. uge. Det er for at se om jeg skal føde vaginalt eller ved PKS. Sidst fødte jeg et stort barn og har haft mange gener ved det. Skønner man at lillebror kommer op omkring eller over de 4 kg, vil man lave et KS denne gang. Så derfor;-)

Anonym
    Gæst

Hejsa.

Vægtscanninger er ikke noget man får tilbudt medmindre man skønner at der er grund til at følge baby. Tvillingegravide får ofte vægtscanninger for at sikre at de vokser ens og at den ene ikke tager næring fra den anden.

Jeg selv får vægtscanninger pga. jeg er født uden hele min skjoldbruskirtel. Det kan betyde at baby ikke vokser som den skal hvis min medicin ikke korigeres korrekt. Så udover ekstra tjek af medicinering så bliver jeg vægtscannet hver 4. uge. Der har dog ikke været problemer i de 2 første graviditeter og heller ikke denne gang, så det er jo dejligt.

Men ellers kan du jo købe dig til en scanning.

Susanne 33+3

Ikke noget man får normalt… Men der kan være særllige grunde, diabetes, følge barnet fordi det enten var lille eller stort sidste gang eller hvad ved jeg. Jeg er selv blevet vægtscannet én gang denne gang ikke fordi der var noget specielt, men fordi jeg alligevel var til lægesamtale fordi vi mistede Lia sidste år.
    Vil nu sige mht jordemoder skøn, så ja kan de virke meget vilkårlige og nogle er heller ikke for gode til det, hende jeg fødte Lia med skød hende til 3400 den dag hun blev født og hun vejede 4320 da hun kom ud, så… Men alle andre jordemoder der har skønnet både Lia og Dina, har faktisk ramt rimelig præcist, så nogle er rigtig rigtig gode til det!

Regner ikke med jeg skal have flere scanninger selvom som du skriver det ville da være meget rart med et kig ekstra, men….

Line

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.