brev fra børne-familierådgivning

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Oktober 2007 brev fra børne-familierådgivning

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    anjalisa22anjalisa22
    Medlem

jeg har lige været ved lægen i går og allerede i dag får jeg et brev fra familierådgivningen, han havde ikke fortalt mig noget er det ikke tavshedsbrud…. hjælp mig

babygfbabygf
    Medlem

og aner ikke hvad det drejer sig om men faldt over et lille citat:

“Videregivelse af fortrolige oplysninger til andre formål f.eks. til andre offentlige myndigheder, forsikringsselskab m.v. kan ske:

med dit skriftlige, præciserede og informerede samtykke når det følger af lovgivning,
    hvis det er nødvendigt af væsentlige hensyn til dig selv eller andre,
    hvis det er nødvendigt for at en offentlig myndighed kan gennemføre tilsynsopgaven.”

Jeg kan kun være enig med dig i, at det havde været bedre om din læge havde drøftet henvendelsen med dig, inden han handlede.
    Men jeg går da ud fra, at din læge har henvendt sig til familierådgivningen i et forsøg på at hjælpe/ støtte dig, og ikke det modsatte.

Håber du finder hoved og hale i det

Katja 38+6

anjalisa22anjalisa22
    Medlem

han har brudt hans tavshed… har lige snakke min min kærestes læge han kan godt forstå jeg er sur og jeg vil skifte læge.. for jeg har ikke skrevet under på noget

luffernelufferne
    Medlem

Hej Anja

Familierågivningen? Hvad laver sådan nogen? Hvad omhandler dit brev, er det noget der skader dig? Ja altså hvis du vil dele det med os!

Jeg har lidt svært ved at se hvad min læge kan vidregive!

Malene

anjalisa22anjalisa22
    Medlem

det eneste de kan være ude efter er at jeg går fra min kæreste fordi der er ikke ret mange der kan li ham… men det kan osse være at de vælger og indlægge mig for jeg bevise at jeg kan være mor

Anonym
    Gæst

Det kommer jo meget an på din situation. Hvis du på et tidspunkt har slrevet under på at han må vidergive oplysninger så er det ikke tavshedbrud. Du skal dog være opmærksom på at en sådan underskrevet erklæring kun gælder i et år, så hvis det er længere siden du evt. har skrevet den under, ja så er han på den forkerte side.

Omvendt kan jeg nu ikke forestille mig at han gør af anden grund end at hjælpe dig, men det kommer igen helt an på din situation.

Håber du finder ud af det.

Maier 36+2

kaj1973kaj1973
    Medlem

Jeg synes jeg mangler lidt baggrundshistorie for at kunne svare på denne her tråd, men prøver alligevel. Nu synes jeg umiddelbart at børneog familerådgivningen lyder som en positiv ting, de må jo være til for at hjælpe børnefamilier, så jeg tror i hvert fald ikke at din læge har gjort det i nogen ond mening. Nu ved jeg ikke præcist hvor dybt en læges tavshedspligt stikker, jeg håber da i hvert fald at han har pligt til at anmelde vold og omsorgssvigt hvis han ser den slags tilfælde i konsultationen. Hvis det er tilfældet har han måske fået fordrejet loven lidt, så han i dit tilfælde har ønsket at hjælpe dig med at forebygge problemer allerede inden dit barn bliver født. Men som sagt kender jeg jo intet til din baggrund, så det er meget svært at svare generelt på dit problem, uden selv at digte små historier i hovedet. Tror som sagt din læge har gjort det i den bedste mening, men er det ulovligt, synes jeg bestemt du skal skifte til en du har tillid til 🙂
    Håber du får reddet trådene ud, så du kan nyde din graviditet.

Karin 36+1

Anonym
    Gæst

Hej

Jeg har også skrevet i din dagbog og jeg mener, at lægen har pligt efter loven til at videregive oplysninger, hvis der er bekymring for barnet. Denne regel adskiller sig fra reglerne omkring samtykke, og betyder, at lægen har PLIGT til at give besked, hvis han er bekymret og betyder samtidig at der ikke er krav om samtykke fra forældrene. Dvs. at lægen ikke har tavshedpligt i tilfælde om børn, hvor der er bekymring. Jeg har lige fundet §§ frem og reglerne er skitseret nedenfor:

Der findes ifølge servicelovens paragraffer to former for underretningspligt.

Fagpersoners underretningspligt
    Servicelovens § 153 handler om underretningspligt for personer, der gennem deres arbejde får kendskab til eller formodning om, at et barn eller en ung har brug for særlig støtte.

Underretningspligt for alle
    Servicelovens § 154 omhandler den pligt, vi alle har til at underrette kommunen, hvis vi får kendskab til at et barn eller en ung udsættes for vanrøgt, vold, mishandling, seksuelle overgreb m.v.

Skærpet pligt for offentligt ansatte
    Efter servicelovens § 153 kan socialministeren fastsætte regler, hvorefter personer, der udøver offentlig tjeneste eller hverv, skal underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung under 18 år har behov for særlig støtte. Det betyder, at offentlige ansatte har en skærpet pligt til at gribe ind.

Hvem er de offentligt ansatte?
    Socialministeren har fastsat regler i bekendtgørelse om underretningspligt over for kommunen efter lov om social service. Underretningspligten omfatter blandt andre offentligt ansatte og andre med offentlige hverv, læger, personer, der er beskæftiget ved opholdssteder, familiepleje, krisecentre, behandlingstilbud eller andre private tilbud, der for det offentlige udfører opgaver rettet mod personer med sociale eller andre særlige problemer.

Skal underrette kommunen
    Disse personer har en pligt til at underrette kommunen, når de i forbindelse med deres virke bliver bekendt med forhold for et barn eller en ung under 18 år, der giver formodning om at barnet eller en unge har behov for særlig støtte.

Prøv at tænke, som en anden sagde, at det er for at du kan få den nødvendige hjælp, at lægen har videregivet dine oplysninger.

MVH

Carina (på besøg fra November)

Anonym
    Gæst

Hejsa,

Til carina : Lige mine ord 🙂

Jeg syntes det er trist at læse at du går fra din kæreste fordi mange andre ikke kan lide ham? Ville mene at man som voksen kan træffe selvstændige beslutninger som man SELV kan stå inde for 🙂 Som vordende mor skal man sågar være i stand til at træffe valg på et andet menneskes vegne.

Jeg er ikke af den opfattelse at ens læge sender en videre til familierådgivning uden grund. HVIS dette er tilfældet bør du kontakte lægen og få en uddybende begrundelse for hans valg. Hvis der er grund til hans “bekymring”, kan du måske få rådgivning og hjælp som kan hjælpe dig positivt på vej 🙂

Held og lykke med din graviditet.

Trine.

shyryuehshyryueh
    Medlem

Hej

Selv om der er grund til at vidregive oplysninger, skal personen altid orienteres og skrive under på at de er orienterede.
    Det er hvad jeg ved fra mit arbejde som pædagog.

Altså gennemlæse en indberetning og skrive under på at de har læst den, så tavshedpligten er brudt, hvis det ikke er gjort også selv om lægen har gjort det i en god mening og for at hjælpe.
    Indberetninger er forhåbentlig også altid for at hjælpe.

Anette 34 + 5

babygfbabygf
    Medlem

Det er for så vidt korrekt, med mindre at henvendelsen kan henføres til den udvidede underretningspligt. Den overruler tavshedspligten så at sige… Men kender som sagt ikke baggrunden for noget af det her.

Katja 38+6

Anonym
    Gæst

Hejsa…

Jeg synes det lyder lidt mærkeligt at “de” skulle være ude efter at du skal gå fra din kæreste fordi der ikke er ret mange der kan lide ham.

Det er jo et vidt begreb ikke at kunne lide nogen. Hvad er grunden til at ingen kan lide ham? Slår han dig? Tager han stoffer? Eller er han sød og kærlig, men bare en der tør stå ved sine meninger og sige dem højt? Der er jo tusind grunde til ikke at bryde sig om en person.

Er det dit første barn? Eller har “de” noget de kan sætte fingre på ved andre børn (eller din levevis f.eks.), siden du mener det også kan være for at få dig indlagt for at bevise du er egnet som mor?

Jeg synes der skal så meget til idag, før myndighederne griber ind, at der må være en baggrund for at din læge handler som han gør. Hvis du har lyst til at dele den baggrund med os, så ville vi have større mulighed for at hjælpe/råde dig.

Som en anden skriver, synes jeg du skal få en tid hos din læge og så få en god snak med ham om, hvorfor han skrev til familierådgivningen uden at give dig besked herom først og få din godkendelse. Måske kan han give dig en god og saglig forklaring, som du kan godtage, men det kan da også være han ikke kan og så synes jeg da bare du skal finde en anden som du har tillid til. Man skal ikke være så autoritetstro, at man ikke tør tænke selv! Det gælder sig både for læger, tandlæger, socialrådgivere, pædagoger o.s.v.

Jeg håber du finder en løsning på det hele så du kan glæde dig til, at du snart bliver mor.

Maier

mallebakmallebak
    Medlem

hvis han skønner du har brug for lidt ekstra støtte i starten. Så har han faktisk pligt til at sætte noget i gang. Det er muligt at han synes du skal være “et sted” de første måneder med barnet, mendet er IKKE for at skade dig. Det er for at hjælpe dig og dit barn til at få så god en start som muligt. Det bedste du kan gøre er at samarbejde omkring det, for netop på den måde viser du at du er ansvarlig og samarbejdsvillig. At lægen skulle gøre det fordi han ikke bryder sig om din kæreste kan jeg ikke forestille mig. Men du kan jo spørge hvad hans grund er til at han mener du har behov for ekstra støtte. Pia

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.