Vælling eller grød

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2007 Vælling eller grød

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    vejrup75vejrup75
    Medlem

Hej

Hvor mange af jer er egentlig startet op på vælling eller grød?? Er det ikke noget med at det er omkring de 4 mdr. man kan starte??
    Hvor mange gange om dagen skal de have når man starter op med grød??
    Hvad for noget grød skal man lave??

Håber i kan hjælpe…

Leila & Victoria 3 mdr. + 4 dage

Hvorfor prøver du ikk at starte på vælling før du laver grød??

De skal jo helst funldammes til de er 6 mdr. ..

Natasja & Josefine

Anonym
    Gæst

jeg startede op på grød den 19 december i samråd med SP og hvis man nøjes med en gang om dagen og ammer derefter resten af tiden så er det også at fuldamme.

og hvis man venter med ske mad til de er 6 md så har de meget svært ved at lære teknikken og det er meget meget få der venter så længe

Jeg startede op med grød da Anders begyndte at kræve mad hver time døgnet rundt og efter en hel uge på den måde kunne jeg ikke hænge sammen mere så min sp bad mig starte op med det der og håbe det ville hjælpe på det og ellers så skulle jeg også suplere med en flaske efter amningen men men vi har kunne nøjes med grød.

Jeg er startet med risgrød uden nogen smag af noget som helst og han elsker det og har tilbudt et par skefulder men knægten ville mere så den første dag spiste han 1/2 portion og fra dag nr 2 en hel portion (1 dl vand og 1 dl pulver)

Og idag er vi så startet op med portion nr 2 da han kræver mere mad men har det ok med det for ammer derudover og hans mave er blevet meget bedre efter vi er startet (dvs ikke 12 bonusbleer om dagen mere men 1-2 bonusbleer istedet for)

Så grød vil jeg nok anbefale da jeg ved at vælling kan være mere hård ved maven og det må man først starte med når de er over 4 md da der er jern i vælling

knus Henriette og Anders 010907

MozartMozart
    Medlem

Ville nok vente. De kloge siger at man KAN begynde når de er 4 mdr. men man ANBEFALER at man venter til de 5-6 mdr. Vores nr. 1 fuldtids ammede jeg indtil han var 5½ mdr. og begynde da med grød. Det var der ingen problemer med. SP siger at de bare ikke må være over 6 mdr. for da har de ikke samme interesse for skemad. Men omkring 5-6 mdr. har de selv en naturlig interesse for den mad andre spiser og er i denne periode klar til noget nyt. Det er derfor også i denne alder man som regel har størst succes med grød. Man kan tydelig se det når de har stor interesse for hvad resten af familien spiser.
    Vores nr. 1 gad bare ikke den grød som ikke smagte af noget særlig (rismelsgrød, majsmelsgrød) Derfor var det så rart at han havde en alder så jeg hurtigt kunne begynde på de mere smagfulde ting, som kartoffelmos med grønsager, øllebrød og den slags.
    Så tal med din SP. Hvis du kan holde dit barn mæt ved at fuldtidsamme, så hvorfor give grød??

Mozart

SolvejgGadSolvejgGad
    Medlem

Hey
    Gustav er lige startet på grød for 2 dage siden (i samråd med sp) – han fylder 4 mdr. idag faktisk (Tillykke lille Tvebak!)
    Sp fortalte, at man skulle starte med grød fra de kornsorter, der ikke indeholder gluten – det er ris, majs, hirse og boghvede. Vi er begyndt at give ham boghvedegrød og giver ham så det en uges tid inden vi indfører en anden slags.
    Gustav er jo flaskebarn, jeg har aldrig ammet og han er oppe og drikke over 1 liter mme om dagen – så derfor foreslog sp at vi begyndte på grød nu.
    Den sidste ½ måned har han fået en flaske gul alumin (mme med rismel) hver aften for at kunne sove igennem – det mætter mere!
    Hilsen Solvejg

Anonym
    Gæst

Hej
    magnus får vælling til nat har han fået længe pga gylp, og vi er begyndt på grød den sidste uge er vi lige gået op til 2 gange om dagen han er begyndt at vågnen igen kl 5 og der får han flaske så kl 8 får han grød kl 11 flaske og kl 15 grød og 16 flaske og 19.30 vælling.
    Vi skal bare over på grød hurtigt så han kan stoppe med at gylpe og han er vild med det og det virker på alt gylpen.

Freja gylpede også vild og der sage sp da hun var præcis 4 mdr at i løbet af 14 dage skulle hun bare over på grød 3 gang om dagen.

Han får lige fortiden hirsegrød syns den er bedst, laver en tyk grød også blander jeg frugt mos i.
    Jeg laver det selv det hele…

knuz heidi og magnus 16 uger

Edina har fået grød i snart to uger.. Hun er fra den 25. august så vi begyndte en uges tid før hendes 4 mdr. dag.. Vi er selvfølgelig startet i samråd med SP c”) Vi startede fordi hun kun vil tage flasken ca tre gange i døgnet, så hun får kun lidt under halvdelen af hvad hun skal have af mælk og får derfor ikke nok næring til at tage ordentlig på osv. Hun er blevet rigtig god til det super hurtigt og får nu to måltider i døgnet plus sine tre flasker så vi er ved at være oppe på noget der ligner noget c”) om formiddagen får hun risgrød med noget frugthalløj af en eller anden art og om aftenen får hun enten kartoffelmos eller risgrød med grøntsagmos i.. Jeg er blevet anbefalet af min SP at købe mig til grøden da det er tilsat ekstra fedt som Edina har super meget brug for fordi hun drikker så lidt.. Mosen laver jeg dog selv.. Til måltiderne får hun vand eller mme af en kop c”)

kh Christina og Edina

Anonym
    Gæst

Hej.
    Her er vi slet ikke begyndt at tænke på grød endnu! Lillebror bliver 4 mdr. d. 19 januar. Han bliver fuld ammet og har ikke fået andet end min mælk endnu.
    Tror jeg vil vente med grød til han er 5-6 mdr, men får han behov for andet inden, vil jeg da starte med lidt risgrød 🙂
    Storbror startede på grød lidt før han fyldte 4 mdr, men han var også flaskebarn, og er aldrig blevet ammet. Han var super dygtig og kunne rigtig godt lide grøden.
    Knus Sille

Anonym
    Gæst

Vi startede med vælling for 2 aftener siden og grød for 10 minutter siden:-) Viggo bliver 4 mdr om 6 dage og jeg har bare ikke nok til ham. Han fik 180 ml vælling i går aftes, efter at have spist ved mig inden, og 3 timer efter fik han hos mig igen, og igen 3 timer efter det, og 1 time efter det…. Så nu har vi introduceret grøden for det fungerer ikke for ham/os med flaske og mme, så vi vil minimere det så meget som muligt…
    Det er lidt svært at gøre det i samråd med sp i disse dage, så vi har bare gjort det…
    Kh
    Mette

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.