Arp?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    BekkamorBekkamor
    Medlem

Hvad er det lige arp er? Altså hvordan ser det ud? Theo har tør hud oven på hovedet og skaller og det gør jeg ikke noget ved, er det arp og hvad skal jeg gøre? Er det farligt og hvorfor får de det? Hvad sker der hvis man ikke gør noget ved det?

Synes faktisk det er lidt irriterende at der hele tiden skal være et eller andet underligt man skal passe på, som man ikke ved en snus om. Så er det måsen, så er det hovedbunden osv. Forstår i hvad jeg mener?

dorthe2107dorthe2107
    Medlem

Det har begge mine børn lidt meget af. Hvis ikke du gør noget ved det, kan det vokse til et helt tykt lag på hele hovedbunden, så det lukker helt til. Jeg ved ikke hvad der sker, hvis ikke man fjerner det/gør noget ved det, men min SP siger, det ikke er behageligt for baby.
    Du skal smøre hovedbunden ind i olie om aftenen og lade baby sove med kyse på. Dagen efter skal man bruge en lusekam og så kæmme og kæmme og kæmme ganske forsigtigt og blidt. Man må ikke løsne noget, som ikke er opblødt i olie, for så kan det bløde og blive til sår. Det er med at komme i gang før det bliver for meget.
    Man skal holde godt øje med børn, som har et godt lag hår (som alle vores 3 har haft), for pludselig har det grebet om sig og er blevet til et rigtig tykt lag.
    Håber du kunne bruge det til noget.
    Dorthe og Tea 4 uger i dag og begyndende arp 🙁

Anonym
    Gæst

hej det er fordi hovedebunden ikke ¨får luft…man skal rede deres hår selvom de ikke har noget så undgår man det nemlig.
    Men hvis man er så uheldig at få det afligeveld så bare en ordtenlg gang olie i og kæm så det kommer af det kan man nu også gøre for at forbygge det sådan en gang imellem det gør jeg ved magnus og gjore det også ved freja.
    knuz heidi og magnus 5 uger

Min Klara skaller også, og SP siger, at det er helt normalt.
    Klara skaller i øvrigt næsten over alt på kroppen, fordi hun skifter fra nyfødt babyhud til bare babyhud 🙂

Jeg fik det råd fra sygehuset af, at når vi har badet Klara, så skal vi frisere hendes hår i modsat retning først – sådan at hun får punker-frisure, og så frisere det på plads igen bagefter. Det skulle være med til at mindske risikoen for arp.

http://www.roedovre-apotek.dk/arp.htm

Tjek i øvrigt ovenstående side.

Vh Kristine

BekkamorBekkamor
    Medlem

jeg er lidt i tvivl om det er rigtig arp, for det er bare små hvide flager, ligesom skæl,det er ikke fedtet eller noget? men ellers skader det vel ikke at lade ham sove med olie på og så massere i morgen,vel? det er kun på toppen af hovedet og der er han helt skaldet. han er 1 måned og 2 dage

Hvad er arp og hvordan ser det ud?

Arp er en særlig slags skæl hos spædbørn. Det er ganske harmløst og generer ikke barnet. Arp er fedtede brunlige og gullige skorper i hovedbunden, som dannes af afstødte hudceller og talg fra hudens kirtler p.gr.a. manglende blodcirkulation.

Fra rødovre Apoteks’s hjemmeside.

Anonym
    Gæst

åh ja det er bare så træls

Men ikke andet at gøre end de råd der er givet og det er med at tage det i opløbet.

Vores den mellemste døjer stadig meget med det hvis jeg ikke mindst 1 gang i ugen giver hende en behandling for det med olie og kæmning og hun er altså 3 1/2 år.
    Hun sveder så meget i håret og der skal intet til før vandet løber ned af hende så tror det skyldes varme ved hende

mille32mille32
    Medlem

og har det også. Det er hvidt og tørt. En enkelt nat med olie og så kammen i om morgenen, så er det opløst og væk. MEn det kommer igen – og så er vi på´n igen.
    Den lille på en måned har det også i mild grad.
    Smil Mille

sjoegreensjoegreen
    Medlem

Ja, og min store pige på 7 1/2 får det også, hvis ikke vi er efter hende med tættekammen af og til…..

Hos de fleste spædbørn kan det forebygges ved at man reder med en tættekam efter hvert bad – som flere har skrevet – OGSÅ selvom de er pil-skaldede…. – hovedbunden bliver helt rød, også selvom man er forsigtigt, men det er blot fordi der kommer gang i blodcirkulationen…

Mange hilsner fra Christina og Lærke – 14 dage.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.