Erfaring med igangsætning?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2007 Erfaring med igangsætning?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter
    signedpsignedp
    Medlem

jeg er blevet sat i gang begge gange jeg har født. Men det har været før termin. Begge gange var der fuld livmoderhals og jeg var helt lukket. Og begge gange var det nogle lange seje omgange. Første gang 4½ døgn fra første stikpille til fødslen var overstået og anden gang 3 døgn fra ballonkateteret blev sat til fødslen var overstået.

Det voldsomt – det ved jeg – men det lyder også værre end det er. Nu har jeg ikke fået skrevet min fødselsberetning endnu, men det der var værst var ventetiden. Reelt havde jeg en halv dag med småveer og en halv til en hel dag med veer (og en nat imellem uden veer hvor jeg fik sovet).

Det er mit indtryk at når man bliver sat igang over termin går det ofte væsentlig hurtigere end før termin. Jeg bilder mig ind (uden at have nogle tal) at de fleste får en enkelt eller to stikpiller og det er nok til at sætte gang i fødslen. Jeg tror at mareridtsforestillingerne er få, men at de oplyser om det, så man kan være forberedt på, at der faktisk kan gå lang tid.

Nu ved jeg ikke hvad det er du specifikt vil vide – men spørg endelig. Jeg har prøvet de gængse metoder begge gange og har forskellig erfaring med dem.

Signe, Kirsten 270807 og Erik 240404

kaj1973kaj1973
    Medlem

Første gang blev jeg sat i gang med vestimulerende drop pga langvarig vandafgang. Det tog præcis 8 timer fra første ve til sønnike så dagens lys. Jeg skal så ikke kunne sige om det har nogen betydning at vandet var gået og om de overhovedet bruger vestimulerende drop som igangsættelse mere – er snart 11 år siden. Men alt i alt var det en god oplevelse som absolut ikke trak i langdrag

Karin 37+1 (oktober)

thearamsthearams
    Medlem

Jeg ved, at Mette Kolt (mettekolt) blev sat igang i mandags, og fødte natten til onsdag. Prøv at læse hendes fødselsberetning – hun beskriver selv sin fødsel som fantastisk!

Hilsen
    Thea

Anonym
    Gæst

Hej

Som dagene går og terminen nu er overskreden med en uge, så begynder tankerne at kredse om en evt igangsætning. Er der nogen der har erfaringer med dette?
    Jeg har fået papirer fra min JM som beskriver forskellige metoder, som altsammen lyder helt fint hvis det hjælper så den lille til at komme ud til sin mor;-) Men det slog mig noget ud, da der stod at der kunne gå 4-8 dage fra igangsætning til den lille er født. Jeg kan ikke overskue op til 8 dage med veer on and off.

MVh Tine Uge41

jeg blev sat igang fredag formiddag og Edina er født lørdag aften. jeg blev undersøgt og fik lagt en stikpille fredag formiddag. jeg havde 1 cm livmoderhals tilbage og var ca en finger åben. vi blev sendt hjem igen efter en times tid og fik besked på at komme igen næste morgen hvis der ikke var sket noget. kl 17 den dag begyndte veerne, men de blev ikke regelmæssige.

næste morgen tog vi derind igen. nu var jeg 3 cm åben og livmoderhalen var væk, så jm tog vandet og jeg fik et lavement for at sætte gang i det hele, og så ud og gå en tur i en time (jep det så sjovt ud!! jeg havde veer ca hvert 2-3 min og min kæreste og min veninde måtte holde mig oppe når de kom væltende..) Kl. et blev vi sendt over på fødegangen fordi jeg var begyndt at skrige på smertelindring, men jeg havde ikke åbnet mig yderligere. Kl. to var der stadig ikke sket mere, så jm satte et ve-drop og skruede godt op for det. Der blev skruet op og ned for droppet omkring 8000 gange fordi min babys hjertelyd blev ved med at droppe, men til sidst var jeg ti cm åben. Da var kl omkring otte og jeg fik lov til at presse. Jeg pressede en trer kvarters tid, men kunne ikke få hende ud, så det endte i akut kejsersnit.

Der skete en hel masse undervejs der gjorde at det ikke var nogen rar fødsel, men det havde ikke noget at gøre med igangsættelsen c”) alt i alt var det jo ikke nogen lang fødsel og den kom ikke til at tage de fire dage jeg havde frygtet -heldigvis!

kh
    Christina

Anonym
    Gæst

Jeg blev sat i gang før tid, pga bl. Var helt lukket, men blød og havde 1½ cm livmoderhals tilbage. Det tog ti timer fra første stikpille kl 10 om formiddagen, til jeg havde født kl 20.03! Og kun veer fra kl 15.

Dejlig og helt udramatisk fødsel. Ved at Majchr fra august 07 også blev sat i gang og fødte ret hurtigt herefter.

Pøj pøj, Cristina og Sebastian 241006

MilleklitMilleklit
    Medlem

Jeg blev sat i gang første gang (42+6)….. De startede faktisk med at tage vandet kl 10.20 og kl 14.58 kom Niclas til verden….det gik så nemt og ukompliceret.
    Jeg er mere nervøs denne gang, da jeg jo ikke helt har prøvet den mere almindelige form :o) Men jeg nægter simpelthen at gå over tid….det var en forfærdelig tid synes jeg. Føler med alle jer der går over.

Mille 31+0 Besøg fra Nov.

Jeg blev sat i gang for snart 4 aar siden med min datter. Vandet var gaaet, og saa skete der i oevrigt ikke mere. Jeg fik ve-stimulerende drop. Fra droppet blev sat, til Caroline var ude, gik der ca. 4 timer.
    Jeg fik en epidural, da veererne med droppet bare gjorde nas. Det var ikke veer, jeg kunne arbejde med eller noget. De kom bare rullende.
    Jeg har skrevet en foedselsplan denne gang og virkelig betinget mig en epidural, hvis jeg skal have ve-drop ved starten af foedslen.
    Alt i alt var min foerste foedsel en positiv oplevelse, men uden epiduralen havde jeg helt sikkert kastet mig ud af vinduet.
    Jeg haaber denne gang at gaa i foedsel af mig selv, bare for proeve hvordan det er!
    🙂 Tine

MozartMozart
    Medlem

Ved min sidste fødsel blev jeg sat igang 12 dage efter termin. Jeg var helt lukket. Fra 1 pille blev lagt til vores søn blev født gik der 35 timer. Det var dog “kun” de 27 timer hvor jeg havde veer. Det var en meget hård omgang som endte med et akut kejsersnit. Men jeg ved at mange har gode erfaringer med igangsættelser. Specielt hvis deres krop er moden til fødsel, så det som regel bare et lille “skub” der skal til for at stenen triller ned ad bakken. Og de får en ganske almindelig fødsel. Hvis du derimod er helt lukket, ja så kan det tage lang tid, og der er lidt større risiko for at det ender med kejsersnit, da din krop til sidst bare bliver for udmattet til at producere de nødvendige veer.
    Mozart

Anonym
    Gæst

hej du kan også læse min jeg blev også sat igeng

Anonym
    Gæst

tak for de mange svar.

Jeg bekymrede mig uden grund, som jeg har skrevet i et andet indlæg er vandet lige gået 😉

MVH Tine

Anonym
    Gæst

Hej Tine
    Jeg blev sat igang med en stikpille kl. 8 om morgenen. Kl. 13 havde jeg udvidet mig 2 cm. og livmoderhalsen var væk og så prikkede de hul på vandet. Kl. 15.30 fik jeg voldsomme veer og baby er født kl. 19.04!!!!!!!!!!! Så det kan altså også gå stærkt!

Hilsen Louise

Anonym
    Gæst

Jeg fik sat fødslen i gang på terminsdagen – efter et døgns indlæggelse pga. svangerskabsforgiftning.
    Jordemoderen lagde ud med at tage vandet. Og 4 timer efter havde jeg født. 😉

Så en igangsat fødsel behøver ikke tage lang tid.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.