Rhesus negativ.. ?!

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe September 2007 Rhesus negativ.. ?!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    PatellaPatella
    Medlem

OK, ja!!!
    Jeg er osse Rhesus neg. – og det er stort set alle mine kusiner og søkende osse. Og vi har til sammen født 11 børn – helt uden dramatik! Min søn var osse negativ – men ellers havde jeg fået en såkaldt anti – D indsprøjtning efter hans fødsel og det var så det… Jeg skal ose have taget den blodprøve ved lægen i næste uge, men det er altså ren rutine – det er slet ikke unormalt at være ‘neg.’. Skulle det værste af det værste ske – at du danner antistoffer mod barnet (og jeg er i tvivl om det overhovedet kan ske første gang – måske andre kan svare???) skal det have blodtransfusioner enten i maven eller når det er født. Men det er vist temmeligt sjældent. Det kan jo osse være at dit barn osse er rh.neg – det tjekker de efter fødselen.
    Men ingen panik – det skal ihvertfald ikke være din blodtype, der gør at du ikke skal glæde dig!!! Men ring evt. til din jordemoder og få hende til at forklare dig det hele på et mere realistisk plan.
    Held og lykke – og kh. Patella

AvlastenokAvlastenok
    Medlem

Nå, nu var jeg da også lige ved at turde glæde mig og så tog jeg til lægen…
    Det var sidste standard tjek og tingene så fint ud, men… Så slutter han lige af med “du skal lige have taget en blodprøve for du er jo Rhesus Negativ” – Og hvad er så lige det af betydning!!!??
    Fik ok men kort forklaring og jeg må nu vente med svar om jeg danner antistoffer mod mit eget barn!! Oven i hatten er jeg så klog lige og læse lidt om det og så støder jeg på begreber som blodmangel og hjerneskade. For F…. det er ikke det jeg har brug for nu. Nogle med POSITIVE erfaringer..?

Lotte 36+5

Anonym
    Gæst

Hej Lotte

Jeg er også rhesus neg. og har indtil videre født tre børn.
    Den første er neg. ligesom jeg, medens de to andre er pos. Ved disse fødsler har jeg efterfølgende fået en anti-D indsprøjtning for, at undgå rhesus immunisering, læs: for, at undgå problemer ved fremtidige graviditeter. Desuden har jeg også fået indsprøjtninger ved mine sa’er..er nu snart fødeklar med den fjerde…og min læge omtalte ikke nogen problemer for mig mht. blodtagningen – ren formalitet iflg. ham.

Held og lykke

Pia 34+4

Anonym
    Gæst

Jeg er ogs Rhesus negativ og jeg blev tjekket antistoffer omkring uge 10 tror jeg.. Og på mandag skal jeg så ha tjekket igen…

Men har ogs hørt det er helt normalt..

Natasja 35+2

Anonym
    Gæst

Jeg er også, og må indrømme at jeg ikke har skænket det en tanke siden jeg var til første undersøgelse hos lægen – kan godt huske nu, at der skal testes..
    Men det var altså overhovedet ikke noget problem da jeg fødte min søn – man skal bare sørge for at gøre opmærksom på det hvis ikke de selv spørger…
    Kh
    Mette 33+

i 8. uge. Både dem der er rh.pos. og dem der er rh.neg.
    Ved dem der er rh.neg. tjekker man på lab om mater danner antistoffer.
    Man får som regel kun besked af lægen HVIS der er dannet antistoffer.

I 35. uge skal man til lægen igen, det gælder ALLE uanset blodtype. Dog skal alle der er rh.neg (dem kender man jo udfra typebest. i 8. uge) have taget en blodprøve. Igen for at fastslå OM der er antistoffer til stede. Intet nyt er godt nyt.

Engang imellem er der allerede dannet antistoffer i 8. uge, andre gange senere i graviditeten. For disse “heldige” findes der muligheder for at behandle.
    Men det er alt sammen HVIS man har antistoffer.

Hvis man IKKE har antistoffer i 35. uge antager man, at der heller ikke er nogen ved fødselstidspunktet. Derfor får man en anti-D sprøjte efter fødslen.

Hvis man er immuniseret = har dannet antistoffer, er man bærer af disse resten af livet. Derfor giver det ikke nogen mening at give anti-D.

Og joh man kan sagtens danne antistoffer i 1. graviditet.
    En lille blødning fra moderkagen er mere end rigeligt til at starte det hele.

Har selv været hele forløbet igennem med blodtransfusioner til den lille, både under graviditeten og i månederne efter fødslen.
    —————————————-
    For at runde det hele af, så er det ren rutine med den blodprøve.
    Specielt når man ikke har påvist noget i din blodprøve fra 8.uge.

Så jeg vil bare nyde resten af tiden hvis jeg var dig.

Karina (på visit fra januar 2007)

Anonym
    Gæst

Jeg har spurgt min lægen om det ikke skulle stå på vandrejournalen, hvilket det jo skulle, man han kunne ikke finde det i min journal, og svarede til sidste at de jo godt vidte ppå sygehuset hvilken blodtype jeg havde.

Øhhhhh, er det noget jeg skal gøre noget mere ved?

Inger

AvlastenokAvlastenok
    Medlem

Det står heller ikke i min vandrejournal eller andre steder… Jeg ville høre til det, nu hvor mine egne erfaringer siger mig at man kan gå en hel graviditet igennem uden at nogle overhovedet nævner det for dig.
    Ved nu at det er meget “almindeligt” at være Rh.neg. men der er dog trods alt nogle forbehold som skal varetages.

Vh
    Lotte

du skal gøre mere ved.
    Det er korrekt at de ved de på sygehuset. Det er jo også der de analyserer de forskellige blodprøver.

Karina

AvlastenokAvlastenok
    Medlem

Tak til alle for indlæggene..
    Jeg ringede med JM i går aftes og blev en del beroliget. Har nu læst jeres historier og får svar om antistoffer senere idag..
    Prøver at glæde mig over at det nok var en storm i et glas vand, men havde dog håbet på at bare én person (læge/JM) havde oplyst mig om blodtype lidt tidligere.
    Vil nu prøve at nyde de sidste uger i denne ellers ok graviditet..

Vh
    Lotte 36+5

Du skriver det stort set er udryddet. Ikke destomindre kan du snildt finde de først 5-10 piger på netdoktor der har fået konstateret antistoffer.
    Det er korrekt det er sjældent. Der er lige knap 100 nye tilfælde om året.
    Men at udrydde det kommer man ALDRIG til. Der kan opstå bare en lille blødning fra moderkagen under graviditeten, og det kan være den ene dråbe blod der sætter det hele igang.

Karina

na1235na1235
    Medlem

Jeg er også resusnegativ, men har heller ikke hørt noget jeg skal til lægen på mandag også tager jeg den med lægen der.

Jeg har tidligere mistet tvillinger og der fik jeg en anti-d indsprøjtning som skal hindre at jeg udvikler imunisering over for et kommende barn. Jeg er ikke så nervøs nu hvor jeg venter mig for jeg går da ud fra at det virker. ellers har jeg hørt at de enten kan give blodtranfutions til barnet både inde i maven og uden for, så jeg tror ikke at vi skal male fanden på vægen.
    der findes jo mange kvinder som er resus negativ så deres ekspertise må vel være god må man formode.

Nadja 34+4

Anonym
    Gæst

Hej Inger
    Det står højt og tydeligt på min vandrerjournal at jeg er rhesus negativ, og det er noget alt sundhedspersonale (altså jm og læge) har bidt mærke i når jeg har mødt dem under graviditeten.
    Hvor skulle de vide det fra på sygehuset, med mindre der er taget blodprøver af en eller anden årsag?

Jeg synes du skulle sørge for at sige det til din jm, så hun kan vurdere om de har brug for at have det stående – men kan jo komme i en akut-situation, hvor den tid der skal gå til blodprøvetagning betyder noget (7-9-13 sker det garanteret ikke, men altså..).

Katrine

Du skriver “hvor skulle de vide det fra…..”
    Den blodprøve man får taget hos lægen i 8. uge. Den bruger de jo bla til at analysere nf tallet til nf scanningen.
    Så derfor ved de det.

Karina

Kbh1979Kbh1979
    Medlem

Jeg er også rhesus negativ, og har derfor læst en del om det. Følger af at have denne blodtype og derved evt. danne antistoffer mod barnet af anden blodtype, er stort set udryddet. Som flere skriver skal der bare en lille ekstra indsprøjtning til, og så skulle der vist ikke være mere i det. Dette har jeg læst mig til og fået bekræftet ved egen læge.
    Mvh Thea 31(besøg fra oktober)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.