Slem forkølelse – jeres erfaringer?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2007 Slem forkølelse – jeres erfaringer?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    alex99alex99
    Medlem

Arthur har samlet en rigtig slem forkølelse op fra sin fætter på 4 mdr. Fætterens sygdomsforløb tog ca 3 dage med stoppet næse og gråd, men ingen feber ell andre symptomer. Arthur har haft feber i to dage, er meget snottet og hoster meget. Hans øjne løber i vand og han har svært ved at spise og falde til ro.

Der er ved at bryde en tand igennem foroven i Arthurs mund, så han er også irriteret pga det, og det har muligvis gjort at hans immunforsvar er lidt lavt. (Øv!! Jeg synes godt nok han har haft feber meget for en der kun er 5 mdr gammel!)
    Jeg er selv ved at få ondt i halsen også – håber så mit immunforsvar kan bekæmpe for os begge gennem min mælk?

Jeg har prøvet at dryppe saltvand i Arthurs næse (det hader han!) og har hævet hans hovedende i sengen – men er der nogle andre gode råd eller erfaringer til at komme gennem en forkølelse? Hvor lang tid tager det før han er sig selv igen? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Hvordan undgår man yderligere infektioner af lunger/ øre/ bihuler osv??

På forhånd tak – håber i alle er raske og har det godt!

Alex

idamaria83idamaria83
    Medlem

Hej Alex,

Øv hvor er det synd for Arthur 🙁 her er lige et par links, ved ikke om det kan hjælpe?

http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=288/sprog=1/grp=2/menu=1/

http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=287/sprog=1/grp=2/menu=1/

http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=292/sprog=1/grp=2/menu=1/

Fik anbefalet hjemmesiden af min egen læge.

I øvrigt kunne det måske være en idé med kamillete?

Ellers er der vel ikke andet at gøre, end det du allerede gør…

God bedring til jer begge,

Ida og Annika (der lyder som om hun arbejder på en riiigtig god ble til mor ude i barnevognen….)

Vi har også lige haft en ordentlig gang forkølelse.
    Jeg synes at saltvandsnæsespray er nemmere at bruge end dråberne.
    Ifølge min læge er det kun de første 5 måneder at amning kan beskytte de små, men man kan jo godt drikke nogle immunstyrkende teer som den lille kan nyde godt af via modermælken. Jeg drikker tit Ipe Roxo te fra helsekostforretningen som er immunstyrkende.

God bedring til jer begge to

Kh. Natascha

Phine26Phine26
    Medlem

Hej!

God hjemmeside! Var slet ikke klar over der var sådan en!!!

Så tusind tak!

Carina

Phine26Phine26
    Medlem

Hejsa…

Jeg er ikke sikker på hvad du kan gøre angående Arthur, andet end bruge din sunde fornuft, også lade ham sove udenfor, da det er rigtig godt for hans slimhinder!

Men for dig selv, kan holde dig fra alt hvad der er mælk i! ost, mælk, fløde, yoghurt o.s.v. for det binder slimet i næse og svælg, så forkølelsen varer længere…

Håber det kunne hjælpe lidt..

Carina

KramstinaKramstina
    Medlem

Jeg fandt ud af at gode gamle husråd såsom at smøre brystkassen ind i noget mentholathum (stavning?) og pladevat under bodyen (også på brystkassen) rent faktisk virkerog hjælper på både hoste og vejrtrækning!

Ellers er det jo som du allerede gør – OP OP OP med hovedenden ;o)

God bedring med jer begge to!
    Hilsen Kristina og Mikkel

Anonym
    Gæst

Hej Alex & Arthur!

Jeg kan læse, at der allerede er skrevet rigtig mange god råd. Jeg har kun et lille tip, som vi har taget i brug mens Marcus var ret forkølet…

Køb noget receptfri pebermynte/eukalyptus salve på apoteket! Du kan så smøre en lillebitte smule oven på Arthurs (nat)tøj. Det giver ingen pletter på tøjet og effekten er super da jo lindrer symptomerne på ikke at kunne trække vejret igennem næsen… 🙂

Min SP har sagt god for det. Man skal som sagt bare bruge det “med måde” og salven skal smøres på tøjet i en nogenlunde afstand til næsen.

Kh. Melanie & Marcus som pt. har besøg af mormor og derfor er ret meget offline

alex99alex99
    Medlem

Tak for alle jeres gode råd, links osv!

Arthur har haft feber i tre dage – 38.7 det meste af i dag – så jeg tør ikke lægge ham udenfor… Han kunne nemt blive for varm. Til gengæld har jeg efter at have fået rådet bragt temperaturen i soveværelset ned på de normale 19 grader igen.. Var ikke sikker på om der skulle være varmere, men åbenbart har slimhinderne bedre af at det er køligt. Jeg troede ellers kulde gjorde en mere forkølet. Så tak, der lærte jeg noget 🙂

Gav ham lige lidt panodil for natten, men det hele kom vist op igen. Jaja, det handler vel også om at jeg skal lære at det er ok at være lidt syg – ville jo helst have han var glad hele tiden 🙂

Jeg har hævet hovedenden endnu mere og vil prøve nogle af de andre tricks i morgen og se om det hjælper.

Tak igen!

Knus
    Alex

alex99alex99
    Medlem

Er det noget i har oplevet sammen med forkølelse?

De sidste to nætter har Arthur virkelig kæmpet med vejrtrækningen, som ikke kan fungere gennem næsen når han sover eller spiser, og det er åbenbart ikke ligetil at holde munden åben.. men selv med åben mund kan jeg høre at der er så meget snot og slim at det komme rned i mund og hals og nogle gange lungerne! Det kan altså godt bekymre mig noget.

Desuden har jeg flere gange fundet grønne og lettere blodige bussemænd: Igen synes jeg det er lidt voldsomt, selvom jeg da også selv indimellem kan opleve det når jeg har en slem forkølelse.

Han kæmper voldsomt imod når jeg bruger saltvand og suger – jeg må ikke engang røre hans næse med min finger – men han kan ikke sove med mindre jeg tvinger ham til at få næsen renset – så vores naboer må tro vi torturerer ham! Jeg føler mig som en meget ond mor, øv.

Jeg tror måske jeg ringer til lægen igen, det er jo bare det, at når de ser ham om dagen har han de ok…

Alex

hej Alex
    Mon ikke blodet kommer fra næsen når du prøver at suge ham? der skal jo ikke så meget til før der kommer en lille rift.

Simon er også forkølet hele tiden men er heldigvis ikke synderligt plaget af det.

Vi var i svømmehallen med drengene i weekenden, og Simon elskede det, han piskede rundt og fik også hovedet under vand nogle gange, så spruttede han og bussemændene fløj ud, ved godt det ikke er så lækkert (men man skal vist ikke tænke for meget over hvad der er i sådan et bassin, godt der er klor i 🙂 )

Men ellers kan man vel “dyppe” dem hjemme i badekaret hi hi.

Umiddelbart ville jeg i din situation ringe til længen eller sundhedsplejersken og hører hvad du skal gøre.
    god bedring.
    knus kristine

idamaria83idamaria83
    Medlem

Mon ikke de blodige bussemænd er fordi hans slimhinder er en anelse irriterede efter flere dages snot-næse og dertilhørende “næserenseri”? Men jeg ville nok også lige slå på tråden til lægen – bare for en sikkerheds skyld…

Endnu en gang god bedring!!

/Ida

Hvad med at kontakte vagtlægen om aftenen når han har det slemmest? Så kan de da se hvordan han har det…

Rigtig god bedring med ham.

Kh – Maria

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.