kroppens forandringer??

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2007 kroppens forandringer??

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    alex99alex99
    Medlem

Det er nu fem uger siden jeg fødte mit første barn.. Havde under graviditeten taget 17 kg på, men tabte 12 allerede første uge. Min BMI er normalt 20 og lige pt mangler jeg at tabe 3-4 kg for at være tilbage på normalvægten.
    Men glem nu vægt et øjeblik – maven og maveskindet er løst, fødderne er ømme, jeg blev syet en masse.. Og jeg kan ikke passe nogle af mine gamle bukser.
    Det virker ikke som om det (bare) skyldes fedt/ vægt – det føles snarere som om jeg er bredere over hoften, dvs knoglerne der udviddede sig under graviditeten ikke er tilbage hvor de var endnu.
    Så var det jeg spekulerede – skal jeg ud og købe nyt tøj?
    Bliver man den samme man var før hvis man træner, eller er kroppen permanent anderledes end den var?
    Maveskind og bryster bliver nok aldrig helt faste igen, og måske bliver man heller ikke helt den samme dernede, efter at have presset en baby ud/ blevet syet, trods nok så mange bækkenbundsøvelser – men hvad med hofterne?

Jeg håber der er nogen flergangsfødende med erfaringer de kan dele!

Kh Alex

Jeg mener at det tager kroppen cirka 7 år at “blive” normal i bæknet, der bliver man også betragtet som førstegangs fødende igen. Men om det stadig er sådan eller de kloge har fundet på noget nyt det skal jeg ikke gøre mig klog på, men ved min søster som har termin i dec bliver beteagtet som førstegangs da det er 6½ år siden hun fik den sidste..
    Matias er min nummer 3 og min krop blev aldrig som før, den blev lidt bredere i det over hofterne og ja maven kan jeg sku heller ikke komme helt af med, der er dog nogen som bare hopper i deres gamle bukser et par dage efter fødslen så som min mor hun har født 4 og man kan kun se det på brystet ellers ligner hun stadig en ung stram teenager(rigtig misunderlig er jeg)..Så der er altså nogen der bare gør det
    Ved ikke om du kan bruge det til noget
    Knus fra Camilla

“SS” først stort tillykke med den kommende bebs
    Jeg fik afvide at det er noget med at bæknet jo bliver bredere under graviditeten(hos de fleste der er selvfølgelig nogen hvor det ikke sker) og når så fødslen er overstået tager det så cirka 7 år før det er som før graviditet (hæng mig nu ikke op på det), så går der over de 7 år skulle kroppen være så meget tilbage at den skal igennem den samme proces som ved en førstegangs gravid, hvor imod det skulle være nemmere for kroppen hvis graviditeten ligger indenfor de 7 år, hvor længe en fødsel vare det er slet ikke til at sige da mange af forandringerne er under graviditeten men jo den kan vare længe men der er der mange faktore der spiller ind…Min 3. graviditet gik ok, meget lig min første, gik 14 dage over tid men fødte indenfor 5 timer, jeg havde som dig en del plukveer de sidste par måneder inden fødsel, du ved dem hvor man tænker nu er det nu….
    Ved ikke om du kan bruge svaret til noget men det er hvad jeg og min søster har fået af vide af vores JM(har ikke den samme)
    Held og lykke med den lille og det nye liv der kommer
    Camilla

alex99alex99
    Medlem

min søster har lige født for anden gang.. efter ni-ti år! og det gik meget nemmere – hurtigere og mindre smertsomt – end første gang.. selvom hun også havde snydeveer der kom og gik over nogle dage. ved ikke mht hendes bækken ell hofter..

kaj1973kaj1973
    Medlem

Jeg venter mit 3. barn hvert øjeblik det skal være, og er hele tiden blevet betragtet som 3. gangsfødende, både hos JM, læge og til scanning på sygehuset. Og det er altså 8 år siden jeg fødte sidst, så det kommer da ærlig talt lidt bag på mig at læse at jeg nu pludselig er førstegangsfødende??!!

Tager det nu ikke så tungt, pjevs kommer vel ud alligevel, men kan jeg så se frem til at fødslen tager længere tid eller hvad?….for JM mener da at det vil tage ca ligeså lang tid som sidst når det går rigtig i gang. Skal lige siges at jeg har småveer næsten hver eneste aften (et typisk tegn som 3. gangsfødende), så det er først fra de bliver regelmæssige vi snakker ligesom sidst.

Er bare lige forvirret, og nu er det så meget op over at jeg jo ikke lige kan nå at spørge nogen, i hvert fald ikke før jeg når fødegangen og der er det jo ligemeget…..

Karin 40+6 – på besøg fra oktober

kaj1973kaj1973
    Medlem

Tak for hurtig respons 🙂

Tror bare jeg tager det som det kommer, og vil så prøve at spørge min JM efter fødslen. Ville da godt have vidst det, hvis jeg bliver betragtet som 1. gangsfødende, så man evt kunne have fået at vide hvad så??!!

Går jo og tror at jeg skal ringe når der er 1o min mellem veerne, som der står i min lille bog, men det skal jeg måske slet ikke??!! Håber da vandet går først, så er man da på den sikre side 😀

Anyway, vender tilbage når jeg har født, så må vi se om jeg var 1. eller 3. gangs 🙂

Karin 40+6

KarinmlKarinml
    Medlem

Hej Alex Har jo lige fået nr. 4. Der gik 7 år fra nr 2 til 3, jeg var en rimlig tynd pige (56 kg) før jeg fik nr 1 og efter nr 2 kom jeg hurtigt tilbage til min gamle vægt, men hofterne er unægtelig blevet bredere og det ændre sig nok aldrig igen. Jeg mangler 6 kilo fra at veje 58 kg som er mit mål men nåede så heller ikke at tabe det hele imellem nr 3 og 4 da der kun er 16 måneder i mellem.
    SKylder dig stadigæk et tlfnr.

Hilsen Karin og Philippa 290707′
    ps Der var ikke nogen på Frederiksberg hosp der regnede mig for 1. gangs fødende efter 7 år.

Hej Alex

Jeg er jo godt nok førstegangs fødende, men mine hofter var også blevet bredere efter graviditeten (tog 20 kg på, og vejede 59 kg inden graviditeten, vejer nu 63,5).
    Jeg kan stadig ikke passe alle mine bukser, men kan mærke at jeg bliver mindre og mindre over hofterne igen, så jeg tror ikke du skal fare ud og købe nye bukser endnu 😉

Kh – Maria

MozartMozart
    Medlem

Ja så lang tid gik der inden mine hofter faldt på plads. Lige pludselig kunne jeg få bukser op over hofterne som jeg ikke have kunne passe tidligere, og det på trods af jeg ikke havde tabt et gram. Om de er helt på samme nivau som inden jeg blev gravid kan jeg ikke garantere, men de er helt sikkert blevet mindre. Så det er ikke sikkert at du skal vente 7 år:-)

Mozart

MozartMozart
    Medlem
    Anonym
    Gæst

Tja, min krop blir vist aldrig den samme igen, men så kigger jeg på mine 3 dejlige unger og tænker : pyt.
    Jeg mangler at smide 3 kg ( tog 17 på) men min r.. er bred som jeg ved ikke hvad. Min mave er okay, bortset fra alt alt alt for meget maveskind- som jeg vil have opereret væk om et års tid når jeg har tabt lidt mere og er kommet i form. Min læge vil gerne henvise mig til mave-operation, det er jeg rigtig glad for. Jeg har vejet ca 30 kg mere end jeg gør i dag under min 1. graviditet, så jeg har været temmelig stor og det kan slet ikke trække sig sammen. Har dog ikke villet gøre noget ved det før jeg var færdig med at få børn.

Udover de brede hofter er jeg også blevet bredere over skuldrene, mine overarme er blevet større. Sikkert fordi jeg før jeg fik børn ik brugte mine overarme til noget, men når man render rundt med børn på armen får man muskler !!

Nogen ligner sig selv efter at have fået børn, andre gør ikke. Tror det er meget individuelt.

Mvh E

Anonym
    Gæst

Jeg synes ikke jeg er blevet bredere over hofterne. Jeg har lige fået mit 4. barn. Det eneste der har ændret sig på mig er selvfølgelig brysterne og så er mine fødder vokset en størrelse!
    Mit maveskind er selvfølgelig også blevet lidt løsere, men jeg kan sagtens ved træning stramme min mave så meget op, at man kun kan se jeg har været gravid, hvis jeg læner mig forover.

Men husk at det tager kroppen lige så lang til at komme sig, som det tager at være gravid 🙂 Så du skal ikke panikke allerede 🙂 Det skulle hjælpe på hudens “stramhed” at spise lever en gang om ugen.

Den eneste graviditet jeg ikke nåede ned på min normalvægt efter, var min første. Efter min anden graviditet kom jeg ned under min normalvægt efter kort tid. Og jeg var meget slank da jeg blev gravid med mit 3. barn. Da havde jeg trænet rigtig meget og spist fedfattigt.
    Inden min 4. graviditet kom jeg også godt ned i vægt, dog uden træning.
    Denne gang jeg har jeg tænkt mig at begynde at træne og skal lige have smidt de sidste 5 kg. efter denne graviditet. Men vil også gerne strammes lidt op. Jeg glæder mig til at komme igang, men venter lidt, da jeg er bange for at være for hård ved min bækkenbund for tidligt.

God arbejdslyst 🙂
    Kh. Suzan, og Filippa 6 uger

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.