Hvor længe og hvor tit ammer I?

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe August 2007 Hvor længe og hvor tit ammer I?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Min Villads på 12 dage vågner hver 3. time, nogle gange efter kun 2 1/2 time, og søger efter brystet. Han ligger så I 45 min-1 time og sutter (og halvsover lidt ind i mellem). Syntes det er mega hårdt, da jeg jo så kun kan sove to timer af gangen.. Hvis jeg tager ham fra før, bliver han dybt ulykkelig.Vi har nu givet ham en sut, med nogen succes.. men jeg er bange for at han så ikke får nok at spise, for når han sutter, er han vel stadig sulten?
    Lidt rodet indlæg, men håber på nogle gode råd fra alle I kloge kvinder!
    Lisbeth

alex99alex99
    Medlem

Pyh, vores Arthur er 9 dage gammel i dag, og der er ingen rytme i amningen endnu. Han har super stort suttebehov – og en vældig god appetit. De første par nætter sov han 3-4 timer i træk, men ellers så lader han til at sove mest REM søvn og meget lidt dyb søvn, og jeg ammer min hver anden time, og så desværre gerne i 30 min. eller mere, da han har svært ved at holde sig vågen! Hver amme-tur tager ca en time hvis man medregner tid til at falde til ro bagefter, bøvse osv. I nat ammede jeg næsten hver time! Jeg fik derfor kun sovet to timer i træk, og så derudover måske et par timer, afbrudt af amning. Så jeg er super træt og irritabel henad dagen.. Det er bare sindssygt hårdt ikke at få sovet. Det meste søvn jeg har fået er 6 timer fordelt over 2-timers intervaller i går.. Og jeg havde jo tre søvnløse nætter før fødslen… Puh.. Snart 12 dage uden søvn, det troede jeg ikke jeg kunne holde til, og jeg gruer virkelig for hvordan det bliver når min kæreste skal tilbage på arbjede næste uge.
    Med andre ord har jeg ikke noget godt råd til dig, men kunne godt bruge nogle selv. Men bøgerne siger jo at det er normalt, og at man skal give dem så meget mad de vil have.. Så jeg ved ikke.

Alex

MozartMozart
    Medlem

Det lyder helt normalt. De fleste nyfødte har behov for at spise hver 3 time døgnet rundt. Her bruger lillebror også ca. 1 time på at spise incl. bleskift, bøvs osv. og sover derefter ca. 3 timer. Jeg synes at det er rent luksus og været “sikret” 3 timers uafbrudt søvn, så meget fik jeg slet ikke med nr. 1.
    Hvis det er dit første barn har du formentlig også mulighed for at tage lur eller to i løbet af dagen, så bliver det ikke så hårdt at skulle op om natten.
    Og bare rolig, det bliver lige så stille bedre. Ikke at du nødvendigvis slipper for at skulle op om natten, men jo ældre de bliver jo hurtigere bliver de også til at spise, så du får dermed mere og mere søvn.
    Mozart

LailahpLailahp
    Medlem

Min datter er nu 5 uger, og i begyndelsen var døgnrytmen, som du beskriver. Nu sover hun gerne 4-6 timer i første omgang om natten (fra kl. 23-24 stykker og frem) og så 2-3 timer i anden omgang alt efter hvor længe hun sov i første omgang. Når hun er vågen er det gerne 1½-2 timer ad gangen, men hvor amningen ikke engang fylder halvdelen af den tid. Det er anderledes om aftenen, hvor hun gerne vil være vågen rigtig længe (ofte 5-6 timer) – kun afbrudt af små “powernaps” på 5-15 minutter (længste er på 45 minutter. Der vil hun så gerne hænge i mine bryster konstant, og SP har sagt, det er normalt at babyer er mere urolige om aftenen (noget med at mælkeproduktionen falder lidt om aftenen, og at de skal have tanket op til natten), men det er enormt anstrengende. Meget af tiden har hun dog kun “hyggesuttet” – hun tager ganske enkelt ikke fra og synker heller ikke. Indtil i går har vi ikke kunnet få hende til at tage sut, men efter at have prøvet lidt forskellige modeller lykkedes det, og i går havde vi en meget mere rolig aften end ellers. Så jeg krydser fingre for, at det fortsætter:-)

Mht. at din søn ikke får nok at spise, når han får sut, så tror jeg ikke, du behøver være nervøs. De kære små bliver jo nøje fulgt af SP hvad angår vægt, og min datter skal altså nok sige til, hvis hun er sulten, så mon ikke din søn også gør det?

kh
    Laila

idamaria83idamaria83
    Medlem

Min Annika er idag 12 dage gammel ligesom din Villads – og der er intet mønster i hendes amning. Nogle gange går der kun 1½-2 timer (om aftenen ned til 1 time) og nogle gange går der op til 4-5 timer – det hele afhænger af, hvor længe hun sover af gangen, og det er altså meget forskelligt. En ammetur kan tage alt fra 20 min til 1 time – men bliver det en hel time er det tilsidst også gået over i hyggesut. Nogle gange giver jeg hende lov til at hyggesutte og andre gange hægter jeg hende fra, og enten jeg eller hendes far går lidt rundt med hende på armen – og det falder hun altså også til ro af, så derfor er det, at hun sutter ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun er sulten.

Det blev vist også lidt rodet – og ved da ikke lige, om det er til at blive klogere af 🙂 kan ikke sige andet, end jeg tror din søn er ganske normal, og tror på, at det hele bliver nemmere, når de bliver lidt ældre, og finder deres egen lille rytme.

/Ida og Annika 12 dage gammel

teolkatteolkat
    Medlem

Hejsa! Vores 20 dage gamle Erik har fundet den rytme, at han om natten spise hver 3. time og han er en ret effektiv ‘sutter’, så det tager omkring 20 min inkl. en bøvsepause undervejs. Til gengæld har han altid afføring om natten, så vi skal op at skifte ham og så kommer der altid en bøvs godt 15 min efter han er lagt i seng igen.
    Om dagen spiser han ca. hver anden time, ofte efter 2,5 timer med samme bøvsemønster. Han sover ikke så meget om formiddagen, men han tager sig en god skraber op ad dagen. Om aftenen er der grådscener pga. lidt mavekneb. Ifølge min læge er det da ok at lægge ham til, hvis han er sulten, da tarmsystemet aktiveres så luften lettere kommer ud – og det gør den 😉
    /Camilla og Erik 20 dage

linemuttilinemutti
    Medlem

Min datter (14 dage) Har et ret gennemgående amme/sovemønster. Hun sover 2-3 timer (ind imellem 4 om natten) og så er det amme/bøvse/skifte/falde-til-ro-tid. Det vare som regl 1 1/2 time, hvoraf amningen er på ca 10-20 minutter, somme tider afbrudt af endnu en skiftning. Jeg kan dog mærke at hun så småt, især om dagen, begynder at have mere vågentid…

MiavsenMiavsen
    Medlem

Hej

Her er Sebastian lynhurtig til at spise – det tager som regel ikke mere end 10 min. Måske 15 min hvis han spiser ved begge bryster. Sidst på dagen kan han dog hænge ved brysterne i længere tid.

Om natten (og for det meste om dagen) spiser han cirka hver tredje time. Han har dog de seneste par nætter taget en lur på 4 timer… Håber det fortsætter

Mvh Mia og Sebastian (lige godt 6 uger)

Vanita29Vanita29
    Medlem

Her er jeg også velsignet med et barn der er lynhurtig/effektiv til at spise. Det tager som regel omkring 10 min – men som flere andre skriver så hænger hun lidt mere ved brystet om aftenen hvor der åbenbart er mindre mælk og der skal tankes op.
    Det må være hårdt at have et barn til at ligge ved brystet så længe, så jeg håber at sutten kan hjælpe lidt. Tror i øvrigt ikke at børn altid er sultne når de sutter, det kan (tror jeg) også være at de trænger til den tryghed og nærhed brystet giver.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.