Rød røv, gang på gang.

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Rød røv, gang på gang.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter
    william07william07
    Medlem

Jeg prøver lige igen, det gik lidt stærkt ;o)

Vi har nogle problemer med, at Williams dagplejemor ikke altid skifter William inden han skal hjem. Hvilket desværre resulterer i at han tit får rød røv. -og så vil nogle sige, at jeg jo bare kan skifte ham når vi kommer hjem, men jeg tror desværre at han nogle gange ikke får ren ble på når han er vågnet fra sin middagslur. Hvilket betyder at han får ren ble på inden han lægges til middag, og så først igen når han kommer hjem, hvilket jo godt nogle gange kan blive sent hvis vi lige skal handle ind på vejen. Hun er heller ikke god til, at få vasket ham ordentligt når han har lavet andet end at tisse. Det er tit vi finder lidt imellem hans balder. Vi giver en “gå-hjem ble” med til hver dag, og med det må man jo forvente at han så får en ren ble på inden han går hjem. Men jeg tror desværre ikke det altid er tilfældet.

Er det mig der er sart, eller??? Jeg får bare så ondt i maven, når William ligger og vrider sig fordi han næsten har blærer på balderne, eller han har tisset igennem fordi det er længe siden han har fået skiftet ble.
    Hvordan kan jeg få sagt det på en ordentlig måde? Få spurgt ind om hun måske kan have glemt det nogle gange? Jeg har prøvet at spørge hende, men hun fejer det bare væk med, at det jo går stærkt. Hvad kan jeg gøre? -udover selvfølgelig konsekvent, at give William en ren ble på når jeg har hentet ham, og ikke forvente at han har fået en gåhjem-ble på.

Knus Michele og William

william07william07
    Medlem
    Mor010407Mor010407
    Medlem

Hej Michele.

Jeg bli’r irriteret over, at de gi’r ham ren ble på, når han står op af middagsluren med mindre det er fordi, han har lavet. Han laver nemlig altid om eftermiddagen, så for mig at se, er det lidt spild af en ble, hvis han kun har tisset. Malthe tisser måske heller ikke så meget, for han har sjældent en “tung” ble.

Nåh men sådan er vi jo så forskellige, og det var jo egentlig ikke et svar på dit spørgsmål.

Jeg “kører” jo mit 3. barn igennem dagpleje møllen, så jeg har oplevet det samme masser af gange. I starten var jeg også lidt forlegen og vidste ikke helt, hva’ jeg sku’ stille op … forsøgte lidt spagt med diverse “hentydninger”. Uden nogen virkning.

Uanset om det drejede sig om den faste dagplejer eller en gæstedagplejer, så begyndte jeg konsekvent at be’ om, at de skiftede barnet, hvis han havde lavet, når jeg hentede ham … “for jeg ska’ ud at handle”. Det sa’e jeg uanset, om jeg rent faktisk skulle ud at handle. Det hjalp betydeligt, omend det ikke helt løste problemet.

Jeg sa’e det ikke første gang det skete, eller hvis det blot skete hver 3. måned eller lign. – jeg har altså også kommet til at aflevere dem med “en bøf i lommen”, fordi jeg ikke havde opdaget der hjemme … så det ka’ jo smutte.

Håber det ka’ hjælpe, så du i hvert fald ikke får Willian med hjem med en fyldt ble.

Kh. Mette

krisenkrisen
    Medlem

Jeg skifter da nogle gange selv ble i vuggestuen når jeg henter eller afleverer. Hvis jeg har en mistanke bliver den altid tjekket.
    Jeg kan slet ikke forstå hvis dagplejemoren ikke selv synes det er et problem at hun giver ham rød numse. Ved hun det ikke selv? – Hun må da se resultatet.
    Vi har èn enkelt gang hentet, hvor de havde “overset” en blefuld, hviklet resulterede i Sofies første røde numse nogensinde (ja, vi har heldigvis ikke været plaget af den slags). De var oprigtigt kede af det og sagde det som det første da jeg hentede. Da jeg kom for at hente, rendte en af de voksne faktisk rundt og tjekkede samtlige børns bleer ude på lejepladsen, for de var bare så flove over det…

Jeg ville ikke holde mig tilbage for at sige noget til dagplejemoren. Det må da være et minimumskrav, at hun kan sørge for rene numser. Jeg er lige ved at synes det er vigtigere end søvn og mad, det kan da udsættes i de 10 minutter det kan tage at skifte en ble.

krisenkrisen
    Medlem

Tilføjelse efter jeg har læst dit indlæg igen:
    Jeg ville nok hellere konsekvent skifte hans ble inden I går hjem frem for når I er kommet hjem.

Og så forstår jeg ikke helt det der med at skifte ubrugte bleer på faste tider frem for at skifte brugte bleer efter behov. Men det er nok bare fordi jeg ikke har prøvet at passe mange børn på én gang.

Janis25Janis25
    Medlem

Hej Michele

Uanset om du skal ud og handle eller ej, synes jeg godt du kan kræve at hun vasker ham ordentligt og skifter hans ble. Det er et basalt behov! Bliver faktisk lidt harm, når jeg læser det. Synes ikke det er rimeligt, at du skal sidde og tage stilling til, hvorvidt du skal sige noget eller ej. Sådanne ting SKAL bare være i orden.

Jeg ville ikke give hentydninger, men give klar besked. Det er trods alt Williams r.. det drejer sig om, og hvis ikke du skulle sige fra for ham, hvem skulle så??

Du kan jo sige, at du har oplevet at han har skidt siddende når du selv skifter ham efter en dag hos dagplejen, og om hun ikke lige vil være ekstra opmærksom, da det (udover dårlig hygiejne) også giver William rigtig rød numse.

Det er det mindste du kan forlange, du betaler hende trods alt for at gøre det!

Janis

Anonym
    Gæst

Hej Michele
    Jeg mener ligesom Janis at du sagtnes kan forvente at han bliver vasket ordentlig, bare sig det på en pæn måde, ala du det ikke er nogen kritik men at du et par gange har oplevet at han har været lidt beskidt…

Ang. skiftning og rød numse, så har jeg gjort det til en vane at sige, hvornår han sidst har fået mad, er blevet skiftet o.lign. og hvis han har gjort på vejen, skifter jeg ham om morgnen, når jeg aflevere. Og ligeledes spørger jeg om eftermiddagen, hvornår han sidst har fået ren numsen, og hvor længe han har sovet. og sig til hénde hvordan du gerne vil have det… så sig at du gerne vil have at han bliver skiftet når han har sovet… det har jeg gjort…

Mener at en dp-mors opgave er, at forældrenes krav til hvordan de gerne vil have deres barn bliver nurset om…

Helle

amal1974amal1974
    Medlem

Jeg er sikker på at dp ikke ville betænke sig to gange med at klage højlydt, hvis hendes mor på sygehuset ikke var blevet vasket ordentligt!

Så derfor synes jeg heller ikke at du skal holde det tilbage. Bare sig at William er lidt ekstra plaget og at du har observeret lidt rester et par gange. Julie har en lille fordybning lidt over hvor ballerne skiller for alvor og den kan virkelig samle møg. Jeg har heldigvis aldrig oplevet at hun er kommet hjem med noget siddende.

/Anne og Julie 290707

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej!!

Nu var Marie i uge 42 hjemme hos én af hendes DP’er. Hun er normalt i storDP med 3 DP’er. Jeg vidste at jeg havde givet hende 25 bleer med og jeg fik 17 tilbage. Jeg vidste at én dag havde hun skidt 3 gange og en dag 2 gange = 5 bleer. Dvs de andre dage var hun skiftet 1 gang på 8 timer. Dvs inden middagsluren.

Jeg spurgte én af de andre om det var normalt for jeg synes det var lidt med kun én ren ble i DP. Det var faktisk normalt for som hun sagde at idag suger bleerne så godt. Jeg skulle bare se på at jeg sparede penge. Når Marie kommer op af lur er det ikke altid hun bliver skiftet, hvis der kun er kommet en lille tis. Jeg skifter dog altid, hvis hun lige er vågnet, når jeg henter hende.

Du skal bare sige til DP at hun skal vaske William ordentligt og skifte ham, når han vågner af hans lur pga han tit har rød røv. Det er dit barn og du bestemmer.

Mvh Vita

hunpingvinhunpingvin
    Medlem

Jeg bliver altså også lidt harm. Natasja har en gang haft så rød numse at der næsten var blærer på balderne og hun græd ynkeligt når vi skiftede hende. Det var i sidste uge da hun havde dårlig mave og vågnede op med en ble der nok har været fyldt det meste af natten. Så fejlen var ikke nogens, men havde det været i vg var jeg blevet sur og havde sagt det lige med det samme.

I øvrigt har det nu gjort at hun ikke vil have skiftet ble, men græder og skriger hver gang 🙁 Så alene af den grund ville jeg da sige det, for det skal jo ikke være en dårlig oplevelse at være på puslebordet…

Jeg synes at du skal sige til hende at William har nemt ved at få rød numse og derfor skal han lige skiftes/tjekkes en gang ekstra når han vågner og en gang mere i løbet af eftermiddagen. På den måde skælder du hende ikke ud eller beskylder hende for noget, men får alligevel gjort opmærksom på at der er et problem.

Mht. til at der sidder noget mellem ballerne skal du da bare sige til hende næste dag at der sad lidt mellem ballerne da du kom hjem så om hun lige gider at tjekke en ekstra gang når hun skifter.

I virkligheden kan du tillade dig at sige hvad som helst, det er mere tonefaldet du skal passe på. Hvis du siger det stille og roligt og uden at virke sur eller negativ så bliver det heller ikke i samme grad taget som negativ kritik.

Håber du får sagt noget til hende, for som en anden også skriver så kan William jo ikke sige fra, derfor skal du gøre det 🙂

Knuz fra Inger

Anonym
    Gæst

Hejsa

Ja nu er jeg jo selv dagplejer .. og synes bestemt du skal bede din dagplejer om at skifte igen om eftermiddagen, og ang. afførings rester .. så fortæl, at du har opdaget et par gange, at der sad lidt rester og at han var blevet meget rød ..

Hos mig foregår det sådan, at børnene bliver skiftet inden middagssøvnen og når de har spist eftermiddags mad, inden de skal hjem … og selvfølgelig ved behov .. da de jo nogle dage har aff. om formiddagen efter formiddagsmad … så er der dufte i luften gælder det om at finde lugtebleen og barn :-))

vil så også lige fortælle, at børn ligger meget forskelligt når de bliver skiftet .. de 3 jeg har, ligger den ene fint med benene i vejret, en anden ligger mega uroligt og spjætter vildt rundt med benene og drejer hele tiden fra side til side og den sidste, er mere stiv i det, og er faktisk tung og svær at løfte benene på … dvs. den mega urolige, vil det faktisk være nemmere at putte i bad ved mega aff. end at få vasket ren med vaskeklude … og så er der også det med hvad bruger man til af afvaske numser med, for jeg vil mene at det er nemmere at vaske ordentligt rent med engangs vaskeklude og masser af vand … end med vådeservietter, som jeg ved at nogle af mine kolleger bruger til deres dagplejebørn .. bare lige et par tanker herfra 🙂

kh Anya

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.