Underlige tænder

Alt om Børn Fora Mødregrupper Mødregruppe Juli 2007 Underlige tænder

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Hej…lige en bekymring fra mig.

Olivia har 4 tænder i overmunden og kun 3 i undermunden. Der er slet ikke anlæg til at en 4 skulle vokse ud og det er rigtig lang tid siden at hun fik den i den modsatte side.
    Plejer de ikke at komme frem nogenlunde synkront?
    Desuden er hun ved at få kindtænder ret langt inde i overmunden. Jeg mener bestemt at der er tale om rigtige kindtænder og ikke bare hjørnetænder…der er altså 2 tomme pladser og på 2. pladsen er der en kindtand på vej i begge sider. Hmm det er lidt svært at forklare, men hvis man kalder den ene fortand for nr 1 og den ved siden af for nr 2, så har hun dem, mangler dernæst nr 3 og 4 og er ved at få nr 5
    I undermunden har hun nr 1 og 2 i den ene siden og kun nr 1 i den anden side. Nr 2 er slet ikke på vej.
    Er det underligt? Skal man gå til tandlægen og hvad kan de gøre? Hun ville jo aldrig kunne ligge stille og frivilligt åbne munden så tandlægen kunne kigge…er altså lidt i tvivl…

Louise

Janis25Janis25
    Medlem

Hej Louise

Hvis du er bekymret kan du jo starte med at ringe og spørge tandlægen.

Der er en rækkefølge som er mest sandsynlig mht. at få de forskellige tænder, og der fik vi af vide at kindtænderne kommer før hjørnetænderne.

Mht. de andre tænder, som ikke er kommet endnu, så kan det jo være de sidder lidt dybere. Men ring til tandlægen og spørg om det er nødvendigt at hun ser hende. Det er helt ok at være en bekymret mor!

Janis

Anonym
    Gæst

Ikke rigtig noget svar Louise.
    Men jeg ønsker da snart Amelia får flere tænder!
    Hun har 2 i undermunden og 3 i overmunden, det er læææænge siden hun har fået tand sidst!

Michele

Raaby81Raaby81
    Medlem

Hej Louise!!

Jeg kan godt fjerne din bekymring for Maries mund har også set sådan ud i laaaaaaaaaang tid.

4 fortænder i overmunden og 3 i undermunden (nr 2 i højre side manglede) Så kom kindtænderne (nr 4 tand) i hver side foroven og forneden. Den sidste fortand kom for ca 1 mdr siden ca 3-4 mdr efter de andre fortænder.

Hjørnetænderne kommer ca 16-20 mdr ifølge min tandlæge. Nr 5 tand i hver side er 2 års tænderne ca 23-25 mdr. Har du ikke fået en bog/hæfte af din SP fra sundhedsstyrelsen. Der står også noget om tænder. Bare rolig, de skal nok komme. 🙂

Mvh Vita

GazoonGazoon
    Medlem

Det samme her.. De 4 øverste er kommet plus en kindtand. Og nederst er der 3 (nr.2 til højre mangler endnu).

Tror ikke du skal være bekymret. Vi har været til tandlæge nogle gange for nyligt og også fået taget røngten, og tandlægen har intet kommenteret på rækkefølgen af tænder. Tror det er meget individuelt..

Siger Anne Mette, som selv mangler flere tænder 🙂

Anonym
    Gæst

Hejsa

Tror bestemt heller ikke du behøver bekymre dig 🙂
    Sofie så også sådan ud i rigtig lang tid .. dvs. 4 i overmunden og 3 i undermunden, og der er ikke mere end 1 mdr. siden hun fik nr. 4 i undermunden .. hun er nu også ved at få de bagerste kindtænder .. så også her er der masser af plads imellem fortænder og de der er på vej op … tror det er ganske normalt ..

kan sørme ikke huske det fra mine store børn .. hmm ,.. var ikke god nok til at få det skrevet ned dengang .

rigtig god weekend

hilsen Anya og Sofie

LailahpLailahp
    Medlem

Hejsa

Jeg kan kun svare mht. kindtænder – Leah har fire fortænder i overmunden og 4 i undermunden + en kindtand i hver side på over og under, og det er vist helt normalt, at de kommer på den måde. Jeg spurgte nemlig også, da jeg ligesom havde forventet, at munden ville blive fyldt op “fra en ende af”.

kh
    Laila og Leah (snart 15 mdr.)

LinPedLinPed
    Medlem

Hej Louise
    Ingen grund til bekymring. Sådan så Mathias også ud indtil sidste weekend. Der fik han den sidste fortand. Så han har nu 4 foroven og 4 forneden plus 4 kindtænder.
    Du kan så komme ud for, at når hun senere skal skifte dem, så sker det i samme pudsige rækkefølge. Det er sket for min den store pige. Hun fik dem i en meget underlig rækkefølge og har også skiftet dem sådan.

Kh Linda

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.